Ga naar inhoud

Auto teruggevonden na 2 jaar


jvc

Aanbevolen berichten

Twee jaar geleden werd mijn wagen (Renault Megane 3 RS) gestolen van op onze oprit. Op het moment van de diefstal was hij niet meer verzekerd tegen diefstal (mini omnium maand ervoor opgezegd, wet van murphy :angry:) dus geen vergoeding. Vorig jaar in december kreeg ik dan plots een brief in de bus dat ze een bende hadden gevat en de week erna de rechtzaak zou starten, we hadden dus een week om een advocaat te zoeken en dossier voor te bereiden als we ons als burgerlijke partij wouden stellen. Gelukkig hadden we een rechtsbijstand toen de auto werd gestolen dus werd er een advocaat aangesteld. Sinds kort is die bende effectief vervolgd en wordt er gekeken of er een schadevergoeding kan geeist worden (in het dossier zaten 60 slachtoffers dus kans is klein dat we een € zien). Dit is nu nog lopende.

Deze week kreeg ik dan plots telefoon van de politie dat mijn wagen in Frankrijk staat. Hij was tegengehouden voor een routine controle en daar hebben ze hem in beslag genomen. Nu heb ik twee opties: de auto gaan halen of de auto overlaten aan de politie/garage. Ik kreeg de contactgegevens van de lokale politie in Frankrijk en de garage waar de wagen momenteel staat. Blijkt dat de wagen al sinds oktober (!) daar staat maar door de gebrekkige communicatie (en trage administratie) tussen België en Frankrijk is dit pas nu bij ons terechtgekomen. De garage vraagt dan ook €3600 stockagekost als we de wagen ophalen. De politie wil hier niet in tussenkomen (wat had je verwacht) dus eigenlijk mogen wij betalen omdat het bij hun zo moeilijk loopt.

Daarnaast weten we ook niet wat de staat van de wagen is (foto's aangevraagd via contactformulier van de website garage, ik vermoed dat de staat wel meevalt aangezien de auto gekocht is door een particulier) en er is ook geen sleutel bij. Ik heb hier wel nog de 2 originele sleutels liggen maar die zullen gewist zijn (die dievenbende liet sleutels coderen via een officiele Renault garage in Egypte). Als de wagen hier is kunnen we vermoed ik wel nieuwe sleutels krijgen of mijn originele terug laten programmeren bij Renault.

Heeft er hier iemand ervaring met terughalen van een wagen na diefstal? Kan je gemakkelijk nieuwe papieren aanvragen in België?
Zijn er mogelijkheden om die €3600 te recuperen (geen diefstalverzekering)?

Ik ben aan het overwegen om eens naar daar te rijden om de staat te controleren maar de auto staat 600km van hier en die garage is niet open in het weekend (en mijn Frans trekt op de kloten).

  • Vind ik leuk 1
  • Whut?! 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Ugeken zei:

Op zich toch de moeite om eens te gaan kijken. 

Ja dat wel, als de auto in redelijke staat is, is hij nog altijd veel meer waard dan die 3600€.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens iemand laten bellen die beter Frans kan dan jou om foto's te vragen?

Zal vlotter gaan dan een mailtje vermoed ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat uw advocaat daar eens naar kijken naar die 3600€. Lijkt mij ten eerste al veel te zijn om "maar" een maand of 9 daar te staan. Als ik hier lang met wagens sta op mijn oprit omdat het ook wordt uitgevochten voor de rechtbank  (meestal tweedehandswagens met verborgen gebrek, tussen eigenaar en verkoper) en we moeten wachten tot de wagen wordt vrijgegeven voor herstelling, krijg ik maar een fractie van wat gangbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Frekkel said:

Laat uw advocaat daar eens naar kijken naar die 3600€. Lijkt mij ten eerste al veel te zijn om "maar" een maand of 9 daar te staan. Als ik hier lang met wagens sta op mijn oprit omdat het ook wordt uitgevochten voor de rechtbank  (meestal tweedehandswagens met verborgen gebrek, tussen eigenaar en verkoper) en we moeten wachten tot de wagen wordt vrijgegeven voor herstelling, krijg ik maar een fractie van wat gangbaar is.

Voor FAST 7.5€ per dag dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jvc ik zou gaan kijken en iets proberen regelen. Natuurlijk als je hem terug hebt en verkoopt haal je dat geld er wel uit en nog meer ook. In welke garage staat hij? Ik wel gerust eens bellen voor u hoor. Mag via PM ook hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Niko80 zei:

Voor FAST 7.5€ per dag dacht ik.

Op jaarbasis is dat 2735. Wat zou die kerel dan 3600 willen voor 9 maand. Men kan altijd proberen natuurlijk. Ik zou hem bellen en zeggen dat ge hem 1000€ cash meebrengt en dat hij voor de rest niet moet zagen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Collega van mn vrouw heeft eens gebeld en prijs is ondertussen 2750€. Toen ze hoorden dat we niet verzekerd waren tegen diefstal hebben ze een nieuwe berekening gedaan :roll:

Ze zouden precies ook wel willen dat we de auto zo snel mogelijk gaan halen, dus prijs kan waarschijnlijk nog wat naar beneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, dragonfly zei:

En eventueel kijken als die 3.600 EURO niet naar beneden kan of is de garage nu eigenaar van de wagen?

Als we de auto niet meer willen dan zal de garage de wagen verkopen om de kosten te dekken en de rest gaat naar de politie blijkbaar.

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Niko80 zei:

@jvc ik zou gaan kijken en iets proberen regelen. Natuurlijk als je hem terug hebt en verkoopt haal je dat geld er wel uit en nog meer ook. In welke garage staat hij? Ik wel gerust eens bellen voor u hoor. Mag via PM ook hoor

Als ik hem terugheb, zal ik hem normaal niet direct verkopen maar zal de 130i verkocht worden. Zou er eerst een tijdje mee willen rijden om te zien of er geen verborgen gebreken zijn. Zal later ook gemakkelijker verkopen vermoed ik. Het is ook geen straf om met deze te rijden, altijd graag mee gereden.

Bedankt alvast voor het aanbod!

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, Frekkel said:

Op jaarbasis is dat 2735. Wat zou die kerel dan 3600 willen voor 9 maand. Men kan altijd proberen natuurlijk. Ik zou hem bellen en zeggen dat ge hem 1000€ cash meebrengt en dat hij voor de rest niet moet zagen.

Idd, dat is ook wat ik zou doen. Niet bellen en gewoon met trailer oprijden naar daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Niko80 zei:

Idd, dat is ook wat ik zou doen. Niet bellen en gewoon met trailer oprijden naar daar.

Dan sta je ook wel zwak want geen kat die dan 600km terugrijdt zonder wagen 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, jvc said:

Als ik hem terugheb, zal ik hem normaal niet direct verkopen maar zal de 130i verkocht worden. Zou er eerst een tijdje mee willen rijden om te zien of er geen verborgen gebreken zijn. Zal later ook gemakkelijker verkopen vermoed ik. Het is ook geen straf om met deze te rijden, altijd graag mee gereden.

Bedankt alvast voor het aanbod!

Hopelijk valt alles mee, gezien hij rijdend van de baan gehaald is zou het moeten meevallen. Dus die auto moet kompleet zijn, als er iets zou aan ontbreken kan je hem nog eens op zijn kost aanspreken van zijn gouden parking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, dragonfly said:

Dan sta je ook wel zwak want geen kat die dan 600km terugrijdt zonder wagen 😛 

Je parkeert die achter de hoek hé, ben met mijn pa ook auto's gaan weghalen in zo'n gevallen. Idd als je de oprit opkomt met een trailer...

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Niko80 zei:

Je parkeert die achter de hoek hé, ben met mijn pa ook auto's gaan weghalen in zo'n gevallen. Idd als je de oprit opkomt met een trailer...

.. 2 jaar later telefoon van de politie 'uw trailer is teruggevonden''staat bij garage x, u al bekend, maar stageld moet nog betaald worden' :)

 

Ik zou inderdaad ook afrijden, zien wat met cash geld nog te regelen is, hier laten nakijken (aangezien je al eigenaar bent geweest / nog bent, aangifte is gedaan etc. moet papieren etc. lijkt me wel meevallen om te regelen) en dan verder rijden / verkopen (aan een veel leukere prijs).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, jvc zei:

Als we de auto niet meer willen dan zal de garage de wagen verkopen om de kosten te dekken en de rest gaat naar de politie blijkbaar.

Ik koop zo auto's op van een FAST team, meestal hebben die plaats te kort en doen ze die bijna gratis weg, wel lange procedure, moet er X aantal maand staan en dan is de auto van hun. 

Gewoon gaan halen en nog afbieden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, jvc zei:

Als ik hem terugheb, zal ik hem normaal niet direct verkopen maar zal de 130i verkocht worden. Zou er eerst een tijdje mee willen rijden om te zien of er geen verborgen gebreken zijn.

De 130i verkopen voor een kist die vermoedelijk respectloos behandeld is geweest? Die hebben daarmee gereden, euh, alsof ie gestolen was hé.

Op FB-groepen zie ik regelmatig foto's passeren van gestolen M140i's die teruggevonden werden. Draaiende motor of niet, die zien eruit als een uitgeleefde stal, soms nog rap in een minder opvallende kleur herspoten met een goedkope spuitbus om dan overvallen mee te gaan plegen. Een AM-hart breekt gewoon als je dat ziet.

Het is dus zaak om die grondig onder de loep te nemen en eventueel met oude foto's vergelijken. Desnoods een waardig afscheid nemen en meteen doorverkopen.

1 uur geleden, dragonfly zei:

Dan sta je ook wel zwak want geen kat die dan 600km terugrijdt zonder wagen 😛 

Als je dan toch zo ver in Frankrijk zit, kan je als plan B wel eens omrijden naar die Datsun van @Bompa. :ninja:

13 minuten geleden, tuscani zei:

vreemde situatie, en vooral ook waarom is er geen sleutel bij?

ze hebben hem toch op de baan in beslag genomen?

Misschien hebben ze tegen de bestuurder gezegd: "hou u beschikbaar voor het onderzoek", en is die nu spoorloos verdwenen met sleutel(s) nog in zijn bezit?

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Goesting zei:

De 130i verkopen voor een kist die vermoedelijk respectloos behandeld is geweest? Die hebben daarmee gereden, euh, alsof ie gestolen was hé.

De bende die hem heeft gestolen, verkocht deze gewoon door dus kan zijn dat dat gewoon een particulier is die van niks wist. Hierdoor acht ik de kans reeel dat de wagen nog in redelijke toestand is. Zelfs al heb ik er wat kosten aan is het financieel interessant. Gelijkaardige Megane RS'en worden verkocht voor min. €15k. Zeker wetende dat ik niks heb gekregen van de verzekering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, jvc said:

Als we de auto niet meer willen dan zal de garage de wagen verkopen om de kosten te dekken en de rest gaat naar de politie blijkbaar.

Welke kosten moeten ze dekken? Die paar vierkante meter dat die auto daar stond. Die garage ging daar toch mee akkoord om die auto aan te nemen. 

Hoezo zet die politie die niet in hun eigen loods? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Timo zei:

Welke kosten moeten ze dekken? Die paar vierkante meter dat die auto daar stond. Die garage ging daar toch mee akkoord om die auto aan te nemen. 

Hoezo zet die politie die niet in hun eigen loods? 

Dat is normaal hoor.

mijn ouders hun wagen is eens weg getakeld door politie.

dat is een externe firma. dus eerst boete gaan betalen bij politie, dan krijg je bewijs van betaling van de boete en krijg je de locatie van de takelfirma waar je dan met cash ( 🤨🤔) de takelkosten en staanplaats moet betalen.

zal dus hier ook wel zo zijn. (takelkosten en staanplaats)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn vorig werk hebben we nog een RS4 teruggekregen die 6 jaar weg gezeten heeft, en dan bij een overval in Rotterdam terug gevonden was. Halve dashboard moeten vervangen wegens een of ander product opgegooid, koffer zat vol met bidons nafte en bijbehorende geur. Interieur compleet in vlekken van product. Nog serieus wat kosten aan gehad, en moeilijk te verkopen, want niet iedereen wilt een auto kopen waarvan er 6 jaar geen historiek was en gereden is door criminelen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid