Ga naar inhoud

Clutch Delay Valve: aanwezigheid bij PSA ?


Rabbit

Aanbevolen berichten

Hi,

even wat info gevraagd aan de techneuten @Frekkel @Avantus @Carlito

Iemand van jullie een idee of er clutch delay valves in PSA producten zitten? Mijn vrouw rijdt met zo een nieuwe c5. Best een aangename auto voor huis, tuin en keukengebruik. Maar godverdomme die overgang van 1-2 en zelfs 2-3 zijn jerky. Ik krijg er geen lijn in.

En net dat gedrag deed me denken aan mijn BMW e87 van weleer. Die had zo een Clutch Delay Valve. die eruit doen was dag en nacht verschil.

Ik kan dat moeilijk aan een dealer vragen te verwijderen, niet wetend of het er zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit gesnapt wat het probleem is met CDV. Ge zoudt verwachten dat het net schokken vermijdt, niet dat het ze introduceert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke motor? Ik heb geen weet van zo'n cdv bij PSA hdi's. Misschien wel bij die 1.6 motoren die vroeger gezamelijk ontwikkeld werden voor de mini en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gereden met zo'n 1.2 benzine in een 308 en die had dat inderdaad wel wat. Ik wijtte het eerder aan lange vitessen, traag in de toeren zakken en turbootje dat terug op toeren moet komen. En zelf zo'n 308 1.6 en bij semivlot schakelen kan dat ook iets meer schokken dan je zou willen. Maar ik heb er ook nog op geen enkel forum oid iets van gelezen qua CDV.

Wat je kan doen is iets eerder terug gas geven dan je normaal zou doen, 't gaat dan een tikkeltje soepeler maar da's slecht voor de koppeling dus ik laat het maar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Le Capri Mauve zei:

Nooit gesnapt wat het probleem is met CDV. Ge zoudt verwachten dat het net schokken vermijdt, niet dat het ze introduceert.

Ah nee, want het zorgt voor een delay die je met je linkervoet niet uitvoert, hence met je gaspedaal niet volgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Ah nee, want het zorgt voor een delay die je met je linkervoet niet uitvoert, hence met je gaspedaal niet volgt.

Ge bedoelt dat ge met uw gaspedaal erop rekent dat er volledige koppeling is terwijl de CDV ervoor zorgt dat diet pas later komt? Ik snap dat niet. Timing is helemaal interactief. Ge past u aan aan wat ge voelt en heel snel geeft ge net iets later gas zonder dat ge weet wat er zelfs aan de hand is. Het vergt net expertise om door te hebben dat ge u aanpast aan die delay. Of het moet zijn dat de vertraging 'erover'is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Ge bedoelt dat ge met uw gaspedaal erop rekent dat er volledige koppeling is terwijl de CDV ervoor zorgt dat diet pas later komt? Ik snap dat niet. Timing is helemaal interactief. Ge past u aan aan wat ge voelt en heel snel geeft ge net iets later gas zonder dat ge weet wat er zelfs aan de hand is. Het vergt net expertise om door te hebben dat ge u aanpast aan die delay. Of het moet zijn dat de vertraging 'erover'is.

Allemaal waar, maar dan vooral je laatste zin. Als je sneller probeert te schakelen, activeer je net de delay. Dat is een groot verschil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Allemaal waar, maar dan vooral je laatste zin. Als je sneller probeert te schakelen, activeer je net de delay. Dat is een groot verschil. 

Gaat hij trager ontkoppelen als ge sneller schakelt? Amai da suckt. Letterlijk en figuurlijk.

PS, zelfs in mijn auto zou er een zitten. Ik heb daar geen last van.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, William Blake zei:

laat je uw toeren lang genoeg zakken? zijn lange vitessen idd

 

Ik heb al van alles geprobeerd 😂

Soms lukt het soms niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Frekkel zei:

Welke motor? Ik heb geen weet van zo'n cdv bij PSA hdi's. Misschien wel bij die 1.6 motoren die vroeger gezamelijk ontwikkeld werden voor de mini en zo.

1.2 turbo 130pk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid