Ga naar inhoud

Betrouwbaarheid 3.0 TDV6/SDV6 (RR sport/Disco 4)


Fr79

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het kijken naar een SUV op lichte vracht met 6 cilinder dieselmotor om de komende 4 à 5 jaar mee rond te bollen.  

Gezien mijn budget schuw ik daarbij de hogere km standen niet, zodat betrouwbaarheid wel een issue is.

Nu is 1 van de kanshebbers een RR Sport TDV6 of SDV6 uit de bouwjaren vanaf 2010. 

Nu dacht ik dat dit blok redelijk bullet-proof was maar dit lijkt toch niet zo te zijn.

Blijkbaar is er wel een probleem met krukassen die stuk gaan waardoor de hele motor in de soep draait (bron hiervoor is verschillende Britse LR-forums). Nu weet ik wel dat internetfora de vergaarbak zijn van problemen maar dit komt niet ietsje te veel voor om toeval te zijn. Is trouwens ook een Ford/PSA blok en geen Jaguar/Land Rover blok.

Vandaar mijn vraag: iemand die weet hoe groot dit probleem is? Evt. iemand die bij LR werkt of iemand kent die er werkt, zelf dit type motor gehad in RR/Disco,...

Andere mogelijkheden: X5 (E70 LCI) 30d, Touareg V6 TDI, eventueel Cayenne V6 TDI (hoewel deze blijkbaar moeilijk op LV te krijgen is? ) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

RR en bulletproof in dezelfde alinea. Optimistisch.

Als het die krukas niet is mag je er zeker van zijn dat het wel iets anders is dat naar de kloten gaat gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Jeroen_M5 zei:

Het gaat vooral om elektronica problemen bij ouder LR producten, hoor ik vaak? 

Heb eens met een RR Sport TD V8 gereden, eer ik vertrokken was, was ik twee minuten kwijt.

 

 

 

Foutmeldingen in dashboard lezen.

Echt, die auto reed zeer leuk, en niks belemmerend, maar verschillende foutmeldingen en lampjes die brandden stoorden me toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een reden dat RR's relatief goedkoop zijn tweedehands.

Ik zit in het paardenmilieu waar menig van mijn vrienden zich al aan een RR gewaagd hebben ooit.

Werkelijk àllemaal met problemen. Meestal elektronica, maar toch ook wel zwaardere motorproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een RR hoort een portie geluk (al schijnen er volgens horen zeggen ook garagisten te zijn die aan de hand van productiedatum kunnen zeggen of het een goede of een slechte is 🤔)

Ik heb de mijne (2008 - 2.7) met 128.000 gekocht en er dik 110.000 op gezet met 0 onderhoud :ninja: (buiten af en toe wat olie) zonder problemen. (heeft nu wel nood aan nieuwe distri etc dus voor een zacht prijsje mag hij weg ;) ) 

Kameraad kocht de zijne en had in het eerste jaar nieuw motorblok en automaatbak nodig ... 

Helaas schijnt het zelfs te gelden voor de nieuwere (want anders zou er direct weer een staan). Twee vrienden hebben beide de grote RR. Een probleemloos, de andere elke maand in de garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd met een Disco TDV6 van 2014 met nu ongeveer 160k km. Die motoren zijn niet bulletproof. Zelf heb ik al een scheur gehad in het inlaatspruitstuk, waarbij na enig opzoekwerk is gebleken dat ze dit in plastic hebben ontworpen en dat er hiervoor een TSB (Technical Service Bulletin) is van LandRover zelf. Voor deze herstelling heb ik dus een tussenkomst verkregen (niet automatisch!), maar het was toch nog steeds een factuur van € 1.600 voor zowel links als rechts.

En nu is het inderdaad gewoon wachten op de dag dat de krukas het begeeft. Want dat is blijkbaar zo goed als een zekerheid. In Zuid-Korea is er een recall-actie maar op het Europese continent gebaren ze bij LR van krommen Aas https://www.disco4.com/forum/korean-ajdv6-crankshaft-recall-175788.html

https://www.disco4.com/forum/bbc-watchdog-crankshaft-busters-183854.html

Verder moet je rekening houden dat de draagarmen van een Disco / RRS relatief snel moeten vervangen worden. In principe zijn het enkel de ophangingsrubbers, maar die krijg je er niet uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen al 3 “goedkope 4x4’s” gehad die ik kocht om als werkpaard te dienen en die ook wat betrouwbaar moesten zijn. Twee Pajeros en 1 RR (tdv8 van 2009).

Samengevat, als je redelijk goedkoop wil bollen zonder veel ambras, koop een Pajero of Landcruiser. (Zijn ook autos die veel meer passend zijn om als lichte vracht te gebruiken. Wat is de zin eerst een luxewagen als een RR Sport te kopen om hem dan te verklooien?).

De RR heeft altijd wel iets dat kapot gaat en het is altijd duur en gecompliceerd om repareren. 

Dat gezegd zijnde, ik vind hem niet onbetrouwbaarder dan een duitser van die leeftijd. Aan een VW, Audi of BMW van die leeftijd/km stand gaat ge evenveel brokken hebben die eveneens duur zijn om repareren.

Tussen de twee Jappen koos ik steeds voor de Pajero omdat die ruimer en een stuk goedkoper was. Voor het prijsverschil tussen de twee, kan je je met de Paj’ permitteren hem als gewone versie te rijden ipv als camionette om te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Mbman zei:

Ik rijd met een Disco TDV6 van 2014 met nu ongeveer 160k km. Die motoren zijn niet bulletproof. Zelf heb ik al een scheur gehad in het inlaatspruitstuk, waarbij na enig opzoekwerk is gebleken dat ze dit in plastic hebben ontworpen en dat er hiervoor een TSB (Technical Service Bulletin) is van LandRover zelf. Voor deze herstelling heb ik dus een tussenkomst verkregen (niet automatisch!), maar het was toch nog steeds een factuur van € 1.600 voor zowel links als rechts.

En nu is het inderdaad gewoon wachten op de dag dat de krukas het begeeft. Want dat is blijkbaar zo goed als een zekerheid. In Zuid-Korea is er een recall-actie maar op het Europese continent gebaren ze bij LR van krommen Aas https://www.disco4.com/forum/korean-ajdv6-crankshaft-recall-175788.html

https://www.disco4.com/forum/bbc-watchdog-crankshaft-busters-183854.html

Verder moet je rekening houden dat de draagarmen van een Disco / RRS relatief snel moeten vervangen worden. In principe zijn het enkel de ophangingsrubbers, maar die krijg je er niet uit.

 

Hartelijk dank, dit is het soort info waar ik naar op zoek ben. Had mijn zinnen gezet op de laatste bouwjaren van het vorige model RRS (2012 en 2013), dus al met de 8-traps en de draaiknop ipv de pook.  Moet zeggen, hoe meer ik er over lees, hoe minder zin ik heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, The Swede zei:

Samengevat, als je redelijk goedkoop wil bollen zonder veel ambras, koop een Pajero of Landcruiser. (Zijn ook autos die veel meer passend zijn om als lichte vracht te gebruiken. Wat is de zin eerst een luxewagen als een RR Sport te kopen om hem dan te verklooien?).

Dat gezegd zijnde, ik vind hem niet onbetrouwbaarder dan een duitser van die leeftijd. Aan een VW, Audi of BMW van die leeftijd/km stand gaat ge evenveel brokken hebben die eveneens duur zijn om repareren.

 

Een luxewagen zou ik de RRS nu niet direct noemen, dat is de echte RR wel. Er staan heel veel RRS en Disco's te koop die al op LV staan, met dank aan de inhalige Belgische taxman.

Denk toch dat de anderen dan iets betrouwbaarder zijn, toch wat motor betreft. Als je vodden hebt aan luchtvering bvb. dan kan het ook een hoop geld kosten.

Over die 3 liter V6 TDI van VAG (vanaf 2011) valt er weinig negatief te lezen, behalve dan het sjoemelsoftware-gedeelte maar dat boeit me niet echt. Enige wat regelmatig terug komt zijn injectoren die stuk gaan en dan vooral bij de 204pk versie. Die zijn zgz. 'geavanceerder' dan die bij de 245pk versie (later 262) door een hogere inspuitdruk (maar dus blijkbaar toch onbetrouwbaarder.) 

Ook bij de BMW 3 liter diesels geen speciale problemen.Volgens mijn info is een Cayenne LV vanaf 2010 model (958) nagenoeg mission impossible of je moet er 3500 euro tegenaan gooien en een paar weken of zelfs maanden geduld hebben. Dat is niet echt een optie. Mijn voorkeur zou dan eerder gaan naar een Touareg omdat die ook nog iet af wat terreinwaardig is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan een auto moet ook de rest betrouwbaar zijn, niet enkel de motor.

 

Dat gezegd zijnde... bij mijn eerste Pajero (een “wrak” dat mij 3000 euro kostte in aankoop en 225000km had bij aankoop), liet een darm van het koelsysteem het ooit afweten, net toen ik de ferry afreed in Stockholm. => alle koelwater eruit.

Ben met dan ding aan 60-70km/u naar de dichtst bijgelegen Mitsubishidealer gereden. 40km.

Daar hebben ze een andere darm gestoken en het ding weer gevuld. Schade aan de motor? Nul.

Moet ge met uwen BMW motor niet proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/10/2019 om 08:48, abtler zei:

Bij een RR hoort een portie geluk (al schijnen er volgens horen zeggen ook garagisten te zijn die aan de hand van productiedatum kunnen zeggen of het een goede of een slechte is 🤔)

Ik heb de mijne (2008 - 2.7) met 128.000 gekocht en er dik 110.000 op gezet met 0 onderhoud :ninja: (buiten af en toe wat olie) zonder problemen. (heeft nu wel nood aan nieuwe distri etc dus voor een zacht prijsje mag hij weg ;) ) 

Kameraad kocht de zijne en had in het eerste jaar nieuw motorblok en automaatbak nodig ... 

Helaas schijnt het zelfs te gelden voor de nieuwere (want anders zou er direct weer een staan). Twee vrienden hebben beide de grote RR. Een probleemloos, de andere elke maand in de garage.

Onze freelander 2 (2.2 psa), nu met 170.000km ook 0 onderhoud, spel rammelt al vanuit de motor vanaf 60.000km en er is meer stuk dan er nog werkt, goed genoeg voor het oud ijzer :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze freelander 2 (2.2 psa), nu met 170.000km ook 0 onderhoud, spel rammelt al vanuit de motor vanaf 60.000km en er is meer stuk dan er nog werkt, goed genoeg voor het oud ijzer [emoji4] 

Ligt dat dan ook niet aan het verwaarlozen van het nodige onderhoud?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/10/2019 om 20:27, The Swede zei:

Aan een auto moet ook de rest betrouwbaar zijn, niet enkel de motor.

 

Dat gezegd zijnde... bij mijn eerste Pajero (een “wrak” dat mij 3000 euro kostte in aankoop en 225000km had bij aankoop), liet een darm van het koelsysteem het ooit afweten, net toen ik de ferry afreed in Stockholm. => alle koelwater eruit.

Ben met dan ding aan 60-70km/u naar de dichtst bijgelegen Mitsubishidealer gereden. 40km.

Daar hebben ze een andere darm gestoken en het ding weer gevuld. Schade aan de motor? Nul.

Moet ge met uwen BMW motor niet proberen.

Ge bent toch ne zeveraar he. Ik heb ooit hetzelfde voor gehad hier in de buurt met een 1-reeks, en ben ook nog naar de garage doorgereden. Nooit problemen mee gehad, en ik heb die ketel daarna nog +100k km afgetrapt zonder ooit warm te rijden of op onderhoud te doen.

Je moet niet altijd veralgemenen. Ik zie hier om de hoek bij de 4x4 boerkes genoeg Patrols en Pajero’s staan die compleet in puin liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toeval of niet, RRS-verkoper die ik begin deze week contacteerde stuurt gisteravond mailtje dat proefrit voorlopig niet kan doorgaan, check engine light en geen vermogen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Ian zei:


Ligt dat dan ook niet aan het verwaarlozen van het nodige onderhoud?

Deed hij ook al toen hij nog elk jaar zijn onderhoud kreeg, worden ook teveel korte afstanden mee gereden en meestal laag in toeren, ik rijd hem soms eens heet en dan is de rammel tijdens stationair even weg. Garage zei indertijd dat de motor een spoelbeurt moest krijgen omdat hij vol prut zat... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/1/2019 at 2:05 PM, Fr79 said:

Toeval of niet, RRS-verkoper die ik begin deze week contacteerde stuurt gisteravond mailtje dat proefrit voorlopig niet kan doorgaan, check engine light en geen vermogen...

Roetfilters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid