Ga naar inhoud

Volkswagen ID.3


Polygoon

Aanbevolen berichten

13 minutes ago, JanC said:

Ik blijf het echt een mottig ding vinden, waarom ziet zo goed als iedere elektrische auto er zo controversieel uit?

Ok boomer.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/17/2020 at 3:12 PM, Liquid Li0n said:

toch wel ongelooflijk eigenlijk...trommelremmen op een auto van meer dan 50 000 euro!

lht6Tlu.png

Wat zou de meerwaarde van schijfremmen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Polygoon zei:

Akkoord. Waarom ze daar niet gewoon een e-Golf van maken ...

Dit chassis is nu wel specifiek ontworpen voor een EV en daar zijn bepaalde specifiteiten die het design wat anders doen maken. 

Hmm, Tesla's zijn toch relatief laag en gestroomlijnd? En dit ding is hoger dan een Golf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, JanC zei:

Hmm, Tesla's zijn toch relatief laag en gestroomlijnd? En dit ding is hoger dan een Golf?

Klopt, je zit hoger door de batterijen die in het chassis zitten. 

Door het ontbreken van een motor vooraan, heb je wel een énorm veel ruimte binnenin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

Wat zou de meerwaarde van schijfremmen zijn?

puur voor de look en voor de perceptie. Zelfs mijn moeder weet da een auto met trommelremmen niet meer kan in de 21e eeuw, en al zeker niet ene van 50 000 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Polygoon said:

Klopt, je zit hoger door de batterijen die in het chassis zitten. 

Door het ontbreken van een motor vooraan, heb je wel een énorm veel ruimte binnenin. 

Dat is bij een Tesla ook hoor, een 'skateboard' vol batterijen waar ze dan een kas op zetten.

VW MEB platform:

image.thumb.png.768bb5e61ad5a4641ab932a6f1ebf208.png

Tesla skateboard:

image.png.2427a5c17da683de3b403dcbda6ef3c8.png

Dat de ID 3 zo hoog is, is dus vooral een designkeuze. Alle middenklassers van de VAG groep komen daar op, Skoda heeft al een berline concept gemaakt en VW zelf ookimage.thumb.png.28e64e7b5b080d12273bcf9234badacf.png

14 minutes ago, Liquid Li0n said:

puur voor de look en voor de perceptie. Zelfs mijn moeder weet da een auto met trommelremmen niet meer kan in de 21e eeuw, en al zeker niet ene van 50 000 euro

Voor de looks :lol: Ik vraag mij zelfs af wie daar een bal om geeft die geen autoliefhebber is. Verder zie je die met die hedendaagse 'volle' wielen toch niet meer zitten. Denk dat voor de meesten het belangrijkste is dat de auto goed remt, hoe hij het doet kan maakt mij zelfs niet uit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-12-2020 om 12:04, Polygoon zei:

Bemerk ook de pauze en play logo's op de respectievelijke pedalen, moest je een geheugensteuntje nodig hebben :D 

Bij een Twingo RS was dat pauze/stop/play.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

puur voor de look en voor de perceptie. Zelfs mijn moeder weet da een auto met trommelremmen niet meer kan in de 21e eeuw, en al zeker niet ene van 50 000 euro

Dus nogmaals, wat is de meerwaarde? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lotuzzz zei:

Dus nogmaals, wat is de meerwaarde? :D

denk wat @Monterey Jack aanhaalt het beantwoord. Wij liefhebbers zullen daarover vallen terwijl voor 80% van de mensen een auto gewoon een manier is voor van A naar B te gaan. En als de politiek zegt dat ze nu met een EV dit moeten doen, dan liggen ze van niets anders wakker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Lotuzzz said:

Dus nogmaals, wat is de meerwaarde? :D

image.png.e81bb50cb655bb75a63b956e8fafa9e4.png

Zou toch geweldig knap zijn? Zo schijfremmen ipv trommels achteraan! Maakt de auto helemaal af! 

1 minute ago, Liquid Li0n said:

denk wat @Monterey Jack aanhaalt het beantwoord. Wij liefhebbers zullen daarover vallen terwijl voor 80% van de mensen een auto gewoon een manier is voor van A naar B te gaan. En als de politiek zegt dat ze nu met een EV dit moeten doen, dan liggen ze van niets anders wakker. 

Nee sorry, je begrijpt het mis, die schijfremmen hebben echt 0 meerwaarde hier :D Die remmen worden volgens mij enkel gebruikt bij een noodstop, puur als dat laatste beetje extra. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is eigenlijk goed design die trommelremmen achteraan.

Niet vergeten dat bij afremmen het meeste gewicht op de neus zit en de voorste remmen het meeste werk moeten doen. De elektromotor ligt (enkel) achteraan, en die zal mee regeneratief afremmen binnen de grip van de achterwielen. Ik denk niet dat je daar nog veel gaat moeten extra afremmen met de conventionele remmen.

Resultaat zou zijn dat die achterste remschijven beginnen roesten en uiteindelijk voortijdig vervangen moeten worden hierdoor.

Trommelremmen, ideale oplossing, weinig tot geen onderhoud en geen last van roest . Race7 approves 😎

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Race7 said:

Is eigenlijk goed design die trommelremmen achteraan.

Niet vergeten dat bij afremmen het meeste gewicht op de neus zit en de voorste remmen het meeste werk moeten doen. De elektromotor ligt (enkel) achteraan, en die zal mee regeneratief afremmen binnen de grip van de achterwielen. Ik denk niet dat je daar nog veel gaat moeten extra afremmen met de conventionele remmen.

Resultaat zou zijn dat die achterste remschijven beginnen roesten en uiteindelijk voortijdig vervangen moeten worden hierdoor.

Trommelremmen, ideale oplossing, weinig tot geen onderhoud en geen last van roest . Race7 approves 😎

 

Dat was exact ook mijn gedacht. Die dingen moeten amper werken en je hebt er geen onderhoud aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
5 minuten geleden, dragonfly zei:

@Polygoon hoe is het afgelopen?

Zeer goed, ik schrijf binnenkort nog wel een kort verslagje. Heb wat van alles gebruikt qua laders. Die opt einde van m’n straat ook, best handig. 

320km gedaan ofzo. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar doen er veel eigenaars hun ID.3 weer van de hand in NL...

https://www.autointernationaal.nl/2021/02/nederland-dumpt-massaal-zijn-volkswagen-id-3-weer/

Quote

‘Nederland dumpt massaal zijn Volkswagen ID.3 weer’

 

Volkswagen doet enorm zijn best om de buitenwereld te laten geloven dat de ID.3 een groot succes is. En inderdaad: er zijn al heel wat exemplaren van deze elektrische compacte middenklasser op kenteken gezet. Zoveel zelfs dat hij in december in de Europese verkoopstatistieken alleen de ‘gouwe ouwe’ Golf voor hoefde te laten gaan. Maar kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit. Anders gezegd: veel registraties betekent niet automatisch veel tevreden eigenaren.

In het geval van de Volkswagen ID.3 lijkt het tegendeel waar te zijn. NRC autorecensent Bas van Putten was namelijk opgevallen dat er alweer 1.281 exemplaren op occasionsite Autotrack worden aangeboden. Nu zou het daarbij (deels) kunnen gaan om exemplaren die in 2020 nog snel op kenteken gezet zijn om de klant te laten profiteren van de lagere bijtelling (8 procent in plaats van 12 procent), maar die verklaring rijmt niet met het feit dat het niet bepaald storm loopt voor lezen dat er vdeze ‘ID.3 met een voordeelconstructie’. Wie verder surft op internet, kaneel geklaagd wordt over de elektrische Volkswagen. Zo is er een klant die schrijft dat “de ID.3 slechter is dan mijn slechtste veertiendehands Citroën XM”. Nederlanders lijken, zoals Belgen dat zo mooi kunnen zeggen, de elektrische Volkswagen alweer kotsbeu te zijn.

Heel verrassend is dat niet. De productiestart en de marktintroductie was namelijk een zeer moeizame bevalling. Volkswagen heeft zich namelijk dramatisch verslikt in de software van de ID.3. Een autofabrikant die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, stelt de marktintroductie dan uit totdat de kinderziektes zijn opgelost. Zo niet Volkswagen. Die stuurde de eerste lichting van de ID.3 zonder voorzieningen als Apple CarPlay en Augmented Reality met virtuele richtingaanwijzingen in het head-up display de weg op. Voor het oplossen van dit probleem moest de klant zich later maar melden bij de dealer. Die heeft inmiddels een punthoofd gekregen van de ID.3, want de elektrische Volkswagen kampt met (veel) meer problemen, waaronder uiteenlopende elektrotechnische storingen en het stranden met een lege 12 volt accu.

Los van bovengenoemde euvels is ook het multimediasysteem een bron van ergernis. Dat is bij de nieuwe ID.4, die door Van Putten getest werd, niet anders: “Op de actiebereidheid van het touchscreen is geen peil te trekken en de menu-architectuur is wanordelijk”. Tijdens de bediening van het aanraakscherm kreeg Van Putten onbegrijpelijke dienstmededelingen te horen. Ook los van het touchscreen en het multimediasysteem is de ergonomie een zootje want andere functies laten zich vanaf een volstrekt onlogische plek bedienen. “De auto in de Eco stand zetten, lukt niet en de tiptoets voor de rij modi geeft geen sjoege”, zo vervolgt de recensent. Van Putten adviseert Volkswagen dringend om een bijl te zetten in belachelijke gadgets zoals koplampen die als welkomstgroet hun lichtelement laten draaien en in plaats hiervan het multimediasysteem te vervangen door een exemplaar met fysieke knoppen.

Los hiervan is het rij bereik van de nieuwe generatie elektrische Volkswagen modellen een issue. Hetzelfde geldt voor het beloofde vermogen om snel te laden. In de folder staat dat de geteste ID.4 om een volle accu volgens de WLTP meetnorm ruim 500 kilometer ver moet komen, maar in de praktijk is de pret na zo’n 350 kilometer al over. Dat is een wel erg groot verschil. Teleurstellend is ook de laadsnelheid. Dat zou met 125 kW moeten kunnen, maar dat weet de Volkswagen bij lange na niet te halen. Snel laden is dus een utopie. Van Putten concludeert dat het accupakket van de elektrische auto’s uit Wolfsburg veel minder winter proof is dan van de modellen van Tesla of van het Hyundai / Kia concern.

Je begrijpt ineens veel beter waarom er al zoveel exemplaren van de ID.3 op de ‘Marktplaats voor de auto’ zijn gezet. De elektrische Volkswagen stelt in de praktijk teleur en is een grote bron van ergernis. Dat zal zich waarschijnlijk gaan vertalen in een tegenvallende inruilwaarde. Aspirant kopers van een elektrische Volkswagen zijn dus gewaarschuwd. Niets wijst er op dat de ID.3 in hetzelfde rijtje thuishoort als iconen als de Kever en de Golf, zoals men in Wolfsburg graag wil doen geloven. Als Volkswagen niet snel de klanttevredenheid weet te verhogen, zal haar elektrische debuutmodel eerder geassocieerd gaan worden met zeperds als de K70 en Corrado G60.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/2/2021 om 17:36, Polygoon zei:

Geinig kistje. 

895D3D3A-C35A-474F-A919-94C115E66C12.jpeg

Moh

 

BE94C32F-1D97-464A-85E8-12BBFF28AE14.jpeg

 

Is de nieuwe bedrijfsauto van mijn schoonbroer, werkt bij Autonatie.

Hij was de zondag tijdens het begin van de sneeuw naar Brussel gereden en ze geraakten niet thuis dus moesten ze onderweg nog 40 minuten gaan bijladen om thuis te geraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Polygoon said:

Zeer goed, ik schrijf binnenkort nog wel een kort verslagje. Heb wat van alles gebruikt qua laders. Die opt einde van m’n straat ook, best handig. 

320km gedaan ofzo. 

320km + 'heb wat vanalles gebruikt qua laders'

:lol: Hoeveel keer heb je geladen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, kefkie zei:

Is de nieuwe bedrijfsauto van mijn schoonbroer, werkt bij Autonatie.

Hij was de zondag tijdens het begin van de sneeuw naar Brussel gereden en ze geraakten niet thuis dus moesten ze onderweg nog 40 minuten gaan bijladen om thuis te geraken.

:D heb hem nog gesproken maandag ochtend dan. Daar heeft ie me niks over gezegd :lol: . 40 minuten laden betekent dan toch dat je niet hebt voorbereid? De haperende spotify had ie ook nog niet gehad. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Monterey Jack zei:

320km + 'heb wat vanalles gebruikt qua laders'

:lol: Hoeveel keer heb je geladen? 

Een 22kw lader op het einde van m’n straat (2 keer overnight), een 22kw lader in de mini golf parking in Knokke (terwijl ik wandelen was), de snelcharger van 50kw bij Cools in Wommelgem (10 minuten terwijl ik wat druiven en bananen kocht, gezond snacken! Deze was overigens niet nodig om op m’n bestemming te raken) en de snelcharger van 320kwh bij VdV Antwerpen (terwijl ik in de wagen zat @ 7km per minuut om te vermijden dat ie bij m’n ouders in de prise moest). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid