Ga naar inhoud

Ervaringen warmtepomp


mrbbs

Aanbevolen berichten

Ik betaal voor elektriciteit 50€ /maand. wp en zonnepanelen. WP is met geintegreerde boiler die 190l sww voorziet naar mijn huis. pv installatie = gedimensioneerd op t verbruik van de wp dus +/-3000kWh/jaar.

Geen gasaansluiting.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Milton1 zei:

blijft off topic, maar als ik een 5KW installatie leg (plat dak), dan kost mij dat pakt 5000 EUR. (?? denk ik, heb een offerte van vorig jaar die was 6200 EUR + 21% BTW!!)

Prosumententarief en alles is 447 EUR per jaar.

 

Electriciteit 5000 KWh kostte mij vorig jaar 928 EUR.

 

5000 / (928-447) = 10.39 jaar.

 

Akkoord, geen rekening gehouden met stijgende energieprijzen, slimme en domme meters, omvormersverliezen, defecten, bla bla... maar "rappekes" terugverdiend is dat toch niet he?

 

Als je 5k kwh verbruikt en je vraagt een offerte voor een installatie die wellicht 7k kwh opwekt lijkt het me logisch dat de rekening niet gunstig uitvalt. Uw installatie is te groot voor hetgeen je nodig hebt en de omvormer te zwaar waardoor je te veel prosumententax zou moeten betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 5k kwh verbruikt en je vraagt een offerte voor een installatie die wellicht 7k kwh opwekt lijkt het me logisch dat de rekening niet gunstig uitvalt. Uw installatie is te groot voor hetgeen je nodig hebt en de omvormer te zwaar waardoor je te veel prosumententax zou moeten betalen.
Waar haal jij die 7 KW vandaan? Of ben ik blind?

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blind niet, maar begrijpend lezen... 

Je zegt een 5kw installatie met een prosumententarrief van 447€. Dat kan afhankelijk van de installatie 7k kWh opwekken. En je hebt er maar 5k nodig. Ik heb een omvormer van 7kw en heb al 2 jaar meer dan 10kwh opbrengst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/4/2020 om 21:55, lancer-evo zei:

Ik sta op het punt een nieuwe woning aan te kopen. Deze heeft een warmtepomp op lucht. Naar ik mij heb laten vertellen is dit niet de meest efficiente en zou je beter af zijn met een exemplaar op water.

De woning is vergelijkbaar met mijn woning nu naar grootte toe maar heeft 2 garages (wat ik eigenlijk al lang zoek, maar moeilijk te vinden).

Nu betalen de huidige eigenaars 246 euro voor hun energiefactuur, enkel electriciteit want gas is er niet.  Zelf betaal ik voor mijn woning 160 euro / maand voor zowel electriciteit én gas. Dus ik vind dat nogal een groot verschil.  Op een jaar hebben ze een verbruik van 11.000kWh

Sinds december hebben de huidige eigenaars wel extra zonnepanelen laten plaatsen (33 stuks), dus ik neem aan dat dat bedrag wellicht wel wat zal zakken tot +-200 euro schat ik.  Verder is het huis heel goed geïsoleerd: muren 12cm, dak 24cm, driedubbel zonwerened glas,..

Is die warmtepomp dan zo'n slok-op of zie ik iets over het hoofd?

 

Hey, ik ben al twintig jaar airco/ warmtepomp installateur , je vergeet in uw geval het elektrisch verbruik van de koeling af te trekken. 

Misschien heeft de vorige eigenaar nogal veel de koelfunctie gebruikt.

 

een wp op lucht/ water geeft inderdaad meer comfort dan een lucht lucht installatie.

het belangrijkste is de de filters van uw installatie reinigen en de isolatie van uw woning te optimaliseren.

 

ik lees hier verder nog dat hier monobloc installaties gepromoot worden, hoe kan een installatie waar je werkt met lage Water -temperaturen nu beter zijn als je met uw water naar  buiten komt??

monobloc installaties zijn altijd energieonzuiniger , en worden geplaatst door sanitair-installateurs die niet koeltechnisch gecertificeerd zijn en dus ook geen split installaties kunnen aankopen en installeren ( zonder externe partner)

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, Bart said:

Hey, ik ben al twintig jaar airco/ warmtepomp installateur , je vergeet in uw geval het elektrisch verbruik van de koeling af te trekken. 

Misschien heeft de vorige eigenaar nogal veel de koelfunctie gebruikt.

 

een wp op lucht/ water geeft inderdaad meer comfort dan een lucht lucht installatie.

het belangrijkste is de de filters van uw installatie reinigen en de isolatie van uw woning te optimaliseren.

 

ik lees hier verder nog dat hier monobloc installaties gepromoot worden, hoe kan een installatie waar je werkt met lage Water -temperaturen nu beter zijn als je met uw water naar  buiten komt??

monobloc installaties zijn altijd energieonzuiniger , en worden geplaatst door sanitair-installateurs die niet koeltechnisch gecertificeerd zijn en dus ook geen split installaties kunnen aankopen en installeren ( zonder externe partner)

 


 

Eigenaar heeft de koeling nog niet gebruikt, want hij weet/wist zelf niet dat dat kon.

Als ik over ga tot aankoop zal ik wel eens een expert laten komen om aanbevelingen te doen, dat lijkt mij het verstandigste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Joske zei:

Ik betaal voor elektriciteit 50€ /maand. wp en zonnepanelen. WP is met geintegreerde boiler die 190l sww voorziet naar mijn huis. pv installatie = gedimensioneerd op t verbruik van de wp dus +/-3000kWh/jaar.

Geen gasaansluiting.

Idem hier :)

Houtskelet van 2019 :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een WP lucht/lucht + PV-installatie 7KW. Verbruik zat rond de 5KW. Maandelijkse kost was in feite verwaarloosbaar...

Gasaansluiting heb ik enkel voor gashaard die in de winter eens aanstaat voor de gezelligheid. Kwam op nog geen 120 euro voor volledig 2019.

Link naar reactie
Delen op andere sites

246 euro is naar mijn gevoel aan de prijzige kant. Het is misschien geen faire vergelijking met een huis, maar in mijn nieuwbouwappartement van 2018 betaal ik maandelijks 43 euro voor gas en elektriciteit samen (gebaseerd op eindafrekening 2019). Is gebouwd volgens het KISS-principe: gewone radiatoren met gasketel. Geen zonnepanelen en dus geen kopzorgen met prosumententarief en dergelijke.

Als ik dan lees dat men een veelvoud aan energiekosten aftikt voor zo'n complexe installatie, dan vraag ik mij toch af waar we mee bezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
3 minuten geleden, lancer-evo zei:

Woning gekocht! :)

Bedankt aan iedereen voor de feedback.

Proficiat :)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, lancer-evo zei:

Woning gekocht! :)

Bedankt aan iedereen voor de feedback.

wow, congrats, hopelijk kan je de garage in schuiven met een Scandinavian flik ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat de buren daar zo opgezet mee zouden zijn :)

Wel eindelijk die dubbele garage, en die bovendien nooit echt koud gaat zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid