Ga naar inhoud

Audi RS6 C8


Ritsuke

Aanbevolen berichten

OFFICIEEL: AUDI RS 6 AVANT IS OPZICHTIGE STATION MET 600 PK (2019)

audi rs 6 avant 2020

Audi is klaar met haar vierde generatie RS 6, een icoon binnen het Audi-gamma. Met 600 pk uit een 4-liter V8 en een stationwagenschulp om personen, bagage en huisdieren met een vulgaire snelheid van punt A naar B te brengen.

Volgend jaar is het 25 jaar geleden dat Audi de wereld op z'n kop zette met de RS2, een sportieve stationwagen op basis van de Audi 80. Een eigenaardige combinatie (stationwagen + performance) die Audi zich eigen wist te maken. Met dank aan de opvolgende successen RS4 en RS6. Om die vijfentwintigste verjaardag van RS en de snelle stations te vieren lanceert Audi de vierde generatie RS 6 Avant (tegenwoordig dus met een spatie tussen letters en cijfer). Een bazenbak van jewelste.

HEFTIG HERWERKT

Wat ooit ontsproot als zakenstations met hopen kracht en een subtiele carrosserie is anno 2019 uitgegroeid tot een m'as-tu-vu-festijn. Klanten willen tegenwoordig namelijk niet enkel meer genieten van de performantie, ze willen ook gezien worden. En gezien, dat zal je worden in deze vierde generatie RS 6. Audi liet namelijk bijna geen enkel koetswerkpaneel onaangeroerd. Waardoor er geen twijfel is tussen een basis A6 Avant of deze RS 6.

audi rs 6 avant 2020

Laten we beginnen met de wielbogen die station maar liefst 8 centimeter breder maken. Ziet de snuit er wat eigenaardig uit? Dat kan! Want de RS 6 Avant krijgt de koplampen van de A7. Daarnaast kunnen we niet langs de opengesperde koelsleuven natuurlijk. De inlaat vlak onder de nieuwe motorkap met powerdome als verwijzing naar de oer-Quattro maakt het plaatje vooraan af.

TE VEEL?

Al zijn wij vooral gechoqueerd door de achterzijde. Jawel gechoqueerd. Want het lijnenspel van de diffuser is zo extreem dat het bijna karikaturaal wordt. De kenmerkende ovalen einddempers blijven trots staan. Audi maakt verder nog gewag van een subtiele spoiler op de koffer en een trotse RS 6-badge op de bips.

audi rs 6 avant 2020

Binnenin ging Audi Sport alvast minder extreem te werk. Want buiten op het eerste gezicht comfortabele sportzetels en een afgevlakt sportstuur is het herkenbaar A6. De Duitsers laten nog weten dat de RS 6 profiteert van extra grote schakellepels en dat je via het stuur de RS1 en RS2 modus kan inschakelen. Om je RS 6 Avant extreem of nog extremer te maken.

800 NM!!!

Die extremiteit wordt ten berde gebracht door de nagelnieuwe motor voorin. Een 4-liter V8 met twee turbo's en een milde hybride set-up. Het systeemvermogen ligt daarmee op 600 pk en maar liefst 800 (!) Nm. Het maakt dat de RS 6 Avant in 3.6 seconden de honderd weet aan te tikken. Toppen doet de stationwagen op 305 km/u. Al zal je dan wel wat geld achter moeten laten bij Audi, want standaard bedraagt de topsnelheid 250 km/u.

audi rs 6 avant 2020

Quattro-vierwielaandrijving is uiteraard standaard, net zoals de 8-trapsautomaat met een nieuwe Launch Control-functie. Via een mechanisch differentieel tussen voor- en achteras wordt er standaard 40 procent van de kracht naar de voorwielen gestuurd en 60% naar de achterwielen. In de meest extreme gevallen kan de RS 6 Avant tot 85% naar de achterwielen sturen (max 70% naar de vooras).

audi rs 6 avant 2020

De nieuwe Audi RS 6 Avant zal in de loop van het eerste kwartaal van 2020 verkrijgbaar zijn bij de Audi-verdelers in heel Europa. Net op tijd om 25 jaar RS te vieren.

Bron: Autofans

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Lotuzzz zei:

Graag eentje met 21 inch ipv 22.

Zijn er al foto's van de 21 inch?
Op vorige versies durfde de kleinere velg-optie al eens beter staan.
Ik ben op het eerste zicht geen fan van die 22 inch velgen. Voor de rest wel een heel dikke kar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net foto's bekeken van de achterkant van de C7, die was véél knapper.
Als ze dat hier normaal hadden aangepakt, dan was 'ie top. Discreet allesbehalve, maar bon, die tijd ligt blijkbaar achter ons.
In een normale metallic/pareleffect kleur gaan de welvingen nog beter tot hun recht komen.
En zoals hierboven al geopperd werd, mogen de velgen een maatje kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Ritsuke zei:

Shadow look maakt hem tig keer beter vind ik. 

'k Zou hem gaarne eens zien met shadow in de bumpers en alu voor raamomlijstingen en dakrails. Het in-homogene van die combinatie wordt met gemak opgevangen door het bicolor gevelgte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ze ook met een business pakket, zoals bij Mercedes (of toch vroeger) moeten uitkomen om hem terug discreet te maken. Was net leuk dat enkel kenners wisten dat het een échte RS was

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid