Ga naar inhoud

Mercedes S klasse 2021


D Squaloid

Aanbevolen berichten

Zojuist heeft Mercedes-Benz op het hoofdkwartier in Sindelfingen de gloednieuwe S-klasse aan de wereld getoond. De zelfbenoemde beste auto ter wereld zit opnieuw boordevol technische innovaties en verfijnde luxe.

Door je oogwimpers beschouwd lijkt er weinig veranderd aan de Mercedes-Benz S-klasse. Het silhouet lijkt veel op dat van het in 2013 geïntroduceerde model, dat in 2017 een facelift kreeg. Maar kijk je beter, dan zie je wel degelijk verschillen. Zo zijn de twee scherpe vouwen over het midden van de flanken glad gestreken en de deurgrepen vervangen door exemplaren die automatisch verzinken, waardoor het geheel nog wat gladder wordt.

De rolmaat onthult nog meer verschillen. De nieuwe S is 54 mm langer (34 mm voor de verlengde versie), 55 mm breder (met ingetrokken deurgrepen 22 mm breder), 10 mm hoger en de wielbasis is met 71 mm toegenomen.

 

 

Mercedes-Benz S-klasse

Aan de voorkant springen de rankere koplampen en meer rechte grille in het oog, de achtersteven toont een stuk ranker dankzij de meer horizontale lichtunits die samen met de verchroomde strip één lijn over de breedte vormen.

Interieur

In het interieur echter heeft zich een ware revolutie voltrokken. Dat enorm brede lcd-scherm, waar we juist gewend aan waren geraakt, is verdwenen. Het lijkt erop dat Mercedes vindt dat het, nu het helemaal is afgezakt tot de A-klasse, de S onwaardig is geworden. In plaats daarvan een rechthoekig scherm als klokkenwinkel, geassisteerd door een head-up display dat er in twee versies is. Het grootste projecteert ook in augmented reality. Het enorme centrale scherm toont 3D-beelden en zweeft als het ware boven een breed paneel. De combinatie hoogglans hout met aluminium strips is geïnspireerd op luxe jachten. Het geheel oogt zo rijk dat Lodewijk de Veertiende er een acuut minderwaardigheidscomplex van zou hebben gekregen.

Mercedes-Benz S-klasse

Mercedes-Benz S-klasse interieur

LCD

De alu-houten balk komt ook terug achterin, waar het allemaal zo mogelijk nog luxueuzer is. LCD-schermen, led-sfeerverlichting en artisanaal gestikt leer zijn alom aanwezig. De zachte kussens (door Mercedes ‘Kuschelkissen’, ofwel knuffelkussen genoemd) zijn er voortaan ook voor de inzittenden voor, terwijl ze achter zelfs verwarmd zijn. Ook verwarmd zijn de deurpanelen rondom de armsteunen. Energizing Air Control is een filtersysteem dat fijnstof, pollen, geurtjes en schadelijke stoffen uit de lucht verwijdert met behulp van een actief koolstoffilter. Mercedes-Benz gaat daarnaast prat op de geluidsisolatie, waarmee het opmerkelijk stil moet blijven onderweg.

Mercedes-Benz S-klasse

Mercedes-Benz S-klasse achterin

MBUX

Het in 2018 geïntroduceerde MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is toe aan zijn tweede generatie en dat debuteert in stijl in deze nieuwe S-klasse. De mogelijkheden tot personificatie zijn uitgebreid en het is volgens Mercedes-Benz intuïtiever gemaakt. De spraakassistent (‘Hey Mercedes’) heeft een groter zelflerend vermogen en kan voortaan ook vanuit achterin worden gebruikt.

Daarnaast kan het ook communiceren met je woning. Verlichting, gordijnen, verwarming, alarm, apparaten: mits natuurlijk aangesloten op het internet of things, neemt MBUX er de controle over en zorgt de S-klasse ervoor dat je favoriete muziek en de geur van wildgebraad door je huis kringelen tegen de tijd dat je garagedeur zich automatisch opent. Inmiddels is je rug dan heerlijk los gekneed door de stoelen met tien verschillende massageprogramma’s.

Lekker intensief van muziek genieten zonder een aanklacht voor geluidsoverlast te riskeren kan dankzij een systeem dat de bassen in de stoelen laat resoneren, zodat je ze in je lijf voelt alsof je op Pinkpop pal voor de speakerzuil staat.

Mercedes-Benz S-klasse

Mercedes-Benz S-klasse achterkant

Achterasbesturing

De optionele achterasbesturing heeft een grotere mate van wieluitslag (10 graden). Het bekende Pre Safe-systeem heeft nu ook een functie die het actieve onderstel de hele carrosserie bij dreigende botsing een stuk (80 mm) doet stijgen. Daardoor gaat een groter deel van de impact naar de dorpel, die meer kracht kan absorberen dan de portieren. De rijassistentie-systemen zijn verder verfijnd, waarmee de S-klasse een stapje dichter bij volledige autonomie komt. Parkeren kan van buitenaf met behulp van de smartphone.

Motoren

In de eerste instantie komt de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse er met zes-in-lijn drieliter benzine- en dieselmotoren. De S 450 4Matic heeft 367 pk (270 kW) en 500 Nm, de S 500 4Matic 435 pk (320 kW) en 520 Nm. De S 350 d is er met achterwielaandrijving en als 4Matic en levert 286 pk (210 kW) en 600 Nm. De sterkste diesel is de S 400 d 4Matic met 330 pk (243 kW) en 700 Nm. Alle S-klasses hebben een 9-traps 9G-Tronic automaat en zijn afgeregeld op een top van 250 km/h. Acceleraties variëren van 4,9 s van 0-100 voor de S 500 4Matic tot 6,4 s voor de instapdiesel.

Mercedes-Benz S-klasse

In een later stadium volgt een V8 met ISG (geïntegreerde startgenerator) en 48V boordsysteem. Volgend jaar komt er een plug-in hybride die zo’n 100 km volledig elektrisch kan rijden.

De nieuwe S-klasse staat in december in de showrooms.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Achterkant kon net iets beter, vind ik.

Voor de rest héél mooi. Blijft inderdaad dé referentie. 

Een stuk eleganter dan de 7 met zijn potsierlijke grille. 
(ik wou ook een vergelijking maken met de Audi A8, maar bestaat die eigenlijk nog??) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het toch eerder bedaagder publiek dat deze auto koopt (de oude rijken kopen) nu zo tuk zullen zijn op al die schermen? Jammer toch ook weer dat temp regeling alweer via touchscreen moet gebeuren..

Achterlichten hadden iets geprononceerder gemogen. Vind ze met die scherpe schuine kant wat wringen met de rest van het eerder gladde en ronde design. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft zeer knappe auto, maar heeft qua exterieur meer van een doorgedreven facelift dan een volledig nieuw model vind ik. De achterkant is iets te braaf/karakterloos, zeker in vergelijking met de voorganger.

Interieur vind ik knap, maar alles touch screen of gesture control vind ik een jammere evolutie. De hendel om het handschoenenvakje te openen vind ik een beetje ouderwets in een anderzijds modern interieur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, D Squaloid zei:

Schitterend wat mij betreft. En inderdaad de referentie in die klasse.

Wat mij stoort is het geringe verschil in design met een E klasse:

image.jpeg.eb27f593d2c76d39a2dfd5526519a1d7.jpeg

Dat was bij de huidige ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Magnifieke auto. Blijft de nummer 1 in zijn segment.

De neus is echt prachtig en ik denk dat je hem naast de oude moet zetten om de verschillen te appreciëren.

Met de AMG-line is de voorbumper wel zeer gelijkaardig met de facelift W222.

Interieur is echt durven, maar heb er toch nog wat twijfels bij. De afwerking van het hout, de stoelen, ... zeer moderne 'luxe'. Top.

De oude had de perfecte mix tussen neo-klassiek en modern, is wat wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, Speedhunter said:

Dat was bij de huidige ook. 

Zo'n beetje ja en nee? Ze doen/deden het sowieso al vaker, vaak was het meer de S en C-klasse (naar mijn mening) die het hardste op elkaar leken qua achterkant maar hier zie je vind ik duidelijk het verschil (in grootte) ook. Je het verschil in model. Dat vind ik nu wel wat moeilijker bij de nieuwe.

Bij de nieuwe zal dat ook wel zo zijn maar die lichten is gewoon wat al de rest nu ook heeft, CLA ook. Beetje zonde.

image.png.c6db6de94b12b4f54a4845b15b718014.png

image.png.13a1ae32799e0044200f469d28ba26f1.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Redfive said:

Ik weet niet of het toch eerder bedaagder publiek dat deze auto koopt (de oude rijken kopen) nu zo tuk zullen zijn op al die schermen? Jammer toch ook weer dat temp regeling alweer via touchscreen moet gebeuren..

Achterlichten hadden iets geprononceerder gemogen. Vind ze met die scherpe schuine kant wat wringen met de rest van het eerder gladde en ronde design. 

Compleet mee akkoord. Zowel qua design als touchscreen zever. 

1 hour ago, Phil said:

Blijft zeer knappe auto, maar heeft qua exterieur meer van een doorgedreven facelift dan een volledig nieuw model vind ik. De achterkant is iets te braaf/karakterloos, zeker in vergelijking met de voorganger.

Interieur vind ik knap, maar alles touch screen of gesture control vind ik een jammere evolutie. De hendel om het handschoenenvakje te openen vind ik een beetje ouderwets in een anderzijds modern interieur.

Opnieuw helemaal mee akkoord. 

36 minutes ago, Audi S8 said:

De achterkant van het uitgaande model had imo meer karakter.

Ik vind hem ook wat lelijker geworden en aan smoel ontbreken. Zal vermoedelijk wel wennen eens je ze ziet rijden. 

 

Dan vraag ik me enkel nog af wat ze dachten om zo'n knap interieur die foeilelijke led strips mee te geven, cabardouchke ten top. 
Zal wel voor de aziatische markt zijn vermoedelijk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De achterlichten zijn idd te scherp en doen helemaal niet zo statig aan, als de rest van het ontwerp. Wel jammer.

Want los van dat, is dat wel een ferme kist vind ik.

Auto's lijken precies meer en meer ruimteschepen binnenin.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een fantastisch statement. Dit is S-Klasse ten top en het past als vlaggenschip perfect binnen de moderne, luxueuze, innovatieve en 'connected' visie waar het merk naartoe werkt/wil/gaat. Al die tech/technologische features zijn ook een logisch gevolg, als je kijkt waar de andere modellen staan.

Design mag dan wel niet al te doorgedreven zijn, dat hoeft ook niet imo. Voor mij is het wel degelijk een nieuw model, al moet je 'm eens naast de W222 facelift zetten om echt goed de toch wel duidelijke verschillen te zien.

Ik ben fan en zou er wreed graag eens een weekend mee fahren!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla komt in 2012 met een auto met een gigantisch touchscreen in het midden.

"Allez man, dat trekt toch op geen kloten!"

Paar jaar later: alle fabrikanten en fanboys volgen gedwee.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid