Ga naar inhoud

2021 panamera 4 hybrid of panamera turbo hybrid of taycan 4s


Bart

Aanbevolen berichten

Mijn huidige panamera se hybrid heb ik 4 jaar (64dkm)  en het begint weer te kriebelen voor iets anders🙄. Het is niet dat hij versleten is (is zelfs nog in verlengde waarborg voor1,5 jaar) maar ja ieder zijn hobby zeker🙂

 

Ik heb de panamera altijd een prachtig model gevonden al vanaf de eerste versie die uitkwam , maar de huidige is natuurlijk helemaal dik in orde. 

Indertijd vond ik hem nogal duur , maar met de fiscale voordelen , en ik die een beetje moest wennen aan het gedacht om +_ 100k aan een auto te spenderen heb ik indertijd een             porsche oproved se hybrid gekocht in Duitsland van nog geen jaar oud met 14dkm . (De zoektocht en het afhalen in Duitsland maakt het ook wel een beetje Fun vind ik persoonlijk.)

In dit geval moet hij dienen als gezinswagen ( dus 3 personen) , verbruik interesseert me weinig gezien ik slechts 10dkm per jaar doe,  in parkeergarages kom ik ook nooit, dus afmeteingen parkeergemak ook geen interesse in en als funcar gebruik ik wel mijn vrouw haar 718s als het goed weer is. Dus een gocart hoeft ook niet, neem ik wel mijn vrouw haar car voor.

Ik zoek een comfortabele Autobahncruiser voor het jaarlijks skiverlof, de regelmatige tripjes naar de Ardennen ( voor mij toch een 350 tal km heen en terug) en de gezinsuitstapjes ( restaurant, familiebezoek etc) . Ik zelf ben nogal pk verslaafd en vind dat je nooit genoeg vermogen kan hebben ( hoewel met ouder worden dat aan het beteren is 😑)

Ik geef mijn huidige pana  soms aan mijn vader te leen omdat hij er erg graag mee rijd en ik hem tijdens de week of soms als het druk is enkele weken niet gebruik. ( hijzelf is te gierig óm ene te kopen 😄)

 De jaarlijkse skitripjes en regelmatige ardennenritten doe ik meestal aan een tempo van 160+  wat denk ik een ev minder geschikt maakt. Ik ben niet de meest geduldige mens en word al nerveus van het gedacht dat ik niet over en weer zou kunnen naar de Ardennen zonder daar 20 minuten te staan laden . ( ter plaatse in het chalet is er geen oplaadmogelijkheid wegens heel beperkte stroomvoorziening)
 

met de huidige fiscale regels ( voor mij telt dit in mijn keuze omdat het een firma wagen is) is er momenteel weinig keus in deze categorie voertuigen. Mijn budget is +_ 150 d€.
 

bmw 7, 5 reeks en 3 reeks zijn niet echt mijn ding . Ik heb bmw interieurs altijd lelijk gevonden.

de nieuwe x5 45e hybrid vind ik niet lelijk maar ook niet echt wauw. ( zou keuze van het verstand zijn)

Mercedes de s klasse met AMG pakket begin ik hoe langer hoe meer te smaken maar voorlopig ook nog geen interessante hybrid modellen.( is echt enkel op luxe gericht, voel ik mij nog een beetje te jong voor)

De panamera is voor mij beste van twee werelden ( beetje sportief en toch luxe binnenin) , ik weet dat er een nieuw model panamera aan zit te komen, maar de kans dat de hybrid fiscaal nog interessant is is klein. 

tesla model 3  vind ik lelijk interieur , model s  ca va nog maar heeft een facelift nodig langs de buitenkant , de nieuwe tesla roadster vind ik nog wel wat hebben .

indien ik een tesla roadster zou kiezen moeten de 718 en de panamera weg en word dit onze enige auto . ( op zich geen probleem, we hebben geen twee auto’s nodig) juist wat vervelend dat het een 3 deurs  is en de prijs wat hoog ligt maar fiscaal maakt dit het wel weer volledig goed.

 

 ofwel 

- huidige tweedehandse panamera 4 hybrid ( moeilijk tweedehands te vinden met voor mij de juiste opties zoals,  zetelventilatie , 18 weg zetels , sportuitlaat, sportdesignpakket, 4 zone airco,... heb ik nog wat over, het budget moet niet per se op 😉)

- wachten op de nieuwe panamera 4 hybrid met die opties en een nieuwe bestellen, zal ongeveer mijn budget zijn denk ik.

fiscaal zal dat wel wat minder interssant zijn , maar nog altijd beter dan geen hybrid denk ik ,+ vind het soms wel leuk om eens effkes elektrisch te rijden.

- nieuwe taycan 4s bestellen ( met voor mij de juiste opties zit ik ook al rond de 175k  , wat ik niet goedkoop vind of een jonge demo zoeken) 

- huidige tweedehandse panamera turbo hybrid zoeken ( staan er genoeg van te koop met de juiste opties en tweedehands zakken deze blijkbaar heel snel in waarde), fiscaal gaat dat niet ideaal zijn volgende jaren maar misschien een van de laatste mogelijkheden om een V8 te bezitten. Ik vraag me gewoon af of deze zijn meerprijs tov de 4 hybrid waard is. Dit zou de Keuze van het gevoel zijn 😊.


 

ik weet dat het luxe problemen zijn, maar het blijft niet gemakkelijk 😉

heeft iemand nog ander ideeën ?

 

 


 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de ultimieme comfortabele autobahncruiser wil, koop een S. Simpel.

(en blijf weg van de AMG. Leuk om af en toe es mee te rijden. Maar gewoon een rijdende contradictie. Te vermoeiend. Ding denkt constant dat het moet blaffen en grollen.

Gewoon een S450 of S560 nemen.

Ah ja, de onderhoudskost en onbetrouwbaarheid van de AMG is gewoon niet lachwekkend meer na een tijdje ;) )

 

PS: 760i is in zelfde bedje ziek. Leuk voor even. En daar is het verbruik gewoon om achterover te vallen. 

Ik let ook niet op een liter maar als je op 200km de tank makkelijk leegrijdt... :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, flupke73 said:

bij een S kunnen de achterzetels niet plat, bij een pana wel dacht ik

telt toch wel als je af en toe naar de Ikea wilt of zoals ik fietst

Daarvoor heeft een mens een Range.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de zetels niet plat kunnen maakt voor mij niet uit. Ik heb dat nog nooit gedaan. 
we hebben hier bestelwagens genoeg .

in fiets niet, heb zelfs gene en ook nog nooit naar de Ikea geweest ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Bart said:

Dat de zetels niet plat kunnen maakt voor mij niet uit. Ik heb dat nog nooit gedaan. 
we hebben hier bestelwagens genoeg .

in fiets niet, heb zelfs gene en ook nog nooit naar de Ikea geweest ☺️

Neenee, de Range is niet om fietsen in te steken. Wel om al die kwakkels, die denken dat ze Tom Boonen zijn en dat voor hun de verkeersregels niet gelden, van de weg te rijden. ;)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Als je de ultimieme comfortabele autobahncruiser wil, koop een S. Simpel.

(en blijf weg van de AMG. Leuk om af en toe es mee te rijden. Maar gewoon een rijdende contradictie. Te vermoeiend. Ding denkt constant dat het moet blaffen en grollen.

Gewoon een S450 of S560 nemen.

Ah ja, de onderhoudskost en onbetrouwbaarheid van de AMG is gewoon niet lachwekkend meer na een tijdje ;) )

 

PS: 760i is in zelfde bedje ziek. Leuk voor even. En daar is het verbruik gewoon om achterover te vallen. 

Ik let ook niet op een liter maar als je op 200km de tank makkelijk leegrijdt... :fp: 

Op 200 km 😁 , ik heb zo es een auto gehad iedere 350 km tank leeg, dat is voor zot van te worden .  Steek daar dan een 100 liter tank onder he. 
 Als ik daarmee ging skiën in frankrijk was het om de 3 pompen tanken 🙄.60 liter tank

nu met de panamera stop ik gewoon niet voor die 750 km , Als ge niet teveel de hooligan uithangt gaat dat, is wel een vorm van luxe vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Bart said:

Op 200 km 😁 , ik heb zo es een auto gehad iedere 350 km tank leeg, dat is voor zot van te worden .  Steek daar dan een 100 liter tank onder he. 
 Als ik daarmee ging skiën in frankrijk was het om de 3 pompen tanken 🙄.60 liter tank

nu met de panamera stop ik gewoon niet voor die 750 km , Als ge niet teveel de hooligan uithangt gaat dat, is wel een vorm van luxe vind ik.

Die 760i is echt een ramp. Zelfs met een grote tank.

En als ik niet de hooligan wil uithangen, dan is een 760i nutteloos. (Idem voor AMG). 

Vandaar dat ik na jaren met “zotte” dingen rijden, tot de conclusie ben gekomen dat er voor snel en comfortabel rijden niks boven een gewone S gaat. Ik zou zelfs de S450 eerder doen dan de S560. Hij voelt even snel aan (0-100km/h zit er 0.1s verschil op...) maar is een stuk goedkoper en ik kwam gemiddeld rond 12.5L verbruik tegen 15.5L. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Neenee, de Range is niet om fietsen in te steken. Wel om al die kwakkels, die denken dat ze Tom Boonen zijn en dat voor hun de verkeersregels niet gelden, van de weg te rijden. ;)

😂  Het leukste is als het regent en er plassen zijn om die wielerterroristen es te leren.  😉

Ik woon hier in de Vlaamse Ardennen aan de Kwaremont en Kluisberg dus die velo’s ben ik kotsbeu.

ik heb er vorige zomer nog ene over mijn motorkap weten vliegen die dacht dat hem Tom Boonen was.  En de voorrang niet voor hem telde.
was wel met de camionet , niks aan bij mij maar zijn Carbon fietske was voor de vuilbak

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Die 760i is echt een ramp. Zelfs met een grote tank.

En als ik niet de hooligan wil uithangen, dan is een 760i nutteloos. (Idem voor AMG). 

Vandaar dat ik na jaren met “zotte” dingen rijden, tot de conclusie ben gekomen dat er voor snel en comfortabel rijden niks boven een gewone S gaat. Ik zou zelfs de S450 eerder doen dan de S560. Hij voelt even snel aan (0-100km/h zit er 0.1s verschil op...) maar is een stuk goedkoper en ik kwam gemiddeld rond 12.5L verbruik tegen 15.5L. 

En waarom heb je nooit voor de panamera gekeken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Bart said:

En waarom heb je nooit voor de panamera gekeken? 

Zoals ik aan studenten en klanten steeds zeg: “if you want a strategy that is successful, you need to make choices. Try a bit of both and you end up stuck in the middle.”. Ofte, als je op twee stoelen tegelijk probeert te gaan zitten, eindig je meestal op de grond.

Als ik een Porsche wil rijden, dan wil ik een echte Porsche rijden. Als ik een snelle luxewagen wil, dan wil ik ook de beste die er is.

De Panamera is ook erg klein binnenin (alzeker voor zijn buitenmaten) en doet erg claustrofobisch aan, vind ik. (Mijn mening).

Ooit tijdje met de S gereden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad nooit lang met een s gereden .

Misschien es moeten gaan doen dan.

Ik ben pas begin de 40 , een s plaats je meestal bij personen een 10 tal jaren later vind ik wel. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Bart said:

Ik heb inderdaad nooit lang met een s gereden .

Misschien es moeten gaan doen dan.

Ik ben pas begin de 40 , een s plaats je meestal bij personen een 10 tal jaren later vind ik wel. 

 

Ik laat de vooroordelen en het imago aan een ander over. Ik ga nl maar één keer leven en zag niet in waarom ik me moest in een hok als een E of 5 verplaatsen tot ik 50 was terwijl ik op m’n 28ste ook gewoon een S kon kopen.

Nog geen second spijt van gehad (behalve van het feit dat ik ooit een S63 koos ipv een gewone dikke S). 

Het is wel een wagen die je wat “gewend” moet raken itt een 7 of een A8 bvb. De 7 rijdt als een dikke 3. De S zit gewoon in een klasse apart. Maar als je er es 1000km mee gereden hebt... Wordt niet voor niets de beste wagen ter wereld genoemd. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, Bart said:

fiscaal zal dat wel wat minder interssant zijn , maar nog altijd beter dan geen hybrid denk ik ,+ vind het soms wel leuk om eens effkes elektrisch te rijden.

Is dat zo? Ik dacht dat de hybrides die niet aan de regels voldeden hetzelfde gingen kosten als een niet-hybrid qua VAA/aftrek?

Ik heb al een paar keer met een Panamera Hybrid gereden en dat zou in dit geval de keuze zijn (als het effe kan de Sport Turismo. Ik vind die mooier). Dat stuurt nog best leuk, zeker gezien het gewicht. Was daar aangenaam door verrast.

Als je natuurlijk voor het pure comfort en luxe wil gaan dan moet je naar de Zweed luisteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk een beetje waar de kat gebonden ligt. Zoals Fuel zegt “voor het gewicht”. 

Een M5 of een E63 is ruimer dan een Panamera, kleiner van buiten (= practischer) en weegt evenveel (of iets minder). Rationeel gezien, ga ik dan eerder die richting uit. Een Audi RS6 ware eveneens een optie.

De Mercedes S en BMW 7 zijn wagens die qua ruimte en comfort in een categorie hoger zitten. Waarbij ik ten allen tijde voor de S zou gaan (ook al is de 7 een erg goede wagen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, The Swede said:

Dat is eigenlijk een beetje waar de kat gebonden ligt. Zoals Fuel zegt “voor het gewicht”. 

Dat gewicht dat voel je niet bij normaal sportief rijden. Dat vond ik vrij frappant.

1 minute ago, The Swede said:

Een M5 of een E63 is ruimer dan een Panamera, kleiner van buiten (= practischer) en weegt evenveel (of iets minder). Rationeel gezien, ga ik dan eerder die richting uit. Een Audi RS6 ware eveneens een optie.

Je bent het fiscale aspect vergeten. Anders was hij niet over een hybride begonnen :) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, ir_fuel said:

Dat gewicht dat voel je niet bij normaal sportief rijden. Dat vond ik vrij frappant.

Je bent het fiscale aspect vergeten. Anders was hij niet over een hybride begonnen :) 

 

Ok. Had me mislezen toen hij zei dat hij S AMG misschien zou overwegen. Dacht aan een AMG, niet aan een AMG optisch pakket.

Als het hybride moet zijn (wat per definitie nefast is voor gewicht en dus al een contradictie met “puur” rijden... je zit dus al met een compromis), dan zou ik echt richting S560e kijken of eventueel 745e.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, Maverick said:

Even volgen, al zie ik met uitzondering van de taycan en de x5 niet echt een model dat fiscaal interessant is?

745e, S560e, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Maverick zei:

Even volgen, al zie ik met uitzondering

van de taycan en de x5 niet echt een model dat fiscaal interessant is?

Inderdaad Enkel bovenstaande zijn fiscaal interessant. 

de 4 e hybrid zal qwa kost nog wel meevallen denk ik V6 3 liter is nu ook niet zo extravagant qua taxen en vaa. 
 

de turbo hybrid gaat evenveel Gebruikskosten hebben als een gewone turbo.  Deze zou ik gewoon privé kopen denk ik .  De enige reden dat ik deze zou kiezen is V8 biturbo 680 pk en 850nm 😮 , dat moet rijden gelijk een bommetje denk ik.  En in tweedehands aankoop scheelt die niet zoveel met een 4 e hybrid

 

en een taycan wil ik eerst eens live zien , blijft de beperkte oplaadmogelijkheden , beperkte actieradius en oplaadtijden . ....

 

🙄 keuzes ....🥺

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een X5 vergelijken met een Pan, euh?

Ik denk dat je eerst de keuze moet maken tussen een SUV of een Limo (achtige) auto.

Bij Limo: Iets beter/leuker dan je Pan wordt een moeilijke, ik zou sowieso voor de Pan gaan (maar ik ben biased). RS6 Avant of E AMG zijn de enige auto's die ik in de plaats hiervan zou overwegen. Mag het compacter tja was is er mooier dan een S AMG coupé, vind ik by far een van de mooiste wagens op de markt  (en kan je ondertussen ook wel in tweedehands vinden). Het nadeel van de Mercedessen vind ik het interieur, het interieur van de Pan vind ik toch een pak 'gezellliger', en het rijden zelf: om een of andere reden heb ik me nooit goed gevoeld bij de vering opties bij dit soort Mercedes. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

SUV ben ik eigenlijk niet voor , is gewoon een fiscale overweging .

 

Je redenering over het interieur volg ik volledig. De pan  heeft cosy gevoel .

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, PJH zei:

Panamera sport turismo, en dan opvullen met motorisatie tot de limiet der budget bereikt is.

Sport tourismo of gewone twijfel ik ook aan .🙄

 

en wat is budget op ? Je koopt geen auto met uw laatste centen he. Ik heb nog nooit een auto gekocht  met in het achterhoofd dit is maximaal budget.  Ik heb altijd ongeveer iets in mijn hoofd maar moet eerlijk toegeven dat ik geen karakter heb en er meestal over ga 🙄 . En hou ouder ik word hoe meer blijkbaar ☹️

 

aangepast door Bart
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid