Monterey Jack 4.817 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 51 minutes ago, Polygoon said: Volledig akkoord hoor, ik vind echter niet dat je de lijn gewoon mag doortrekken “zoals tanken”. Huidige lease doet wel 800-900 km op een tank. Wel benieuwd wat dat bij mij geeft. 330e heeft een tank van 40l. Met wat geluk raak je 600-700 km ver. Als je naar andere privé wagens kijkt, kleine benzinemotor en tank van 40l, dan is het verschil met een EV niet zo groot meer in aantal stops. En inderdaad, toiletbezoek + koffietje is meestal een kwartiertje, als dat 30 min fast charge wordt dan is dat ok. Waar ik echter voor vrees is dat de infrastructuur niet gaat kunnen volgen. Als je kijkt naar wat ze hier willen invoeren: alle bedrijfswagens elektrisch vanaf 2026, dan moet men nu al bezig zijn met plannen rind laadinfrastructuur. Ik zie het niet gebeuren en binnen dit en 5 jaar zit je met een mooi probleem qua laadcapaciteit ( en achterliggend capaciteit op het elektriciteitsnet). Verder stel ik mij ook vragen bij de kosten gelinkt aan publiek laden. Dat is toch wel erg duur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.209 Geplaatst: 12 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2021 1 minuut geleden, Monterey Jack zei: Dat is toch wel erg duur. Ik betaalde dit weekend 18 euro voor 27kWh aan een snelcharger (iets meer dan 100km range). Niet goedkoop, inderdaad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monterey Jack 4.817 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 2 minutes ago, Polygoon said: Ik betaalde dit weekend 18 euro voor 27kWh aan een snelcharger (iets meer dan 100km range). Niet goedkoop, inderdaad. 18 euro, dat is op dit moment 13 l naft of Diesel he Maw, dubbel zo duur als het typische ecodiesel-firmakrel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Parsifal 3.751 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 2 uren geleden, Monterey Jack zei: 18 euro, dat is op dit moment 13 l naft of Diesel he Maw, dubbel zo duur als het typische ecodiesel-firmakrel Maar wel 100% fiscaal aftrekbaar.... Tankkkaart hebben ze vorig jaar ook serieus laten dalen qua aftrekbaarheid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.855 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 12 minutes ago, Parsifal said: Maar wel 100% fiscaal aftrekbaar.... Tankkkaart hebben ze vorig jaar ook serieus laten dalen qua aftrekbaarheid. 80% fiscaal aftrekken van 6 liter verbruik tov 100% fiscaal aftrekken van 13 liter verbruik .... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Parsifal 3.751 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 1 minuut geleden, ir_fuel zei: 80% fiscaal aftrekken van 6 liter verbruik tov 100% fiscaal aftrekken van 13 liter verbruik .... Tankkaart heeft dezelfde aftrekbaarheid als je wagen. in mijn geval is dat slechts 50% Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monterey Jack 4.817 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 25 minutes ago, Parsifal said: Maar wel 100% fiscaal aftrekbaar.... Tankkkaart hebben ze vorig jaar ook serieus laten dalen qua aftrekbaarheid. 50% is de ondergrens dacht ik (zal waarschijnlijk wel veranderen), dus je zit met een bijkomende kost van 12.5% Maakt het verschil nog lang niet hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Parsifal 3.751 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 Zojuist, Monterey Jack zei: 50% is de ondergrens dacht ik (zal waarschijnlijk wel veranderen), dus je zit met een bijkomende kost van 12.5% Maakt het verschil nog lang niet hoor. Niet voor dit specifiek voorbeeld natuurlijk. Maar de prijs per eenheid kan voor een laadpaal hoger liggen dan aan de pomp omwille van de fiscale stimuli. 40% is trouwens de ondergrens (uitstoot van 200g(WLTP) of hoger) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monterey Jack 4.817 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 5 minutes ago, Parsifal said: Niet voor dit specifiek voorbeeld natuurlijk. Maar de prijs per eenheid kan voor een laadpaal hoger liggen dan aan de pomp omwille van de fiscale stimuli. 40% is trouwens de ondergrens (uitstoot van 200g(WLTP) of hoger) Zelfs aan 0% aftrekbaarheid zit je met uw 25% vennootschapsbelasting, dat geeft in dit voorbeeld nog steeds minstens 12 liter Diesel/Benzine Er gaan heel veel fiscale stimuli moeten komen, om de prijs te gaan drukken (misschien zoals bij brandstof, met een maximumprijs). Al zie ik het eerder andersom gaan, nog wat accijnzen bijtoveren op brandstoffen om de stimuli op elektrisch laden te betalen, om zo een break-even situatie te vinden voor de consument waar de staat meer aan overhoudt dan nu. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.209 Geplaatst: 12 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2021 21 minuten geleden, Monterey Jack zei: Zelfs aan 0% aftrekbaarheid zit je met uw 25% vennootschapsbelasting, dat geeft in dit voorbeeld nog steeds minstens 12 liter Diesel/Benzine Er gaan heel veel fiscale stimuli moeten komen, om de prijs te gaan drukken (misschien zoals bij brandstof, met een maximumprijs). Al zie ik het eerder andersom gaan, nog wat accijnzen bijtoveren op brandstoffen om de stimuli op elektrisch laden te betalen, om zo een break-even situatie te vinden voor de consument waar de staat meer aan overhoudt dan nu. Of meer concurrentie op de laadpaal infra om daar de prijs te drukken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.855 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 17 minutes ago, Polygoon said: Of meer concurrentie op de laadpaal infra om daar de prijs te drukken. LOL Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monterey Jack 4.817 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 44 minutes ago, Polygoon said: Of meer concurrentie op de laadpaal infra om daar de prijs te drukken. Concurrentie alleen gaat dat niet oplossen. Niet vergeten dat het elektriciteitsnet in handen is van een (half) overheidsbedrijf en dat in heel wat steden het net ook totaal niet gebudgetteerd is op snelladers voor wagens. Daarnaast neemt een laadinfrastructuur ook een pak meer plek in dan een tankstation. Een auto tank je vol op 5 minuten, om dezelfde range te hebben moet je al minstens 1u laden. Om 1 pomp te vervangen zit je dus aan 10 parkeerplaatsen en laadpalen. Meer infrastructuur en meer plek nodig dus. In steden ga je dan plekken krijgen waar ze publieke parking zullen innemen om laders te zetten --> minder publieke parking beschikbaar --> Prijs gaat omhoog gaan voor parkeren. Los van het feit dat het beter is voor het milieu wel weer een typisch Groen speerpunt, mooi idee maar in de achtergrond gewoon gigantisch duur en vooral de gewone man die getroffen wordt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Hazen 3.269 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 Bij ons op het werk hebben ze 2 (onlangs eentje bijgeplaatst) laadpalen. Ze mogen enkel gebruikt worden door mensen met een auto van de firma. A.k.a het hoger management dus. Goede stimulans. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 320 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 Concurrentie alleen gaat dat niet oplossen. Niet vergeten dat het elektriciteitsnet in handen is van een (half) overheidsbedrijf en dat in heel wat steden het net ook totaal niet gebudgetteerd is op snelladers voor wagens. Daarnaast neemt een laadinfrastructuur ook een pak meer plek in dan een tankstation. Een auto tank je vol op 5 minuten, om dezelfde range te hebben moet je al minstens 1u laden. Om 1 pomp te vervangen zit je dus aan 10 parkeerplaatsen en laadpalen. Meer infrastructuur en meer plek nodig dus. In steden ga je dan plekken krijgen waar ze publieke parking zullen innemen om laders te zetten --> minder publieke parking beschikbaar --> Prijs gaat omhoog gaan voor parkeren. Los van het feit dat het beter is voor het milieu wel weer een typisch Groen speerpunt, mooi idee maar in de achtergrond gewoon gigantisch duur en vooral de gewone man die getroffen wordt.Maar doordat mensen ook thuis kunnen "tanken" zijn er ook weer meer "tankstations". We gaan ook niet allemaal aan de EV, electriciteit gaat een deel afdekken. Een snellader gebruikt een EV gebruiker in principe sporadisch.Het is gewoon een optie er bij voor diegene waar dat past.Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monterey Jack 4.817 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 4 minutes ago, josenjef said: Maar doordat mensen ook thuis kunnen "tanken" zijn er ook weer meer "tankstations". We gaan ook niet allemaal aan de EV, electriciteit gaat een deel afdekken. Een snellader gebruikt een EV gebruiker in principe sporadisch. Het is gewoon een optie er bij voor diegene waar dat past. Het is een optie voor een deel van de bevolking, waar AM in de top 20% valt vermoed ik. Even op statbel gekeken naar de karakteristieken van de Belgische woningmarkt (https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/gebouwenpark#panel-12) In Vlaanderen woont 50% in een gesloten bebouwing of appartement, in Brussel 90%, Wallonie 45%. Alles samen volgens die cijfers zit je aan bijna 3 miljoen woonunits! Laten we ook stellen dat in die groep, minstens de helft geen eigen parkeerplaats heeft, of geen mogelijkheden heeft tot voorzien van laadinstallatie. Zeker in steden. Allemaal publiek laden dus. Van de 10 autos die nu gaan tanken, ga je er in de toekomst 5 hebben die constant thuis kunnen laden, en die in het beste geval geen lader nodig hebben. Laten we voor de eenvoud dat zou houden en ook daar de bedrijfswagens catalogeren. Blijf je nog steeds 5/10 auto's hebben die enkel publiek gaat laden, wat nog steeds zijn impact gaat hebben op de beschikbare ruimte. Zelfs in een utopisch voorbeeld waar je op 1u even veel zou kunnen laden dan wat je met 50l diesel kan rijden (50l tanken duurt zelfs geen 5 minuten) heb je nog steeds 5x meer plekken nodig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 320 Geplaatst: 12 januari 2021 Delen Geplaatst: 12 januari 2021 Het is een optie voor een deel van de bevolking, waar AM in de top 20% valt vermoed ik. Even op statbel gekeken naar de karakteristieken van de Belgische woningmarkt (https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/gebouwenpark#panel-12) In Vlaanderen woont 50% in een gesloten bebouwing of appartement, in Brussel 90%, Wallonie 45%. Alles samen volgens die cijfers zit je aan bijna 3 miljoen woonunits! Laten we ook stellen dat in die groep, minstens de helft geen eigen parkeerplaats heeft, of geen mogelijkheden heeft tot voorzien van laadinstallatie. Zeker in steden. Allemaal publiek laden dus. Van de 10 autos die nu gaan tanken, ga je er in de toekomst 5 hebben die constant thuis kunnen laden, en die in het beste geval geen lader nodig hebben. Laten we voor de eenvoud dat zou houden en ook daar de bedrijfswagens catalogeren. Blijf je nog steeds 5/10 auto's hebben die enkel publiek gaat laden, wat nog steeds zijn impact gaat hebben op de beschikbare ruimte. Zelfs in een utopisch voorbeeld waar je op 1u even veel zou kunnen laden dan wat je met 50l diesel kan rijden (50l tanken duurt zelfs geen 5 minuten) heb je nog steeds 5x meer plekken nodig. Het aantal bedrijfswagens gaat wel zakken neem ik azn, maar er liggen serieuze uitdagingen/kosten/veranderingen in het verschiet denk ik. Al denk ik wel dat de overheid er vanuit gaat dat bedrijven overdag in laadcapaciteit gaan voorzien [emoji6] daar willen ze duidelijk alles gaan op afschuiven.Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joske 670 Geplaatst: 13 januari 2021 Delen Geplaatst: 13 januari 2021 17 uren geleden, Monterey Jack zei: Wel benieuwd wat dat bij mij geeft. 330e heeft een tank van 40l. Met wat geluk raak je 600-700 km ver. Als je naar andere privé wagens kijkt, kleine benzinemotor en tank van 40l, dan is het verschil met een EV niet zo groot meer in aantal stops. En inderdaad, toiletbezoek + koffietje is meestal een kwartiertje, als dat 30 min fast charge wordt dan is dat ok. Waar ik echter voor vrees is dat de infrastructuur niet gaat kunnen volgen. Als je kijkt naar wat ze hier willen invoeren: alle bedrijfswagens elektrisch vanaf 2026, dan moet men nu al bezig zijn met plannen rind laadinfrastructuur. Ik zie het niet gebeuren en binnen dit en 5 jaar zit je met een mooi probleem qua laadcapaciteit ( en achterliggend capaciteit op het elektriciteitsnet). Verder stel ik mij ook vragen bij de kosten gelinkt aan publiek laden. Dat is toch wel erg duur. Infrastructuur (en dan eerder elektriciteitsinfrastructuur) is voor een deel (r)overheid. Die denken niet op lange termijn. Dat zijn problemen voor "de volgende shift". Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 13 januari 2021 Delen Geplaatst: 13 januari 2021 Op 12/1/2021 om 08:47, ir_fuel zei: Dat gaat nog wat geven. Hoeveel woningen kunnen het aan van 2 auto's tegelijk te laden? Bij hoeveel mensen die met twee een EV hebben, wordt er zoveel gereden dat die iedere dag moet opgeladen worden? En als dat via het gewone stopcontact is (met een laadtijd van 12u natuurlijk), en gescheiden circuits, dan verwacht ik daar niet veel problemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.209 Geplaatst: 13 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2021 Ik ken de actuele situatie niet ginder maar hoe doen ze het daar? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 320 Geplaatst: 13 januari 2021 Delen Geplaatst: 13 januari 2021 Bij hoeveel mensen die met twee een EV hebben, wordt er zoveel gereden dat die iedere dag moet opgeladen worden? En als dat via het gewone stopcontact is (met een laadtijd van 12u natuurlijk), en gescheiden circuits, dan verwacht ik daar niet veel problemen.Bij mijn vrouw op het werk staan solar carports, dus die voorzien in een laadcapaciteit voor overdag. 30 km enkele rit voor haar naar haar werk, dus af en toe daar eens aan de stekker tijdens de week zou volstaan. Ook nog eens 2 dagen thuiswerk vanaf nu en die behoefte verschuift helemaal. Ze fietst bij mooi weer ook nog eens de helft van het traject.Ik denk dat we er echt wel gaan komen, gewoon vooruit kijken en kijken wat binnen jouw mogelijkheden ligt. Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marvin 249 Geplaatst: 14 januari 2021 Delen Geplaatst: 14 januari 2021 16 hours ago, Polygoon said: Ik ken de actuele situatie niet ginder maar hoe doen ze het daar? Snel antwoord: 98% van hun energie is hernieuwbaar en komt uit hydropower, dus niet afhankelijk van de zon/wind. https://www.regjeringen.no/en/topics/energy/renewable-energy/id2000124/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.209 Geplaatst: 14 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2021 16 minuten geleden, Marvin zei: Snel antwoord: 98% van hun energie is hernieuwbaar en komt uit hydropower, dus niet afhankelijk van de zon/wind. https://www.regjeringen.no/en/topics/energy/renewable-energy/id2000124/ Of die energie nu van hydropower of zwarte kool komt, daar hangt de laad infra toch niet vanaf? Ze moeten daar toch genoeg palen, parkeerplekken e.a. voorzien om die auto’s te laden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monterey Jack 4.817 Geplaatst: 14 januari 2021 Delen Geplaatst: 14 januari 2021 17 hours ago, Polygoon said: Ik ken de actuele situatie niet ginder maar hoe doen ze het daar? 38 minutes ago, Polygoon said: Of die energie nu van hydropower of zwarte kool komt, daar hangt de laad infra toch niet vanaf? Ze moeten daar toch genoeg palen, parkeerplekken e.a. voorzien om die auto’s te laden? Een regering die al van in de jaren 90 inziet dat dat de toekomst is, en sinds 2010 heel veel incentives heeft lopen: https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/ Maw: een land met toekomstvisie. Dat vs een land dat op een avond hard op iemand zijn schenen schopt om de dag nadien te merken dat dat een negatief effect heeft. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tommie 8.466 Geplaatst: 15 januari 2021 Delen Geplaatst: 15 januari 2021 Niet vergeten natuurlijk dat Noorwegen een zot rijk land is wegens een hoop natural resources zoals... olie. 2 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Parsifal 3.751 Geplaatst: 15 januari 2021 Delen Geplaatst: 15 januari 2021 Woont ook maar 5 miljoen man. Dan is het wat makkelijker om infrastructuur te voorzien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.