Ga naar inhoud

Ergernissen van nieuwe car-tech


mrbbs

Aanbevolen berichten

Op 26/11/2019 om 07:58, utah zei:

Laatst collega die me opbelde omdat hij verloren was gereden. GPS fail = pure paniek en horror. Bovendien zonder GSM op de baan. GSM fail = doodsangsten.

Hoe heeft die u opgebeld als ie zonder gsm op de baan was? En die kent uw nummer dan vanbuiten?

Op 25/11/2019 om 11:59, The Swede zei:

4. alle electronica die tussenkomt wanneer ik gewoon rij (dode hoek, lijnherkenning, remassistent, etc) - die dingen wete nooit wat ik ga doen en kunnen blijkbaar niet om met een snelle rijstijl => leidt vaak tot gevaarlijke situaties, bvb stuurcorrecties terwijl je uitwijkt op de snelweg en de witte lijn overschrijdt zonder pinkers te gebruiken. 

Wacht tot wanneer je door wegenwerken moet op een snelweg waar ze dan van die tijdelijke gele wegmarkeringen gebruiken, en de originele witte wegmarkeringen NIET verwijderen. De veiligheidsfunctie "stuuringreep" van mijn G20 320i vond er toen niet beter op om de witte wegmarkeringen te blijven volgen, tegen mijn eigen stuurbeweging in. Zo zat ik bijna onder een vrachtwagen op die versmalde rijstroken. Sindsdien staat die klote feature uitgevinkt in het menu. En zeggen dat ik dat niet besteld had, want dat is blijkbaar "Serienausstattung", die rijstrookassistent.

Op 25/11/2019 om 11:59, The Swede zei:

7. alle alarmen die op me iets willen duiden dat niet curciaal is, bvb voor de gordel. Als ik een auto verzet op een privedomein, dan wil ik verdoeme niet constant "bing bing bing..." horen.

8. autos die je niet meer kan rijden als de deur open is (BMW is de kampioen daarin tegenwoordig). Soms moet een mens zijn deur es opendoen tijdens het manoeuvreren. Waarom moet dara dat die godverske "roll-away prevention" opstaan.

Als je het over een automaat hebt bij BMW, kan je wel degelijk met een open portier rijden bij het inparkeren, maar de voorwaarde is dan wel dat je je gordel aanhebt. Portier open en gordel niet aan? Automaat springt dan meteen in P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, ir_fuel said:

Dat is gewoon nonsens.

Je wordt heus geen beter chauffeur door 50.000km rechtdoor aan 110 op het middenvak van een snelweg te bollen. Of je dat nu zelf doet of AP dat laat doen voor je verandert daar geen hol aan. Dat zijn qua leerschool verloren kilometers.

Dat is zoals rijschool instructeurs die denken dat ze met een auto kunnen rijden want ze zijn er de ganse dag mee bezig. Zet ze op een oefen-terrein waar ze wat slip- en uitwijkkunsten moeten tonen en ze steken van de eerste tot de laatste in de kant.

Als je actief aan het rijden bent, ga je op zo saaie stukken toch ook ervaring opdoen? Je ziet interacties tussen andere voertuigen en hun omgeving. Je krijgt dus een grote hoeveelheid datasets te verwerken, die je later een betere inschatting van een situatie zullen laten maken. Hetgeen ze zo'n AP met machine learning dus laten doen, maar waar een mens in principe veel beter in is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Soundstorm said:

Als je actief aan het rijden bent, ga je op zo saaie stukken toch ook ervaring opdoen? Je ziet interacties tussen andere voertuigen en hun omgeving. Je krijgt dus een grote hoeveelheid datasets te verwerken, die je later een betere inschatting van een situatie zullen laten maken. 

Eh, nee.

En al dat gesukkel op onze wegen toont me dat ik gelijk heb.

Al die middenvakrijders die die "interacties" zien tussen andere voertuigen die rechts voorbij komen, of van het eerste naar het derde en terug naar het eerste gaan. Ja daar leren ze veel van bij :lol: 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is gewoon nonsens.

Je wordt heus geen beter chauffeur door 50.000km rechtdoor aan 110 op het middenvak van een snelweg te bollen. Of je dat nu zelf doet of AP dat laat doen voor je verandert daar geen hol aan. Dat zijn qua leerschool verloren kilometers.

Dat is zoals rijschool instructeurs die denken dat ze met een auto kunnen rijden want ze zijn er de ganse dag mee bezig. Zet ze op een oefen-terrein waar ze wat slip- en uitwijkkunsten moeten tonen en ze steken van de eerste tot de laatste in de kant.

Mijn gleufdier vermijdt de snelweg liefst zoveel mogelijk, omdat dat stress veroorzaakt wegens hogere snelheid en meer verkeersdrukte. Iedereen heeft dat de 1e keer dat ze op een snelweg komen, maar door het te doen ga je het leren. Plaats mensen die dat amper doen in een situatie waarvoor de AP te dom is, en dan zijn ze verloren. Laat ze net meer rijden, en dan zal het wennen en zullen ze leren naar wat te kijken en hoe zich te gedragen.

Je opmerking over rijinstructeurs is correct, die kunnen idd niet rijden. Dat zijn uiteindelijk gewoon controle mechanismes die kijken of je de regeltjes goed toepast en je helpen als je niet deftig kunt vertrekken. Dat zijn allemaal basics, en basic is inderdaad hun leefwereld. Maar ze kunnen die basics wel erg goed, omdat ze het elke dag doen.... trek die lijn door en je ziet wat ik bedoelde :)

Tech maakt de meeste mensen dommer.

Edit: mensen die op het middenvak aan het rijden zijn tegen 110 zijn zwak begaafd, die hoef je niet te betrekken in de groep met mensen die kunnen rijden, laat staan ze te pesten :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, ir_fuel said:

Eh, nee.

En al dat gesukkel op onze wegen toont me dat ik gelijk heb.

Al die middenvakrijders die die "interacties" zien tussen andere voertuigen die rechts voorbij komen, of van het eerste naar het derde en terug naar het eerste gaan. Ja daar leren ze veel van bij :lol: 

 

Wel ja, dat zijn dus al mensen die niet meer actief aan het rijden zijn. Dat is ook @PJH zijn punt, als je de mensen al de mogelijkheid geeft om ze 90% van de tijd als een passieve zak patatten in de auto te laten meerijden, wat kunnen ze dan nog zelf als ze 10% zelf moeten doen?

 

Al kan je jezelf natuurlijk ook de vraag stellen of je liever auto's op de baan hebt die 90% van de tijd goed bestuurd worden (door AP) en 10% van de tijd een verhoogde kans op ongelukken hebben, of een auto die 100% van de tijd bestuurd wordt door iemand die er eigenlijk niks van bakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, Soundstorm said:

Wel ja, dat zijn dus al mensen die niet meer actief aan het rijden zijn. Dat is ook @PJH zijn punt, als je de mensen al de mogelijkheid geeft om ze 90% van de tijd als een passieve zak patatten in de auto te laten meerijden, wat kunnen ze dan nog zelf als ze 10% zelf moeten doen?

Het merendeel van wat daar rijdt doet alles wat ze moeten doen al zelf. Dat zit daar heus niet vol met mensen die op CC en met AP aan het bollen zijn. Dat is gewoon in de Berlingo zelf de gaspedaal hanteren en het stuur. Wat wil je dat die gaan bijleren? Ze zitten er nu al passief. Of ze dat nu zo doen of met AP verandert niks aan de zaak.

Je wordt geen beter chauffeur van gewoon rechtdoor op de snelweg te rijden. Je wordt ook geen beter motard van rechtdoor op de snelweg te rijden. Dat is exact hetzelfde. Steek die mensen een maand in Brussel, aan die kruispunten rond het Zuidstation bv, en ze gaan meer leren op een week tijd dan op de 10 jaar ervoor op de autostrade. En daar heeft het al dan niet gebruiken van AP niks mee te maken.

 

25 minutes ago, Soundstorm said:

Al kan je jezelf natuurlijk ook de vraag stellen of je liever auto's op de baan hebt die 90% van de tijd goed bestuurd worden (door AP) en 10% van de tijd een verhoogde kans op ongelukken hebben, of een auto die 100% van de tijd bestuurd wordt door iemand die er eigenlijk niks van bakt.

Idd, maar in mijn ogen klopt de theorie gewoon niet. Of die middenvakrijder nu zelf gas geeft of AP dat laat doen, dat maakt geen hol uit. We moeten eens beseffen dat veel mensen nul interesse in autorijden hebben en het maar doen om van A naar B te geraken. Dan heb ik liever dat ze AP gebruiken want dan weet ik tenminste dat ik geen 100 keer haasje-over ga moeten spelen op de snelweg omdat ze constant aan het pendelen zijn tussen 105 en 150 per uur in functie van of het bergop of bergaf is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger zei men dat luchtvaartpiloten vaak een stukje manueel vliegen, en zelf landen en opstijgen ipv AP te gebruiken, net om het gevoel van het vliegtuig niet te verleren.

Ik vraag me af of dat nog steeds zo (en daarom) is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan steeds overruled worden. Bij oa windschering gaat de AP normaal gezien een sein geven om manueel te gaan.  Maar in principe kan de volledige vlucht, van opstijgen tot landen op AP. Zelfs bij turbulentie. Alhoewel piloten daar soms overnemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, teus_ zei:

in principe moet een fabrikant perfect weten waar er wegenwerken zijn, en via de GPS die assistentie afzetten. 

Hoe dan? Is er een centraal platform waar wegbeheerders van alle landen dit kunnen ingeven? Want met mijn ervaring als Waze-kaartbewerker stel ik mij daar toch ernstige vragen bij als we zien hoe wegenwerken soms zonder aankondiging uit de lucht vallen. Ja, ook op snelwegen in pakweg *kuch* Wallonië.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet nu al regelmatig mensen frullen aan hun veel te groot infoscherm in hun wagen. En zwalpen van links naar rechts. Gsm gebruik achter het stuur mag niet = boete. Eten achter het stuur mag niet = boete. Roken = binnenkort misschien ook boete. 
Maar het feit dat sommigen hun handleiding van hun ICE niet lezen en dat maar besluiten uit te vogelen op de weg, terwijl ze “rijden” , mag dan weer wel?
België = Kafka in kwadraat? 

aangepast door utah
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds Tesla die ipad op het dash heeft ingebouwd is alles ontspoord.

Als je dan zit hoe weinig ergonomie/intuïtiviteit er in sommige systemen verwerkt zit is dat vragen om problemen imho.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, utah zei:

Je ziet nu al regelmatig mensen frullen aan hun veel te groot infoscherm in hun wagen. En zwalpen van links naar rechts. Gsm gebruik achter het stuur mag niet = boete. Eten achter het stuur mag niet = boete. Roken = binnenkort misschien ook boete. 
Maar het feit dat sommigen hun handleiding van hun ICE niet lezen en dat maar besluiten uit te vogelen op de weg, terwijl ze “rijden” , mag dan weer wel?
België = Kafka in kwadraat? 

Mag ook niet he, kunt ge even goed een boete voor krijgen.
Ik heb ooit een een aflevering van alloo bij de wegpolitie gezien gezien waar ze iemand tegen hielden omdat die volgens hen met zijn gsm bezig was, waarop de persoon in kwestie zei dat hij niet met zijn gsm bezig was, maar met zijn gps, die heeft toen even goed een boete gekregen daarvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaarlijks 2.000 boetes voor "storende handelingen" in de auto

De overtreding wordt bestraft met een boete van 100 euro. "De precieze reden voor een inbreuk op artikel 8.3 van de wegcode wordt niet in de statistieken opgenomen, maar het kan bijvoorbeeld gaan over de gps bedienen terwijl je rijdt, het eten van een broodje achter het stuur, het aansteken van een sigaret, enz. Kortom, alle potentieel storende handelingen achter het stuur vallen onder die bepaling", zegt Sabien. 

"Alleen voor het mobiel bellen heeft de wetgever een expliciet verbod ingesteld. Laten we het vooral daarbij houden en laat ons alle andere "storende handelingen" onder dat ene, allesomvattende artikel 8.3 van de wegcode vervat zitten. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid zit ook op die lijn." 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, utah zei:

Jaarlijks 2.000 boetes voor "storende handelingen" in de auto

De overtreding wordt bestraft met een boete van 100 euro. "De precieze reden voor een inbreuk op artikel 8.3 van de wegcode wordt niet in de statistieken opgenomen, maar het kan bijvoorbeeld gaan over de gps bedienen terwijl je rijdt, het eten van een broodje achter het stuur, het aansteken van een sigaret, enz. Kortom, alle potentieel storende handelingen achter het stuur vallen onder die bepaling", zegt Sabien. 

"Alleen voor het mobiel bellen heeft de wetgever een expliciet verbod ingesteld. Laten we het vooral daarbij houden en laat ons alle andere "storende handelingen" onder dat ene, allesomvattende artikel 8.3 van de wegcode vervat zitten. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid zit ook op die lijn." 

Kleine kinderen mogen dus niet meer mee rijden?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat weer al eens op zijn Belgisch is. Storende handelingen? Wat is dat nu juist? Lippenstiftende madammen? Kostuumrakkers die zich in den otto nog snel scheren? Moeders die zich omdraaien als de kleine begint te huilen en ze snel zijn tut insteken ipv daarvoor op de pechstrook te gaan staan? Snel effe op uw leveringsnota kijken wat nu weer de juiste huisnummer/ naam was?  't Is weer zo onduidelijk dat ze alles kunnen inroepen.

Over GSM gebruik:

Als je in de file stil staat, mag je dan je GSM gebruiken? Of sta je niet stil maar schuif je aan? 

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, utah said:

Probleem is dat weer al eens op zijn Belgisch is. Storende handelingen? Wat is dat nu juist? Lippenstiftende madammen? Kostuumrakkers die zich in den otto nog snel scheren? Moeders die zich omdraaien als de kleine begint te huilen en ze snel zijn tut insteken ipv daarvoor op de pechstrook te gaan staan? Snel effe op uw leveringsnota kijken wat nu weer de juiste huisnummer/ naam was?  't Is weer zo onduidelijk dat ze alles kunnen inroepen.

Dat zijn allemaal storende handelingen, en dat is IMO correct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik ook wel, maar hoever gaat dat? Te lang starten naar je GPS omdat hij het signaal kwijt is, is dat voor mij ook. In feite mag je niets anders doen dan rijden en je blik op de weg houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid