Ga naar inhoud

Michael Fassbender: Road To Le Mans


ir_fuel

Aanbevolen berichten

17 minutes ago, dragonfly said:

Ik versta je frustratie maar dat nieuw chassis was niet het type chassis van 2 jaar ervoor dus voor hun ergens goed dat ze een paar jaar gewacht hebben om het te vervangen. Zot hoeveel grip & tractie het nieuw type geeft. Kan je niet tegenop in een oude...

Lag niet aan het type chassis. Er zijn er trouwens genoeg die vooraan konden rijden met het oud chassis.

Er moet daar iets mis gezeten hebben in het chassis zelf, niet simpel vast te stellen, waardoor de auto na een nacht staan zich ineens anders ging gedragen. Ergens metaalmoeheid, microscheurtjes .... ? Wie zal het zeggen. Het stond niet krom ofzo, het was echt iets subtiel, maar het verhaal was altijd hetzelfde. Een ganse dag afstellen en dan iets vinden dat werkt. De dag erna terugkomen en de auto waar geen sleutel op gestaan heeft reed voor geen meter en je kon opnieuw beginnen. De andere auto had zeker geen moderner chassis (die was zelfs ouder) en die marcheerde gewoon beter.

Er zijn bij mijn weten ook geen 3 generaties chassis momenteel in circulatie, op de EVO3's? Het is altijd "rev 4". Je hebt het oude, met ronde en vierkante buizen, en je hebt het nieuwe, met veel meer ronde buizen (de brug tussen de 2 voorste veerpoten is op de mijne een vierkante buis, en op recentere is die rond). Mijn Fun Cup heeft nog een oud chassis.

 

image.png

 

Er zijn trouwens nog verschillen tussen "dezelfde" auto's. O.a. de wieldragers, daar is ook een oud en een nieuw model van. De nieuwe staan iets verder naar buiten. Idem met de 2 verschillende soorten velgen.

En dan hebben we het nog niet over de slijtage van alle andere componenten + metaalmoeheid. Ben er zeker van dat als je op die die bij mij staat alle onderdelen tussen het wiel en het chassis zou vervangen door nieuwe, en dezelfde uitlijning zou steken dat hij ook beter zou rijden gewoon omdat alle metalen onderdelen frisser zijn en dus minder flex hebben.

Dat maakt het dus zo duur om vooraan te rijden. Je hebt gewoon een lopende rekening van onderdelen die je preventief (sommige elke race) moet vervangen hoewel het strikt gezien niet nodig is.

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Mich said:

Zeer jammer voor een “cup” kampioenschap dan. De wagens en motoren zouden minst enigszins gelijk moeten zijn

Dat zijn ze ook. Alleen kan je niet Porsche-gewijs iedereen verplichten elk jaar de halve auto te vervangen.

Sommige dingen zijn niet 100% gelijk omdat de originele fabrikant niet meer bestaat/kan leveren en men dus een alternatief moet aanbieden, maar omdat het een amateurkampioenschap is kan men niet verwachten dat iedereen zijn oude stock weggooit en verplicht het nieuw model moet aankopen en installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ons hier wat te ver off-topic leiden maar de laatste versie heeft een pak meer verstevingspunten waardoor het stijver is. Rijstijl zal je wat moeten aanpassen dus afhankelijk van wat je graag hebt zal je sneller of trager zijn 🙂  Toen ik nog reed was er al een gerucht dat een andere Pure auto aanpassingen gedaan had. Meestal zwijgt het team wel maar vermits de mecaniekers graag een pint drinken en van team veranderen komt zoiets altijd snel uit.

Inderdaad een pest dat er van veel onderdelen verschillende variaties bestaan. In wezen is het dus geen cup kampioenschap meer zoals Mich zegt.

Ik ga die laatste tienden / seconden er niet uithalen maar als topper is zoiets frusterend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, dragonfly said:

Het gaat ons hier wat te ver off-topic leiden maar de laatste versie heeft een pak meer verstevingspunten waardoor het stijver is.

Gewoon Philippe Bollen inhuren, die regelt dat wel :ninja:

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, dragonfly said:

Inderdaad een pest dat er van veel onderdelen verschillende variaties bestaan. In wezen is het dus geen cup kampioenschap meer zoals Mich zegt.

Globaal gezien valt dat nog mee. Bij mijn weten:

- chassis

- wieldragers

- velgen

Maar alle topteams rijden daar dus al wel met de laatste generatie van.

Aja vanaf 2023 zal daar nog de ECU bij komen, want die Bosch die ze nu gebruiken is onvindbaar geworden. Van wat ik heb horen waaien wordt er een MoTeC ontwikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Globaal gezien valt dat nog mee. Bij mijn weten:

- chassis

- wieldragers

- velgen

Maar alle topteams rijden daar dus al wel met de laatste generatie van.

Upgrade ophanging doet ook veel en is een dure grap 😞 

11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Aja vanaf 2023 zal daar nog de ECU bij komen, want die Bosch die ze nu gebruiken is onvindbaar geworden. Van wat ik heb horen waaien wordt er een MoTeC ontwikkeld.

Hmm, dat kan ook nog leuk worden als er verschil zit op het uiteindelijke resultaat van de programmatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Silhouetten van vroeger in de BTCS en Belcar die hadden na x jaar ook last van metaalmoeheid. Is ergens ook logisch he. 
In qualif gingen die nog steeds top, maar in koers zakten ze door t ijs 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kartchassis is uiteraard kleiner en lichter maar op hoog niveau verslijten ze ook 3 tubes per jaar. EU niveau was het elke wedstrijd wel een nieuwe buis.

Als je dan ziet welke krachten een Fun Cup te verduren krijgt verbaast het me niet dat ze opeens "op" zijn.

"jis plat wi" :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/12/2022 om 12:12, Porker zei:

Figuur van de reeks voor mij toch die Richard Lietz, wat een rustgevende man.

Echt! Ook veel sympa gekregen voor die man.

En hoe hij in de vorige reeksen telkens de verloren tijd weer goed moest maken. Schitterend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/7/2023 at 12:48 PM, Bouncing Bullet said:

Minste aflevering van het seizoen. Hopelijk nu een grand finale met Lietz ofzo :D

U vraagt wij draaien :D 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid