Ga naar inhoud

2008 BMW E90 318d LCI. Wat zijn de aandachtspunten?


BMWMB

Aanbevolen berichten

Onze zoon gaat richting de 17 jaar, en dat wil dus zeggen dat hij kan starten met leren rijden. Ik ben nog niet bezig geweest met de aankoop van een auto, maar er doet zich nu een opportuniteit voor. We hebben meerdere wagens op onze firma, die wij steeds kopen, en daarvan staat er ondertussen eentje al anderhalf jaar stil bij de plaatselijke BMW-verdeler. De bedoeling was om 'm laten te verkopen aan een opkoper, maar dat is wat in de vergetelheid geraakt, waardoor 'm daar nu nog staat. De garage contacteerde mij een paar weken geleden met de vraag of 'm nu verkocht moet worden, en toen ging er bij mij een lampje branden om 'm misschien privé over te kopen voor de zoon als 1e auto.

Wat zijn de specs:

BMW 318d, manuele versnellingsbak, van 10/2018, dus een facelift.

Een saffierzwarte, met comfort-line (verwarmde stoelen, lederen sportstuur, cruisecontrol, regen- en lichtsensor, parkeersensoren v/a), schuifdak, soundsystem, navi business, een nageplaatste afneembare trekhaak, en een Parrot Bluetooth carkit.

De bediende die er 7 jaar heeft mee gereden (wij kochten deze BMW als Premium Selection), heeft 'm zeer goed verzorgd. De stoelen zijn onbeschadigd, en enkel de achterbumper werd herspoten na een lichte aanrijding. Gisteren zijn we gaan kijken, en je merkt toch dat er esthetisch wel wat kleine dingen verbeterd kunnen worden in het interieur, maar overall is het een zeer propere auto.

Echter, de batterij was dood, en we konden dus niet zien hoeveel km's dat 'm heeft, maar dat zijn er heel zeker + 200k. Ik heb aan de garage gevraagd om 'm van de week eens na te laten kijken wat er allemaal stuk aan is, en wat er verbeterd kan worden op technisch vlak. Ik ben benieuwd... 

Mijn vraag is dus aan de specialisten hier, waar moet ik extra op letten bij zo'n oude 318d? Wat zijn de pijnpunten?

Ik houd jullie op de hoogte van wat de garage gaat melden van 'stukken' die er aan zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voornaamste is dat dit het probleemblok N47 met kettingprobleem is... Internet staat er vol van.
Als dit echter in het verleden al vervangen is geweest door de "known fix" van bmw zijn die blokken voor de rest redelijk bullitproof. Tzal misschien tijd zijn om distributieriemen en koppeling eens te vervangen.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb ondertussen ook al gevonden op het net dat deze motor gekend is voor z'n kettingprobleem. Ik ga bij de garage laten nakijken of deze ketting vervangen is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motor met aandrijving via ketting heeft geen distributieriem meer hé, tenzij je de V-riem van de alternator e.d. bedoelt.

Indien dit blok meer dan 200k km heeft, zou ik net niet aan de ketting raken. Een (preventieve) ingreep zal je gemakkelijk € 2-3k kosten, de kost niet waard imo.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Motor met aandrijving via ketting heeft geen distributieriem meer hé, tenzij je de V-riem van de alternator e.d. bedoelt.
Indien dit blok meer dan 200k km heeft, zou ik net niet aan de ketting raken. Een (preventieve) ingreep zal je gemakkelijk € 2-3k kosten, de kost niet waard imo.
Natuurlijk bedoel ik die riemen...

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zo 3 in onderhoud. Ondertussen met bijna 300k km. Rond de 200k zijn bij allemaal de schokdempers wel eens moeten vervangen worden wegens lekken. Hier en daar eens een draagarm, en rond de 230-250k km geven ze allemaal de melding dat het roetfilter moet vervangen worden. Maar dat is makkelijk te omzeilen. Al bij al zeer goeie wagentjes.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, DDke zei:

;)

 

Had het ook opgemerkt gisteren, van 2018 met 200.000 km op de teller en zijn werknemer had er 7j mee gereden. maar lukte niet om te quoten.

@BMWMB had verzekers weer in den drank gezeten😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Frekkel said:

Ik heb er zo 3 in onderhoud. Ondertussen met bijna 300k km. Rond de 200k zijn bij allemaal de schokdempers wel eens moeten vervangen worden wegens lekken. Hier en daar eens een draagarm, en rond de 230-250k km geven ze allemaal de melding dat het roetfilter moet vervangen worden. Maar dat is makkelijk te omzeilen. Al bij al zeer goeie wagentjes.

En geen enkele met kettingproblemen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, toere zei:

Had het ook opgemerkt gisteren, van 2018 met 200.000 km op de teller en zijn werknemer had er 7j mee gereden. maar lukte niet om te quoten.

@BMWMB had verzekers weer in den drank gezeten😁

In de titel staat het juist.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ketting is inderdaad gekend, al zal hij je ruim op voorhand waarschuwen met allerhande bijgeluidjes. Best hoorbaar bij koudstart (eerste 3-4 sec) en wanneer het toerental tussen de 1500&2000 rpm zit.

Ketting vervangen kost rond de 1k á 1,5k bij een onafhankelijke.

Vliegwiel en koppeling ook, al is dat eerder eigen aan hoge km-standen en niet specifiek dit model.

Krukaspoulie scheurt vaak op de N47, zie foto.(kan je visueel controleren zonder iets te demonteren). Kost 200 in aftermarket, 500 OEM.

Hogedrukpomp sneuvelt soms, kostelijke zaak gezien er in het volledige brandstofsysteem spaandeeltjes zitten. Voel je niet aankomen en kan je niet preventief controleren. Dit komt wel niet vaak voor..

 

Voor de rest is een E90 redelijk bulletproof, slijtagedelen zoals @Frekkel zei is normaal bij hogere km-standen. Dat heb je bij alle auto’s. Indien je VIN kan geven wil ik wel eens controleren op historiek van onderhoud en ketting.

@Frekkel een tip voor toekomstige Exx reeksen die bij je komen op onderhoud:

- Kettingspanner maat 27 = 9/10 nog niet aan gesleuteld.

- Kettingspanner maat 24 = sowieso al aan gesleuteld. Dan heb je wel nog geen idee wat er precies gebeurd is, soms wordt enkel de bovenste ketting doorgetrokken i.p.v. alle 2 te vervangen.

Voor zover je er wakker van ligt :biggrin:

 

43EB1491-DC83-40C2-B684-74B9FD788115.png

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 320d gehad van die periode (ook facelift), 2e hands gekocht, ongeveer 200k km op de teller. Dit werd er vervangen op ongeveer 30k km tijd (uit het hoofd, niet alles):

- dempers voor

- lager achter + meteen draagarmen ook

- koplampsproeier

- flex die verbinding maakt tussen roetfilter en uitlaat

- V-riemen

- Differentieel (quote van garage was 1700 euro geloof ik, uiteindelijk ééntje van ebay er zelf in gestoken)

'K vond het een leuke auto om mee te rijden, maar ik had precies niet het grootste geluk met de mijne. Alles bij elkaar heeft quasi nieuwe Golf 7 GTI mij per maand en per km niet meer gekost, wel integendeel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, glennvc zei:

Ik heb een 320d gehad van die periode (ook facelift), 2e hands gekocht, ongeveer 200k km op de teller. Dit werd er vervangen op ongeveer 30k km tijd (uit het hoofd, niet alles):

- dempers voor

- lager achter + meteen draagarmen ook

- koplampsproeier

- flex die verbinding maakt tussen roetfilter en uitlaat

- V-riemen

- Differentieel (quote van garage was 1700 euro geloof ik, uiteindelijk ééntje van ebay er zelf in gestoken)

'K vond het een leuke auto om mee te rijden, maar ik had precies niet het grootste geluk met de mijne. Alles bij elkaar heeft quasi nieuwe Golf 7 GTI mij per maand en per km niet meer gekost, wel integendeel.

 

Mijn 530d liet een vergelijkbaar parcours zien als dat van jouw 320d

Mijn 330d laat een totaal ander parcours zien, alhoewel ik nu ook iets aan de hand heb (elektrische koffer, duur ding aan het worden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem gewoon voor een lief bedrag uit je vennootschap halen, inschrijven, en rijden tot het kapot gaat. Met wat geluk rijdt het spel nog 100k km probleemloos, met wat pech is het over een paar k km gedaan. Het is vingerdik kijken, maar economisch is de auto het niet waard om er preventief 1000den euri onderhoud aan te doen.

Niks mis mee als eerste auto lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De garage heeft me vanmiddag gebeld, nadat ze de auto hebben nagekeken.

Km-stand: 255.000

Wat moet er vervangen worden: Schijven en remblokken rondom, de koppeling, en het vliegwiel. Totale geschatte kost bij de BMW-verdeler: € 3.000,-. Ook had ik gevraagd naar het kettingprobleem, en aan deze auto werd nooit iets verbeterd aan de ketting. Er zou ooit een terugroepactie van BMW geweest zijn voor een verbetering, maar onze 318d was niet bij die actie betrokken, hoewel ook de N47-motor.

Ik kan deze kosten laten doen bij een niet originele verdeler, en dan zal het wel goedkoper zijn, maar mijn gevoel zegt dat deze auto gaar is. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles hangt van de prijs af. Als die koppeling slipt moet die inderdaad vervangen worden. Maar als die gewoon niet 100% meer is maar wel nog bruikbaar zou ik ze pas vervangen als het echt moet en dat vliegwiel ook laten zitten (trilt ws een beetje?).

Langs de andere kant heeft hij 255.000km en ziet het interieur er precies ook niet meer top uit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jochen zei:

Alles hangt van de prijs af. Als die koppeling slipt moet die inderdaad vervangen worden. Maar als die gewoon niet 100% meer is maar wel nog bruikbaar zou ik ze pas vervangen als het echt moet en dat vliegwiel ook laten zitten (trilt ws een beetje?).

Langs de andere kant heeft hij 255.000km en ziet het interieur er precies ook niet meer top uit? 

Het interieur is nog perfect proper, op het stuur, het pookje en de handgreep in de passagiersdeur na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, BMWMB said:

De garage heeft me vanmiddag gebeld, nadat ze de auto hebben nagekeken.

Km-stand: 255.000

Wat moet er vervangen worden: Schijven en remblokken rondom, de koppeling, en het vliegwiel. Totale geschatte kost bij de BMW-verdeler: € 3.000,-. Ook had ik gevraagd naar het kettingprobleem, en aan deze auto werd nooit iets verbeterd aan de ketting. Er zou ooit een terugroepactie van BMW geweest zijn voor een verbetering, maar onze 318d was niet bij die actie betrokken, hoewel ook de N47-motor.

Ik kan deze kosten laten doen bij een niet originele verdeler, en dan zal het wel goedkoper zijn, maar mijn gevoel zegt dat deze auto gaar is. Wat denken jullie?

Wat voor olielek? Hebben ze meer info gegeven over wat er precies lekt, wat er vervangen moet worden en wat dat moet kosten? 
Zoals hierboven al staat. Versleten koppeling is niet zo erg, eentje die constant slipt is wel irritant. Vliegwiel vervangen ze op die km stand altijd mee denk ik.
Maar indien het enkel wat trilt kan je er gewoon zo mee rijden.. 
Schijven en blokken kosten de wereld niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid