Ga naar inhoud

Porsche 997 of 964


The Swede

Als tweede (/derde) wagen. Welke kies je?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. 997 of 964 - 2WD, Manueel, Coupe, Atmo.

    • 964 - Carrera 2
      25
    • 997 - Carrera 3.6 of 3.8
      29


Aanbevolen berichten

Netflix & Chill... Op mijn leeftijd betekent dat "madame kijkt naar aflevering 4723 van Suits op Netflix terwijl gij ernaast zit en op uwen telefoon tweedehands auto websites zit af te speuren".

Als autofan, ben ik uiteraard fan van de 911. En daarbij kwam gisteren deze vraag bij mij naar boven:

Stel: je hebt een redelijke gezinswagen (of meer dan 1) en je wil als pater familias een auto enkel voor jezelf. Die zal dienen voor als je in het weekend onder uwen allenen rondrijdt en misschien dat je hem in de week, als je goesting hebt, hem es gebruikt om naar het werk te gaan. Je wil je hierbij het plezier gunnen van een echte (zuivere) 911 = coupe, 2WD, manueel, atmo. 

Ik heb de 997 in 2WD (manual, coupe) steeds de meest geslaagde 911 gevonden (beter "uitgerijpt" dan de 993 en 996, maar zonder te ver te gaan zoals de 991), met daar net achter de 964 (de laatste "klassieke" 911).

De prijzen liggen redelijk gelijklopend (met de 964 die iets zeldzamer en iets duurder is).

Ik kan voor beiden een punt maken: de 997 is een modernere auto waar je ook makkelijk een pendel mee kan doen, er zijn er veel beschikbaar en hij is iets goedkoper dan een 964. De 964 is dan weer authentieker, luchtgekoeld,... 

Welke zouden jullie kiezen (en waarom)?

Voor de 964 kijken we naar de gewone "Carrera 2" Coupe, voor de 997 de gewone coupe, manueel, 2wd (in 3.6 of 3.8, doet er weinig toe. Het verschil in het rijden was nihil). 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk voor de 997 gaan. De 964 is zeker ook een aantrekkelijk model maar niet voor de prijzen waar ze momenteel voor gaan. Voor mij een 997.2 als het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Jeroen_M5 said:

Ik zou persoonlijk voor de 997 gaan. De 964 is zeker ook een aantrekkelijk model maar niet voor de prijzen waar ze momenteel voor gaan. Voor mij een 997.2 als het kan.

Waarom een 997.2? Wat is het verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een 996.2 gaan, doe je een koopje aan al beginnen ze ook al te stijgen in prijs.

Alleen zorgen als je koopt dat er al iets is gebeurd voor IMS/RMS.

964 zijn te duur imho en 997 al te groot / te zwaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een 997 Carrera 4S gaan. Bredere heupen. Ik had bijna 1 gekocht met mijne pa. 

De 964 zie ik nog in waarde stijgen. De 997 is de eerste die terug ronde koplampen heeft. Die gaan enorm gaan stijgen in de toekomst. 996 weet ik niet, De 996 Turbo stijgt niet genoeg in waarde heb ik de indruk. Ik zou voor de 997.1 gaan. Heb moeite met de uitlaten van de 997.2. Oh ja vergeet niet te kijken of er PSE opzit. Het oor wil ook wat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

996 is lelijk als de nacht. Als ik daarmee zou rondrijden, dan zou ik steevast zitten denken “ik wil een 997”... dus waarom zou ik er dan mijn geld aan verdoen?

996 staat dus niet in de keuzes daarom.

Als ik een discussietopic wou over “welke 911 zou je kopen?”, dan had ik die vraag gesteld. Alleen krijg je dan een eindeloze (en zinloze) discussie die steevast (AM style) eindigt met “en de laatste nieuwe GT3 met alle toeters en bellen is beter”.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, The Swede zei:

996 is lelijk als de nacht. Als ik daarmee zou rondrijden, dan zou ik steevast zitten denken “ik wil een 997”... dus waarom zou ik er dan mijn geld aan verdoen?

996 staat dus niet in de keuzes daarom.

Als ik een discussietopic wou over “welke 911 zou je kopen?”, dan had ik die vraag gesteld. Alleen krijg je dan een eindeloze (en zinloze) discussie die steevast (AM style) eindigt met “en de laatste nieuwe GT3 met alle toeters en bellen is beter”.

Ieder zijn mening natuurlijk :) 

Het feit dat je hem af en toe mee wilt nemen om te gaan werken maakt dat ik voor de 997 zou gaan in jouw geval.

Als het is om te koesteren en rond te rijden/toeren dan zou ik voor de 964 kiezen.

Een 996 4S vind ik overigens wel degelijk een (zeer) mooie auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Speedhunter said:

Ik zou voor een 997 Carrera 4S gaan. Bredere heupen. Ik had bijna 1 gekocht met mijne pa. 

De 964 zie ik nog in waarde stijgen. De 997 is de eerste die terug ronde koplampen heeft. Die gaan enorm gaan stijgen in de toekomst. 996 weet ik niet, De 996 Turbo stijgt niet genoeg in waarde heb ik de indruk. Ik zou voor de 997.1 gaan. Heb moeite met de uitlaten van de 997.2. Oh ja vergeet niet te kijken of er PSE opzit. Het oor wil ook wat. 

De 4 heb ik er ook opzettelijk uitgelaten. Ken de vroegere marketing manager van Porsche goed en via hem heb ik ooit het gans gamma aan 997 kunnen rijden. Wat opviel was dat alle modellen met ‘extra gewicht’ het 911 wat teniet deden. Targa, cabrio, etc.

De 4wd schakelt zich in bij gripverlies en is in west Europa van nul nut. Als je wat snel een bocht wou uitkomen, had het PSM al ingegrepen vóór de 4wd in het spel kon voorkomen. En zelfs als je het PSM uitschakelde, bracht het qua zuivere wegligging weinig toe want de tijd die dat systeem nodig heeft om te beseffen dat de achterkant in een bocht grip verliest en de voorwielen moeten worden ingeschakeld, stond je al helemaal dwars.

Vandaar in deze poll steeds 2wd aangegeven. (Als ik 4wd wil, koop ik wel een Audi)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In die oudere Porsches is 4WD ook gewoon een stuk slechter dan RWD.

 

Ik denk dat het vooral afhangt van het aantal kilometers dat je ermee denkt te doen.

Als prestaties er niet toe doen denk ik dat de 964 de leukere keuze is. Al was het maar omwille van de klank. Is wel een pak duurder in running costs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, ir_fuel said:

In die oudere Porsches is 4WD ook gewoon een stuk slechter dan RWD.

 

Ik denk dat het vooral afhangt van het aantal kilometers dat je ermee denkt te doen.

Als prestaties er niet toe doen denk ik dat de 964 de leukere keuze is. Al was het maar omwille van de klank. Is wel een pak duurder in running costs.

Zoals in topic opening gezegd, ik vraag naar een vergelijking als liefhebberswagen, niet als kilometervreter om elke dag in de file mee te staan. 

Maar rond je running cost heb je wel een punt. Ik zou ook vrezen dat de 964 begint duur te worden qua onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar het verschil tussen 5000km / jaar en 15000km / jaar is wel relevant. Bij de 964 moeten op tijd en stond de kleppen gesteld worden en dat kost wel wat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Nee maar het verschil tussen 5000km / jaar en 15000km / jaar is wel relevant. Bij de 964 moeten op tijd en stond de kleppen gesteld worden en dat kost wel wat.

 

Met dank om dat punt bij de discussie mee te brengen. En wat kost dat ongeveer? Want ik denk dat daar veel wannabe eigenaars niet bij stilstaan als ze zo een wagen kopen.

Moest ik een 911 mogen rijden als "eigen ding", dan vrees ik dat daar al wat rap meer kilometers zouden mee gereden worden dan 5000 per jaar en "weekend only". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Nee maar het verschil tussen 5000km / jaar en 15000km / jaar is wel relevant. Bij de 964 moeten op tijd en stond de kleppen gesteld worden en dat kost wel wat.

 

Frekkel doet dat wel voor een prijsje 😁

Sowieso 997 imho, wil er ook zo hard eentje 🤤 jonger is altijd beter @The Swede, dat weet jij toch ook 😋

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Krikkie said:

Frekkel doet dat wel voor een prijsje 😁

Sowieso 997 imho, wil er ook zo hard eentje 🤤 jonger is altijd beter @The Swede, dat weet jij toch ook 😋

Is uw vrouw er al over, @Krikkie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, bossie said:

Hoeveel taks betaal je in België voor een 997?

Quand on aime on ne compte pas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, lancer-evo said:

Ik zou voor een 996.2 gaan, doe je een koopje aan al beginnen ze ook al te stijgen in prijs.

Alleen zorgen als je koopt dat er al iets is gebeurd voor IMS/RMS.

964 zijn te duur imho en 997 al te groot / te zwaar.

Al te stijgen in prijs? Die zijn al enkele jaren aan het stijgen. 

997.2 zitten redelijk hoog dus dat is sowieso al niet vergelijkbaar. Zeker een fatsoenlijk uitgeruste met goede km-stand. Dan kun je beter een van de eerste 991s kopen want die prijzen liggen dicht in elkaars buurt. @Jeroen_M5 Maar zo blijf je bezig en koop je uiteindelijk een nieuwe 992. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, The Swede said:

996 is lelijk als de nacht. Als ik daarmee zou rondrijden, dan zou ik steevast zitten denken “ik wil een 997”... dus waarom zou ik er dan mijn geld aan verdoen?

996 staat dus niet in de keuzes daarom.

Als ik een discussietopic wou over “welke 911 zou je kopen?”, dan had ik die vraag gesteld. Alleen krijg je dan een eindeloze (en zinloze) discussie die steevast (AM style) eindigt met “en de laatste nieuwe GT3 met alle toeters en bellen is beter”.

Als je in de auto zit zie je dat toch niet :))

Een BRZ of een EVO waar ik vroeger mee reed vond ik ook geen mooie auto, maar het rijdt wel fun. Daar gaat het toch om? 

Maar als ik dan één van de twee moet kiezen is de keuze met de minste zorgen zeker de 997.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, msxx zei:

Ieder zijn mening natuurlijk :) 

Het feit dat je hem af en toe mee wilt nemen om te gaan werken maakt dat ik voor de 997 zou gaan in jouw geval.

Als het is om te koesteren en rond te rijden/toeren dan zou ik voor de 964 kiezen.

Een 996 4S vind ik overigens wel degelijk een (zeer) mooie auto.

De 996 4S is de enigste 996 die ik mag. Als ik al een 996 mag verkiezen. Maar alleen manueel, laat jullie niet vangen aan Tiptronic. 

Volgens Alexanderr begint een 993 te zweven op de neus. Heeft een 996 daar last van ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid