Ga naar inhoud

Nieuwe fiscaliteit, nieuwe bedrijfswagen


Maxime S

Aanbevolen berichten

De X5 van mijn ouders wordt volgend jaar 5 jaar oud en de leasing loopt af eind februari.
Blijkbaar geen beetje te vroeg want met de nieuwe fiscaliteit vervalt de aftrekbaarheid van de 30d-motor naar 50%, ipv 70% nu.

Hoewel mijn ouders best tevreden zijn over hun auto en de kilometers ook goed meevallen (heeft er nu 90k), gaan ze de auto toch 'noodgedwongen' vervangen. 
Maar ik heb momenteel echt geen flauw idee meer welk merk, welk fiscaal vriendelijk model aanbiedt. Dus vandaar dit topic.
Mijn ouders rijden al gans hun leven BMW, maar dat hoeft voor de volgende niet zo zeer.

Wat ze verwachten van een auto: 

- premium merk
- garage in de nabijheid (regio Menen) 
- aftrekbaarheid van minstens 80%

Qua grootte hoeft het geen X5 meer te zijn, iets in het genre van X3 mag ook. Maar het mag evengoed een 5 Reeks zijn. 
SUV's in het genre van X4 en X6 smaken ze helemaal niet. 
Bovenstaande voorbeelden gemakkelijkheid halve met BMW modellen geïllustreerd, maar dat mag dus ook een ander merk zijn. 

Zowel diesel, benzine als hybride zijn mogelijkheden. Elektrisch niet.  

 

Wat zouden jullie nemen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aftrekbaarheid van 80% vanaf 2020?

Dan moet je al naar hybride of elektrisch want:

  • Met een dieselmotor die 98 g CO2/km uitstoot is de aftrekbaarheid 120 – (0,5x98) = 71 %.
  • Met een dieselmotor die 110 g CO2/km uitstoot is de aftrekbaarheid 120 – (0,5x110) = 65 %.

alsook

  • Een plug-in hybride versie van 204 pk met een CO2-uitstoot van 36 g/km en een batterij die de norm van 0,5 kWh/100 kg haalt, zou recht hebben op een fiscale aftrekbaarheid van 120 – (0,5x0,95x36) = 102,9. Maar omdat de aftrekbaarheid niet hoger mag liggen dan 100 %, wordt dat dus afgetopt op 100 %.
  • Als de plug-in hybride versie de norm van 0,5 kWh/100 kg haalt maar 55 g CO2/km uitstoot (waar 50 g/km het plafond is), dan moet de CO2-uitstoot worden genomen van een bestaande versie met verbrandingsmotor. De formule is dan 120 – (0,5x0,95x112) = 66,8 % aftrekbaarheid.
  • Als de plug-in hybride versie de norm van 0,5 kWh/100 kg niet haalt, zelfs al stoot ze maar 40 g CO2/km uit, dan moet de CO2-uitstoot worden genomen van een bestaande versie met verbrandingsmotor. De formule is dan 120 – (0,5x0,95x112) = 66,8 % aftrekbaarheid.
  • Als de plug-in hybride versie de norm van 0,5 kWh/100 kg niet haalt, zelfs al stoot hij maar 40 g CO2/km uit, en er is geen tegenhanger met verbrandingsmotor, dan moet zijn theoretische uitstoot met 2,5 worden vermenigvuldigd, zodat die uitkomt op 100 g/km. De formule is dan 120 – (0,5x0,95x2,5x40) = 72,5 % aftrekbaarheid.

bron:

https://www.autogids.be/auto-advies/fiscale-aftrekbaarheid/fiscale-aftrekbaarheid-van-autokosten-vanaf-2020.html

 

Dan zou ik om te beginnen eens mijn licht opsteken bij de "e" modellen van BMW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een XC60 een optie ?

Of één van de nieuwe hybrides in de GLC ?

Volvo > Novabil en Mercedes > Ghistelinck, beide op een steenworp van bij je ouders vandaan, weliswaar aan de overkant van de taalgrens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoorde van de week van een Vlaming dat de regels weer veranderd waren, en dat na 2020 je de helft van het bereik van je wagen electrisch moet kunnen afleggen. Anders val je terug op de berekening van de benzine motor.

Iemand daar iets van gehoord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, DDke zei:

Ik hoorde van de week van een Vlaming dat de regels weer veranderd waren, en dat na 2020 je de helft van het bereik van je wagen electrisch moet kunnen afleggen. Anders val je terug op de berekening van de benzine motor.

Iemand daar iets van gehoord?

Nee man, wat een onzin.

't Probleem momenteel is dat er vanalles verandert en aan elke cafétoog wordt wel een andere versie verteld...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Fuel zegt, als je minstens 80% wilt moet je plug-in hybride gaan rijden, anders lukt 't gewoon niet.

Als ik voor BMW spreek, heb je keuze genoeg:

330e (Touring binnenkort)

530e (Touring binnenkort)

530e xDrive

X5 45e xDrive

745e

(225xe en Countryman S E kunnen hier ook bij, maar zullen te klein zijn vermoed ik)

Allemaal 'échte' hybrides, en allemaal minstens 95% fiscaal aftrekbaar vanaf 2020.

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel geruchten er zo de ronde doen, dat kan je je niet voorstellen. 

Hoe zouden de regels nu weer kunnen veranderen? Je zit met een regering in lopende zaken, en t zijn verkiezingen binnenkort.

Nu pas op, als Calvo het voor het zeggen krijgt dan ga je idd de regels zien veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, DDke zei:

Is nogthans genen uil die mens. Goeie advocaat, en CLO van een serieuze firma..

Uhu, dat zijn die mannen die ongeveer 20% korting geven zeker?

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

 

Nu pas op, als Calvo het voor het zeggen krijgt dan ga je idd de regels zien veranderen.

Ik denk dat ik dan zelfs mijn regels krijg.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DDke zei:

Is nogthans genen uil die mens. Goeie advocaat, en CLO van een serieuze firma..

Nogthans zeg je! En jij bent ook geen uil!

 

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tommie zei:

X5 45e xDrive

Wat imho echt telt in z'n full WLTP waarde na 2020.

NEDC2.0 is 49 denk ik? Hoeveel full WLTP?

@Maxime S GLE350de :D vanaf september bestelbaar, 100 km e-range en 35-39 gram NEDC2.0 en de full WLTP waarde zal amper 1 à 2 gram afwijken

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, William Blake zei:

@Maxime S GLE350de :D vanaf september bestelbaar, 100 km e-range en 35-39 gram NEDC2.0 en de full WLTP waarde zal amper 1 à 2 gram afwijken

Potentiële opvolger voor men A6 denk ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, Tommie said:

Nogthans zeg je! En jij bent ook geen uil!

 

Pertang he ;)

ik woon al te lang in Wallonie, ben mijn Nederlands aan het verleren :fp:

Soms zelfs in spreektaal als ik niet oplet of moe ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Mbman said:

het goedkoopste is toch gewoon blijven rijden met die X5?

Ah nee he, want als je geen auto meer afschrijft bespaar je geen belastingen meer! Puur verlies zeg ik je!

mgv

De boekhouder van BMWMB

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt 150% aftrekbaar als Calvo het voor het zeggen krijgt. Maar alleen als je bio voeding gebruikt, gekweekt met zuivere aarde om je paard te tanken.

 

20adrf8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, William Blake zei:

Wat imho echt telt in z'n full WLTP waarde na 2020.

NEDC2.0 is 49 denk ik? Hoeveel full WLTP?

@Maxime S GLE350de :D vanaf september bestelbaar, 100 km e-range en 35-39 gram NEDC2.0 en de full WLTP waarde zal amper 1 à 2 gram afwijken

WLTP is 32gr bij de X5 45e. 😉

@William Blake

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ir_fuel zei:

Nu pas op, als Calvo het voor het zeggen krijgt dan ga je idd de regels zien veranderen.

Oprecht met voorsprong mijn grootste schrik voor de komende verkiezingen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid