Ga naar inhoud

2020 Fiat 500 e


Parsifal

Aanbevolen berichten

Is nog vet!

Klopt het dat het platform al 13 jaar hetzelfde was, maar interieur en koetswerk echt al wel een grondige update hadden gehad. Was toch meer dan een facelift?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toffe 2e generatie! Ik blijf dat een mega-wijs autooke vinden. :inlove: 

En ik niet alleen, blijkbaar, want de vorige generatie verkocht elk jaar (edit: was niet helemaal correct, effe aangepast) even goed. De laatste 6 jaar verkoopt Fiat er daar in Europa elk jaar opnieuw een 180.000 van, ook in 2019, zomaar eventjes 13 jaar na lancering. :shock: 

Van de 1e generatie was er ook al een elektrische "500 e", dacht ik? Maar enkel in de V.S. te krijgen...

1 uur geleden, Lotuzzz zei:

Klopt het dat het platform al 13 jaar hetzelfde was, maar interieur en koetswerk echt al wel een grondige update hadden gehad. Was toch meer dan een facelift?

Denk het wel, ja. Nu ja, interieur en koetswerk een grondige update: niet echt. Gewoon een facelift, er veranderde niet zo heel veel (wat tierlantijntjes langs buiten met als meest opvallende vernieuwing de achterlichten, binnenin wat modernere ICE en dash). Technisch gezien veranderde er zelfs bitter weinig.

Als ik me niet vergis is dat Fiat 500 "platform" eigenlijk een doorslag (zonder significante wijzigingen) van het Punto II platform dat al van eind vorige eeuw geproduceerd wordt. Daarop was ook de 2e generatie Lancia Ypsilon (843) gebaseerd en diens opvolger (846, sinds 2011 oid en nu nog altijd geproduceerd maar enkel nog maar in Italië verkrijgbaar) deelt dus dat platform met de Fiat 500. Tot voor een paar maanden kon je in die Fiat 500 en nu nog altijd in de Lancia Ypsilon de 1.2 en 1.4 Fire motoren krijgen, die eigenlijk quasi ongewijzigd (behalve inzake milieunorm) bestaan sinds midden de jaren '80 (!!!).

Heel diene 500-santeboetiek was dus eigenlijk ouwe wijn in nieuwe vaten ... waarbij die nieuwe vaten wél retro looks moeten hebben. Grote strik errond en het blijft daar storm voor lopen. Faut le faire!! :lol:  :up: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toffe 2e generatie! Ik blijf dat een mega-wijs autooke vinden. :inlove: 
En ik niet alleen, blijkbaar, want de vorige generatie verkocht elk jaar (edit: was niet helemaal correct, effe aangepast) even goed. De laatste 6 jaar verkoopt Fiat er daar in Europa elk jaar opnieuw een 180.000 van, ook in 2019, zomaar eventjes 13 jaar na lancering. :shock: 
Van de 1e generatie was er ook al een elektrische "500 e", dacht ik? Maar enkel in de V.S. te krijgen...
Denk het wel, ja. Nu ja, interieur en koetswerk een grondige update: niet echt. Gewoon een facelift, er veranderde niet zo heel veel (wat tierlantijntjes langs buiten met als meest opvallende vernieuwing de achterlichten, binnenin wat modernere ICE en dash). Technisch gezien veranderde er zelfs bitter weinig.
Als ik me niet vergis is dat Fiat 500 "platform" eigenlijk een doorslag (zonder significante wijzigingen) van het Punto II platform dat al van eind vorige eeuw geproduceerd wordt. Daarop was ook de 2e generatie Lancia Ypsilon (843) gebaseerd en diens opvolger (846, sinds 2011 oid en nu nog altijd geproduceerd maar enkel nog maar in Italië verkrijgbaar) deelt dus dat platform met de Fiat 500. Tot voor een paar maanden kon je in die Fiat 500 en nu nog altijd in de Lancia Ypsilon de 1.2 en 1.4 Fire motoren krijgen, die eigenlijk quasi ongewijzigd (behalve inzake milieunorm) bestaan sinds midden de jaren '80 (!!!).
Heel diene 500-santeboetiek was dus eigenlijk ouwe wijn in nieuwe vaten ... waarbij die nieuwe vaten wél retro looks moeten hebben. Grote strik errond en het blijft daar storm voor lopen. Faut le faire!! [emoji38]  :up: 
 
Misschien ook deels een verklaring voor het feit dat ze naar Fiat normen betrouwbaar zijn [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, josenjef zei:

Misschien ook deels een verklaring voor het feit dat ze naar Fiat normen betrouwbaar zijn emoji16.png

Yep, zeer zeker! Niet enkel naar Fiat-normen, maar zelfs naar álle normen. Ik kan b.v. vergelijken met basis-VW-kwaliteit (in basis-Polo) en dan is "dienen Italiaansen brol" niet alleen duidelijk betrouwbaarder maar het rijdt ook nog eens beter en leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Zeer populair bij verhuurfirma's, trouwens.

19 euro per dag in Milaan, alles betaald! :silly: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Zeer populair bij verhuurfirma's, trouwens.

Eentje (cabrio) gehuurd op vakantie, dat maakte het echt af :inlove:

Ding had 20.000+ km en reed en smoelde impeccabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel jammer van de boze koplampen. Oogt nog steeds vrouwelijk, maar nu met boze blik, als een kwaad kijkende vrouw (enkel de 'koplamp wimpers' ontbreken nog). [emoji38] (met Abarth pakketje (als die er nog komt, tenminste) zal het wss iets stoerder ogen)

Verder niet mis, mooiere achterlichten. De kopsteunen (en interieur in 't algemeen) zien er ook iets minder mottig uit dan bij de vorige generaties.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Lotuzzz zei:

Is nog vet!

Klopt het dat het platform al 13 jaar hetzelfde was, maar interieur en koetswerk echt al wel een grondige update hadden gehad. Was toch meer dan een facelift?

Was echt gewoon een facelift hoor.

Platform is dat van de Panda II (vandaar de monovolumeachtige zitpositie)

Koetswerk is enkel wat lichten aangepaste en een nieuwe bumper

Interieur is aangepast met TFT display en nieuw infotainment systeem. Maar stoelen, deurbekleding, aircobediending en algemene lay-out bleven 100% hetzelfde.

Maar blijft een tijdloos kistje natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel leuk, echt!

Ons ma rijdt al 10 jaar met haar 500 en ondanks de weinige kilometers die er op de teller staan (ik denk nu 67.000 km), crosst ze er nog altijd in stijl mee rond de kerk. Tof dingske, zo'n 500.

Het nieuwe interieur is wel wat wennen want daar wordt plots volledig gebroken met het retro aspect maar het blijft knap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gTa zei:

Heel diene 500-santeboetiek was dus eigenlijk ouwe wijn in nieuwe vaten ... waarbij die nieuwe vaten wél retro looks moeten hebben. Grote strik errond en het blijft daar storm voor lopen. Faut le faire!! :lol:  :up: 

 

En dan nog in de rooie cijfers zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Frekkel zei:

En dan nog in de rooie cijfers zitten.

Dankzij Lancia en Alfa Romeo, voornamelijk - dacht ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Phil zei:

Very nice. Dus deze is echt compleet nieuw?

Tbh ziet het er allemaal nog een beetje wreed 'concept' uit, vind ik. Als 't natuurlijk een fully electric ding is (waardoor 't dan in 't verkeerd forumdeel staat), dan kan het natuurlijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer info over de specs...

Actieradius van 320km WLTP... Dat is wel zéér proper als je het vergelijkt met de Honda e en MINI Electric

Quote

De 500E heeft een 119 pk elektromotor waarmee het Italiaantje in 9 seconden naar 100 km/h schiet. Z'n topsnelheid ligt op 150 km/h. Interessanter is natuurlijk het accupakket. In de bodem van de 500E is een 42 kWh accupakket verwerkt waarmee de Fiat een WLTP-bereik van 320 kilometer heeft. Ter vergelijking: de Honda e en de Mini Cooper S E (Electric) hebben een WLTP-actieradius van respectievelijk 220 en 235 kilometer. Goed nieuws: de 500E kan snelladen. In zo'n 35 minuten is het accupakket tot zo'n 80 procent vol te laden. Natuurlijk valt de 500E ook thuis in het stopcontract of aan een wallbox te prikken (7,4 kW). In dat laatste geval heb je zo'n zes uur laadtijd nodig.

 

De 500E is in drie rijmodi in te stellen: Normal, Range en Sherpa. In de Sherpa wordt de topsnelheid afgeregeld op 80 km/h. Zaken als gasrespons worden minder direct en zowel de stoelverwarming als de klimaatregeling wordt uitgeschakeld om de laatste kilometers uit het accupakket te persen, al kun je deze systemen handmatig weer inschakelen. In Range-modus is het mogelijk om de 500E met alléén de bediening van het gaspedaal aan te sturen. Dat betekent dat de auto dus zeer sterk afremt als je het gaspedaal laat vieren. Helemaal tot stilstand komen doet de 500E echter niet, daarvoor moet je zelf het rempedaal intrappen.

Design

Vanbuiten is de nieuwe 500 vooral herkenbaar als 500. Hoewel de raampartij overeen lijkt te komen met die van zijn voorganger, die dus nog even blijft bestaan, is de Fiat compleet nieuw. De motorkap doorklieft de koplampen en dat geeft de 500 een iets agressievere snuit. Opvallend is dat Fiat ervoor heeft gekozen de op de facelift van de vorige 500 geïntroduceerde achterlichtunits - met in het midden een gekleurd stuk kunststof - niet laat terugkeren. Prominent op het front prijkt voortaan geen Fiat-logo meer. In plaats daarvan plakken de Italianen er de modelaanduiding: '500'. De kenmerkende zilverkleurige kunststof overkapping van de kentekenplaat, zoals de vorige 500 dat had, overleeft de generatiewissel overigens niet. Opvallend zijn de iets uit het koetswerk stekende richtingaanwijzers tussen de motorkap en het voorscherm en de enigszins verzonken handgrepen van de portieren.

Net als het koetswerk is ook het interieur van de 500 ingrijpend aangepakt. Hoewel Fiat vasthoudt aan het historisch verantwoorde ronde instrumentarium achter het stuurwiel en de 'ovale' inleg op het dashboard, is werkelijk elk onderdeel nieuw. Centraal op het dashboard schroeft Fiat een 10,25-inch display dat bij het infotainmentsysteem hoort, een systeem dat op het nieuwe Uconnect 5-besturingsprogramma draait en dat (draadloos!) overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto. De bedieningstoetsen van de transmissie bevinden op de middenconsole. Het instrumentenpaneel zelf is volledig digitaal. De mogelijkheid je telefoon met een inductielader van energie te voorzien, is er ook.

Platform

De jongste 500 staat op een nieuw platform, een basis die ook grotere afmetingen mogelijk maakt. Met z'n lengte van 3,6 meter is -ie zo'n 6 centimeter langer dan voorheen en ook de breedte is met 6 centimeter toegenomen tot 1,69 meter. De afstand tussen de voor- en achteras neemt met 2 centimeter toe tot 2,32 meter.

Autonoom

Fiat stopt de 500 direct vol met een pakket hoogwaardige hardware. Zo kan het model worden uitgerust met adaptieve cruisecontrol die samenwerkt met onder meer de verkeersbordherkenning en Lane Centering, die de auto netjes in het midden van de rijbaan houdt. Dat betekent dat de 500 semi-autonoom (niveau 2) zijn weg door het verkeer van vinden. Ook van de partij: een 360-graden camera.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schat 37k voor de full option Prima versie ( eerste 500 stuks en worden altijd geleverd als Cabrio)

Instapprijs voor de reguliere modellen met vast dak zou net sub 30k zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel veel geld voor zo een klein autootje, maar de concurrentie zit ook in die buurt.

Met iets lagere prijzen zouden de elektrische auto's toch wel beter verkopen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd, wat een prijzen. Mocht die goedkoper zijn, je zou ze meer zien rijden. Hier rijden al verschillende 500e's rond van de huidige generatie,en die zijn echt schappelijk van prijs. Dus vraag zal er zeker zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MINI Electric zit ook in de buurt van 38k voor de meest complete uitrusting. Mooie concurrentie alvast met toch 10kWh meer batterijcapaciteit, nice job... qua rijplezier zal MINI wel de leukste rijden neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, tuscani zei:

idd, wat een prijzen. Mocht die goedkoper zijn, je zou ze meer zien rijden. Hier rijden al verschillende 500e's rond van de huidige generatie,en die zijn echt schappelijk van prijs. Dus vraag zal er zeker zijn.

:blink:  Ben je zeker van wat je zegt?  De 500e van de huidige (uitgaande) generatie is hier nooit officieel geleverd geweest, moest in 't grijs (onofficieel) naar hier geïmporteerd worden uit de VS. Was een halfslachtig ombouwding dat overduidelijk geen design & build proces doorlopen heeft als een normale auto: de 500e werd namelijk in Mexico of Brazilië, ik weet eventjes niet meer juist waar exact, vanaf een gewone 500 ter plekke omgebouwd tot een quick & dirty EV om zo in California State toch een EV in 't aanbod te hebben om zo ook andere modellen (met ICE) te kunnen/mogen verkopen. Ze kostten trouwens even veel als de rest van de EV's die aangeboden worden (Leaf e.d.) en waren dus niet echt goedkoop.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Stancke zei:

qua rijplezier zal MINI wel de leukste rijden neem ik aan.

Met zo'n elektrische stadsmus (al is een MINI eigenlijk geen stadsmus...) rijd je toch gevoelig anders dan met een gewone auto, meestal blijft dat in zones 30 en 50 en occasioneel gaat dat eens een provinciebaan op om naar een koopcentrum te rijden. Heb enkel nog maar ervaring met Renaultjes (Twizy en Zoé) en dat stuurt, conventioneel gezien (vanuit een petrolhead standpunt), vreselijk ... maar dat biedt toch hopen rijplezier. Gewoon van een compleet andere orde.

Als Fiat geen half werk gedaan heeft, zal dat zeker snor zitten. Meer rijplezier in de ene of de andere lijkt me dan eerder niét de decider, maar wel andere zaken, zoals (idd) prijs, looks en de klik die de koper met de auto heeft (ik blijf alvast steenkoud bij 't zien van de recente MINI's en zou ogenblikkelijk voor de Fiat gaan), autonomie, laadsnelheid, enz.

Of zie ik 't verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid