Ga naar inhoud

Ervaringen warmtepomp


mrbbs

Aanbevolen berichten

Ik sta op het punt een nieuwe woning aan te kopen. Deze heeft een warmtepomp op lucht. Naar ik mij heb laten vertellen is dit niet de meest efficiente en zou je beter af zijn met een exemplaar op water.

De woning is vergelijkbaar met mijn woning nu naar grootte toe maar heeft 2 garages (wat ik eigenlijk al lang zoek, maar moeilijk te vinden).

Nu betalen de huidige eigenaars 246 euro voor hun energiefactuur, enkel electriciteit want gas is er niet.  Zelf betaal ik voor mijn woning 160 euro / maand voor zowel electriciteit én gas. Dus ik vind dat nogal een groot verschil.  Op een jaar hebben ze een verbruik van 11.000kWh

Sinds december hebben de huidige eigenaars wel extra zonnepanelen laten plaatsen (33 stuks), dus ik neem aan dat dat bedrag wellicht wel wat zal zakken tot +-200 euro schat ik.  Verder is het huis heel goed geïsoleerd: muren 12cm, dak 24cm, driedubbel zonwerened glas,..

Is die warmtepomp dan zo'n slok-op of zie ik iets over het hoofd?

 

aangepast door lancer-evo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord staat hier al elders op het forum.

De warmtepomp gebruikt (rest)warmte van de aandrijflijn om de batterij te klimatiseren. Zal in ons land niet zo veel effect hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een warmtepomp (water/water), all in verbruik lag net onder de 10000. Daar betaalde ik ongeveer een 180+ voor. Nu twee jaar zonnepanelen die mijn verbruik volledig dekken en daardoor betaal ik nu enkel nog prosumententarrief. (Iets van een 700€) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Frekkel zei:

Ik heb een warmtepomp (water/water), all in verbruik lag net onder de 10000. Daar betaalde ik ongeveer een 180+ voor. Nu twee jaar zonnepanelen die mijn verbruik volledig dekken en daardoor betaal ik nu enkel nog prosumententarrief. (Iets van een 700€) 

Dat is inclusief jouw zelfstandige activiteit neem ik aan? 

Anders is dat toch hallucinant veel.

Zo te lezen ben ik blij dat ik nog een klassieke configuratie heb met een aardgasketel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Lucht/water warmtepomp. Jaarlijks verbruik van de wp alleen is 3000kWh. 

Huis is van 2015, houtskelet met 20cm celulose+5cm rotswol in de muren en 40cm celulose in t dak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me correct. Een warmtepomp is heel snel een enorme energieverslinder. 
Het hele verhaal heb ik al meerdere keren volledig uit de doeken gedaan in posts waar ik meer dan een uur aan bezig ben geweest en voorlopig zie ik het niet zitten dat nog eens te doen. 

Kort samengevat: 
- als er overal vloerverwarming ligt, dan is dat allemaal ok en kan je nog wel ergens heen
- indien niet overal vloerverwarming, dan zal dat verbruik altijd zo hoog blijven. 
- indien monobloc toestel ipv split, dan zal het verbruik constanter blijven. Bij split grote kans dat het doorheen de jaren toeneemt. Split is ook veel duurder in onderhoud dan monobloc. 
- verwarmingswarmtepomp voor SWW is altijd een mega slecht idee. Hou die gescheiden. Neem voor SWW een warmtepompboiler. Dat zal ook al een slok op de borrel schelen. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

2 hours ago, ICM said:

Het antwoord staat hier al elders op het forum.

De warmtepomp gebruikt (rest)warmte van de aandrijflijn om de batterij te klimatiseren. Zal in ons land niet zo veel effect hebben.

Nochtans op gezocht, maar niet meteen gevonden.. in ieder geval toch niet in een apart topic.

3 minutes ago, Tjeu said:

Lijkt me correct. Een warmtepomp is heel snel een enorme energieverslinder. 
Het hele verhaal heb ik al meerdere keren volledig uit de doeken gedaan in posts waar ik meer dan een uur aan bezig ben geweest en voorlopig zie ik het niet zitten dat nog eens te doen. 

Kort samengevat: 
- als er overal vloerverwarming ligt, dan is dat allemaal ok en kan je nog wel ergens heen
- indien niet overal vloerverwarming, dan zal dat verbruik altijd zo hoog blijven. 
- indien monobloc toestel ipv split, dan zal het verbruik constanter blijven. Bij split grote kans dat het doorheen de jaren toeneemt. Split is ook veel duurder in onderhoud dan monobloc. 
- verwarmingswarmtepomp voor SWW is altijd een mega slecht idee. Hou die gescheiden. Neem voor SWW een warmtepompboiler. Dat zal ook al een slok op de borrel schelen. 

ok, ga ik eens voorleggen aan mijn pa, is nu op pensioen maar heeft vroeger sanitair gedaan dus hopelijk verstaat hij er iets van :) 

Merci voor de samenvatting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De elektrische boiler bovenaan vind ik wel verdacht... Alsof de installateur er zelf geen vertrouwen in had. 
Vaten lijken me OEG. wat zowat witte merk is. De pompen zijn nog niet modulerend,... Alles behalve state of the art dus. Ook geen isolatie rond de leidingen, dus geen installateur die echt om energie(zuinig) geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tjeu said:

De elektrische boiler bovenaan vind ik wel verdacht... Alsof de installateur er zelf geen vertrouwen in had. 
Vaten lijken me OEG. wat zowat witte merk is. De pompen zijn nog niet modulerend,... Alles behalve state of the art dus. Ook geen isolatie rond de leidingen, dus geen installateur die echt om energie(zuinig) geeft. 

Valt zoiets aan te passen mits nieuwe componenten, of is dat zo goed als alles herdoen en dus een grote kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, lancer-evo said:

 

Nochtans op gezocht, maar niet meteen gevonden.. in ieder geval toch niet in een apart topic.

 

Hier:

On 10/14/2019 at 10:35 PM, Alexanderr said:

De warmtepomp gebruikt (rest)warmte van de aandrijflijn om de batterij te klimatiseren. Zal in ons land niet zo veel effect hebben.

 

:lol:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, msxx zei:

Dat is inclusief jouw zelfstandige activiteit neem ik aan? 

Anders is dat toch hallucinant veel.

Zo te lezen ben ik blij dat ik nog een klassieke configuratie heb met een aardgasketel. 

Dat is inclusief alles. 2 volwassenen, 2 kleine kinderen. Als ik luister naar kennissen die gebouwd hebben met min of meer dezelfde isolatienorm zijn die niet veel goedkoper af met gas. En die hebben dan nog een kleiner woonvolume. Je moet ook rekenen dat het hier 24/7 zo'n 22 graden is in het hele huis. Boven beneden en in de garage. In de zomer staat hier zo'n zwembadpomp te draaien,... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, lancer-evo zei:

Valt zoiets aan te passen mits nieuwe componenten, of is dat zo goed als alles herdoen en dus een grote kost?

Indien er overal vloerverwarming ligt, dan kan je er zeker wel wat mee doen. Indien convectoren en wel warmtevraag in die ruimte (dus de convectoren niet puur voor koeling), dan is het een minder goed opgebouwde installatie en wel wat mottig om echt goed te krijgen. 

Indien overal vloerverwarming, reken dan op een investeringsbudget van 1000 euro per jaar actief om ze (op termijn) up te daten. Dat geldt trouwens altijd, gezien de levensduur van een WP aanzienlijk korter is dan die van een gasketel en  de wederkerende investering een stuk hoger ligt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Frekkel zei:

Dat is inclusief alles. 2 volwassenen, 2 kleine kinderen. Als ik luister naar kennissen die gebouwd hebben met min of meer dezelfde isolatienorm zijn die niet veel goedkoper af met gas. En die hebben dan nog een kleiner woonvolume. Je moet ook rekenen dat het hier 24/7 zo'n 22 graden is in het hele huis. Boven beneden en in de garage. In de zomer staat hier zo'n zwembadpomp te draaien,... 

Sterk.

Wij hebben een mini-installatie PV liggen (1,5) en zijn inclusief prosumententarief <€900 per jaar kwijt voor gas en elektriciteit samen. Temperatuur staat hier ook altijd op 21-22 graden. In de kelder/garage uiteraard onverwarmd, wat logisch is voor een woonhuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier warmtepomp (lucht/water) op 130m² bewoonbare oppervlakte met vloerverwarming.
Uit ervaring kan ik meedelen dat een warmtepomp electriciteit zuipt 🙄

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had in Finland 1 op lucht. Werkte daar niet. Te vaak te koud. 

Geen idee hoe het in BE werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig gisteren nog 'ns m'n energiefactuur bekeken.

Woning 8 jaar oud; helemaal "open" (2 grote vides), 250 m² bewoonde oppervlakte.  Overal vloerverwarming, alles op 1 circuit; constant 22.5 graden.  In zomer wel koelen met airco want anders oververhit de woning (=lucht/lucht warmtepomp als je wil).

SWW en vloerverwarming op onozele HR+ gaswandketel... destijds de goedkoopste mogelijk egenomen met als idee: "kapot dan smijt ik die weg en zet ik een nieuwe", met dan weer een hoger rendement, dus gewoon een Vaillant HR+ condensatieketel en WAR.  Wel sturinkje extra op de circulatiepomp zodat die afvalt na 15 min.  

 

Verbruik electiciteit 5000 KWh (dag/nacht).

Gas; vorig jaar 10800 KWh verbruikt.

 

Ik betaal 120 eur per maand, gas + electriciteit, all in.  Ongetwijfeld zijn er nog goedkopere aanbieders.

 

Wat ik mij dus afvraag: hoe in godsnaam kan een WP beter doen dan mijn onozele gaswandketel van 1600 EUR?

 

Idem voor zonnepanelen: ik WIL investeren in groen & duurzaam etc. maar de BC is slechts positief na +10 jaar of zo... als ik professioneel projecten met een terugverdientijd van 10 jaar zou aangaan, 't zou rap gedaan zijn.

 

Sorry voor de lichte off-topic, maar ik begrijp die WP/PV nonsens niet echt (en ik WIL het echter wel snappen).

 

Dus ga aub verder met het debat.  Ik ben aan 't leren 😉  (@Tjeu als ik ergens je andere posts kan vinden...)

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor verwarming zie ik ook geen (financieel) nut in een warmtepomp op dit moment. Gasketeltje + gas is gewoon te goedkoop op dit moment.

Zonnepanelen (zonder batterij of andere dure investeringen) heb je normaal wel een stukje sneller terug dan 10 jaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, jan.van.gent said:

Voor verwarming zie ik ook geen (financieel) nut in een warmtepomp op dit moment. Gasketeltje + gas is gewoon te goedkoop op dit moment.

Zonnepanelen (zonder batterij of andere dure investeringen) heb je normaal wel een stukje sneller terug dan 10 jaar. 

blijft off topic, maar als ik een 5KW installatie leg (plat dak), dan kost mij dat pakt 5000 EUR. (?? denk ik, heb een offerte van vorig jaar die was 6200 EUR + 21% BTW!!)

Prosumententarief en alles is 447 EUR per jaar.

 

Electriciteit 5000 KWh kostte mij vorig jaar 928 EUR.

 

5000 / (928-447) = 10.39 jaar.

 

Akkoord, geen rekening gehouden met stijgende energieprijzen, slimme en domme meters, omvormersverliezen, defecten, bla bla... maar "rappekes" terugverdiend is dat toch niet he?

 

aangepast door Milton1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, ik betaal ongeveer €5.800 voor een 3kW (omvormer) installatie (met 5040 Wp aan panelen), met een jaaropbrengst van geschat 4500 kWh.

Als ik reken met energiekostprijs van €0.3/kWh, heb ik de installatie terug op ongeveer 5 jaar.
Jij hebt blijkbaar wel een heel voordelig tarief te pakken (lijkt me wel enorm laag? is dat inclusief alles?), als ik reken met 0,2€/kwh  dan verandert het wel wat en kom ik uit op een terugverdientijd van 9 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid