Ga naar inhoud

Alfa Romeo 105 of Porsche 968CS


mrbbs

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar andere weekend wagen waar ik het nodige rijplezier in kan vinden (mooie balans met indien gewenst het nodige overstuur)
Ik heb mijn oog laten vallen op 2 verschillende wagens:

Een Alfa Romeo GTV 1750/2000 ofwel een Porsche 968 CS.
Ik weet alvast als ik voor de eerste kies dat ik heel wat modificaties ga moeten uitvoeren om dit een leuke auto voor mij te maken.
Vorige week heb ik een standaard Alfa Romeo GT Sprint Veloce (step front) gereden maar dat is echt te soft en niet snel genoeg voor mij. Ook heb ik liever hangende pedalen ipv staande pedalen zoals in de step front.  Al vind ik het Scalino wel mooier dan de GTV.


Vorige week ook een 968CS gaan zien in speed yellow. Wagen was volledig origineel en had geen enkele optie.
Lak was origineel, enkel de motorkap was herspoten. Zag er verder heel netjes uit, geen roest.
Het rijden viel mij niet tegen, maar het was nu ook niet van wauuuw. Als ik hem vergelijk met de BRZ/S2000 lijkt de balans gelijkaardig alleen heb je in deze wagen wel koppel wat ik mis in de BRZ/S2000.
Wel vreemd dat ze die handrem op de verkeerde plaats hebben ingebouwd, die had gewoon in het midden moeten zitten, transaxle of niet :)
Natuurlijk kan je bij zo'n testrit niet rijden zoals je met je eigen auto doet, dus blijft het wel een vraagteken. Ik ben de laatste tijd een EMO koper geweest en ik wil niet terug dezelfde fout maken dat ik de wagen na een maandje al beu ben of er niks meer in zie.
Hij vraagt er 50k voor, best prijzig... maar de speed yellow's zouden dan ook wat duurder zijn dan de andere kleuren vertelde hij mij (want introductie kleur). Zelf ben geen fan van die gele velgen en rugleuningen van de Recaro's maar goed.. dat is het minste van mijn zorgen.
De auto had wel after market mods zoals Koni dempers, camberplates, de optionele betere remmen én een Quaife LSD.
 

Enkel maak ik mij de bedenking dat deze misschien te dicht aan leunt bij wat ik nu heb. Misschien wil ik wel een totaal andere ervaring en dat zal ik in een 105je zeker wel vinden.

aangepast door lancer-evo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is een 105 een van mijn absolute droomkarren dus zou voor mij persoonlijk de keuze snel gemaakt zijn. Maar het zijn toch echt wel heel verschillende auto's, als je op zoekt bent naar snelheid lijkt een 105 me echt niets. Zoiets koop je voor de feeling, het pure, analoge rijden en het typische alfa-karakter met bijbehorende looks :inlove:. Het is in mijn ogen een echte oldtimer met alle nadelen die erbij horen. Als je met van die oude karren echt hard gaat rijden lopen de kosten toch snel op hoor ik altijd. De 968 lijkt me veel, veel moderner te rijden. Heb alleen nog maar met een gewone 968 gereden en dat voelt echt aan als een hedendaagse auto die dagelijks inzetbaar is maar waar je ook echt wel hard mee kan gaan. Ben je van plan veel circuit te doen en te zwijnen zou ik dus voor de 968CS gaan, als het is om te genieten op de openbare weg van ouderwets rijplezier de Alfa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb lang zo'n alfa willen hebben, maar dan dacht ik ja hebben, maar wat als ge wilt rijden? En blijven rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste verschil zal het feit zijn dat je met die Porsche zorgenloos naar Duitsland kan rijden; Er een hele dag mee breken en terugkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een 105je is inderdaad erg leuk. Zeker met aangepast onderstel, remmen, een pk of 170-180, wat lichter. Er zelf één bouwen zal niet goedkoop zijn, maar er worden af en toe wel mooie aangeboden die mits wat aanpassingen geschikt zouden kunnen zijn:

http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=3816

Deze zal wel terug omgebouwd moeten worden voor baan gebruik, maar je hebt een roestvrije koets, super motor, ophanging, remmen.

https://www.prinsclassics.nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-1-6-super-2-0l-rally-prep-15-alfaholics-gta-etc_7946/?order=datum-nieuwst

Een giulia kan zeker ook leuk zijn!!

Maar zoals iedereen hierboven ben ik vrij zeker dat er aan een 105 af en toe gesleuteld zal moeten worden als er wat harder mee gereden wordt. Maar misschien is dat niet abnormaal voor een wagen die 20 jaar ouder is als de 968. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, PJH said:

M2 competition?

Jij moet echt eens je paardenbril afnemen :)

Er is nog meer dan BMW in het leven 😁

Heb er mee gereden en ik vond het niks voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, luigi said:

Zo een 105je is inderdaad erg leuk. Zeker met aangepast onderstel, remmen, een pk of 170-180, wat lichter. Er zelf één bouwen zal niet goedkoop zijn, maar er worden af en toe wel mooie aangeboden die mits wat aanpassingen geschikt zouden kunnen zijn:

http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=3816

Deze zal wel terug omgebouwd moeten worden voor baan gebruik, maar je hebt een roestvrije koets, super motor, ophanging, remmen.

https://www.prinsclassics.nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-1-6-super-2-0l-rally-prep-15-alfaholics-gta-etc_7946/?order=datum-nieuwst

Een giulia kan zeker ook leuk zijn!! 

Maar zoals iedereen hierboven ben ik vrij zeker dat er aan een 105 af en toe gesleuteld zal moeten worden als er wat harder mee gereden wordt. Maar misschien is dat niet abnormaal voor een wagen die 20 jaar ouder is als de 968. 

 

 

 

 

Cool gebakje en al leuke mods erop! Maar ik wil echt een coupe.

aangepast door lancer-evo
Link naar reactie
Delen op andere sites

€ 50k voor een 968CS? :unsure:

Dan zoek ik me wel een mooie Scalino én een ietwat omgebouwde 105 als funkar, voor gelijkaardig geld :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, bt. said:

€ 50k voor een 968CS? :unsure:

Dan zoek ik me wel een mooie Scalino én een ietwat omgebouwde 105 als funkar, voor gelijkaardig geld :oops:

50k zou ik ook nooit geven voor een 968CS. 30 max. Maar voorkeur is momenteel 105, alleen weet ik niet aan welke factuur ik ga komen om een auto te hebben die naar mijn zin is..

Ik heb wel een goede vriend mechanieker die veel voor mij kan doen aan zachte prijzen, dus dat scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou mij sowieso registreren op het forum van de scarb ook.

Daar komen af en toe mogelijks geschikte auto's voorbij, kan je raad vragen en zijn er heel wat mensen bezig met de bouw van dergelijke projecten.

Dovali racing (vind je op instagram) is ook een Belg die met dergelijke projecten (fast road/race 105) heel wat ervaring heeft.

 

 

aangepast door luigi
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, luigi said:

Ik zou mij sowieso registreren op het forum van de scarb ook.

Daar komen af en toe mogelijks geschikte auto's voorbij, kan je raad vragen en zijn er heel wat mensen bezig met de bouw van dergelijke projecten.

Dovali racing (vind je op instagram) is ook een Belg die met dergelijke projecten (fast road/race 105) heel wat ervaring heeft.

 

 

Was mij niet bekend. Bedankt voor de info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/6/2019 om 12:00, lancer-evo zei:

Er is nog meer dan BMW in het leven 😁 

 

Lotus! ;D

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid