Ga naar inhoud

Welke EV Leasewagen


Polygoon

EV shortlist  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. EV shortlist

    • BMW i3 120aH 5d
    • Hyundai Ioniq Electronic Feel 5d
    • Hyundai Kona Electric Twist 5d
    • Mini Cooper SE 3d
    • Volkswagen ID.3 Pro S 5d
    • Volkswagen ID.4 1st Edition 5d


Aanbevolen berichten

Bij een gebrek aan een "Die of Dat" in het EVMinded onderdeel van het forum, plaats ik het topic hier maar. 

Ten huize Polygoon is het tijd voor een nieuw tijdperk op vierwielig vlak. Na de verbouwingen gaat mijn huidige kist (Renault Trafic) de verkoop in. Als afscheid wordt er sowieso nog een leuke route/camper trip richting een leuke wijnroute (hoogstwaarschijnlijk de Bourgogne) maar dat is iets voor een ander topic! :) Mijn vorige leasewagen deed op 18 maanden een 4 à 6k, amper iets dus. 

Bon, back to business. Na de Trafic zijn er verschillende opties om het mobiliteits"probleem" op te lossen. Sowieso komt die optie naast de Audi A3 van m'n vriendin (diesel, tankkaart, de hele reutemeteut). Alle pistes worden bekeken: Trafic houden, cheape privé wagen, moto (hoewel dat rijbewijs, materiaal etc. ook een serieuze kost is) en tot slot een leasewagen. Die leasewagen heeft verschillende opties maar met de zeer beperkte kilometers dat deze kist gaat doen, kan dat dus perfect een EV zijn. Bijkomend ben ik wel fan van elektrisch rijden en is het voor mijn beperkte budget meer bang for buck: een platte 116d of een ID.3 met 200pk ...

Hierboven in de poll alvast een shortlist van de EV's die ik wel zie zitten. Alle 208's, Corsa's, Twingo's etc. hebben de finale lijst spijtig genoeg niet gehaald :D 

BMW i3 120aH
BMW-i3_2.thumb.jpg.413bd8555a6278545d31e3749a813568.jpg

0-100 km/h: 7,3 seconden
Actieradius: 235km
170pk

De alomgekende BMW i3 met zijn aparte en unieke styling (maar niet verkeerd in mijn ogen). Kleine maandelijkse opleg voor dit model.
 

Hyundai Ioniq
hyundai--ioniq--2017-m-2.jpg.40ec304b6ab93630e14bcbb0d8c6f5dc.jpg

0-100 km/h: 9,9 seconden
Actieradius: 311km
136pk ( :down: )

Van alle opties eigenlijk degene die me het minste aanspreekt.

Hyundai Kona
Hyundai_Kona_Electric_2020-01@2x.jpg.845c0f9acb0954b0bfc960667ee415e8.jpg

0-100 km/h: 9,9 seconden
Actieradius: 255km
136pk ( :down: )

Een groot daddy wagon gehalte maar ik vind de styling wel leuk. Prestaties zijn wel ondermaats.

Mini Cooper SE 
(enige 3d)
P90357228-the-new-mini-cooper-se-07-19-600px.jpg.b38c9be06fc5e5ba34cd88a66171f1f7.jpg

0-100 km/h: 7,3 seconden
Actieradius: 185km
184pk 

Van alle keuzes is dit de enige 3 deur, toekomstbewijs misschien niet de slimste keuze. Sowieso is die 185km rijbereik niet top.

Volkswagen ID.3 Pro S
test-volkswagen-id3-1st.jpg.d3a50a7cbbe10c241878af641e3dfe96.jpg

0-100 km/h: 7,9 seconden
Actieradius: 450km ( :up: )
204pk ( :up:  )

Dit is eigenlijk mijn persoonlijke favoriet. Hoewel ik het na een Polo (mijn vorige leasewagen) en m'n vriendin haar huidige A3 wel wat gezien heb met VAG interieurs ...

Volkswagen ID.4 1ST edition
1142440699_10124-VolkswagenID.4-officileprijzen.jpg.d0d3ce37c79024b4c5d485ab2f6e11b6.jpg

0-100 km/h: 8,5 seconden
Actieradius: 400km 
204pk ( :up:  )

Wat groter dan de ID.3, ruimte die ik niet meteen nodig heb maar zeker ook een kanshebber.

 

Zo dat was het zo wat. De komende weken/maanden wat testritjes doen met mijn voornaamste kanshebbers (VW en BMW), zonder ook de andere kandidaten uit het oog te verliezen.

Kia_e-Niro-01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, josenjef zei:

Enyaq geen optie?

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

Nope. Bij Skoda zit er niets EV bij buiten een CititGOe.

De Kamiq zit er wel tussen met de 1.0 liter.

1 uur terug, thor zei:

ID 4, grotere binnenruimte, groter digitaal scherm (zie test op autoweek.nl)

Moet ik eens lezen, ik zal hem hier ook posten.

27 minuten geleden, DDke zei:

I3 voor dit gebruik. Heb daar 3 maàd mee gereden, en vond dat wel iets hebben. 

Lijkt me ook, vandaar de shortlist maar als je de actieradius van de ID.3 daar tegenover zet ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Monterey Jack zei:

Opladen natuurlijk wel :D

Klopt :D. Vandaar dat de grotere actieradius makkelijk is. Hier wat verder is er een charger, op de golf staat er ook ene. Als ik dezelfde KMS doe als in 18-19 moet ik sowieso maar 5 keer laden per jaar :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je die eigenlijk écht nodig voor die 4k km? Je vriendin heeft al een bedrijfswagen met alles erop en eraan. Jij gebruikt gewoonlijk de trein. Ik dacht ook dat je ergens zei dat je bruto moet inleveren (systeem is mij niet geheel duidelijk).

Als je toekomstgericht wil denken lijkt een iets groter model me het meest verantwoord. De ID.4 geniet mijn voorkeur. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Hazen zei:

Heb je die eigenlijk écht nodig voor die 4k km? Je vriendin heeft al een bedrijfswagen met alles erop en eraan. Jij gebruikt gewoonlijk de trein. Ik dacht ook dat je ergens zei dat je bruto moet inleveren (systeem is mij niet geheel duidelijk).

Als je toekomstgericht wil denken lijkt een iets groter model me het meest verantwoord. De ID.4 geniet mijn voorkeur. :) 

Voor alle duidelijkheid: de salariswagen wordt vooral privé gebruikt. Momenteel pendel ik 0,0 maar in de toekomst blijft dit wel de trein. Het is echter in het privé leven wel een must om een tweede auto te hebben, zeker wanneer het sociale leven terug als vanouds gaat. 

Ik heb een hobby die best wat tijd neemt, in praktijk betekent dit dat die auto daar 4-6 uur op de parking staat te staan terwijl m’n vriendin vervoerloos thuis zit.

Wat het bruto systeem betreft: het cafetariaplan van BNPPF zit zo in elkaar dat je je 13de maand krijgt uitbetaald in "units". Met deze units kan je vanalles doen, maandelijks laten uitbetalen, jaarlijks laten uitbetalen, warrants, etc. maar dan hou je daar allemaal niet zo heel veel van over, belastingsgewijs. Vandaar de keuze om misschien toch een leasewagen te nemen, en niet te gaan voor een privé wagen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Hazen zei:

Zeker begrijpelijk. :) 

In elk geval lijken de opties die je voorlegt al niet de slechtste.

Vind ik ook niet :).

Er is nog een hele lijst van non-EV opties ook maar ik vind dat met mijn gebruik, het perfect doenbaar is met een EV dus waarom niet eens proberen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

[mention=11]Martini Racing[/mention], heb je een specifieke reden dat je voor de Hyundai kiest? Toch een beetje een outsider in het lijstje.
De verdienste van die Hyundai is dat het geen SUV is en dat interieur vind ik ook wel een plus. Daar viel mij de ID3 echt in tegen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, gl3nn zei:

Ga eens met een e-Niro rijden? 455 km rijbereik met de 64 kWh, ook 204 pk :D 

Rijdt nog wel aangenaam imho. 

Die stond eerst mee in de shortlist maar puur o.b.v. foto last minute er toch nog uitgehaald (de foto staat zelfs nog in de openingspost :D ).

Ik zal die ook eens testen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stem ID.3. Denk dat die kist, ondanks weeral een VAG-interieur, het best aanleunt tegen wat momenteel je zoekt.

Al moet ik toegeven dat ik nog los voor de MINI SE zou durven kiezen want die kistjes rijden blijkbaar (te) goed voor een EV. Leuk, maar een eerder negatief iets voor je autonomie natuurlijk. En die is al magertjes from the start, helaas.

Moest je nu bv. 35 jaar oud zijn en 2 kinderen hebben dan zou een ID.4 beter in je kraam passen, denk ik. Just my two cents of course!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Polygoon zei:

@Martini Racing, heb je een specifieke reden dat je voor de Hyundai kiest? Toch een beetje een outsider in het lijstje.

Ja en nee.

  • Gezien je blijkbaar (heel) weinig km's doet valt de i3 al af. Daarvoor opleggen zou te zot zijn. (alhoewel ik dat een mooie auto vindt, zou mijn keuze zijn)
  • Wat ik geen mooie auto vind is de ID3, OK op foto, maar IRL is dat een vormloze blok, precies een Toyota Prius met VW logo.
  • De ID4 lijkt beter dan de ID3, maar vrees dat het ook zo'n vormloos ding is IRL.
  • ID3 en ID4 zijn VW's eerste elektrische auto's, ergens schrikt me dat af.
  • Mini, mijn 2e keuze, maar rijbereik baart me wat zorgen.
  • De Hyundai's (en KIA) zijn toch al de meer beproefdere elektrische auto's en afgezien van de mindere pk's lijkt er me niks mis mee.

 

Tot slot, ik lees nu wel dat je vriendin een A3 heeft met tankkaart enzo. In dat geval zou ik misschien toch gewoon de Mini kiezen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Martini Racing zei:

Ja en nee.

  • Gezien je blijkbaar (heel) weinig km's doet valt de i3 al af. Daarvoor opleggen zou te zot zijn. (alhoewel ik dat een mooie auto vindt, zou mijn keuze zijn)
  • Wat ik geen mooie auto vind is de ID3, OK op foto, maar IRL is dat een vormloze blok, precies een Toyota Prius met VW logo.
  • De ID4 lijkt beter dan de ID3, maar vrees dat het ook zo'n vormloos ding is IRL.
  • ID3 en ID4 zijn VW's eerste elektrische auto's, ergens schrikt me dat af.
  • Mini, mijn 2e keuze, maar rijbereik baart me wat zorgen.
  • De Hyundai's (en KIA) zijn toch al de meer beproefdere elektrische auto's en afgezien van de mindere pk's lijkt er me niks mis mee.

 

Tot slot, ik lees nu wel dat je vriendin een A3 heeft met tankkaart enzo. In dat geval zou ik misschien toch gewoon de Mini kiezen.

 

Bedankt voor de uiteenzetting, ik kan helemaal volgen wat je zegt.

Cfr de A3: klopt. Ik ben momenteel aan het kijken wat er hier mogelijk is qua laadmogelijkheden maar elke 180 km laden vind ik wat te veel van het goeie. Sowieso ga ik er wel eens mee rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een theoretische radius van 185km en je denkt daar elke 180 mee te moeten laden?

Dat wordt een drama man, zeker als het wat kouder wordt. Dat wordt elke 100km laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Bedankt voor de uiteenzetting, ik kan helemaal volgen wat je zegt.

Cfr de A3: klopt. Ik ben momenteel aan het kijken wat er hier mogelijk is qua laadmogelijkheden maar elke 180 km laden vind ik wat te veel van het goeie. Sowieso ga ik er wel eens mee rijden.

Dat maakt toch niet zoveel uit? Een elektrische auto hangt toch aan de prise van zodra je thuis parkeert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Martini Racing said:

Dat maakt toch niet zoveel uit? Een elektrische auto hangt toch aan de prise van zodra je thuis parkeert?

Niet als je thuis niet kan laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, biased view hier uiteraard, excuses.

Voor het rijplezier en algehele coolness: i3 want RWD. En one pedal driving perfect mogelijk, ik heb al vlot 270-280km rijbereik gehaald, wel zonder autostrade.

De MINI zweeft naar mijn  goesting te veel over de voorwielen bij stevig accelereren. Maar 't is maar wat je verlangt. 185km is vlot haalbaar met one pedal, maar ook daar zonder autostrade.

ID.3 is voor mij wel de mooiste.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid