Ga naar inhoud

Welke EV Leasewagen


Polygoon

EV shortlist  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. EV shortlist

    • BMW i3 120aH 5d
    • Hyundai Ioniq Electronic Feel 5d
    • Hyundai Kona Electric Twist 5d
    • Mini Cooper SE 3d
    • Volkswagen ID.3 Pro S 5d
    • Volkswagen ID.4 1st Edition 5d


Aanbevolen berichten

51 minutes ago, Polygoon said:

Volledig akkoord hoor, ik vind echter niet dat je de lijn gewoon mag doortrekken “zoals tanken”. Huidige lease doet wel 800-900 km op een tank. 

Wel benieuwd wat dat bij mij geeft. 330e heeft een tank van 40l. Met wat geluk raak je 600-700 km ver. 

Als je naar andere privé wagens kijkt, kleine benzinemotor en tank van 40l, dan is het verschil met een EV niet zo groot meer in aantal stops. En inderdaad, toiletbezoek + koffietje is meestal een kwartiertje, als dat 30 min fast charge wordt dan is dat ok.

Waar ik echter voor vrees is dat de infrastructuur niet gaat kunnen volgen. Als je kijkt naar wat ze hier willen invoeren: alle bedrijfswagens elektrisch vanaf 2026, dan moet men nu al bezig zijn met plannen rind laadinfrastructuur.

Ik zie het niet gebeuren en binnen dit en 5 jaar zit je met een mooi probleem qua laadcapaciteit ( en achterliggend capaciteit op het elektriciteitsnet). Verder stel ik mij ook vragen bij de kosten gelinkt aan publiek laden. Dat is toch wel erg duur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Monterey Jack zei:

Dat is toch wel erg duur.

Ik betaalde dit weekend 18 euro voor 27kWh aan een snelcharger (iets meer dan 100km range). Niet goedkoop, inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Polygoon said:

Ik betaalde dit weekend 18 euro voor 27kWh aan een snelcharger (iets meer dan 100km range). Niet goedkoop, inderdaad.

18 euro, dat is op dit moment 13 l naft of Diesel he :lol: Maw, dubbel zo duur als het typische ecodiesel-firmakrel

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Monterey Jack zei:

18 euro, dat is op dit moment 13 l naft of Diesel he :lol: Maw, dubbel zo duur als het typische ecodiesel-firmakrel

Maar wel 100% fiscaal aftrekbaar.... Tankkkaart hebben ze vorig jaar ook serieus laten dalen qua aftrekbaarheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Parsifal said:

Maar wel 100% fiscaal aftrekbaar.... Tankkkaart hebben ze vorig jaar ook serieus laten dalen qua aftrekbaarheid.

80% fiscaal aftrekken van 6 liter verbruik tov 100% fiscaal aftrekken van 13 liter verbruik ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

80% fiscaal aftrekken van 6 liter verbruik tov 100% fiscaal aftrekken van 13 liter verbruik ....

Tankkaart heeft dezelfde aftrekbaarheid als je wagen. in mijn geval is dat slechts 50%

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, Parsifal said:

Maar wel 100% fiscaal aftrekbaar.... Tankkkaart hebben ze vorig jaar ook serieus laten dalen qua aftrekbaarheid.

50% is de ondergrens dacht ik (zal waarschijnlijk wel veranderen), dus je zit met een bijkomende kost van 12.5% Maakt het verschil nog lang niet hoor. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Monterey Jack zei:

50% is de ondergrens dacht ik (zal waarschijnlijk wel veranderen), dus je zit met een bijkomende kost van 12.5% Maakt het verschil nog lang niet hoor. 

 

Niet voor dit specifiek voorbeeld natuurlijk. Maar de prijs per eenheid kan voor een laadpaal hoger liggen dan aan de pomp omwille van de fiscale stimuli.

40% is trouwens de ondergrens (uitstoot van 200g(WLTP) of hoger) :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Parsifal said:

Niet voor dit specifiek voorbeeld natuurlijk. Maar de prijs per eenheid kan voor een laadpaal hoger liggen dan aan de pomp omwille van de fiscale stimuli.

40% is trouwens de ondergrens (uitstoot van 200g(WLTP) of hoger) :) 

Zelfs aan 0% aftrekbaarheid zit je met uw 25% vennootschapsbelasting, dat geeft in dit voorbeeld nog steeds minstens 12 liter Diesel/Benzine

Er gaan heel veel fiscale stimuli moeten komen, om de prijs te gaan drukken (misschien zoals bij brandstof, met een maximumprijs). Al zie ik het eerder andersom gaan, nog wat accijnzen bijtoveren op brandstoffen om de stimuli op elektrisch laden te betalen, om zo een break-even situatie te vinden voor de consument waar de staat meer aan overhoudt dan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Zelfs aan 0% aftrekbaarheid zit je met uw 25% vennootschapsbelasting, dat geeft in dit voorbeeld nog steeds minstens 12 liter Diesel/Benzine

Er gaan heel veel fiscale stimuli moeten komen, om de prijs te gaan drukken (misschien zoals bij brandstof, met een maximumprijs). Al zie ik het eerder andersom gaan, nog wat accijnzen bijtoveren op brandstoffen om de stimuli op elektrisch laden te betalen, om zo een break-even situatie te vinden voor de consument waar de staat meer aan overhoudt dan nu.

Of meer concurrentie op de laadpaal infra om daar de prijs te drukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minutes ago, Polygoon said:

Of meer concurrentie op de laadpaal infra om daar de prijs te drukken.

Concurrentie alleen gaat dat niet oplossen. Niet vergeten dat het elektriciteitsnet in handen is van een (half) overheidsbedrijf en dat in heel wat steden het net ook totaal niet gebudgetteerd is op snelladers voor wagens. Daarnaast neemt een laadinfrastructuur ook een pak meer plek in dan een tankstation. Een auto tank je vol op 5 minuten, om dezelfde range te hebben moet je al minstens 1u laden.

Om 1 pomp te vervangen zit je dus aan 10 parkeerplaatsen en laadpalen. Meer infrastructuur en meer plek nodig dus. In steden ga je dan plekken krijgen waar ze publieke parking zullen innemen om laders te zetten --> minder publieke parking beschikbaar --> Prijs gaat omhoog gaan voor parkeren. 

Los van het feit dat het beter is voor het milieu wel weer een typisch Groen speerpunt, mooi idee maar in de achtergrond gewoon gigantisch duur en vooral de gewone man die getroffen wordt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons op het werk hebben ze 2 (onlangs eentje bijgeplaatst) laadpalen. Ze mogen enkel gebruikt worden door mensen met een auto van de firma. A.k.a het hoger management dus.

Goede stimulans. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Concurrentie alleen gaat dat niet oplossen. Niet vergeten dat het elektriciteitsnet in handen is van een (half) overheidsbedrijf en dat in heel wat steden het net ook totaal niet gebudgetteerd is op snelladers voor wagens. Daarnaast neemt een laadinfrastructuur ook een pak meer plek in dan een tankstation. Een auto tank je vol op 5 minuten, om dezelfde range te hebben moet je al minstens 1u laden.
Om 1 pomp te vervangen zit je dus aan 10 parkeerplaatsen en laadpalen. Meer infrastructuur en meer plek nodig dus. In steden ga je dan plekken krijgen waar ze publieke parking zullen innemen om laders te zetten --> minder publieke parking beschikbaar --> Prijs gaat omhoog gaan voor parkeren. 
Los van het feit dat het beter is voor het milieu wel weer een typisch Groen speerpunt, mooi idee maar in de achtergrond gewoon gigantisch duur en vooral de gewone man die getroffen wordt.
Maar doordat mensen ook thuis kunnen "tanken" zijn er ook weer meer "tankstations". We gaan ook niet allemaal aan de EV, electriciteit gaat een deel afdekken. Een snellader gebruikt een EV gebruiker in principe sporadisch.

Het is gewoon een optie er bij voor diegene waar dat past.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, josenjef said:

Maar doordat mensen ook thuis kunnen "tanken" zijn er ook weer meer "tankstations". We gaan ook niet allemaal aan de EV, electriciteit gaat een deel afdekken. Een snellader gebruikt een EV gebruiker in principe sporadisch.

Het is gewoon een optie er bij voor diegene waar dat past.

Het is een optie voor een deel van de bevolking, waar AM in de top 20% valt vermoed ik.

Even op statbel gekeken naar de karakteristieken van de Belgische woningmarkt (https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/gebouwenpark#panel-12)

image.png.80c4caef64d788da3a692ac04872279f.png

In Vlaanderen woont 50% in een gesloten bebouwing of appartement, in Brussel 90%, Wallonie 45%. Alles samen volgens die cijfers zit je aan bijna 3 miljoen woonunits! Laten we ook stellen dat in die groep, minstens de helft geen eigen parkeerplaats heeft, of geen mogelijkheden heeft tot voorzien van laadinstallatie. Zeker in steden. Allemaal publiek laden dus. 

Van de 10 autos die nu gaan tanken, ga je er in de toekomst 5 hebben die constant thuis kunnen laden, en die in het beste geval geen lader nodig hebben. Laten we voor de eenvoud dat zou houden en ook daar de bedrijfswagens catalogeren. Blijf je nog steeds 5/10 auto's hebben die enkel publiek gaat laden, wat nog steeds zijn impact gaat hebben op de beschikbare ruimte.

Zelfs in een utopisch voorbeeld waar je op 1u even veel zou kunnen laden dan wat je met 50l diesel kan rijden (50l tanken duurt zelfs geen 5 minuten) heb je nog steeds 5x meer plekken nodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een optie voor een deel van de bevolking, waar AM in de top 20% valt vermoed ik.
Even op statbel gekeken naar de karakteristieken van de Belgische woningmarkt (https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/gebouwenpark#panel-12)
image.png.80c4caef64d788da3a692ac04872279f.png
In Vlaanderen woont 50% in een gesloten bebouwing of appartement, in Brussel 90%, Wallonie 45%. Alles samen volgens die cijfers zit je aan bijna 3 miljoen woonunits! Laten we ook stellen dat in die groep, minstens de helft geen eigen parkeerplaats heeft, of geen mogelijkheden heeft tot voorzien van laadinstallatie. Zeker in steden. Allemaal publiek laden dus. 
Van de 10 autos die nu gaan tanken, ga je er in de toekomst 5 hebben die constant thuis kunnen laden, en die in het beste geval geen lader nodig hebben. Laten we voor de eenvoud dat zou houden en ook daar de bedrijfswagens catalogeren. Blijf je nog steeds 5/10 auto's hebben die enkel publiek gaat laden, wat nog steeds zijn impact gaat hebben op de beschikbare ruimte.
Zelfs in een utopisch voorbeeld waar je op 1u even veel zou kunnen laden dan wat je met 50l diesel kan rijden (50l tanken duurt zelfs geen 5 minuten) heb je nog steeds 5x meer plekken nodig.
 
Het aantal bedrijfswagens gaat wel zakken neem ik azn, maar er liggen serieuze uitdagingen/kosten/veranderingen in het verschiet denk ik. Al denk ik wel dat de overheid er vanuit gaat dat bedrijven overdag in laadcapaciteit gaan voorzien [emoji6] daar willen ze duidelijk alles gaan op afschuiven.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Monterey Jack zei:

Wel benieuwd wat dat bij mij geeft. 330e heeft een tank van 40l. Met wat geluk raak je 600-700 km ver. 

Als je naar andere privé wagens kijkt, kleine benzinemotor en tank van 40l, dan is het verschil met een EV niet zo groot meer in aantal stops. En inderdaad, toiletbezoek + koffietje is meestal een kwartiertje, als dat 30 min fast charge wordt dan is dat ok.

Waar ik echter voor vrees is dat de infrastructuur niet gaat kunnen volgen. Als je kijkt naar wat ze hier willen invoeren: alle bedrijfswagens elektrisch vanaf 2026, dan moet men nu al bezig zijn met plannen rind laadinfrastructuur.

Ik zie het niet gebeuren en binnen dit en 5 jaar zit je met een mooi probleem qua laadcapaciteit ( en achterliggend capaciteit op het elektriciteitsnet). Verder stel ik mij ook vragen bij de kosten gelinkt aan publiek laden. Dat is toch wel erg duur.

 

Infrastructuur (en dan eerder elektriciteitsinfrastructuur) is voor een deel (r)overheid. Die denken niet op lange termijn. Dat zijn problemen voor "de volgende shift". :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/1/2021 om 08:47, ir_fuel zei:

Dat gaat nog wat geven. Hoeveel woningen kunnen het aan van 2 auto's tegelijk te laden?

Bij hoeveel mensen die met twee een EV hebben, wordt er zoveel gereden dat die iedere dag moet opgeladen worden?

En als dat via het gewone stopcontact is (met een laadtijd van 12u natuurlijk), en gescheiden circuits, dan verwacht ik daar niet veel problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij hoeveel mensen die met twee een EV hebben, wordt er zoveel gereden dat die iedere dag moet opgeladen worden?
En als dat via het gewone stopcontact is (met een laadtijd van 12u natuurlijk), en gescheiden circuits, dan verwacht ik daar niet veel problemen.
Bij mijn vrouw op het werk staan solar carports, dus die voorzien in een laadcapaciteit voor overdag. 30 km enkele rit voor haar naar haar werk, dus af en toe daar eens aan de stekker tijdens de week zou volstaan. Ook nog eens 2 dagen thuiswerk vanaf nu en die behoefte verschuift helemaal. Ze fietst bij mooi weer ook nog eens de helft van het traject.

Ik denk dat we er echt wel gaan komen, gewoon vooruit kijken en kijken wat binnen jouw mogelijkheden ligt.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Marvin zei:

Snel antwoord: 98% van hun energie is hernieuwbaar en komt uit hydropower, dus niet afhankelijk van de zon/wind. 

https://www.regjeringen.no/en/topics/energy/renewable-energy/id2000124/

Of die energie nu van hydropower of zwarte kool komt, daar hangt de laad infra toch niet vanaf? Ze moeten daar toch genoeg palen, parkeerplekken e.a. voorzien om die auto’s te laden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Polygoon said:

Ik ken de actuele situatie niet ginder maar hoe doen ze het daar? 

336016D3-AF59-43EC-A295-5283B59D38A9.jpeg

 

38 minutes ago, Polygoon said:

Of die energie nu van hydropower of zwarte kool komt, daar hangt de laad infra toch niet vanaf? Ze moeten daar toch genoeg palen, parkeerplekken e.a. voorzien om die auto’s te laden? 

Een regering die al van in de jaren 90 inziet dat dat de toekomst is, en sinds 2010 heel veel incentives heeft lopen:

https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/

Maw: een land met toekomstvisie. Dat vs een land dat op een avond hard op iemand zijn schenen schopt om de dag nadien te merken dat dat een negatief effect heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid