Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

34 minuten geleden, Hazen zei:

Vaak is een probleem aan een Strömer ook meteen een ingewikkeld probleem, zoals software of electronica. In de winkel kan het vaak niet meteen opgelost worden of gaan ze vertellen dat het aan jou ligt. Toch al van 2 mensen dit verhaal gehoord.

Probleem is ook dat veel fietsenmakers op de kar van Stromer gesprongen zijn, en de helft er niet deftig aan kan werken. Als je nu als jonge gast je technisch tot in de puntjes kan inwerken om dergelijke fietsen van binnen en van buiten te kennen, ligt er nog een mooie toekomst in het verschiet imo. Nu is er veel oude generatie die dat in hun "pollen" geduwd krijgen en voila, los het op, maar ze hebben op hun leeftijd meestal geen goesting meer om dat nog te willen leren.

Probleem ligt ook bij Stromer, als ik hoor wat mijn fietsenmaker krijgt om hun garantiegevallen op te lossen, da's om van te huilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gezegd zijnde, ik rij waarschijnlijk nog 1j met mijn ST5, en dan kijk ik voor wat anders. Als er dan nog geen enkel ander merk is wat in de buurt komt van Stromer qua rijden, dan kan het goed zijn dat ik toch terug bij hen koop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Greg zei:

 Nu is er veel oude generatie die dat in hun "pollen" geduwd krijgen en voila, los het op, maar ze hebben op hun leeftijd meestal geen goesting meer om dat nog te willen leren. 

Zit hier in Gullegem zo eentje, verkoopt electrische fietsen maar vertelt zonder veel schaamte dat hij er niet kan aan werken, en indien problemen met uw fiets hij die opstuurt en dat ge niet moet verschieten dat je hem dan enkele weken kwijt bent😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, GTX zei:

Nog suggesties?

Je kijkt best even na welke handelaars in de buurt met Ctec samenwerken: https://employee.ctec.bike/nl

Zo is het perfect mogelijk dat jouw voorkeur gaat naar fiets X bij handelaar Y, maar als die laatste niet met Ctec samenwerkt, is dat een dikke streep door de rekening.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Goesting zei:

Je kijkt best even na welke handelaars in de buurt met Ctec samenwerken: https://employee.ctec.bike/nl

Zo is het perfect mogelijk dat jouw voorkeur gaat naar fiets X bij handelaar Y, maar als die laatste niet met Ctec samenwerkt, is dat een dikke streep door de rekening.

Ja ik heb mijn dealerradius wat uitgebreid, ook omdat ik Greg zijn commentaar over de kunde van mechaniekers in het achterhoofd hou.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Greg zei:

Klopt, ik heb er geen goede ervaring mee. Staat hier al eens ergens geschreven. Rijdt wel fantastisch als hij rijdt.

Stukken reteduur, service van Stromer allesbehalve, dan heb ik het over communicatie en levertijden van stukken. Over garantie doen ze niet moeilijk, dus als je je kan neerleggen bij het feit dat je af en toe zonder fiets zit...

 

Hoe bevalt het pendelen met ketting? Doe je er veel kilometers mee voor je hem moet vervangen?

Nadeel van riem, toch volgens wat ik het en der lees, is dat die zorgen voor een lagere snelheid.

9 uren geleden, Hazen zei:

Vaak is een probleem aan een Strömer ook meteen een ingewikkeld probleem, zoals software of electronica. In de winkel kan het vaak niet meteen opgelost worden of gaan ze vertellen dat het aan jou ligt. Toch al van 2 mensen dit verhaal gehoord.

Ik kwam deze middag een topic tegen over de ST2 met riem. Er waren er meerderen die geen 40 konden halen met die fiets en volgens de dealers lag het niet aan de fiets..

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, GTX zei:

Hoe bevalt het pendelen met ketting? Doe je er veel kilometers mee voor je hem moet vervangen?

Heel goed, goede lube doet veel (Squirt,...)

Ik had 15000km en heb hem onlangs pas vervangen. Trapte zelfs nog niet door. Ben nu wel voor een andere cassette gegaan dan origineel vermits het 11-13-15-17 enz. ging, wat niet echt nuttig is op onze wegen. Heb nu 11-12-13-14 of 15 enz.

Kransjes kan je apart vervangen ook dus best onderhoudsvriendelijk. Met een middenmotor met wat power ga je garanti een pak meer kettingen en tandwielen moeten vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Greg zei:

Heel goed, goede lube doet veel (Squirt,...)

Ik had 15000km en heb hem onlangs pas vervangen. Trapte zelfs nog niet door. Ben nu wel voor een andere cassette gegaan dan origineel vermits het 11-13-15-17 enz. ging, wat niet echt nuttig is op onze wegen. Heb nu 11-12-13-14 of 15 enz.

Kransjes kan je apart vervangen ook dus best onderhoudsvriendelijk. Met een middenmotor met wat power ga je garanti een pak meer kettingen en tandwielen moeten vervangen.

Misschien dan toch de eis van riem laten vallen. Ik dacht dat die kettingen harder gingen afzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, GTX zei:

Misschien dan toch de eis van riem laten vallen. Ik dacht dat die kettingen harder gingen afzien.

Denk dat bij een ketting vooral het onderhoud de bepalende factor is, geregeld proper maken en smeren. Ik kom dagelijks krakende en piepende kettingen tegen, logisch dat die na enkele 1000 kilometer voor de vuilbak zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schakelen tijdens vol vermogen doe je ook beter niet voor langer gebruik. 

Vroeger met de mtb zag je er soms ook rijden, kleinste wiel van voor (triple) en kleinste achteraan (7/8 of zelfs 9), zit die ketting zo scheef als iets... Gebruik er van doet veel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Greg zei:

Probleem is ook dat veel fietsenmakers op de kar van Stromer gesprongen zijn, en de helft er niet deftig aan kan werken.

Zelfs aan elektische fietsen algemeen. Die van mijn vriendin had een foutmelding, motorkabel defect en vervangen. Kabel onder garantie, werkuren niet. Het probleem was enkele weken weg, maar daarna begon het opnieuw. Dezelfde foutcode. Dus gingen ze opnieuw die kabel vervangen. Toen ik er hen op wees dat die amper enkele maanden ervoor reeds vervangen was gingen ze er zelfs eens enkele dagen met fietsen. Uiteindelijk bleek er gewoon een contactje van de accu wat scheef te staan en wat corrosie erop, waardoor de accu af en toe 'uit' viel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ondertussen nog wat research gedaan. Mijn persoonlijke voorkeur blijft een Stromer ST2 (riemaandrijving) maar als ik op de fora alle problemen lees.. 

Ondertussen zit ik met een Klever in mijn hoofd, blijkbaar ook goede fietsen en ze hebben toch al wat mensen van hun Stromer gehaald.

Momenteel zijn er drie Klevers die mijn interesse hebben, telkens met 1200w accu.

X-speed (6.649)

X-speed Pinion (7.199)

X-speed Alpha Pinion (8.199)

Er is een serieus prijsverschil maar het is leasing via een interessante formule op het werk dus de verschillen zijn uiteindelijk minder groot. 

Restwaarde aan het einde van het contract is 600 euro dus ik koop die sowieso privé over, al is het maar om door te verkopen. Ik denk dat over 3 jaar een riem alomtegenwoordig zal zijn op SP's en dat de waarde tweedehands van kettingaandrijving een stuk lager zal zijn, wat het prijsverschil al deels uitwist.

Maar dan, de gewone of de Alpha.. ondertussen al veel gelezen op een Nederlands forum en ruw gezegd is de Alpha een krachtigere versie met enkele gimmicks er bij.. Iets betere ondersteuning bergop maar mijn route is nagenoeg vlak en krachtiger accelereren is leuk maar niet echt noodzakelijk. Het ding heeft wel pinkers gekregen en een kleurendisplay plus een stillere lader. Laatste is wel een belangrijke vind ik maar om daar 1k extra voor uit te geven, ik weet het niet..

Misschien volgende week eens langsgaan bij mijn FM om eens te informeren en ook ineens de levertermijnen te kennen. Kan wel een pijnlijke zijn.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, GTX zei:

Ondertussen nog wat research gedaan. Mijn persoonlijke voorkeur blijft een Stromer ST2 (riemaandrijving) maar als ik op de fora alle problemen lees.. 

Ondertussen zit ik met een Klever in mijn hoofd, blijkbaar ook goede fietsen en ze hebben toch al wat mensen van hun Stromer gehaald.

Momenteel zijn er drie Klevers die mijn interesse hebben, telkens met 1200w accu.

X-speed (6.649)

X-speed Pinion (7.199)

X-speed Alpha Pinion (8.199)

Er is een serieus prijsverschil maar het is leasing via een interessante formule op het werk dus de verschillen zijn uiteindelijk minder groot. 

Restwaarde aan het einde van het contract is 600 euro dus ik koop die sowieso privé over, al is het maar om door te verkopen. Ik denk dat over 3 jaar een riem alomtegenwoordig zal zijn op SP's en dat de waarde tweedehands van kettingaandrijving een stuk lager zal zijn, wat het prijsverschil al deels uitwist.

Maar dan, de gewone of de Alpha.. ondertussen al veel gelezen op een Nederlands forum en ruw gezegd is de Alpha een krachtigere versie met enkele gimmicks er bij.. Iets betere ondersteuning bergop maar mijn route is nagenoeg vlak en krachtiger accelereren is leuk maar niet echt noodzakelijk. Het ding heeft wel pinkers gekregen en een kleurendisplay plus een stillere lader. Laatste is wel een belangrijke vind ik maar om daar 1k extra voor uit te geven, ik weet het niet..

Misschien volgende week eens langsgaan bij mijn FM om eens te informeren en ook ineens de levertermijnen te kennen. Kan wel een pijnlijke zijn.

Ben dankzij deze post eens aan het opzoeken geweest naar die X-speed Alpha. Zou wel eens de opvolger kunnen worden van mijn ST5 binnenkort. Hoe zit het met betrouwbaarheid van die dingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Greg zei:

Ben dankzij deze post eens aan het opzoeken geweest naar die X-speed Alpha. Zou wel eens de opvolger kunnen worden van mijn ST5 binnenkort. Hoe zit het met betrouwbaarheid van die dingen?

Je moet dit topic (en de andere types X-speed) eens doorlezen, echt zeer neutraal en uitgebreid:

https://www.speedpedelecreview.com/viewtopic.php?f=36&t=4325

Dat is het oude Stromerforum trouwens en degene die de test deed, Stromeurke, heeft ondertussen een Alpha..

Ik lees zeer goede dingen qua betrouwbaarheid plus Klever gebruikt Beta-Testers wat wel al iets zegt over het vertrouwen in hun product. Die admin van dat forum was 1 van die testers, best ballen van Klever om de admin van een Stromer-forum een fiets te geven om te laten testen.

Hier vind je enkele issues terug maar allemaal zeer beperkt en ik las dat de 2020 en 2021 steeds een verbetering zijn.

https://www.speedpedelecreview.com/viewtopic.php?f=36&t=4591

Je kan trouwens bij Klever een testrit aanvragen en dan komen ze tot bij jou thuis ;)

Ik heb daarnet een Klever X-Speed Pinion 1200w besteld, peacockkleur. De meerprijs van 1000 euro was het mij niet waard om voor de Alpha te kiezen. Nu alles via de leasing in orde brengen. Foto is een demo, zadel staat zo laag omdat het een large is en ik een medium nodig heb.

Ik ben wel enorm onder de indruk van de testrit. Zonder moeite gaat die bij maximale ondersteuning boven de 45.. geen druppeltje zweet en ik zweet nogal makkelijk. 

 

IMG_20210731_112816.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wel nogal, eh, aparte looks :D 

Klopt, ik vind en RM of een Stromer een pak mooier. Maar een RM haalt het niveau niet van een Klever/Stromer en een Stromer heeft nogal euhm wat kinderziektes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, GTX zei:

Je moet dit topic (en de andere types X-speed) eens doorlezen, echt zeer neutraal en uitgebreid:

https://www.speedpedelecreview.com/viewtopic.php?f=36&t=4325

Dat is het oude Stromerforum trouwens en degene die de test deed, Stromeurke, heeft ondertussen een Alpha..

Ik lees zeer goede dingen qua betrouwbaarheid plus Klever gebruikt Beta-Testers wat wel al iets zegt over het vertrouwen in hun product. Die admin van dat forum was 1 van die testers, best ballen van Klever om de admin van een Stromer-forum een fiets te geven om te laten testen.

Hier vind je enkele issues terug maar allemaal zeer beperkt en ik las dat de 2020 en 2021 steeds een verbetering zijn.

https://www.speedpedelecreview.com/viewtopic.php?f=36&t=4591

Je kan trouwens bij Klever een testrit aanvragen en dan komen ze tot bij jou thuis ;)

Ik heb daarnet een Klever X-Speed Pinion 1200w besteld, peacockkleur. De meerprijs van 1000 euro was het mij niet waard om voor de Alpha te kiezen. Nu alles via de leasing in orde brengen. Foto is een demo, zadel staat zo laag omdat het een large is en ik een medium nodig heb.

Ik ben wel enorm onder de indruk van de testrit. Zonder moeite gaat die bij maximale ondersteuning boven de 45.. geen druppeltje zweet en ik zweet nogal makkelijk. 

 

IMG_20210731_112816.jpg

Nice proficiat!

Ik had het nu ook al gevonden van de naamsverandering van stromerforum inderdaad. Hij/zij reed eerst met een ST2S, de voorloper van de mijne, dus dan voor een Klever gaan wil al iets zeggen. 

21 minuten geleden, GTX zei:

Klopt, ik vind en RM of een Stromer een pak mooier. Maar een RM haalt het niveau niet van een Klever/Stromer en een Stromer heeft nogal euhm wat kinderziektes..

Dit. Mij boeit het niet dat die er minder knap uitziet, raggen en heel blijven moet dat ding.

Alleen spijtig dat ze de M99 mini koplamp hebben gebruikt, ik heb de Pro nu. En qua remschijven ook "maar" 180mm, ik heb nu 203 voor en achter als ik me niet vergis. Maar een testrit ten gepaste tijde zal genoeg zeggen.

Ik ben vooral blij dat er eindelijk degelijke concurrentie is voor Stromer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van plan om nog een externe lamp te monteren, mocht blijken dat het te weinig is.

Wat de remmen betreft, ik heb al van enkele gelezen dat je bij een noodstop het achterwiel omhoog kan krijgen. Zelf niet getest maar ik vond het wel zeer stevig remmen. Natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal qua speedpedelecs.

Er is wel sprake dat er een Stromer ST4 zou komen (riem) en een nieuwe ST5 met abs, mogelijks ook met riem. Maar ik denk dat die prijzen van beiden hoog zullen zijn. En wat ik las qua prestaties van de ST2 met riem, stond mij niet aan. Enkelen maakten melding van te weinig vermogen, zij haalden met moeite 38.. en de service van Stromer kennende duurde het even eer het opgelost was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, GTX zei:

Klopt, ik vind en RM of een Stromer een pak mooier. Maar een RM haalt het niveau niet van een Klever/Stromer en een Stromer heeft nogal euhm wat kinderziektes..

RM haalt het niveau niet zeg je? Op welk vlak? Kwa afwerking alvast wel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, walter zei:

Als ze erop staan, ben je ook verplicht ze te gebruiken als ik me niet vergis.

Klopt en persoonlijk vraag ik me af of zoiets wel voldoende opvalt.

43 minuten geleden, Fred zei:

RM haalt het niveau niet zeg je? Op welk vlak? Kwa afwerking alvast wel :)

Blijkbaar qua vermogen bij gelijke inspanning in vergelijking met Stromer, zeker bij weerstand (helling/tegenwind) als ik de reacties lees op het speedpedelec-forum. 

Een Klever zou zeer dicht in de buurt komen maar er zijn ook nog verschillen qua model. Het topmodel, de Alpha, zal bij gelijke inspanning ook zo van mij wegrijden op een brug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, GTX zei:

Klopt en persoonlijk vraag ik me af of zoiets wel voldoende opvalt.

Blijkbaar qua vermogen bij gelijke inspanning in vergelijking met Stromer, zeker bij weerstand (helling/tegenwind) als ik de reacties lees op het speedpedelec-forum. 

Een Klever zou zeer dicht in de buurt komen maar er zijn ook nog verschillen qua model. Het topmodel, de Alpha, zal bij gelijke inspanning ook zo van mij wegrijden op een brug.

Vermogen is 1 ding natuurlijk. Dat is ook het enige waar de Klever dan ook in uitblinkt. Op vlak van range is hij dan weer de zwakke leerling van de klas.

In de fietsstalling op het werk staat er 1 Klever en 2 RM Charger3 fietsen. Persoonlijk zou ik de RM kiezen. Hij gaat misschien iets minder vlot naar 45 maar dat zal ook veel te maken hebben met de conditie van de bestuurder natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, GTX zei:

Ik ben van plan om nog een externe lamp te monteren, mocht blijken dat het te weinig is.

Wat de remmen betreft, ik heb al van enkele gelezen dat je bij een noodstop het achterwiel omhoog kan krijgen. Zelf niet getest maar ik vond het wel zeer stevig remmen. Natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal qua speedpedelecs.

Er is wel sprake dat er een Stromer ST4 zou komen (riem) en een nieuwe ST5 met abs, mogelijks ook met riem. Maar ik denk dat die prijzen van beiden hoog zullen zijn. En wat ik las qua prestaties van de ST2 met riem, stond mij niet aan. Enkelen maakten melding van te weinig vermogen, zij haalden met moeite 38.. en de service van Stromer kennende duurde het even eer het opgelost was. 

Ik vermoed dat die nu nog wel zal voldoen, diegene die ik nu heb, heeft bijna de opbrengst van 2 autokoplampen. Ik had het van de remmen ook al ergens gelezen, als je het wiel omhoog krijgt, zal het wel voldoende zijn. 2 pistons achteraan zoals ik nu heb, is eigenlijk overbodig voor een achterrem.

Dan gok ik rond de 9000€ voor die ST4 en tegen de 12000€ voor die ST5 waarschijnlijk... 😅 Die ST2 haalt zijn snelheid inderdaad niet met die nieuwe riemoverbrenging.

5 uren geleden, Fred zei:

RM haalt het niveau niet zeg je? Op welk vlak? Kwa afwerking alvast wel :)

Afwerking en comfort zijn top bij RM. Prestaties daarentegen, ze blijven vasthouden aan die middenmotor, maar je mag zelf een hoop wattage trappen om hopelijk 45km/h te zien. Dat ze dat nog steeds niet gefixt hebben, snap ik niet. Draai het of keer het, 80% van de kopers gaat gefrustreerd zijn als daar de eerste de beste Stromer of Klever voorbij komt, die 2000€-3000€ minder kost. Want goedkoop zijn ze ook niet, die RM's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/1/2021 at 8:25 AM, GTX said:

En wat ik las qua prestaties van de ST2 met riem, stond mij niet aan. Enkelen maakten melding van te weinig vermogen, zij haalden met moeite 38.. en de service van Stromer kennende duurde het even eer het opgelost was. 

Ik heb wel maar een uurtje gereden met een ST2, maar ik haalde daar toch wel vlot rond de 45. Maar ik kan die “vlot” niet echt vergelijken met een andere Stromer want die heb ik nog nooit gereden.

Ben zelf ook aan het bekijken om een sp aan te schaffen, maar ben er nog echt niet uit. Ik heb ook schrik voor het “had ik toch maar voor x gekozen”-gevoel. Budget maakt op zich niet uit, een ST5 hoort ook tot de mogelijkheden. Ik wil gewoon de beste “voor mij”. Onderhoudsgemak is bv ook heel belangrijk voor mij, net als betrouwbaarheid. Daar heb ik bij Stromer wat angst voor, al spreken die mij qua totaalpakket dan weer veel meer aan. Vooral die ST5 in het groen 😍 Maar als ik 12k uitgeef wil ik natuurlijk zo min mogelijk problemen en een vlotte garantie afhandeling indien nodig. Moeilijk 😑

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid