Ga naar inhoud

Welke break, met wat poeier, maar goedkoop om veel km's te doen


jan.van.gent

Aanbevolen berichten

Iets wat ik hier nog niet aan bod zag komen: Jaguar XF Break. In 3.0 V6 kan je hem met 241 of 275pk hebben, De prijzen zijn redelijk (13-14k voor een wagen van 2013) en hij heeft de gevraagde RWD ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Iets wat ik hier nog niet aan bod zag komen: Jaguar XF Break. In 3.0 V6 kan je hem met 241 of 275pk hebben, De prijzen zijn redelijk (13-14k voor een wagen van 2013) en hij heeft de gevraagde RWD ... 

Is dat wat betrouwbaar? 🤷‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Krikkie said:

Is dat wat betrouwbaar? 🤷‍♂️

Als je betrouwbaarheid wil heden ten dage dan moet je bij Mercedes, BMW of Audi zijn??? Allemaal om de vijf botten ambras. 

Het is gene Range Rover, he ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pa is aan zijn 2e XF toe. Telkens de 3.0D S (275pk), eerste met ZF 6HP, deze met de ZF 8HP. (Geen benzines beschikbaar in dat model break, behalve de 5-liter V8 uit de XF-R natuurlijk. De V6 benzine zoals je ze wel in de berlines kon krijgen zou zalig geweest zijn ... al is de 275pk diesel S echt geen straf ... de gewone 3.0d versies vind ik dan weer wat plattekes.)

Zeer leuke auto rijdende auto, één van de leukst rijdende chassis van dat segment uit die tijd (behalve het overbekrachtigd stuur, maar dat is typisch Engels), zelfs. Directe stuurinrichting, grippy voortrein, levendige en karaktervolle achtertrein (niet gedwee/mak afgesteld). Aangename motor, zuinig te rijden, altijd pit genoeg. Mechanisch oerbetrouwbaar (beide samen nu al meer dan 200.000km). Elektronisch ook nog nul problemen. Onderhoud en wisselstukken verrassend genoeg zeer goed te betalen (goedkoper dan een BMW '5 of Mercedes E). 

Nadelen: extreem verouderde ICE met rampzalig bedienconcept, potsierlijke boordmonitor-resolutie en visuele interface. Ik erger mij daar continu aan, telkens als ik daar mee rijd. Ook een zéér povere interieurafwerking (hoe langer je met die auto leeft, hoe meer je vast stelt hoe extreem men daarop willen besparen heeft, véél meer dan in een BMW '5 of Benz E) met een zéér sterke "mooi van ver maar verre van mooi"-sausje. Ook de zetels verdienen geen lof (je schuift daar in elke bocht gewoon af, te korte zitting, te weinig instelmogelijkheden), behalve als je een versie te pakken kan krijgen met de R-sportzetels, dat zit meer dan behoorlijk.

Maar je krijgt dan ook veel auto voor relatief weinig geld, tbh. Rijdt alvast een pak geïnspireerder dan een BMW F11 of Benz S212.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, The Swede zei:

Als je betrouwbaarheid wil heden ten dage dan moet je bij Mercedes, BMW of Audi zijn??? Allemaal om de vijf botten ambras. 

Het is gene Range Rover, he ;)

 

Heb ook die indruk, maar je kan de (Duitse) betrouwbaarheid van '80-'90 niet terughalen denk ik of je moet een saaie Toyota/lexus kopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Mijn pa is aan zijn 2e XF toe. Telkens de 3.0D S (275pk), eerste met ZF 6HP, deze met de ZF 8HP. (Geen benzines beschikbaar in dat model break, behalve de 5-liter V8 uit de XF-R natuurlijk. De V6 benzine zoals je ze wel in de berlines kon krijgen zou zalig geweest zijn ... al is de 275pk diesel S echt geen straf ... de gewone 3.0d versies vind ik dan weer wat plattekes.)

Zeer leuke auto rijdende auto, één van de leukst rijdende chassis van dat segment uit die tijd (behalve het overbekrachtigd stuur, maar dat is typisch Engels), zelfs. Directe stuurinrichting, grippy voortrein, levendige en karaktervolle achtertrein (niet gedwee/mak afgesteld). Aangename motor, zuinig te rijden, altijd pit genoeg. Mechanisch oerbetrouwbaar (beide samen nu al meer dan 200.000km). Elektronisch ook nog nul problemen. Onderhoud en wisselstukken verrassend genoeg zeer goed te betalen (goedkoper dan een BMW '5 of Mercedes E). 

Nadelen: extreem verouderde ICE met rampzalig bedienconcept, potsierlijke boordmonitor-resolutie en visuele interface. Ik erger mij daar continu aan, telkens als ik daar mee rijd. Ook een zéér povere interieurafwerking (hoe langer je met die auto leeft, hoe meer je vast stelt hoe extreem men daarop willen besparen heeft, véél meer dan in een BMW '5 of Benz E) met een zéér sterke "mooi van ver maar verre van mooi"-sausje. Ook de zetels verdienen geen lof (je schuift daar in elke bocht gewoon af, te korte zitting, te weinig instelmogelijkheden), behalve als je een versie te pakken kan krijgen met de R-sportzetels, dat zit meer dan behoorlijk.

Maar je krijgt dan ook veel auto voor relatief weinig geld, tbh. Rijdt alvast een pak geïnspireerder dan een BMW F11 of Benz S212.

Mijn beste maat had ook een XF en ik kan je volgen.

De vraag is steeds: wat krijg je voor je geld. 

Als ik de markt bekijk, dan moet je vooral een gelijkaardige Mercedes of BMW een pak meer neertellen, of voor een oudere wagen gaan. Idem voor Volvo eigenlijk (want zo een V70 met dikke motor is ook niet goedkoop).

En de Volvo etc zijn zelfs FWD terwijl de topicstarter duidelijk RWD wou. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, The Swede said:

Iets wat ik hier nog niet aan bod zag komen: Jaguar XF Break. In 3.0 V6 kan je hem met 241 of 275pk hebben, De prijzen zijn redelijk (13-14k voor een wagen van 2013) en hij heeft de gevraagde RWD ... 

Heel knappe optie inderdaad.
Toeval treft dat ik wel al wat gepassagierd heb in deze modellen. 
Heel knappe wagen buitenaf, binnen ook mooi (toch op het eerste zicht). De navi is idd triest! 
Gelukkig bestaan er nog zaken zoals dit: https://nl.aliexpress.com/item/4000182151470.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6ba5172151PTVE&algo_pvid=fb4806e0-4b74-42e0-83ca-b5719e5f483d&algo_expid=fb4806e0-4b74-42e0-83ca-b5719e5f483d-4&btsid=82961f2b-91cf-48e7-842b-1e4ff2985208&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_55
Al zou ik wel zoiets zoeken met iets betere hardware specs...


Eigenlijk hoop ik stiekem nog altijd een dikke benzine te kunnen rijden (maar dan op LPG om >30.000 km's per jaar betaalbaar te houden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, CAS said:

Deze blijft voolopig zowat het meeste hangen. 2.0, toch aardig wat pk's. Zou eens moeten beginnen opzoeken hoe graag deze blokken op LPG lopen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Deze blijft voolopig zowat het meeste hangen. 2.0, toch aardig wat pk's. Zou eens moeten beginnen opzoeken hoe graag deze blokken op LPG lopen.

Alleen jammer dat het van een Hollander komt. Altijd wat gevaarlijk. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, CAS said:

Alleen jammer dat het van een Hollander komt. Altijd wat gevaarlijk. 

Klopt, dat is een minpunt.

BPM krijg je wel nog wat van terug:

image.png.8510ceef03f98f2d32bd5972f319321f.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

335i met N54 blok is zowat het beste wat je kan kopen voor dat geld (ik spreek uit ervaring 😍). In principe mag dit topic dicht, maar ik denk niet dat die blokken goed op lpg lopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beginnen ze te zakken nu het nieuw model er is, of is dit een éénmalig voorval? Toen ik een paar maanden terug zat te dromen ging zoiets toch nog vlot 30+k.
Ze blijven globaal wel rond die prijs hangen...
Als ik zie wat ik nog voor m'n B3 zou kunnen vangen (in theorie dus) is dat echt wel zot.
Ok dat zal wel wat zakken maar als ik de berekening zou maken van gebruikskost/aftrekbaarheid is dit echt wel top.
Reken daarbij nog het plezier en dit is sowieso de beste wagen die ik tot nu toe heb gehad.
Nog élke dag genieten [emoji7]
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, jan.van.gent said:

Heel knappe optie inderdaad.
Toeval treft dat ik wel al wat gepassagierd heb in deze modellen. 
Heel knappe wagen buitenaf, binnen ook mooi (toch op het eerste zicht). De navi is idd triest! 
Gelukkig bestaan er nog zaken zoals dit: https://nl.aliexpress.com/item/4000182151470.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6ba5172151PTVE&algo_pvid=fb4806e0-4b74-42e0-83ca-b5719e5f483d&algo_expid=fb4806e0-4b74-42e0-83ca-b5719e5f483d-4&btsid=82961f2b-91cf-48e7-842b-1e4ff2985208&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_55
Al zou ik wel zoiets zoeken met iets betere hardware specs...


Eigenlijk hoop ik stiekem nog altijd een dikke benzine te kunnen rijden (maar dan op LPG om >30.000 km's per jaar betaalbaar te houden).

5.0 compressor op LPG? 

En ik dacht dat je daar ook een 3.0 V6 in had op naft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, The Swede zei:

‘t Heeft lang geduurd.

😁 niet te doen , al die bmw liefhebbers hier .

ik snap dat ook niet , een 3 reeks , je kan evengoed een Passat kopen 😑

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid