Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Op 24/9/2020 om 08:23, Jokke_vlo zei:

Dat is wat je niet hoeft te betalen, de winst van de dealer.

Bij dit soort prijzen heb ik vooral de indruk dat ze de winst van de dealer in hun eigen zakken steken. Ik relativeerde de prijs eerst nog in de zin van "ja, daar kan nog wel 10% af bij de dealer", maar dat is dus gene waar bij een webshop.

29 minuten geleden, gTa zei:

Komt dat ook als speed pedelec?

Een speed pedelec met een middenmotor staat na de aankoop ook bekend als een spijt pedelec.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Goesting zei:

Een speed pedelec met een middenmotor staat na de aankoop ook bekend als een spijt pedelec.

😮 Da's de eerste keer dat ik dat lees?

Ik heb 't a priori niet meteen voor Stromer, vooral omdat ik angst heb van zo'n Tesla-like hyperfans die Stromer toch echt wel lijkt te hebben (excuse me :D ) maar ik ontken niet dat ze goeie producten hebben. Ik vind ze wel extreeheem duur (niet in correlatie met wat je er voor krijgt duur, bijna) en blijkbaar is het inzake kwaliteit en betrouwbaarheid écht niet denderend. De keren dat ik er mee reed was ik wel impressed door de power, maar minder door het comfort. Voor de rest ken ik nog die Specialized turbo-modellen met hun motor in de naaf achteraan, daar heb ik ook een kleine 10 km mee gebold en dat voelt redelijk Stromer-like aan, maar dan wat wendbaarder, sportiever. vooral leuker eigenlijk (maar een tik minder passend voor commutes imo). Voor de rest ken ik er weinig? Terwijl alle grote middenmotorenfabrikanten toch goed in de markt van de speed-modellen zitten, lijkt me.

Lijkt me toch straf, die stelling ... als je ziet dat b.v. Riese & Müller (die toch aan de top van de markt zitten qua kwaliteit en imago, dacht ik?) hun speed pedelecs ook middenmotoren hebben, indien gewenst gecombineerd met riemaandrijving en Rohloff en whatnot.

Dus: leg je stelling eens uit, ik leer graag bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat wil ik nu toch ook wel eens weten? Ben niet mee.

Het Stromer verhaal heeft idd wel een hoog Tesla fanboys gehalte (Stromer heeft nog nooit winst gemaakt trouwens). 

Feit is dat de Stromer eerder te snel gaat en dat Bosch zich strikt aan de regels houdt en stopt met assistentie aan 43km/u om veilig binnen de wettelijke normen te blijven. En ja in sommige milieus is die 3km/u een wereld van verschil. 

Let op ik vind Stromer knap, maar het is ook een hype. Als ik moet kiezen tussen Stromer en Riese neem ik in een splitsecond de Riese omwille van de betrouwbaarheid.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, er is een hele Stromer fanbase. Ik wil er niet mee vergeleken worden eigenlijk 😂 Daarom dat ik ook eerlijk zeg wat mijn ervaring met Stromer is.

Ik vergelijk ze al van in het begin met Tesla. Vooruitstrevend, ziet er leuk uit, rijdt goed,.. Maar het "hippe" imago, de betrouwbaarheid en het management/service na verkoop trekken op niks.

Over Riese en Müller hoor ik toch ook problemen, komt wel van een facebookgroep van Stromer eigenaars dus weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is.

Ik vind het spijtig van die beslissing om te begrenzen op 43. Ok het is maar een paar km/h maar om telkens voorbij te worden gereden is ook maar niks. Gevaarlijk ook imo om tegen die snelheden met een paar km/h verschil naast elkaar te hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een speed pedelec met een middenmotor staat na de aankoop ook bekend als een spijt pedelec.
Komaan wat een onzin. De typische fanboy uitspraken die je bij bepaalde Apple adepten hebt...

Je moet anders eens vragen aan de Bosch rijders hoeveel keer ze al bij hun dealer hebben gestaan met electronica problemen. En dan doe je dezelfde oefening bij Stromer [emoji2960]
Link naar reactie
Delen op andere sites

[emoji50] Da's de eerste keer dat ik dat lees?
Ik heb 't a priori niet meteen voor Stromer, vooral omdat ik angst heb van zo'n Tesla-like hyperfans die Stromer toch echt wel lijkt te hebben (excuse me [emoji3] ) maar ik ontken niet dat ze goeie producten hebben. Ik vind ze wel extreeheem duur (niet in correlatie met wat je er voor krijgt duur, bijna) en blijkbaar is het inzake kwaliteit en betrouwbaarheid écht niet denderend. De keren dat ik er mee reed was ik wel impressed door de power, maar minder door het comfort. Voor de rest ken ik nog die Specialized turbo-modellen met hun motor in de naaf achteraan, daar heb ik ook een kleine 10 km mee gebold en dat voelt redelijk Stromer-like aan, maar dan wat wendbaarder, sportiever. vooral leuker eigenlijk (maar een tik minder passend voor commutes imo). Voor de rest ken ik er weinig? Terwijl alle grote middenmotorenfabrikanten toch goed in de markt van de speed-modellen zitten, lijkt me.
Lijkt me toch straf, die stelling ... als je ziet dat b.v. Riese & Müller (die toch aan de top van de markt zitten qua kwaliteit en imago, dacht ik?) hun speed pedelecs ook middenmotoren hebben, indien gewenst gecombineerd met riemaandrijving en Rohloff en whatnot.
Dus: leg je stelling eens uit, ik leer graag bij!
De Supercharger2 [emoji2956]7a3ba3cd0b06804b848ed512d6444891.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, gaan bekijken. Kostelijke fiets maar damn, I'd take that in a heartbeat.
Gates Carbon Drive zou die krachtigste Bosch-motoren echt goed verdragen, lees ik (10.000en km lang).
Geen idee of de Rohloff effectief 1.000 EUR opleg béter is dan de Enviolo.
Bijkomend nadeel van de Rohloff is dat een 2e wielset wel zondig duur wordt, zo. :D 

Voor mij nu niet van tel, maar mocht ik 15 tot 40 km van m'n werk vandaan wonen: yep, that'd be the one.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zijt ge zot?!

Die wil ons allemaal ne microchip injecteren!!!!

Zalig, dan kan ik mijn kinderen ook via Android Find lokaliseren, in plaats van enkel maar mijn smartphone!

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Ja dat wil ik nu toch ook wel eens weten? Ben niet mee.

Het Stromer verhaal heeft idd wel een hoog Tesla fanboys gehalte (Stromer heeft nog nooit winst gemaakt trouwens). 

Feit is dat de Stromer eerder te snel gaat en dat Bosch zich strikt aan de regels houdt en stopt met assistentie aan 43km/u om veilig binnen de wettelijke normen te blijven. En ja in sommige milieus is die 3km/u een wereld van verschil. 

Let op ik vind Stromer knap, maar het is ook een hype. Als ik moet kiezen tussen Stromer en Riese neem ik in een splitsecond de Riese omwille van de betrouwbaarheid.

Klopt wat je zegt van Stromer die te snel zijn.. Mijn ST1X geeft pas rond de 48kmh a 48,5 kmh nog amper ondersteuning.
Er zijn idd serieuze issues geweest (wss nog steeds) met Stromer, maar welk merk niet denk ik dan?

Op de 8000 km die ik nu met mijn Stromer ST1X heb, heb  ik nog maar 1 noemenswaardig probleem gehad. 
Na de 1ste echt hevige regenbui was er water aan de connector van de motor gekomen, waarbij de fiets van zichzelf ondersteuning bleef geven zonder dat ik hoefde te trappen.
Best gevaarlijk als je tegen 43kmh aan een bocht komt in de gietende regen 😬, vol in de remmen moeten gaan en nadien geen ondersteuning meer.  Daarna ff fiets afgezet, accu eruit genomen / terug geplaatst en fiets opstarten en probleem was opgelost. Nadien ook wel naar de FM geweest om dit veelvoorkomend probleem te laten fixen.

Nog geen idee wat ik eind volgend jaar ga kiezen van Speed pedelec (einde huidige leasing). Ik zal sowieso ook eens de andere merken testen, maar neig toch terug een Stromer te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Riemaandrijving 🥰

Batterij slechts met 200wh gestegen, voor de rest geen spectaculaire veranderingen tov de 1.

aangepast door Order66
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou dat kosten op zo'n R&M Supercharger in kleur op maat te hebben? Da's dan volledige demontage door een vakman en laten lakken door een andere vakman? In één kleur (metallic), welteverstaan, geen superduper deco met een airbrush van Museeuw op mijn liggende buis :D  (Demontage en montage zou ik nu wel nog zelf kunnen, denk ik.)

Edit: herinner me net dat M-Level wel enige naam heeft in die branche. http://www.m-level.be/nl/info/prijzen Geen idee of die prijzen ook van toepassing zijn voor een knoert van een Supercharger frame, tbh. @Jokke_vlo ik zie dat gij soms met Frank Hoste werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs nog met een electrische fiets gereden. Ik kreeg dat ding niet boven 30 per uur. Ah ja zeit-em, dat is de begrenzer. Dan liever een gewone fiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat effectief zo? Zit daar een snelheifsbegrenzer aka snelheidsremmer op? Of is het gewoon de ondersteuning die stopt en de confrontatie met de weerstand die aangevoeld wordt als een begrenzer? 

Ik krijg op bergaf namelijk onze elektrische fiets met gemak tot 40 per uur (Allez, 't is wel hard trappen mara het gaat zonder problemen.) maar op 't vlakke is het verdorie lastig om dat bakbeest voorbij de grens van ondersteuning te duwen (27 km/u indicated). Dan voelt dat idd aan alsof die begrensd is, maar da's gewoon het contrast tussen wel/geen ondersteuning? 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, gTa zei:

Is dat effectief zo? Zit daar een snelheifsbegrenzer aka snelheidsremmer op? Of is het gewoon de ondersteuning die stopt en de confrontatie met de weerstand die aangevoeld wordt als een begrenzer? 

Ik krijg op bergaf namelijk onze elektrische fiets met gemak tot 40 per uur (Allez, 't is wel hard trappen mara het gaat zonder problemen.) maar op 't vlakke is het verdorie lastig om dat bakbeest voorbij de grens van ondersteuning te duwen (27 km/u indicated). Dan voelt dat idd aan alsof die begrensd is, maar da's gewoon het contrast tussen wel/geen ondersteuning? 

Zo ervaar ik het ook bij die van mijn ouders. Stoppen gewoon met ondersteuning aan 27 km/h, dan zijn het gewoon zware fietsen geworden :lol: . Bergaf gaan ze rapper inderdaad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd een gewone sensor die registreert dat de fiets een bepaalde snelheid behaald. Eenmaal erboven is er gewoon geen ondersteuning meer ;) Haal die begrenzer eraf en hij blijft ondersteunen tot ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/9/2020 om 17:02, gTa zei:

Dus: leg je stelling eens uit, ik leer graag bij!

Een middenmotor heeft een aandrijflijn die een stuk meer belast is. Niet enkel je eigen krachten, maar immers ook die van de motor moeten over die aandrijflijn overgebracht worden naar het achterwiel. In het geval van een klassieke fietsketting betekent dat doorgaans een stuk meer slijtage. Mensen reden hun ketting en een paar tandwielen op de cassette helemaal aan gort na amper 1500km. Maar goed, daar hebben ze iets op gevonden met sterkere kettingen of het inzetten van een riem.

Daarnaast maakten bepaalde middenmotoren ook een jankend soort lawaai tijdens het rijden, wat niet echt aanmoedigend werkte om de hoge snelheden te bereiken. Gelukkig is ook dit aangepakt, maar helemaal geruisloos zoals een achterwielmotor zijn ze nog steeds niet.

Maar wat nog steeds niet opgelost is, is het feit dat ze een stuk minder ondersteuning en kracht leveren. De gehaalde top- en kruissnelheden bij middenmotoren zijn daardoor lager in vergelijking met achterwielmotoren. In combinatie met sommige goedkopere versnellingssystemen is het bijvoorbeeld bijna niet doenbaar om boven de 40km/u te gaan zonder jezelf een long uit het lijf te trappen, omdat de trapfrequentie te hoog ligt. De lagere ondersteuning van een middenmotor wordt ook pijnlijk duidelijk bij een beklimming of een goede portie tegenwind, waar je al snel terugloopt naar een snelheid van 30km/u, terwijl een achterwielmotor dankzij zijn grotere vermogen hier een pak beter blijft ondersteunen.

De herkomst van de woordspeling spijt pedelec komt van mensen die o.a. voor bovenstaande redenen al snel hun instap/budget SP teleurgesteld kwamen inruilen voor een model met achterwielmotor. Zeker ook omdat de verwachtingen van een SP hoog liggen. Die dingen zien goed af omdat ze intensief ingezet worden voor woon-werkverkeer, wat doorgaans gepaard gaat met hoge snelheden en grote afstanden.

"Ja maar, je kan toch perfect tevreden zijn met die mindere ondersteuning?" hoor ik al iemand zeggen. Feit is dat je ook rekening moet houden met het specifieke statuut van de SP in de wegcode. In bepaalde situaties mag je niet op het fietspad en moet je dus de rijbaan op. Een SP met een betere ondersteuning, zeker in ongunstige omstandigheden zoals bergop of tegenwind, kan een hogere kruissnelheid aanhouden en daardoor toch op meer begrip rekenen bij de auto's achter zich. Men zal minder snel geneigd zijn om je in te halen en je voelt je ook een pak zelfzekerder tussen de auto's. In die zin is een SP met een overschot aan ondersteuning ook veiliger.

Ondertussen is de markt natuurlijk al een heel stuk geëvolueerd. De instapprijs voor een SP met achterwielmotor is gezakt naar 4K, wat maakt dat je al een heel stuk sneller naar zo'n type SP kan kijken. Naast Stromer zijn er trouwens nog merken die SP's met achterwielmotor aanbieden: Flyer, Qwic, Klever, MTB Cycletech, ... Die laatste twee hebben trouwens een SP met riem en Pinion versnellingsbak. Dat zou, als ik het goed heb, de heilige graal worden.

Om nu, met dit allemaal in het achterhoofd, terug op je vraag te antwoorden of Canyon ook een SP uitbrengt van die e-bike? Als ik het strakke ontwerp zie dat ze daar uitgebracht hebben, wat eerlijk gezegd toch wel een streling is voor het oog, dan vind ik gewoon dat bij zo'n sportieve fiets een achterwielmotor hoort.

Maar om dat in praktijk om te zetten is niet eenvoudig. Een achterwielmotor heeft met zijn hogere vermogen meer energie nodig, waardoor je dus grotere batterijen moet plaatsen om een deftige actieradius mogelijk te maken. En de vraag is dan of het frame dat wel kan herbergen zonder drastische wijzigingen in het ontwerp. Voor je het weet kan je dus herbeginnen met tekenen als je perse een SP met achterwielmotor op de markt wil zetten.

Vanuit bouwtechnisch perspectief begrijp ik het ergens wel hoor. Bij een middenmotor kan je immers krak dezelfde fiets bouwen als gewone e-bike en als SP. Gewoon een straffere motor eronder en klaar. Bij Riese & Müller zie je dat goed, waar een SP wordt voorgesteld als ware het "een optie" die je kiest op het model.

Bosch richt zich op klassieke fietsenbouwers door die te voorzien met motoren, batterijen, displays, enz. Daardoor hebben die batterijen geen extreme afmetingen, zodat ze in zoveel mogelijk fietsframes passen. Het nadeel daarvan is dat de capaciteit van hun batterijen vrij laag is. Hun oplossing is om dan met een tweede batterij te werken. Ook daar heeft Riese & Müller dat netjes opgelost door beide batterijen te verwerken in het frame van de Supercharger2. Maar dat wil dus zeggen dat, als je een SP met achterwielmotor wil bouwen, ofwel met dual battery moet werken, of zelf een batterij moet ontwerpen met een hogere capaciteit. Dan ben je al een stuk verder van huis, dan wanneer je aan de slag kan met het bouwpakketje van Bosch. Dit is een verklaring voor het enorme aanbod aan SP's met middenmotor op de markt. Het is voor de fietsenbouwers immers ook een gemakzuchtige oplossing.

Nu we het toch over de Supercharger2 hebben: dat is zeker een juweeltje van een fiets met serieuze troeven ten opzichte van de concurrentie. Die kost 6500 euro met riem en Enviolo naafversnelling; iets waar de meningen trouwens sterk over verdeeld zijn. Sommige vinden het goed, maar veel mensen kunnen niet leven met die Enviolo na een proefrit. Upgraden naar Rohloff dan maar? Klets er 1300 euro bij en we landen bij 7800 euro voor een SP met middenmotor. Dan zitten we al lang in een prijsvork waar heel wat mensen naar een SP met achterwielmotor gaan kijken, en er meestal ook voor kiezen.

Nog iets meer info over SP-motoren uit (relatief) onverdachte bron: https://rideellio.com/blog/e-bike-aandrijvingen-deel-2

PS: ik spreek hier steeds bewust steeds over SP's met midden- of achterwielmotor. Mijn stelling gaat louter over het technische aspect en het is niet de bedoeling om in een merkendiscussie te vervallen. De situatie met Stromer is er juist gekomen wegens het gebrek aan deftige alternatieven op de markt van SP's met achterwielmotor. Op dit moment zitten ze nog steeds in een zetel met een groeiend marktaandeel, maar ik reken o.a. op de innovatieve modellen van Klever e.a. om Stromer zo snel mogelijk het vuur aan de schenen te leggen, zodat ze niet anders kunnen dan perk en paal te stellen aan hun dienst na verkoop.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zalige post, @Goesting! ('t Is een zeldzaamheid vandaag de dag, dat iemand "voor de gein" nog eens echt moeite doet om iets uit te schrijven.) Much appreciated! :up:

Dat klassieke fietsonderdelen soms te zwak blijken voor een elektrisch ondersteunde aandrijving, is me bekend. Dat is niet alleen bij de speed pedelecs zo, ook bij de gewone elektrische fietsen zijn er limieten en gekende incompatibiliteiten. Maar ik heb de indruk dat de onderdelenmarkt nu wel (met de huidige generatie producten) op de pedelec-trend is afgestemd, met onderdelen(groepen) die tegen de bijkomende krachten zijn opgewassen.

Dat een achterwielmotor meestal (makkelijker) krachtiger is (of kan zijn) dan een middenmotor is me ook bekend. Nu je 't uitschrijft, kan ik me inbeelden dat iemand die langere verplaatsingen met speed pedelec wil doen en daarbij hoge snelheden wil/moet halen (om de duurtijd zo kort mogelijk te houden ... 40 km biken aan 42 vs. aan 30 gemiddeld is een behoorlijk verschil), daarbij wel de krachtigste motor wil.
Ikzelf zou een speed pedelec vooral zien om mijn (korte) verplaatsing te kunnen doen aan snelheden die de 25 (of 27) km/u overstijgen, op enkele plaatsen. Maar dat is integraal afgezonderd fietspad (steenweg) en dan beoog ik niet om zo veel meters als mogelijk aan (minstens) 45 km/u te knallen. Nu komt die limiet op 27 km/u me net een paar km/u te vroeg. Een algemene limiet op 32 of 33 km/u zou voor mij eigenlijk dé oplossing zijn (en dan zou ik geen speed pedelec hoeven).

Nu, ergens blijf ik de term "spijt pedelec" (igv middenmotor) toch een eerder overdreven term te vinden of toch zeker niet algemeen van toepassing. Alles is een kwestie van wensen, prioriteiten en budget. Wij, autoliefhebbers, halen onze neus op voor een hedendaagse auto met een 4-cilinder met 250 pk want dat is maar bucht, b.v. de Porsche 718 met 4-cilinder geniet in petrolhead-middens eigenlijk maar weinig bijval owv het verlies van z'n "noodzakelijke" 2 bijkomende cilinders. Of, tegenover een gewone sterveling die een nieuwe Scénic met 90 benzinepaardjes de max vindt, lijken mij waar rare schepsels als we zeggen dat je eigenlijk toch wel 250 tot 300 pk nodig hebt om met de huidige zware wagens in het huidig verkeer veilig en vlot te kunnen rijden op een assertieve manier; die gewone sterveling denkt dan "maar je hebt maar 30 pk nodig om 120 te rijden?!?". En die komt ook, inderdaad, met zijn Scénicske, méér dan toe voor al zijn verplaatsingen. Als wij dan zeggen dat z'n Scénic maar een misbaksel van een auto is, dan komt dat door onze (sterk) bovengemiddelde eisen voor wat wij als een auto zien, maar eigenlijk is dat - denk ik - niet algemeen toepasselijk en zijn wij 't die "de moeilijke" zijn. :D 

Ik zou met de argumenten die je mooi hebt uitgediept, rekening houden bij aankoop van een (speed) pedelec, want de meeste zijn niet nieuw. Maar voor mijn gebruik (en die van een aantal collega's, o.a. eentje die van een achterwielmotor (Stromer) naar een middenmotor (een Brose, ik denk op een Flyer?) is overgestapt) zou een deftige middenmotor speed pedelec geen spijtverhaal zijn. (Maar 't blijft giswerk.)

Helemaal akkoord dat een Riese & Müller Supercharger2 met Rohloff ook ontzettend duur is. De Enviolo testte ik al eens op een gewone pedelec en vond ik initieel ook maar vreemd, 't zou wennen worden (en geen idee of ik er effectief aan zou kunnen wennen, of niet).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/9/2020 om 17:55, Jokke_vlo zei:

Ja dat wil ik nu toch ook wel eens weten? Ben niet mee.

Het Stromer verhaal heeft idd wel een hoog Tesla fanboys gehalte (Stromer heeft nog nooit winst gemaakt trouwens). 

 

Let op ik vind Stromer knap, maar het is ook een hype. Als ik moet kiezen tussen Stromer en Riese neem ik in een splitsecond de Riese omwille van de betrouwbaarheid.

Zelfde verhaal bij cowboy zeker?

die zitten nu als reclame in de "snackmasters"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/9/2020 om 20:28, Fred zei:

Velofollies 2020. Supercharger2 met de GX optie 🥰

 

20200119_153754.jpg

20200119_153823.jpg

ik zal waarschijnlijk de enige zijn, maar dat is toch kotslelijk? precies een vergroting van een playmobil fiets.

vroeger zag je zo'n fotos van geilende mensen rond één of andere ducati of honda. nu spritzen ze op dit. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid