Ga naar inhoud

Welke break, met wat poeier, maar goedkoop om veel km's te doen


jan.van.gent

Aanbevolen berichten

5 hours ago, Bart said:

😁 niet te doen , al die bmw liefhebbers hier .

ik snap dat ook niet , een 3 reeks , je kan evengoed een Passat kopen 😑

Velen noemen zich autofan maar zijn gewoon merkenblinden die maar één of twee merken kennen en voor wie wagens enkel een statussymbool zijn dat hun gebrek aan karakter en persoonlijkheid moet vervangen. 

Ik durf wedden dat er hier veel “autokenners” gewoon de XF bvb niet kennen. Laat staan dat ze wisten dat het een RWD was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Ik durf wedden dat er hier veel “autokenners” gewoon de XF bvb niet kennen. Laat staan dat ze wisten dat het een RWD was.

Elke Jaguar buiten de Pace'kes, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Polygoon said:

Elke Jaguar buiten de Pace'kes, toch?

De X-Types waren FWD voor bepaalde motorisaties (2.0 V6 en diesel) terwijl de 2.5 V6 en 3.0 V6 in AWD was.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me eigenlijk bij een bijkomende kandidaat brengt: de X-type 3.0 V6 Estate AWD. Heeft 231pk, rijdt echt strak en kan je makkelijk voor 8000 euro of minder hebben.

Toen in onze Impreza kocht destijds, heb ik lange tijd getwijfeld om een X-Type 3.0 Sport te kopen. We waren nl net naar Finland verhuisd en ik wou als tweede wagen een redelijke sportieve berline met AWD. De Jag kwam erg goed naar voor. Uitstekend chassis, tijdloos interieur, zalige motor (was echt een heel erg verfijnde zescilinder die onhoorbaar was bij vrijloop en traag verkeer, maar serieus in de toeren kon gaan indien nodig),...

Als mijn vrouw een wagen nodig heeft, is dat trouwens weer een kandidaat.

 

ce2f93bcfa09f6a15f96fe83cbcd3885.jpg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Velen noemen zich autofan maar zijn gewoon merkenblinden die maar één of twee merken kennen en voor wie wagens enkel een statussymbool zijn dat hun gebrek aan karakter en persoonlijkheid moet vervangen. 

Ik durf wedden dat er hier veel “autokenners” gewoon de XF bvb niet kennen. Laat staan dat ze wisten dat het een RWD was.

Ik rij iedere dag met een. Al 1378257km staan er op. 

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, The Swede zei:

Wat me eigenlijk bij een bijkomende kandidaat brengt: de X-type 3.0 V6 Estate AWD. Heeft 231pk, rijdt echt strak en kan je makkelijk voor 8000 euro of minder hebben.

Toen in onze Impreza kocht destijds, heb ik lange tijd getwijfeld om een X-Type 3.0 Sport te kopen. We waren nl net naar Finland verhuisd en ik wou als tweede wagen een redelijke sportieve berline met AWD. De Jag kwam erg goed naar voor. Uitstekend chassis, tijdloos interieur, zalige motor (was echt een heel erg verfijnde zescilinder die onhoorbaar was bij vrijloop en traag verkeer, maar serieus in de toeren kon gaan indien nodig),...

Als mijn vrouw een wagen nodig heeft, is dat trouwens weer een kandidaat.

 

ce2f93bcfa09f6a15f96fe83cbcd3885.jpg 

Zijn de jags uit dat tijdperk niet heel onbetrouwbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Polygoon zei:

Zijn de jags uit dat tijdperk niet heel onbetrouwbaar?

in het geval van die jag moet je de vraag stellen of Fords uit die periode niet heel onbetrouwbaar zijn.

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed kortgeleden even met en V70 R met automaat, en vond dat echt heerlijk rijden. Die automaat stoorde me absoluut niet in die combinatie. Natuurlijk kon ik die nog niet even trefzeker beroeren als een manuele, maar dat is denk ik eerder gewenning. 

Ook aangenaam verrast over die adaptieve ophanging. 

En goeie tips al gezien hier! 
Zo'n Saab 9-5 of zelfs 9-3 Aero lijkt me ook de max. Wel al wat oud. En FWD. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Greg said:

335i met N54 blok is zowat het beste wat je kan kopen voor dat geld (ik spreek uit ervaring 😍). In principe mag dit topic dicht, maar ik denk niet dat die blokken goed op lpg lopen...

E91 mag geen tank hebben ter hoogte van reservewielbak... :( heb daar destijds al voor geïnformeerd bij BMW Bornem, toen ik aan het twijfelen was tussen een E39 en een E91 330i.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Polygoon said:

Zijn de jags uit dat tijdperk niet heel onbetrouwbaar?

 

3 minutes ago, gewoon ik said:

in het geval van die jag moet je de vraag stellen of Fords uit die periode niet heel onbetrouwbaar zijn.

 

Welke wagen van die periode is wel (nog) betrouwbaar? Een Lexus of Toyota misschien. En ook daar zal het onderhoud die de wagen kreeg een rol beginnen spelen.

Je kan het als argument moeilijk aanbrengen om de keuze voor een zoveelste BMW te proberen goedpraten want de BMWs van meer dan 10 jaar oud (en alzeker de Bangle BMW's), staan nu niet bepaald bekend voor hun betrouwbaarheid.

Ik heb een BMW gehad van die periode (2006) en daar moest constant aan geklust worden. En de stukken waren niet goedkoop. 

Heb ook zelf efkes zitten kijken voor een 5 Touring E61 en als ik raad vroeg aan een bekend forumlid hier die er redelijk wat ervaring mee heeft, dan was de lijst van dingen waarop moest gelet worden en die kapot konden gaan, toch niet van de poes...
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

 

Welke wagen van die periode is wel (nog) betrouwbaar? Een Lexus of Toyota misschien. En ook daar zal het onderhoud die de wagen kreeg een rol beginnen spelen.

Je kan het als argument moeilijk aanbrengen om de keuze voor een zoveelste BMW te proberen goedpraten want de BMWs van meer dan 10 jaar oud (en alzeker de Bangle BMW's), staan nu niet bepaald bekend voor hun betrouwbaarheid.

Ik heb een BMW gehad van die periode (2006) en daar moest constant aan geklust worden. En de stukken waren niet goedkoop. 

Heb ook zelf efkes zitten kijken voor een 5 Touring E61 en als ik raad vroeg aan een bekend forumlid hier die er redelijk wat ervaring mee heeft, dan was de lijst van dingen waarop moest gelet worden en die kapot konden gaan, toch niet van de poes...
 

 

Ik doelde meer op de electronica.

Stop ook eens met uw gemem over BMW, ik vermeld het merk nergens. 
Je weet trouwens heel goed dat ik geen BMW adept ben ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Alexis said:

Ik reed kortgeleden even met en V70 R met automaat, en vond dat echt heerlijk rijden. Die automaat stoorde me absoluut niet in die combinatie. Natuurlijk kon ik die nog niet even trefzeker beroeren als een manuele, maar dat is denk ik eerder gewenning. 

Ook aangenaam verrast over die adaptieve ophanging. 

En goeie tips al gezien hier! 
Zo'n Saab 9-5 of zelfs 9-3 Aero lijkt me ook de max. Wel al wat oud. En FWD. 

 

De 9-5 Aero is 1 van de weinige wagens die ik gerust in FWD zou kopen. Maakte deel uit van de charme. Beetje zoals bij de Audi 200 Turbo. 

De 9-3 bestond enkel als break in het laatste model en die Aero was een 2.8 V6 van een 255 of 260pk met AWD. Het chassis was wel redelijke "wobbly".  

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Polygoon said:

Ik doelde meer op de electronica.

Stop ook eens met uw gemem over BMW, ik vermeld het merk nergens. 
Je weet trouwens heel goed dat ik geen BMW adept ben ...

Electronica van die jaren is bij iedereen (behalve de Lexus, Toyota, Honda en co opnieuw) een probleem. 

Ford, Jaguar of zo hadden daar niet meer last van dan anderen. Zelfs een Range van die tijd heeft niet echt "electronica problemen", i.e. electronische componenten die de geest geven (wel een hoop andere electrische zever, maar da's gewoon omdat ze de bedrading tussen twee goede componenten lieten leggen door een socialistische luis).

De Franse wagens van die tijd, hadden er wel nogal es last van. Maar dat zat opnieuw bij de bedrading. De multiplex bedrading waarbij zogezegd 1 draad kon gebruikt worden voor meerdere dingen aan te sturen, sloeg de bal wel es verkeerd. Bij een C5 kon een probleem met een gloeilamp in het achterlicht kon zo bvb een probleem met de ophanging signaleren :fp:   

Eén van de reden waarom de Jappen dat probleem niet hadden, is omdat zij ipv multiplex bekabeling te gebruiken zaten te experimenteren met lichtere kabels (bvb met aluminium erin). Ze behielden dus het principe van één kabel = één functie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

D'r vernoemde hier iemand de Passat Variant. Misschien verder op ingaan. Die kon je ook als 3.6 V6 krijgen met 300pk en AWD.

https://www.autoscout24.de/angebote/volkswagen-passat-variant-3-6-v6-4motion-dsg-exclusive-benzin-grau-3d1fe7a6-456e-4095-8ff4-442ae7d8c88c?cldtidx=9

Of als je het wat fiscaal redelijker wil houden, was er de 3.2 FSI met 250pk. 

Lijkt me aan alle kriteria te voldoen: poeier, dikke benzine, automaat, merk met betrouwbaar imago en AWD. Bovendien is dit vergeleken met een E46 break toch weer al en auto die 10 jaar jonger is. En het is een echte break met grote kofferruimte.  

 

volkswagen-passat-variant-b7-%5B11958%5D.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3.6 en zelfs 3.2 longinhoud is mogelijk wel een dooddoener qua BIV en rijtaks, weet niet of het binnen de €1500 van topic starter zal vallen. 

Verder wel een statige bak. Vraag me echter af of zo'n R36 even doods en saai rijdt als een 'gewone' Passat van die generatie. 
Maw of het gewoon sneller rechtdoor gaat, of ook leuker en communicatiever stuurt dan een leaseversie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, The Swede said:

Electronica van die jaren is bij iedereen (behalve de Lexus, Toyota, Honda en co opnieuw) een probleem. 

Ford, Jaguar of zo hadden daar niet meer last van dan anderen. Zelfs een Range van die tijd heeft niet echt "electronica problemen", i.e. electronische componenten die de geest geven (wel een hoop andere electrische zever, maar da's gewoon omdat ze de bedrading tussen twee goede componenten lieten leggen door een socialistische luis).

De Franse wagens van die tijd, hadden er wel nogal es last van. Maar dat zat opnieuw bij de bedrading. De multiplex bedrading waarbij zogezegd 1 draad kon gebruikt worden voor meerdere dingen aan te sturen, sloeg de bal wel es verkeerd. Bij een C5 kon een probleem met een gloeilamp in het achterlicht kon zo bvb een probleem met de ophanging signaleren :fp:   

Eén van de reden waarom de Jappen dat probleem niet hadden, is omdat zij ipv multiplex bekabeling te gebruiken zaten te experimenteren met lichtere kabels (bvb met aluminium erin). Ze behielden dus het principe van één kabel = één functie.

Alle wagens van die leeftijd hebben idd wel eens een falende electronica probleem, of kapotte module.
Belangrijk is dan om een wagen/merk te nemen waar er veeeeel van geproduceerd zijn, waardoor je online wel steeds oplossingen kan vinden om zelf te reviseren/herstellen, of bedrijfjes vinden die niets anders doen dan bv LCM (en andere) modules van BMW's herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, The Swede zei:

5.0 compressor op LPG? 

En ik dacht dat je daar ook een 3.0 V6 in had op naft.

Nee, de break was voor West-Europa en West-Europa wil diesels.
Hence: in die (first gen) XF was de Estate V6 enkel in diesel te krijgen.

De XF Estate met 5-liter V8 bestond wel, als XFR-S maar daar zijn er maar een handvol van gemaakt en je vindt ze bijna niet.
In gans Europa (as in: EU) staan er geen te koop (disclaimer: mobile.de + autoscout24), wel 2 in CH maar vraagprijs 60k en 77k CHF........

 

De huidige (2nd gen) XF Estate is wel met een kleinere benzine dan een V8 beschikbaar, "helaas" gaat het dan om 2 viercilinders (P250 en P300).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Wat me eigenlijk bij een bijkomende kandidaat brengt: de X-type 3.0 V6 Estate AWD. Heeft 231pk, rijdt echt strak en kan je makkelijk voor 8000 euro of minder hebben.

Toen in onze Impreza kocht destijds, heb ik lange tijd getwijfeld om een X-Type 3.0 Sport te kopen. We waren nl net naar Finland verhuisd en ik wou als tweede wagen een redelijke sportieve berline met AWD. De Jag kwam erg goed naar voor. Uitstekend chassis, tijdloos interieur, zalige motor (was echt een heel erg verfijnde zescilinder die onhoorbaar was bij vrijloop en traag verkeer, maar serieus in de toeren kon gaan indien nodig),...

Als mijn vrouw een wagen nodig heeft, is dat trouwens weer een kandidaat.

 

ce2f93bcfa09f6a15f96fe83cbcd3885.jpg 

Ik heb dat ook ooit eens getest, zo'n 3.0 AWD, en ik vond dat ab-so-luut niet "echt strak" rijden, zelfs niet "strak" tout court. Die auto maakte toen (nieuw) een behoorlijk inconsistente indruk op me. Vaak te hard en droog wanneer het niet past. Helaas ook bijna altijd onvoldoende gecontroleerd (onderstuurd, doorlamme achteras, diagonaallastwissel-problemen, duidelijk overbevraagde / onvoldoende competente vooras, ... list goes on for long), bijzonder archaïsch (in reacties van de voorhanden techniek) en simpelweg a-communicatief. Bediening verloopt in de regel stroef en wollig. Dat is geen "rijders-auto", maar een souped-up budget-Ford die langs geen kanten weg kon steken dat Jaguar toen ab-so-luut de centen niet had om die pedigree voldoende weg te engineeren. Bovendien zijn ze ook extreem onbetrouwbaar (elektronica, roest) en ondertussen onevenredig duur in onderhoud en wisselstukken (en van die laatste heb je er een pak nodig). Als ze nieuw waren, met garantie, waren dat nog iet of wat aantrekkelijke alternatieven voor mensen die rustig doorheen het Engels platteland wilden "waften" (met de nodige comfortinbreuken door de houterige ophanging icm. 17" of 18"), absoluut geen rijdersmachine. Als ik me niet vergis zijn ze ook helemaal zo veilig niet, behoorlijk outdated qua elektronica én actieve/passieve veiligheid.

Dan is een BMW 335i touring voor dat geld een veeeeeel betere keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Heb ook zelf efkes zitten kijken voor een 5 Touring E61 en als ik raad vroeg aan een bekend forumlid hier die er redelijk wat ervaring mee heeft, dan was de lijst van dingen waarop moest gelet worden en die kapot konden gaan, toch niet van de poes...

Maar ook niet superlang. Gewoon de voor dat model gekende zaken.
Die lijst is niet langer, eerder korter dan die voor een S211, om maar iets te zeggen.

Als je eerlijk bent en me (anoniem of niet) vollédig citeert, dan zeg je er ook bij dat ondertussen gebleken is dat een facelift E60/E61 eigenlijk een verrassend betrouwbare auto is, zeker als je een gewoner model neemt zonder al die fancy zaken als actieve anti-rolstangen en head-up en radar-snelheidsregelaar en infrarood-nachtcamera, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E61 heb ik absoluut geen schrik van.
Kabelbreuk aan de koffer, electronica modules,.. allemaal zaken waar ik geen schrik van heb om zelf te fixen.
Het feit dat ik Ediabas/INPA, ista-P/D heb en ervaring mee heb is wel een streepje voor op andere merken... 

In tegenstelling tot E91 kan daar wel nog een deftige lpg tank onder de koffer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, jan.van.gent zei:

E61 heb ik absoluut geen schrik van.
Kabelbreuk aan de koffer, electronica modules,.. allemaal zaken waar ik geen schrik van heb om zelf te fixen.
Het feit dat ik Ediabas/INPA, ista-P/D heb en ervaring mee heb is wel een streepje voor op andere merken... 

Neem dat als RWD en zorg dat-ie qua onderstel topfris staat, en je haalt je ook een auto in huis die (ook vandaag nog, misschien zelfs "vooral vandaag nog altijd") één van de best rijdende/sturende auto's is in dat segment. Qua ruimte/comfort vs. rijplezier (accuratesse, snedigheid, communicatie, ...) nog altijd één van de beste auto's in dat segment, m.i.

Het jammere eraan is dat je sowieso een facelift wil (liefst zelfs een 2008 of 2009, als je 't met OEM navi Pro wil doen en de CIC wil) maar dat de 3-liter benzine daarin "helaas" de direct ingespoten N53 is. DIe klinkt in vrijloop absoluut niet zo mooi als de N52 en heeft laag in toeren (bij het rustig cruisen) helemaal niet zo'n "satte" (Duits) motorloop/loopcultuur. Vanaf 1/3e revrange en minstens halfgas is dat wel een heel geestige motor. Heeft natuurlijk wel z'n gekende problemen aan de injectoren en bobijnen...
Eigenlijk zou een facelift 530i met de N52B30 (258pk zonder directe injectie) 't best van al zijn. Daar zou ik zelfs, mocht-ie in een spec komen die ik wel lust, vandaag nog zelfs m'n F11 530d voor ruilen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid