Ga naar inhoud

Wat zou de eigenlijke prijs van een oldtimer (youngtimer) moeten zijn.


The Swede

Aanbevolen berichten

@Jules_W maakte in een ander topic een opmerking die me aanzette deze "poll" hier te zetten. 

Hij zei dat de oldtimers tegenwoordig overpriced waren. Puur logisch gezien, betekent dat dat er een reële prijs bestaat en dan een marktprijs op dit moment die hoger ligt. 

Dat riep de vraag op "Wat is die marktprijs dan eigenlijk?" (en hoe erg zijn de oldtimers dus overpriced?).

In werkelijkheid wordt de prijs van een oldtimer uiteraard bepaald door hoe gegeerd het model is op de markt. Gezien de markt niet gereguleerd is en er geen minimumprijzen zijn, kan het economisch dus niet dat de prijzen hoger liggen dan waar vraag en aanbod mekaar vinden.  

Soit, overpriced bestaat dus misschien niet, maar ik hoor er hier regelmatig zeggen dat er te zotte prijzen worden gevraagd. Dus wil ik wil de economische theorie achterwege laten en vragen wat jijzelf vindt een redelijke prijs is voor een bepaalde oudere wagen. Met redelijke prijs, bedoel ik "aan deze prijs zou jij bereid zijn er 1 te kopen". (subjectieve oefening, enkel voor de lol). 

Gezien "youngtimers" tegenwoordig redelijk hot zijn en dacht ik hieronder dit lijstje te zetten van redelijk klassieke modellen waarbij ik me afvraag wat jij denkt hun "eigenlijke waarde" is. (Punt is niet te bediscuteren wat de huidige prijs is voor een redelijke auto. Dat kunnen we allemaal online vinden)

Als guideline: Neem een auto in redelijke staat, i.e. geen duidelijk weggeroest wrak of ene waar de motor/boite/... kapot is, of die 450000km heeft. Maar ook geen auto met 5000km waar de stickers van de fabriek nog ophangen.
(Ik ben efkes gaan kijken wat tegenwoordig "gangbaar" is als vraagprijs (hieronder in italics) en zocht daarvoor als voorbeeld, via autoscout voor wagens met maximaal 200'000km, en tot maximum 1992 want oldtimer) 

Audi Ur-Quattro:                     (45000-75000)

BMW E30 M3:                          (40000-50000)

BMW E34 M5:                          (19000-30000)

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):          (18000-25000)

Mercedes 500E:                      (25000-35000)

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):      (10000-20000)

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):                     (45000-70000) 

 

Ben geinteresseerd om te zien wat dit geeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, ir_fuel said:

Ik vind het eigenlijk nog niet simpel om daar op te antwoorden.

Het is ook niet simpel. Helemaal mee akkoord. Maar we mogen toch af en toe es wat zetten waar je efkes bij stilstaat? ;)

Om de vraag voor mezelf te beantwoorden "aan welke prijs zou ik er eentje kopen?", kijk ik niet enkel naar "hoe erg wil ik die auto", maar ook

Wat kan ik voor dat geld nog op de markt krijgen? Zo wil ik ook wel een E30 M3 op mijn oprit. Maar als ik een E34 M5 voor 20K kan hebben en een M3 kost er minstens 40 tegenwoordig... dan kies ik voor een E34 M5.

en/of hoe duur is zo een auto om mee te leven? Een E30 M3 of 190E 2.5-16 is bvb een stuk simpeler om "goed te zetten" dan een R129 SL bvb met zijn 37 electrische toebehoren, complexe kap, etc.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Efkes zelf mijn mening ook geven over wat ze in mijn ogen waard zijn. Op zich betekent dat dat ik ze maar liever laat staan als ze echt duurder zijn en wat anders met mijn geld doe.

 

Audi Ur-Quattro:  20000-23000

BMW E30 M3:     18000

BMW E34 M5:     12000-15000

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):  11000-13000

Mercedes 500E:   15000

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):  15000-17000

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):    25000-30000

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, The Swede zei:

Efkes zelf mijn mening ook geven over wat ze in mijn ogen waard zijn. Op zich betekent dat dat ik ze maar liever laat staan als ze echt duurder zijn en wat anders met mijn geld doe.

 

Audi Ur-Quattro:  20000-23000

BMW E30 M3:     18000

BMW E34 M5:     12000-15000

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):  11000-13000

Mercedes 500E:   15000

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):  15000-17000

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):    25000-30000

Gewoon de prijzen van 8-10j geleden bedoel je.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, DDke said:

Waarom is een E30 M3 2x zo duur als een Merc 190 16-klepper?

 

2 hours ago, The Swede said:

(...)

(Punt is niet te bediscuteren wat de huidige prijs is voor een redelijke auto. Dat kunnen we allemaal online vinden)

(...)

Zoals gezegd is de huidige marktwaarde en waarom die prijzen zo zijn, niet het punt van het topic want dan gaan we lang bezig zijn.

Wel: "Indien we denken dat de huidige prijzen te hoog zijn, wat zijn dan de prijzen die wij denken dat die autos waard zijn?" (onder het motto: Value is what a damn fool will pay for it)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Lotuzzz said:

Gewoon de prijzen van 8-10j geleden bedoel je.

 

Dat kan toeval zijn. Maar voor mij is dat prijs die ik zou willen geven. 

Nu leer je me daar wel iets van mezelf: wanneer een auto in waarde zakt met de jaren, dan wordt die niet plots meer waard na een tijd. Het is en blijft een hoop onderdelen die in mekaar gevezen zijn. En een BMW M5 E34 die 15 jaar oud is, heeft zijn kuren en noden qua onderdelen en werk. Eentje die 30 jaar oud is, is plots niet minder veeleisend (of goedkoper) om mee te leven.
Op de markt mag hij dan wel omhoog gaan in prijs wegens minder aanbod (en meer vraag), voor mezelf gaat wordt die niet meer waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, The Swede said:

 

Zoals gezegd is de huidige marktwaarde en waarom die prijzen zo zijn, niet het punt van het topic want dan gaan we lang bezig zijn.

Wel: "Indien we denken dat de huidige prijzen te hoog zijn, wat zijn dan de prijzen die wij denken dat die autos waard zijn?" (onder het motto: Value is what a damn fool will pay for it)

Wij denken dat een 190 16-klepper niet minder duur zou moeten zijn dan een E30 M3. Wij menen zelfs dat die exclusiever is.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, DDke said:

Wij denken dat een 190 16-klepper niet minder duur zou moeten zijn dan een E30 M3. Wij menen zelfs dat die exclusiever is.

Wij mogen dat misschien wel denken, maar het is niet omdat er minder van iets bestaat dat het daarom ook meer waard is :D Mensen moeten het nog willen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

 

Audi Ur-Quattro:                     (45000-75000)

BMW E30 M3:                          (40000-50000)

BMW E34 M5:                          (19000-30000)

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):          (18000-25000)

Mercedes 500E:                      (25000-35000)

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):      (10000-20000)

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):                     (45000-70000) 

 

 

Ur-Quattro: 10.000-15.000

E30 M3: 10.000-15.000

E34 M5: 10.000-15.000

2.5-16: 10.000-15.000

500E: 15.000-20.000

R129: 10.000-15.000

964: 20.000-25.000

Dat is mijn buikgevoel. 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Carlito said:

 

Ur-Quattro: 10.000-15.000

E30 M3: 10.000-15.000

E34 M5: 10.000-15.000

2.5-16: 10.000-15.000

500E: 15.000-20.000

R129: 10.000-15.000

964: 20.000-25.000

Dat is mijn buikgevoel. 

 

Voila.. Stel u voor dat die karren echt aan die prijs komen... 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, DDke said:

Wij denken dat een 190 16-klepper niet minder duur zou moeten zijn dan een E30 M3. Wij menen zelfs dat die exclusiever is.

En hoeveel euros zou een E30 M3 en een 190E 2.5-16 waard zijn in uw ogen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben in 2008 nog naar volgende gaan kijken

964c2: 17000€ ik herinner me de onaangename geur

993Turbo; mint, 79K, kwamen Oostenrijkers naar kijken (hadden optie gekregen) en die waren er mee weg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn voor al die besproken modellen nog genoeg echte liefhebbers.

Voor topmateriaal wordt nog steeds dik betaald. Probleem is echter dat er vaak geadverteerd wordt als zijnde top terwijl dit niet zo is. Echt topmateriaal is zeldzaam imo ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Avantus said:

Er zijn voor al die besproken modellen nog genoeg echte liefhebbers.

Voor topmateriaal wordt nog steeds dik betaald. Probleem is echter dat er vaak geadverteerd wordt als zijnde top terwijl dit niet zo is. Echt topmateriaal is zeldzaam imo ;)

Jij bent een gepassioneerd liefhebbers van oudere wagens sinds vele jaren, @Avantus. Zet uw mening hier eens over cijfers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minutes ago, Alexanderr said:

Mijn M3 heb ik destijds 13k betaald, dat was in 2009.

10398560_62294422311_3750408_n.jpg.c75e73f367482f89c646579ab1e7d32a.jpg

 

 

Mijn 993 in 2011 ergens 25-27k als ik me goed herinner

387501_10150359069647312_862279775_n.jpg.c6b3ecc89c41175f4cba3644da03877d.jpg

 

 

@Alexanderr Mooi voorbeeld dat je aanhaalt. Nu, als je de wagens nu zou willen kopen. Zou je die M3 dan eerder 13k waard vinden? Of zou je echt 45k willen betalen?  (Om er mee te rijden, niet om er als handelaar mee te speculeren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid