Ga naar inhoud

Mercedes GLB


Parsifal

Aanbevolen berichten

Quote

Mercedes-Benz heeft de productieversie van de GLB onthuld. De compacte SUV staat op het platform van de A en B klasse, dat ook gebruikt wordt voor de CLA, maar dankzij de 10 centimeter langere wielbasis biedt hij veel meer binnenruimte en 7 zitplaatsen.

Op het eerste gezicht lijkt de GLB op een te heet gewassen kruising tussen de GLC en de G klasse. En toch deelt hij geen vitale onderdelen met zijn grote broers: hij staat namelijk op het veel kleinere MFA2 platform van Mercedes-Benz dat bestemd is voor alle compacte, in de basis voorwiel aangedreven modellen van het merk. Maar dat wel met een wielbasis die is opgerekt tot 2,82 meter.

De GLB is niet de opvolger van de cross-overachtige GLA, maar komt het SUV aanbod versterken. Met name vanwege de (optionele) 7 zitplaatsen kan Mercedes-Benz met dit model een nieuw marktsegment bedienen. De fabrikant laat trots weten dat nu een derde van haar modellen een SUV is. De GLB is een modieus premium alternatief voor auto’s als de Nissan, X-Trail, Peugeot 5008 en Volkswagen Tiguan Allspace. Ook kan de BMW 2-serie Gran Tourer als concurrent worden bestempeld. Dit model is weliswaar geen SUV, maar wel premium en voorzien van 7 zitplaatsen.

Dankzij de dwarse plaatsing van de aandrijflijn biedt de 4,63 meter lange GLB veel binnenruimte. Hij heeft zelfs een grotere cabine dan de duurdere en slechts 2 centimeter langere GLC! Met een kofferbak capaciteit van 560 tot 1.755 liter en een optionele derde rij zetels (geschikt voor passagiers van maximaal 1,68 meter) is hij een bijzonder praktische SUV. Ter vergelijking: in de GLC moet na 550 respectievelijk 1.600 liter bagage de achterklep dicht. Zijn grote ruimteaanbod heeft de GLB te danken aan de relatief rechtopstaande raampartij en hoekige bouw.

Andere designkenmerken van de GLB zijn een vlakke motorkap en een stoere neus. Daarmee doet de nieuwkomer ook wat denken aan de markante en eigenzinnige voorganger van de GLC, de GLK. Een frivool designkenmerk is het knikje dat de schouderlijn boven de achterste wielkast maakt. Ook de neuspartij is, hoewel typisch Mercedes-Benz, in zijn klasse lekker onderscheidend. Daarbij valt op dat de motorkap niet direct op de koplampen aansluit, maar enkele centimeters hoger eindigt.

Binnenin heeft Mercedes-Benz zijn best gedaan om een robuuste look te creëren; opnieuw een beetje in de stijl van de G klasse. Al is al het ‘aluminium’ dat je ziet eigenlijk plastic met een metaallook afwerking. Het MBUX infomediasysteem met spraakassistent ontbreekt natuurlijk niet, net zo min als de Energizing comfortopties die automatisch de muziek en de sfeerverlichting instellen om ontspannen te kunnen rijden. Heb je geen behoefte aan het getetter van de spraakassistent, dan bedien je het multimediasysteem via het touch pad op het stuur of met het trackpad in de middenconsole.

De uitgebreide verstelbaarheid van de stoelen op de tweede rij zorgt er voor dat iedereen een zo comfortabel mogelijke zitplek kan vinden. Voorin is de GLB en echte Mercedes-Benz en daarmee ook duidelijk familie van de A en B klasse. Karakteristieke ingrediënten zijn strakke lijnen, ronde ventilatieroosters en een enorm breed scherm voor het eender genoemde MBUX systeem, uiteraard in combinatie met een digitaal instrumentarium.

De GLB wordt bij zijn marktlancering eind dit jaar leverbaar met 2 benzinemotoren (de GLB 200 en de GLB 250; respectievelijk 163 pk / 250 Nm en 224 pk / 350 Nm sterk) en met 2 diesels (de GLB 200d en de GLB 220d; beiden 1.950 cc varianten voldoen reeds aan RDE niveau 2, zijn Euro 6d-conform en goed voor 150 pk / 320 Nm respectievelijk 190 pk / 400 Nm). In alle gevallen gaat het om 4 cilinder motoren. Een G-DCT automaat met dubbele koppeling wordt vooralsnog voor alle motoren als standaard transmissie genoemd. In de GLB 200 (die voorzien is van een 1,3 liter Renault motor) heeft die transmissie 7 versnellingen en in alle andere uitvoeringen een verzet extra.

De GLB 250 en beide dieseluitvoeringen zijn ook met 4Matic vierwielaandrijving te bestellen. In Eco en Comfort modus stuurt de GLB 20 procent van het vermogen naar de achterwielen en in de Sport modus is dat 30 procent. Bij Offroad verdeelt het systeem de krachten gelijk (50:50) over de voor en achter as. Het Offroad pakket omvat een afdalingsassistent, extra informatie op de displays en een speciale modus voor de LED koplampen.

Later volgen ongetwijfeld meer versies, waaronder ook razendsnelle AMG -varianten. De nieuwe GLB (4.634 x 1.834 x 1.658 mm) van Mercedes-Benz komt als een soort kleine GLS eind dit jaar op de markt. Prijzen zijn nog niet bekend. De nieuwe GLB moet wel een Atlantische Oceaan oversteken voordat hij de Europese showrooms kan bereiken, want hij rolt voor elke markt (behalve de Chinese) in Aguascalientes (Mexico) van de band. Mercedes-Benz heeft aldaar samen met samenwerkingspartner Nissan-Renault een fabriek gebouwd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 centimeter kleiner maar dan de GLC maar wel hoekiger, dus meer koffer.

Ik vind ‘m wel leuk eigenlijk, benieuwd hoe vaak we deze gaan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Cyrano.ak said:

Ik kan gewoon niet inschatten hoe groot dit aanvoelt. Dit is kleiner dan een GLC maar wel met een 3e zitrij?

Meer binnenruimte wegens dwarsgeplaatste motor en FWD platform

#thenewBMW1series

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn vrouw ging het als lease tussen de B-klasse en de 5008. De verkoper had het heel de tijd over deze GLB toen, en ik zag niet hoe ze een zevenzitter onder de GLC zouden krijgen om te concurreren met 5008, ik ben nog altijd benieuwd hoe die zich gaan verhouden. Op foto lijkt de GLB smal, ik heb er een Ford EcoSport, Fiat 500L of Crossland X gevoel bij.



Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij stoort vooral die onnozele knik achteraan... alsof iemand met een liniaal de raamlijsten een het tekenen was en dan plots uitschuift met z'n meetlat...

En het dan maar zo gelaten heeft... 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, kwiekie zei:

2 centimeter kleiner maar dan de GLC maar wel hoekiger, dus meer koffer.

Ik vind ‘m wel leuk eigenlijk, benieuwd hoe vaak we deze gaan zien.

Dat gaat populair worden in de leasemarkt, als je ziet hoeveel GLC’s er nu al rond bollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Parsifal zei:

Mij stoort vooral die onnozele knik achteraan... alsof iemand met een liniaal de raamlijsten een het tekenen was en dan plots uitschuift met z'n meetlat...

En het dan maar zo gelaten heeft... 

Idd, doet me sterk denken aan de XC40.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me in profiel een beetje denken aan de Jeep Renegade.  Te kleine wielen, met te veel plaatwerk boven, en langgerekt (als je er een derde rij in wil).  De 5008 heeft dat uitgerekte ook, vind ik.  Waar een 3008 wat bonkiger is.

De GLK is blijkbaar ook nog niet vergeten bij Mercedes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, josenjef zei:

Bij mijn vrouw ging het als lease tussen de B-klasse en de 5008. De verkoper had het heel de tijd over deze GLB toen, en ik zag niet hoe ze een zevenzitter onder de GLC zouden krijgen om te concurreren met 5008, ik ben nog altijd benieuwd hoe die zich gaan verhouden. Op foto lijkt de GLB smal, ik heb er een Ford EcoSport, Fiat 500L of Crossland X gevoel bij.



Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

En hoe lag de prijs ervan in lease?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me zo'n beetje denken aan de Citroen C5 Aircross.

Op zich niet zo'n verkeerd design.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe lag de prijs ervan in lease?
5008 met wat opties zoals 7zit en 360 graden camera was goedkoper dan b-klasse business solution plus. Beiden benzine met automaat. Dus ik vrees dat die GLB heel anders gaat uitkomen ...

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan dit nog offroad? Als er wel een gat is in hun gamma, is dat voor een betaalbare offroader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suzuki heeft een mini G op de markt gebracht.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suzuki heeft een mini G op de markt gebracht.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk


Die is uitverkocht. Nu bestellen is volgend jaar deze tijd leveren.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Maxime S zei:

Dat is niet de mooiste der recente Benzen.

Dit is dus een SUV in het segment van de X1? Vervangt dit de GLA? 

Hij zou de GLA "ondersteunen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, The Swede said:

Kan dit nog offroad? Als er wel een gat is in hun gamma, is dat voor een betaalbare offroader.

Ja want veel mensen zijn op zoek naar een auto om mee in 't veld te gaan rijden :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja want veel mensen zijn op zoek naar een auto om mee in 't veld te gaan rijden [emoji3] 
En al zeker aan mb prijzen!

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid