Ga naar inhoud

2e handswagen verzekeren aan nieuwwaarde of aankoopwaarde ?


Soul

Aanbevolen berichten

2e handswagen verzekeren aan nieuwwaarde of aankoopwaarde ? 

Wat is jullie mening ?

Verzekeren volgens nieuwwaarde, lijkt mij alleen een truk van de verzekeringsmaatschappij om de premie hoger te krijgen...

Of zien jullie dat anders ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt allemaal af van wat het is, natuurlijk: hoe oud is die kar, in welke mate is het een 'speciaal' model dat zijn waarde in theorie beter behoudt, waar wil je hem laten verzekeren, ...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een youngtimer of oldtimer kan je laten schatten en op die waarde laten verzekeren. Dat heb ik met de GT3 RS ook gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bumper voor een okkazie-auto kost evenveel als ene voor een nieuwe auto.

Als je de aankoopwaarde laat verzekeren, zorg er dan voor dat je polis daarop voorzien is, een ‘gewone’ polis zal bij een schadegeval er anders voor zorgen dat de evenredigheidsregel zal worden toegepast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag is: als je hem verzekert aan nieuwwaarde (en de premie is ook hoger), krijgt ge dan ook uw geld in geval van ongeval? Of is het dan “jamaar, dat is nen ouden auto dus...”.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag is: als je hem verzekert aan nieuwwaarde (en de premie is ook hoger), krijgt ge dan ook uw geld in geval van ongeval? Of is het dan “jamaar, dat is nen ouden auto dus...”.

Dat is idd de bedoeling.
Een recente tweedehands kan zo bij een total loss meer uitgekeerd krijgen dan je aankoopprijs. Zelfde met de grote kortingen op nieuwe wagens.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verzekering vraagt dadelijk de nieuwwaarde, inclusief opties, zonder BTW, dus gaan dadelijk voor de  volle pot.

't Is mijn buur die ook een beetje autoverslaafd is, die er over begon, enkele weken terug.

En het komt ook een beetje vreemd over, dat de verzekering bij een ongeval een pak meer uitbetaalt dan de aankoopprijs van de 2e handwagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In UK proberen ze u dat ook wijs te maken. Maar wanneer je dan echt moet claimen, dan hebben ze direct het excuus dat ze legaal niet meer mogen uitkeren dan iets waard was... :fp:  En ze gaan zich voor de waardebepaling nog es baseren op de waarde die handelaars bepalen (i.e. het absoluut minimum).

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/11/2020 at 11:44 PM, Soul said:

Verzekering vraagt dadelijk de nieuwwaarde, inclusief opties, zonder BTW, dus gaan dadelijk voor de  volle pot.

Nee, dat vragen ze altijd omdat ze zich daarop baseren omdat zoals hierboven gesteld een nieuwe bumper op je auto even veel kost of je auto nu nieuw of tweedehands is. 

Je moet ze expliciet vragen hoe het zit met de restwaarde uitkering. Normaal staat zoiets in het contract bij een omnium. Dan begint het bv met catalogusprijs vanaf dag 1, 12 maand zonder vermindering en vermindert de waarde met 1% per maand vanaf de 13e maand. Dan kan je perfect uitrekenen waar je gaat uitkomen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, The Swede said:

In UK proberen ze u dat ook wijs te maken. Maar wanneer je dan echt moet claimen, dan hebben ze direct het excuus dat ze legaal niet meer mogen uitkeren dan iets waard was... :fp:  En ze gaan zich voor de waardebepaling nog es baseren op de waarde die handelaars bepalen (i.e. het absoluut minimum).

Die miserie ga je vooral hebben bij een BA als iemand uw auto perto rijdt en de maatschappij van de tegenpartij moet u vergoeden voor de geleden schade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/1/2020 om 19:10, Capitol zei:

Een youngtimer of oldtimer kan je laten schatten en op die waarde laten verzekeren. Dat heb ik met de GT3 RS ook gedaan.

Same here. Heb ik ook moeten doen met mijn huidige Elise. Is full-omnium verzekerd voor het geschatte bedrag.

 

@Capitol Waar heb jij de uwe laten schatten? Ik heb dat hier lokaal laten doen, maar dat was niet bepaald een vlotte transactie.

Een auto van 1997 met slechts 16.000 km, dat kon volgens de man niet. Enzoverder, enzoverder...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat via mijn verzekering laten doen: Hillewaere. Afhankelijk van welke polis zit dat trouwens in de prijs. De schatting moet elke 3 jaar in mijn geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt af van maatschappij waar je verzekert bent. Sommige rekenen al na 12 maanden een verlies van 12% + 1 percent per bijkomende maand vanaf de 13de maand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Capitol zei:

Ik heb dat via mijn verzekering laten doen: Hillewaere. Afhankelijk van welke polis zit dat trouwens in de prijs. De schatting moet elke 3 jaar in mijn geval.

Door wie is jouw auto geschat, als ik vragen mag? Zou dat ook willen laten doen dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken zijn naam niet vanbuiten, maar het is een schatter die samenwerkt met Hillewaere. Zij hebben ook alles geregeld met hem en hem naar de garage gestuurd om de schatting te doen.

Als je wil, zoek ik zijn naam wel eens op.

Na de schatting krijg je een rapport met een totale beschrijving en een score per “onderdeel”: interieur, exterieur, chassis, motor enz, dan de conclusie en de geschatte waarde.

 

Hier de gegevens:

 

Francis Luyckx

Automotive Consultancy Services bvba

Satenrozen 6A U29

2550 Kontich

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Capitol zei:

Ik heb dat via mijn verzekering laten doen: Hillewaere. Afhankelijk van welke polis zit dat trouwens in de prijs. De schatting moet elke 3 jaar in mijn geval.

Bij mij was dat 4 jaar. Dit jaar moet dat dus opnieuw gebeuren. Vandaar mijn vraag. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, Soul said:

et.JPG.926673b4450bd8ac65b90a58679c9c98.JPG

Tot en met 2,5 jaar na de eerste inschrijving, krijg je de volle pot uitbetaald, nadien zakt het snel...

Ik veronderstel wel dat dit enkel opgaat voor nieuwe wagens. 

De vraag is wat er gebeurt met een tweedehands? Vooral wagens waarvan de waarde stabiel (of licht stijgend) is.

Stel ik koop een oude BMW M3 (bvb een E46 van rond 2001-2002). Ik koop een erg proper exemplaar en betaal daardoor een prijs de aan de hogere kant ligt in de markt, laten we zeggen 32000 Euro. Op de markt in Belgie en de direct omliggende landen, kan je echter exemplaren vinden van 22 a 25k Euro.

1. Aan welke prijs zal de verzekering deze wagen verzekeren? Aan de 32k die ik betaalde? Of aan de gemiddelde marktwaarde?

2. Stel, ik heb brute pech en na 2 maand heb een een serieus ongeluk met de wagen (of rijdt er iemand anders mee weg). Op welke waarde gaan ze zich baseren? Die 32k die ik betaalde zodat ik me een gelijkaardig exemplaar terug kan kopen? Of is het dan van "jamaar, de gemiddelde marktwaarde voor een 2001 E46 M3 is 24500,- dus dat is wat u krijgt" ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minutes ago, The Swede said:

Ik veronderstel wel dat dit enkel opgaat voor nieuwe wagens. 

De vraag is wat er gebeurt met een tweedehands? Vooral wagens waarvan de waarde stabiel (of licht stijgend) is.

Stel ik koop een oude BMW M3 (bvb een E46 van rond 2001-2002). Ik koop een erg proper exemplaar en betaal daardoor een prijs de aan de hogere kant ligt in de markt, laten we zeggen 32000 Euro. Op de markt in Belgie en de direct omliggende landen, kan je echter exemplaren vinden van 22 a 25k Euro.

1. Aan welke prijs zal de verzekering deze wagen verzekeren? Aan de 32k die ik betaalde? Of aan de gemiddelde marktwaarde?

2. Stel, ik heb brute pech en na 2 maand heb een een serieus ongeluk met de wagen (of rijdt er iemand anders mee weg). Op welke waarde gaan ze zich baseren? Die 32k die ik betaalde zodat ik me een gelijkaardig exemplaar terug kan kopen? Of is het dan van "jamaar, de gemiddelde marktwaarde voor een 2001 E46 M3 is 24500,- dus dat is wat u krijgt" ?

 

Begrijpend lezen. Niet evident. Misschien tijd om u ook eens te vervangen door Pjotr :lol: 

 

On 1/11/2020 at 7:10 PM, Capitol said:

Een youngtimer of oldtimer kan je laten schatten en op die waarde laten verzekeren. Dat heb ik met de GT3 RS ook gedaan.

 

21 hours ago, thiva said:

Same here. Heb ik ook moeten doen met mijn huidige Elise. Is full-omnium verzekerd voor het geschatte bedrag

 

😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ir_fuel said:

 

Begrijpend lezen. Niet evident. Misschien tijd om u ook eens te vervangen door Pjotr :lol: 

 

OK, rephrase voor degenen die we al lang door Rajesh hadden kunnen vervangen: de tabel die daarboven staat begint te tellen vanaf het moment dat de wagen nieuw is en is enkel relevant voor wagens tot zes jaar oud. 

De topic opener heeft het echter over 2de hands wagens. (En dan moet ik leren begrijpend lezen? :P )

In het voorbeeld dat ik geef, een M3 E46 van 2001, is die tabel vaag want ze heeft het over "de marktwaarde op dat moment". Wat gaan ze als maatstaf voor die marktwaarde gebruiken? De prijs die jij betaalde? Of ergens een gemiddelde van wagens die misschien in veel minder goede staat zijn dan die je zelf had?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh Thiva en ikzelf hebben het toch ook niet over een nieuwe auto. De mijne is van 2007. Dus zoals gezegd, als je een zekerheid wil hebben over de verzekerde waarde, moet je de auto laten schatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid