Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Asserti zei:

De constructeur geeft de bruto en netto capaciteit op van de batterij, dus daar zou je toch op mogen rekenen?

Hopelijk mag je daar inderdaad op rekenen, toch zeker als ze net nieuw is. Maar de laadpaal geeft bijvoorbeeld enkel weer hoeveel stroom er uit is gegaan en niet hoeveel die neemt uit uw elektriciteitskast. En dan zit er waarschijnlijk nog wel een licht verlies tussen de aansluiting op de auto en de batterij in de auto. Als je écht wil weten hoeveel kWh 1 laadbeurt verbruikt, kan je dus maar beter voor het laadpunt meten. Dit kan je dan inderdaad wel vergelijken met de opgegeven bruikbare capaciteit van de batterij (al zal je batterij waarschijnlijk nooit echt leeg zijn als je thuiskomt, dus kan je het eigenlijk best vergelijken met hoeveel kWh er bij is gekomen in de auto na de laadbeurt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, SG_F21 said:

Maar de laadpaal geeft bijvoorbeeld enkel weer hoeveel stroom er uit is gegaan en niet hoeveel die neemt uit uw elektriciteitskast.

Hoe weet jij dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand die meer weet wat allemaal mag en niet mag/ de voorwaarden voor het laden van PHEV/EV voertuigen in ondergrondse parkeergarages?

Ik mag, (nagevraagd bij syndicus) ondergronds geen wallbox/laadpaal installeren in mijn privatief afgesloten garagebox (sprinklerinstallatie voorzien).

Maar mag het laden van een PHEV/EV (in mijn geval PHEV) wel via stopcontact? Hier kan de syndicus mij geen duidelijk antwoord op geven..
Ik weet dat het niet zo efficiënt is, laden via een stopcontact maar het is dit ofwel laden aan publieke tarieven en +- 1km wandelen naar dichtstbijzijnde laadpaal hier op de baan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die van het werk is niet laden = niet laden. Dus geen wallbox en geen gewoon stopcontact.

Er is een hollandse collega die zijn laadkabel kwijt is na 3 waarschuwingen. En die indien hij nog betrapt wordt, geen toegang meer krijgt.

Brandtechnisch is die garage niet in orde voor het laden, daarom dat ze er zo streng op zijn.

Ook sprinkler aanwezig, maar brandweerverslag zegt nope.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, Fille said:

Iemand die meer weet wat allemaal mag en niet mag/ de voorwaarden voor het laden van PHEV/EV voertuigen in ondergrondse parkeergarages?

Ik mag, (nagevraagd bij syndicus) ondergronds geen wallbox/laadpaal installeren in mijn privatief afgesloten garagebox (sprinklerinstallatie voorzien).

Maar mag het laden van een PHEV/EV (in mijn geval PHEV) wel via stopcontact? Hier kan de syndicus mij geen duidelijk antwoord op geven..
Ik weet dat het niet zo efficiënt is, laden via een stopcontact maar het is dit ofwel laden aan publieke tarieven en +- 1km wandelen naar dichtstbijzijnde laadpaal hier op de baan.
 

Daar zijn geen wetten rond. Hangt dus puur af van wat in het interne reglement van je gebouw staat. Als daar enkel in staat dat een laadpaal plaatsen niet mag, dan mag de rest wel. Als er in staat dat laden niet mag, dan mag het ook niet met een gewone kabel.

Los van het feit dat een laadpaal veiliger is dan uren lang veel stroom trekken door een gewoon stopcontact.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, gewoon ik said:

Ook sprinkler aanwezig, maar brandweerverslag zegt nope.

Met sprinklers loop je niet ver als zo een (PH)EV batterij vuur vat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Met sprinklers loop je niet ver als zo een (PH)EV batterij vuur vat.

Als het brandt daar, ga ik nochtans ver lopen.

1/3.

Maar water toevoeren is het makkelijke gedeelte. 9/10 keer zet je de boel onder water, kan dat kleine dompelpompje niet volgen en staat de sprinklerpomp onder water (staat op mijn werk op -2 in het technisch lokaal), stopt die met werken en zit je met veel rook, veel water en een brand die blijft branden.

Is verouderde boel waar we nu nog zitten. Ik hoop dat dit in nieuwe dingen veel beter allemaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Daar zijn geen wetten rond.

Neen, maar men kijkt momenteel wel naar de Regels van Goed Vakmanschap (RGV) voor EV's in parkings die door Fireforum onlangs in een 2de editie uitgewerkt werden: https://www.fireforum.be/nieuws/rgv-elektrische-voertuigen-in-parkings-2de-editie-online

Hier downloaden zonder e-mailadres achter te laten: https://zuid-oost.hulpverleningszone.be/pagina/elektrische-voertuigen-in-parkings-regel-van-goed-vakmanschap-rgv

Die regels zijn meestal een voorzet voor een wet rond die materie, dus als je dat als leidraad neemt, zit je goed. Het probleem is dat sommige syndici niet op de hoogte zijn van deze materie, ook al is dit brandend (:D) actueel in appartementsblokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoe weet jij dat?

Iemand die we kennen heeft 2 laadpalen, een duurdere en een goedkope. Hij heeft bij beide gemeten hoeveel stroom de laadpaal neemt om de wagen x aantal kWh op te laden. Bij hem verbruikte de goedkope laadpaal meer stroom dan de duurdere, zonder dat deze aangaf dat er ook meer stroom naar de auto zou gestuurd zijn of dat de batterij meer opgeladen was. Op gelijk welke laadmethode zal er wel verlies zitten, maar het hangt dus ook af van welke apparatuur je juist gebruikt. 

Exacte cijfers heb ik nu niet want het is al 1-2 jaar geleden dat hij dit getest heeft en ons had laten weten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is dat een laadpaal die zelf veel stroom nodig heeft. In principe is een laadpaal (ac) gewoon een veredeld stopcontact. De omvormer die wat verliezen veroorzaakt zit in de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien hebben de kabels naar die goedkope laadpaal een kleinere doorsnede?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

En eer dat substantieel wordt ....

Ja, zal inderdaad niet het grootste verlies zijn. Maar exacte cijfers heeft @SG_F21 niet, dus je weet niet waa die 'meer' op slaat.

Verlies over 10m koper kabel bij 32A:

image.png.8037d74005bae5b8489d1c045f08ecbf.png

Ik zou daar nooit 2.5 of 4 voor gebruiken, maar je weet nooit wat ze doen bij zo goedkope installaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/3/2024 om 18:20, Fille zei:

Iemand die meer weet wat allemaal mag en niet mag/ de voorwaarden voor het laden van PHEV/EV voertuigen in ondergrondse parkeergarages?

Ik mag, (nagevraagd bij syndicus) ondergronds geen wallbox/laadpaal installeren in mijn privatief afgesloten garagebox (sprinklerinstallatie voorzien).

Maar mag het laden van een PHEV/EV (in mijn geval PHEV) wel via stopcontact? Hier kan de syndicus mij geen duidelijk antwoord op geven..
Ik weet dat het niet zo efficiënt is, laden via een stopcontact maar het is dit ofwel laden aan publieke tarieven en +- 1km wandelen naar dichtstbijzijnde laadpaal hier op de baan.
 

sprinklage is een job op zijn eigen.

De bedoeling van een sprinklerinstallatie zoals je ze meestal ziet, is enkel de brand onder controle te houden, tot de brandweer er is.   In functie van de brandlast die onder de installatie staat, gaat men berekenen hoeveel sprinklers er moeten komen, en welk debiet, en hoe lang ze dit moeten kunnen leveren.   De brandlast van een EV is hoger dan die van ICE.

Gewoonlijk gaan er bij een brand ook maar enkele sprinklerkoppen open (die dichttbij de vuurhaard).  Het is niet zo, zoals in Amerikaanse films uit de 80's, dat een rookdetector de hele installatie doet afgaan, en de ruimte in kwestie volledig doorzopen wordt met water.  Een brand van een elektrisch voertuig zal nooit onder controle te houden zijn met een sprinklerinstallatie.

 

Het opladen van EV's in parking-garages van appartementen is momenteel een behoorlijk hot item in de verzekeringswereld.  Langs de andere kant:  er zijn veel meer branden door elektrische fietsen en steps dan door auto's.  De veiligheidsprocedures die autofabrikanten gebruiken zijn vele malen strenger dan die van de Chinese fietsenproducenten.  Het risico dat een fietsbatterij valt en zo beschadigd wordt, is groot.

We zijn bezig met een aantal dossiers voor onderaannemers van De Lijn, die gepushed worden om over te schakelen op elektrische bussen.  De normen die de verzekeraars (en dan vooral Ethias) willen opleggen zijn totaal gek:  brandmuren tussen de bussen onderling, grote tussenafstanden om overslag te voorkomen,...  kortom; eigenlijk niet werkbaar.

Het laatste woord is in deze nog niet geschreven of gezegd.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het bij fille eerder een geval zal zijn van gemeenschappelijke kost?

Veel garage's hebben een gemeenschappelijke teller, als je daar dan een laadpaal gaat aanhangen gaan de anderen niet content zijn.  als je een afgesloten box hebt, met stopcontact zou ik hem ook gewoon in de stekker durven steken. Dan valt het ook minder op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, tuscani zei:

ik denk dat het bij fille eerder een geval zal zijn van gemeenschappelijke kost?

Veel garage's hebben een gemeenschappelijke teller, als je daar dan een laadpaal gaat aanhangen gaan de anderen niet content zijn.  als je een afgesloten box hebt, met stopcontact zou ik hem ook gewoon in de stekker durven steken. Dan valt het ook minder op.

Nee, de stroom in mijn garagebox is aangesloten op mijn persoonlijke electriciteitsaansluiting.

Mijn garagebox is afgesloten door garagepoort en zijwaarts/achtermuur is afgesloten betonmuur. Is volledig afgesloten garagebox dus.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Fille zei:

Nee, de stroom in mijn garagebox is aangesloten op mijn persoonlijke electriciteitsaansluiting.

Mijn garagebox is afgesloten door garagepoort en zijwaarts/achtermuur is afgesloten betonmuur. Is volledig afgesloten garagebox dus.
 

Dan hangt het gewoon af van de dikte van de kabel? Ik zou persoonlijk liever via een laadpaal laden dan continue aan een gewone stekkerdoos  voor oververhitting te voorkomen. Kan je dat niet wijsmaken aan de syndicus? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, tuscani zei:

Dan hangt het gewoon af van de dikte van de kabel? Ik zou persoonlijk liever via een laadpaal laden dan continue aan een gewone stekkerdoos  voor oververhitting te voorkomen. Kan je dat niet wijsmaken aan de syndicus? 

Heb 3 installateurs laten langskomen voor prijsofferte.

Dankzij klote bouwheer (appartement is gebouwd in 2010) destijds alles van kabels direct slecht weggewerkt in buizen en opgevuld (moet breekwerk aan te pas komen) + lange afstand om kabel te leggen voor eventuele installatie buiten op prive parking. Komt erbij dat voetpad moet opgebroken worden.. spreken we al gauw qua prijs van 4 a 5Ke incl btw voor een simpele laadpaal.  Dat is het me niet waard voor PHEV voertuig... Dan spreken we nog niet dat iedereen van de VME nog akkoord moet gaan met mijn voorstel voor installatie op prive parking.

Voor laadpaal/wallbox installatie in de afgesloten garagebox is de kabel te zwak + mag niet van syndicus.

Enigste mogelijk om nog thuis te kunnen laden is via gewoon stopcontact in de garagebox, maar dat is ook grijze zone... en daar speel ik toch liever op safe in geval van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor een hybride? Dan zou ik gewoon  stekkeren. Laadpaal is dan sowieso toch overkill.  En al zeker als je idd zo´n kosten moet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/3/2024 om 16:37, Soundstorm zei:

Ja, zal inderdaad niet het grootste verlies zijn. Maar exacte cijfers heeft @SG_F21 niet, dus je weet niet waa die 'meer' op slaat.

Verlies over 10m koper kabel bij 32A:

image.png.8037d74005bae5b8489d1c045f08ecbf.png

Ik zou daar nooit 2.5 of 4 voor gebruiken, maar je weet nooit wat ze doen bij zo goedkope installaties.

Zal eens vragen aan die persoon die het testte of hij nog cijfers heeft die hij kan doorsturen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid