Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Mijn schoonouders hebben SP met een achterwielmotor, van Sparta. Wel al wat van leeftijd, maar je haalt vlot 45 km/u. Motor hoor je niet, fietsen zien er ook zeer normaal uit. Mijn ouders hebben een elektrische MTB en een gewone elektrische fiets met Bosch middenmotor, die hoor je idd toch al iets meer... 

Voor de verplaatsingen die ik nog per fiets doe is het voor mij nog te vroeg om iets dergelijks te kopen( liever eerst een nieuwe MTB) maar zie me dat later sowieso wel nog in huis halen, en wellicht een SP (wegens sneller :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Jenkins zei:

Kleur doet ook veel natuurlijk, in dat bruin zou ik 'm ook niet kiezen. Maar voor de rest is daar toch weinig 'zum kotsen' aan? Wat stoort je in het design @tuscani?

alles eigenlijk?

dat rek vanvoor die dikke tractorbanden, al die hoeken en bochten in het frame.

niets elegant/sportief aan in mijn ogen.  komt zo lomp over

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde verhaal bij cowboy zeker?
die zitten nu als reclame in de "snackmasters"

e524c73e2bef3fdb504c0fbc1661b056.jpg
Ik zie de cijfers en zeg toch al lang wie winst maakt en gezond is. Telkens heb ik gelijk .
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Goesting zei:

Een middenmotor heeft een aandrijflijn die een stuk meer belast is. Niet enkel je eigen krachten, maar immers ook die van de motor moeten over die aandrijflijn overgebracht worden naar het achterwiel. In het geval van een klassieke fietsketting betekent dat doorgaans een stuk meer slijtage. Mensen reden hun ketting en een paar tandwielen op de cassette helemaal aan gort na amper 1500km. Maar goed, daar hebben ze iets op gevonden met sterkere kettingen of het inzetten van een riem.

Daarnaast maakten bepaalde middenmotoren ook een jankend soort lawaai tijdens het rijden, wat niet echt aanmoedigend werkte om de hoge snelheden te bereiken. Gelukkig is ook dit aangepakt, maar helemaal geruisloos zoals een achterwielmotor zijn ze nog steeds niet.

Maar wat nog steeds niet opgelost is, is het feit dat ze een stuk minder ondersteuning en kracht leveren. De gehaalde top- en kruissnelheden bij middenmotoren zijn daardoor lager in vergelijking met achterwielmotoren. In combinatie met sommige goedkopere versnellingssystemen is het bijvoorbeeld bijna niet doenbaar om boven de 40km/u te gaan zonder jezelf een long uit het lijf te trappen, omdat de trapfrequentie te hoog ligt. De lagere ondersteuning van een middenmotor wordt ook pijnlijk duidelijk bij een beklimming of een goede portie tegenwind, waar je al snel terugloopt naar een snelheid van 30km/u, terwijl een achterwielmotor dankzij zijn grotere vermogen hier een pak beter blijft ondersteunen.

De herkomst van de woordspeling spijt pedelec komt van mensen die o.a. voor bovenstaande redenen al snel hun instap/budget SP teleurgesteld kwamen inruilen voor een model met achterwielmotor. Zeker ook omdat de verwachtingen van een SP hoog liggen. Die dingen zien goed af omdat ze intensief ingezet worden voor woon-werkverkeer, wat doorgaans gepaard gaat met hoge snelheden en grote afstanden.

"Ja maar, je kan toch perfect tevreden zijn met die mindere ondersteuning?" hoor ik al iemand zeggen. Feit is dat je ook rekening moet houden met het specifieke statuut van de SP in de wegcode. In bepaalde situaties mag je niet op het fietspad en moet je dus de rijbaan op. Een SP met een betere ondersteuning, zeker in ongunstige omstandigheden zoals bergop of tegenwind, kan een hogere kruissnelheid aanhouden en daardoor toch op meer begrip rekenen bij de auto's achter zich. Men zal minder snel geneigd zijn om je in te halen en je voelt je ook een pak zelfzekerder tussen de auto's. In die zin is een SP met een overschot aan ondersteuning ook veiliger.

Ondertussen is de markt natuurlijk al een heel stuk geëvolueerd. De instapprijs voor een SP met achterwielmotor is gezakt naar 4K, wat maakt dat je al een heel stuk sneller naar zo'n type SP kan kijken. Naast Stromer zijn er trouwens nog merken die SP's met achterwielmotor aanbieden: Flyer, Qwic, Klever, MTB Cycletech, ... Die laatste twee hebben trouwens een SP met riem en Pinion versnellingsbak. Dat zou, als ik het goed heb, de heilige graal worden.

Om nu, met dit allemaal in het achterhoofd, terug op je vraag te antwoorden of Canyon ook een SP uitbrengt van die e-bike? Als ik het strakke ontwerp zie dat ze daar uitgebracht hebben, wat eerlijk gezegd toch wel een streling is voor het oog, dan vind ik gewoon dat bij zo'n sportieve fiets een achterwielmotor hoort.

Maar om dat in praktijk om te zetten is niet eenvoudig. Een achterwielmotor heeft met zijn hogere vermogen meer energie nodig, waardoor je dus grotere batterijen moet plaatsen om een deftige actieradius mogelijk te maken. En de vraag is dan of het frame dat wel kan herbergen zonder drastische wijzigingen in het ontwerp. Voor je het weet kan je dus herbeginnen met tekenen als je perse een SP met achterwielmotor op de markt wil zetten.

Vanuit bouwtechnisch perspectief begrijp ik het ergens wel hoor. Bij een middenmotor kan je immers krak dezelfde fiets bouwen als gewone e-bike en als SP. Gewoon een straffere motor eronder en klaar. Bij Riese & Müller zie je dat goed, waar een SP wordt voorgesteld als ware het "een optie" die je kiest op het model.

Bosch richt zich op klassieke fietsenbouwers door die te voorzien met motoren, batterijen, displays, enz. Daardoor hebben die batterijen geen extreme afmetingen, zodat ze in zoveel mogelijk fietsframes passen. Het nadeel daarvan is dat de capaciteit van hun batterijen vrij laag is. Hun oplossing is om dan met een tweede batterij te werken. Ook daar heeft Riese & Müller dat netjes opgelost door beide batterijen te verwerken in het frame van de Supercharger2. Maar dat wil dus zeggen dat, als je een SP met achterwielmotor wil bouwen, ofwel met dual battery moet werken, of zelf een batterij moet ontwerpen met een hogere capaciteit. Dan ben je al een stuk verder van huis, dan wanneer je aan de slag kan met het bouwpakketje van Bosch. Dit is een verklaring voor het enorme aanbod aan SP's met middenmotor op de markt. Het is voor de fietsenbouwers immers ook een gemakzuchtige oplossing.

Nu we het toch over de Supercharger2 hebben: dat is zeker een juweeltje van een fiets met serieuze troeven ten opzichte van de concurrentie. Die kost 6500 euro met riem en Enviolo naafversnelling; iets waar de meningen trouwens sterk over verdeeld zijn. Sommige vinden het goed, maar veel mensen kunnen niet leven met die Enviolo na een proefrit. Upgraden naar Rohloff dan maar? Klets er 1300 euro bij en we landen bij 7800 euro voor een SP met middenmotor. Dan zitten we al lang in een prijsvork waar heel wat mensen naar een SP met achterwielmotor gaan kijken, en er meestal ook voor kiezen.

Nog iets meer info over SP-motoren uit (relatief) onverdachte bron: https://rideellio.com/blog/e-bike-aandrijvingen-deel-2

PS: ik spreek hier steeds bewust steeds over SP's met midden- of achterwielmotor. Mijn stelling gaat louter over het technische aspect en het is niet de bedoeling om in een merkendiscussie te vervallen. De situatie met Stromer is er juist gekomen wegens het gebrek aan deftige alternatieven op de markt van SP's met achterwielmotor. Op dit moment zitten ze nog steeds in een zetel met een groeiend marktaandeel, maar ik reken o.a. op de innovatieve modellen van Klever e.a. om Stromer zo snel mogelijk het vuur aan de schenen te leggen, zodat ze niet anders kunnen dan perk en paal te stellen aan hun dienst na verkoop.

Zeer goede post. Je hebt ook (groten)deels gelijk. 

Dat geldt trouwens ook voor niet speedpedelecs, mountainbikes en toch......................... die markt is (op de racefiets na) ook volledig middenmotor. En geloof me zo een mountainbike moet ook constant veel kracht leveren. Waarom daar iedereen dan daar voor middenmotor (met iedereen bedoel ik 98% van de totale verkoop)?

Wel daar zijn ook een paar redenen die verder gaan dan een moutainbike, die ik mis in je post die imo te eenzijdig is. (maar wel een goede inkijk). Als ik eens wat meer tijd vind wil ik gerust dieper ingaan waarom middenmotoren zo succesvol zijn en ikzelf dat ook zie gebeuren bij speed pedelecs. (warmte rear motor, vervangen bij problemen, moeilijk om stevige 29" te maken, gravity als je straks naar meer dubbelgeveerd gaat, service level Bosch en Shimano, druk op achterwiel, vooral bij wat zwaardere mensen wat leidt tot onbalans). Kijk maar ook naar de zitpositie op een Stromer, dat is gemaakt voor mensen die een koersfietshouding kunnen aannemen. Enfin tis wat meer dan wat ik hier aanraak, maar het verhaal is niet zwart/wit. Je hebt het trouwens over batterijen. Een middenmotor verbruikt minder batterij dan een achterwiel motor, ook niet onbelangrijke info wanneer je spreekt over batterijen. 

Strömer heeft een vrij hoog Cowboy gehalte, hopelijk lukt het hen om ooit winst te maken, ik denk wel dat ze daarin zullen lukken. Of ze straks nog de wind in de zeilen blijven hebben durf ik met mijn glazen bol te betwijfelen. Ze hebben een heel grote fanboy gemeenschap, maar we mogen niet vergeten dat er toch ook best miserie geweest is (nu minder hoor) met dit product en Bosch geen "dom" bedrijf is, die weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn. Bosch zou heus wel vol in de achterhub motoren gaan indien dit beter is. 

Ik geef Strömer wel kansen om te blijven bestaan en winstgevend te worden, mijn hand voor in het vuur steken durf ik niet. Als ik het goed heb gaan ze dit jaar voor het eerst winst maken maar moeten ze nog een vrij diepe put delven. Gelukkig is er al zeer veel kapitaal ingestoken. Met 12.000 verkochte fietsen per jaar zijn ze nog een vrij .

Strömer produceerde iets over de 10.000 fietsen (communicatie spreekt van 12.000, maar dat is communicatie) wat in de fietsmarkt nog steeds een vrij kleine hoeveelheid is. 

Vergeet ook niet dat een pak dealers wel blij zijn met de omzet die die fietsen hen leverden maar ook een portie miserie gehad hebben (denk aan de connectoren bij nat weer). Tot vorig jaar moest een GOEDE dealer heel de bekabeling uit mekaar halen en ze zelf waterproof maken. Deed je dat niet (zie verhaal Fille) stond je klant binnen de kortste keren bij jou met miserie. Voor een dealer is een Bosch motor verkopen gewoon, in hun  hoofd, minder "miserie".  

Ik maak me sterk dat eens ik eindelijk zelf speedpedelecs kan leveren, op 3 jaar tijd het aandeel Stromer in de markt serieus zal afnemen. Ben daar zelfs vrij zeker van. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Goesting zei:

. Dit is een verklaring voor het enorme aanbod aan SP's met middenmotor op de markt. Het is voor de fietsenbouwers immers ook een gemakzuchtige oplossing.

Ja die willen op hunnen boot liggen of op een racecircuit vertoeven he ! :D :D 

Nu goed ik zit elke maand bij een vergadering over productontwikkeling bij een groep die 850.000 fietsen produceert. Ik heb niet de indruk dat gemakzucht daar een motivator is. Je wil hier, denk ik, bedoelen "zorgenvrij". Dat is natuurlijk wel iets dat iedereen graag heeft en de reden waarom ik als klant met passie geen Lotus auto meer koop.

"Zorgenvrij" (voor dealer en consument) is toch wel een ENORM belangrijk punt. Ik ga ervan uit dat je woordkeuze "gemakzucht" daarop slaat. Ik kan u zeggen dat wanner wij fietsen ontwikkelen gemakzucht aka: we smijten dat er in dat kost ons geen moeite helemaal niet aan de orde is. Meer nog, fuck, daar wordt serieus ontwikkelt (en dat gaat ver).... ik geef maar even de ander kant van de medaille mee, ik wil hier geen zwar wit verhaal van maken;) 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ja die willen op hunnen boot liggen of op een racecircuit vertoeven he ! :D :D 

Nu goed ik zit elke maand bij een vergadering over productontwikkeling bij een groep die 850.000 fietsen produceert. Ik heb niet de indruk dat gemakzucht daar een motivator is. Je wil hier, denk ik, bedoelen "zorgenvrij". Dat is natuurlijk wel iets dat iedereen graag heeft en de reden waarom ik als klant met passie geen Lotus auto meer koop.

"Zorgenvrij" (voor dealer en consument) is toch wel een ENORM belangrijk punt. Ik ga ervan uit dat je woordkeuze "gemakzucht" daarop slaat. Ik kan u zeggen dat wanner wij fietsen ontwikkelen gemakzucht aka: we smijten dat er in dat kost ons geen moeite helemaal niet aan de orde is. Meer nog, fuck, daar wordt serieus ontwikkelt (en dat gaat ver).... ik geef maar even de ander kant van de medaille mee, ik wil hier geen zwar wit verhaal van maken;) 

Hmnee, ik had het niet als "zorgenvrij" geïnterpreteerd, ik las Goesting z'n stelling effectief als "ze doen het omdat het het makkelijkst is" owv aanbod van grote producenten (Bosch, Brose, Yamaha, enz.) en vooral: omdat je op die manier van een bestaande middenmotor pedelec met wat 'tweaks' een speed pedelec kan maken. Kort door de bocht: andere motor (zelfde afmetingen), nummerplaathoudertje, evt wat sterkere remmen, klaar. (Ik weet het: zo eenvoudig is het ook niet.)

Ergens kan ik dat toch wel volgen, dat laatste. Dat zal toch óók meespelen? Misschien niet voor serieuze merken/groepen, maar voor "instappers in dat segment" (genre merk X heeft nog geen SP en wil er wel één, maar wil geen 2 mio investeren in R&D en een apart kader ontwikkelen ed dus maakt "maar" van de sterkste gewone pedelec een speed pedelec versie) toch wel?

Je argument 'zorgenvrij' is wel zeer pertinent. Voor de klant is dat ergens evident (als je als klant dit verhaal bekijkt), maar voor een dealer evenzeer (en dat wordt misschien vaak vergeten, jij denkt daar natuurlijk metéén aan).

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/9/2020 om 12:18, Jokke_vlo zei:

Dat geldt trouwens ook voor niet speedpedelecs, mountainbikes en toch......................... die markt is (op de racefiets na) ook volledig middenmotor. En geloof me zo een mountainbike moet ook constant veel kracht leveren. Waarom daar iedereen dan daar voor middenmotor (met iedereen bedoel ik 98% van de totale verkoop)?

Mijn stelling slaat alleen op speed pedelecs, zijnde fietsen met ondersteuning tot 45km/u. Voor gewone e-bikes, dus gewone pedelecs, met ondersteuning tot 25km/u voldoet die middenmotor wel. Dat staat ook in het artikel waar ik naar linkte van Ellio. Eerlijk gezegd weet ik niet of er zelfs een markt is voor achterwielmotoren bij 25km/u fietsen. Door de beperking van 250 Watt zie ik het alvast niet meteen in.

Maar op een speed pedelec creëer je immers de verwachting dat het ding toch wel wat reserves heeft om in ongunstige omstandigheden nog steeds een deftige snelheid te halen. En dus heb je grotere vermogens nodig, die een achterwielmotor mogelijk maakt.

Zie ook het befaamde grafiekje waarbij de luchtweerstand, en dus het benodigde vermogen, exponentieel stijgt naarmate je gewenste snelheid hoger ligt:

https://www.sciencelearn.org.nz/resources/1348-pedal-power

Op 30/9/2020 om 12:18, Jokke_vlo zei:

Wel daar zijn ook een paar redenen die verder gaan dan een moutainbike, die ik mis in je post die imo te eenzijdig is. (maar wel een goede inkijk). Als ik eens wat meer tijd vind wil ik gerust dieper ingaan waarom middenmotoren zo succesvol zijn en ikzelf dat ook zie gebeuren bij speed pedelecs. (warmte rear motor, vervangen bij problemen, moeilijk om stevige 29" te maken, gravity als je straks naar meer dubbelgeveerd gaat, service level Bosch en Shimano, druk op achterwiel, vooral bij wat zwaardere mensen wat leidt tot onbalans).

Mooi, ik kijk er alvast naar uit als je de tijd eens hebt.

Op 30/9/2020 om 12:18, Jokke_vlo zei:

Je hebt het trouwens over batterijen. Een middenmotor verbruikt minder batterij dan een achterwiel motor, ook niet onbelangrijke info wanneer je spreekt over batterijen.

Dat weet ik, en daarom dat veel SP-merken met achterwielmotor ook hun eigen batterij-formfactor uitvinden, omdat het modulaire systeem van Bosch daar tekort schiet. Als je een grotere actieradius wil, dan gaan veel mensen eerder kiezen om hun dikke motor te behouden, maar wel de benzinetank zo groot mogelijk maken. Dat is hier niet anders. Het verbruik kan me niet zoveel schelen wegens het rijplezier dat de motor mij geeft, maar daarom wil ik niet inboeten op de actieradius.

Op 30/9/2020 om 12:18, Jokke_vlo zei:

Bosch zou heus wel vol in de achterhub motoren gaan indien dit beter is.

Het zal ook wel met de grootte van de markt te maken hebben. In Nederland werden vorig jaar 422.940 e-bikes verkocht (bron). Daarvan 3.390 als speed pedelec (bron), of ocharme 0,8% van de hele e-bike markt.

Maar, van die 3.390 speed pedelecs werden er wel minstens 54% verkocht met achterwielmotor. Dat wil dus al iets zeggen over die specifieke niche.

Als je de e-bike markt echter in zijn totaliteit bekijkt, kan ik mij best wel inbeelden waarom Bosch bij het speed pedelec gebeuren de strategie aanhoudt die ze nu volgen. Ze zouden immers gek zijn om miljoenen in R&D en productie te steken bij een markt die nog zo klein is, en waar ook nog eens bijzonder moeilijke en veeleisende klanten zitten. B)

Later kom ik nog wel met een uitgebreidere post met meer cijfers (ook Belgische). :D

Op 30/9/2020 om 12:18, Jokke_vlo zei:

Als ik het goed heb gaan ze dit jaar voor het eerst winst maken maar moeten ze nog een vrij diepe put delven.

Ik dacht dat ze al een volledig boekjaar achter de rug hadden met zwarte cijfers. Maar ik vind niet meteen iets terug. Jij wel?

Op 30/9/2020 om 12:34, Jokke_vlo zei:

Ja die willen op hunnen boot liggen of op een racecircuit vertoeven he ! :D :D

Ik bedoelde het inderdaad zoals @gTa hierboven reeds schreef.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Goesting zei:

(...)

Zie ook het befaamde grafiekje waarbij de luchtweerstand, en dus het benodigde vermogen, exponentieel stijgt naarmate je gewenste snelheid hoger ligt:

https://www.sciencelearn.org.nz/resources/1348-pedal-power

Zalige info. Thx.

12 uren geleden, Goesting zei:

Mooi, ik kijk er alvast naar uit als je de tijd eens hebt.

Idem!

12 uren geleden, Goesting zei:

Later kom ik nog wel met een uitgebreidere post met meer cijfers (ook Belgische). :D

Neat. Kijk ik naar uit!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast al diene reutemeteut, fanboyisme, enz ben ik vooral benieuwd naar dit: "Ik maak me sterk dat eens ik eindelijk zelf speedpedelecs kan leveren, op 3 jaar tijd het aandeel Stromer in de markt serieus zal afnemen. Ben daar zelfs vrij zeker van." :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik zit hier in m'n vrije tijd zenne...  Hier moeten ze mij gerust laten over die klote vélos...  🤣😛😁

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, -krikke- zei:

Ik zit hier in m'n vrije tijd zenne...  Hier moeten ze mij gerust laten over die klote vélos...  🤣😛😁

Annuleer je bestelling dan maar 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol ik weet wel dat alles van de vélo komt maar in m'n beperkte vrije tijd die ik heb, probeer ik dat onderwerp wel te mijden.  Tenzij er effectief ene nen bon wilt tekenen... dan buk ik mij wel effe voor wat euro's te scharrelen. 😁

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren na mijn late shift met mijn Stromer ST1X speed pedelec naar huis gereden.


Na een goeie 3 kilometer haalt iemand mij in op een opgevoerde standaard e-bike (je moet weten dat ik toen ongeveer 44 kmh fietste) en die persoon reed mij gewoon los naar huis met een standaard e bike die opgedreven is. 
Eigenlijk onverantwoord imo... kader niet op voorzien, veel te dunne banden, remmen waarschijnlijk niet op voorzien,....

Als ik moet gokken.. die persoon op zijn opgevoerde e-bike reed toch wel minstens 50 kmh denk ik, want ik kon niet in zijn wiel blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een afspraak boeken bij Heinz, BR of divx...  😘

 

Miljaar eh, ik ging me hier onthouden uit dit topic...  Voila da was de laatste post hier... Toedeloe!  :)

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Fille zei:

Gisteren na mijn late shift met mijn Stromer ST1X speed pedelec naar huis gereden.


Na een goeie 3 kilometer haalt iemand mij in op een opgevoerde standaard e-bike (je moet weten dat ik toen ongeveer 44 kmh fietste) en die persoon reed mij gewoon los naar huis met een standaard e bike die opgedreven is. 
Eigenlijk onverantwoord imo... kader niet op voorzien, veel te dunne banden, remmen waarschijnlijk niet op voorzien,....

Als ik moet gokken.. die persoon op zijn opgevoerde e-bike reed toch wel minstens 50 kmh denk ik, want ik kon niet in zijn wiel blijven. 

Er zijn ook deftige ebikes die even goeie banden, frame, remmen hebben natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast al diene reutemeteut, fanboyisme, enz ben ik vooral benieuwd naar dit: "Ik maak me sterk dat eens ik eindelijk zelf speedpedelecs kan leveren, op 3 jaar tijd het aandeel Stromer in de markt serieus zal afnemen. Ben daar zelfs vrij zeker van." [emoji4]

Daar ben ik idd zeker van.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou alvast super zijn moest er een deftig Stromer alternatief op de markt komen. Ik doe mijn woon werk verkeer en de lokale aankopen heel het jaar door met de ebike. Intussen is deze 4,5 jaar oud en volg de markt toch al een tijdje. Tipje van de sluier? 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de Bosch speedbikes, die komen nu de markt op, met bijna 2 jaar vertraging (homologatie shit, Europees absurdistan).

Ik verklaar even: wij hebben 2200 speedbikes die 1 vol jaar hebben vastgezeten, hou u vast “omdat de specificaties vragen dat er een GROEN lampje brandt wanneer de speedbike zijn motor actief is”. Bij Bosch is dat een wit lampje. Dat heeft 8 maand geduurd eer het homologatiebedrijf waar wij bij zaten die heeft willen aanpassen.

Daarnaast moesten we bij al die fietsen ook de bekabeling anders isoleren ivm met mogelijk gevaar voor mensen met een pacemaker, gebaseerd op 1 mogelijk geval in Korea.

Soit ze zijn nu klaar en gaan volgende week de markt in. Ik spreek dus voor mijn merk. Maar ook andere merken bieden dit nu volop aan.

Bosch werkt anders is ook “heiliger dan de paus” dus de die hard Stromer fans gaan niet snel bekeren (De Bosch motoren stoppen hun ondersteuning aan 43km/u om nergens in de wereld toch maar beschuldigd te worden van overdreven snelheid. Stromer “trekt” tot 45 stevig door. En dat leeft dus in die communities :)

Anderzijds : Dubbel geveerd, 28”, comfort zitpositie...... meer dealers..... dit gaat sowieso sterk in de markt inhakken en Stromer marktaandeel kosten.

Ondertussen gaan ook de eerste stemmen op om de markt meer aan banden te leggen (snelheidsbeperkingen specifiek voor e bikes). In Zwitserland zijn de statistieken met ongevallen met speedbikes diep rood. Daar staat het nu op de politieke agenda. Ook zeer veel ongevallen met voetgangers in de steden (Bern, Zurich). Die problematiek zal ook naar hier komen.

Tegelijk, EINDELIJK, komen de eerste stemmen naar boven om te doen wat ik al 3 jaar zeg en reeds mailde naar onze overheid (zonder enige reactie). De toekomst is een uniforme E Bike die tot 32 km/u gaat. Dat is de meest realistische zet.

De impact van de nieuwe generatie speedbikes met Bosch motoren is pas ingezet en zal zeker de marktaandelen veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gewone ebike die tot 32 km/u gaat zou inderdaad een geniale zet zijn. Moest dit er door komen zou ik misschien toch nalaten om de overschakeling naar speedpedelec te doen. De fiets waar je het over hebt is niet de Scott Silence Eride Evo vermoed ik? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gewone ebike die tot 32 km/u gaat zou inderdaad een geniale zet zijn. Moest dit er door komen zou ik misschien toch nalaten om de overschakeling naar speedpedelec te doen. De fiets waar je het over hebt is niet de Scott Silence Eride Evo vermoed ik? 

Ja die is er bij, worden nu uitgeleverd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid