Ga naar inhoud

Forum voor EV's


Polygoon

Aanbevolen berichten

Ondanks dat ik de AM community in m'n hart draag, draagt de AM community EV's niet in hun hart :D (sommige wel maar bon, you get the point). 

Zijn er hier nog users die actief zijn op andere fora (eventueel specifieke EV fora) ? Ik lees en leer graag bij over EV's en hier op AM is de activiteit in het EV gedeelte (momenteel) op een zeer laag pitje. (Komt natuurlijk door de negatieve connotatie dat dit deel kreeg door een vroegere user die zijn mening als de enige waarheid aannam). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dagelijks gebruik vind ik een EV prima zolang je jezelf kan behelpen naar laad infrastructuur toe. Iedereen moet dit op vandaag nog voor zichzelf uitmaken. Moest ik een bedrijfswagen mogen kiezen zou ik zeker een EV overwegen zolang de range een beetje ok is (>300 reeële kms). Maar het staat gewoon vast dat EV's nog in hun kinderschoenen staan en er nog veel verbeteringen kunnen worden aangebracht. Zowel aan de hardware als de software zijde.  Zelf ben ik ook wel benieuwd waar we binnen 10j zullen staan. Met een beetje geluk zien we dan ook waterstof in gebruik voor autobussen en vrachtwagens.

EV fora ken ik niet, maar ik ben wel zeker dat iedereen hier wel een EV in overweging neemt zolang dit vervoer betreft om je van A naar B te brengen, meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, Polygoon said:

Ik lees en leer graag bij over EV's en hier op AM is de activiteit in het EV gedeelte (momenteel) op een zeer laag pitje. (Komt natuurlijk door de negatieve connotatie dat dit deel kreeg door een vroegere user die zijn mening als de enige waarheid aannam). 

Omdat er hier amper EV's rijden, op een paar Tesla's en een Taycan na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Omdat er hier amper EV's rijden, op een paar Tesla's en een Taycan na.

Volledig akkoord, daar hoop ik in de korte toekomst verandering in te brengen maar tot dan ben ik dus op zoek naar een plaats waar er al wat EV-rijders zitten om mijn kennis uit te breiden :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Ritsuke said:

Het is een onderwerp dat nog enorm moet groeien uiteraard. Ik vermoed dat de fora momenteel merk specifiek zijn. Tijd voor EVminded.be... :D

Snel die domeinnaam reserveren en straks verkopen met dikke winst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig akkoord, daar hoop ik in de korte toekomst verandering in te brengen maar tot dan ben ik dus op zoek naar een plaats waar er al wat EV-rijders zitten om mijn kennis uit te breiden [emoji4] 
Je komt er wel wat tegen, maar in tegenstelling tot autoforums zijn het plekken voor autisten en boekhouders [emoji16] de URL eindigt ook vaak op .NL [emoji3]

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Nederlands ken ik er niet direct, maar ik lees vaak op deze twee:

https://www.goingelectric.de/forum/

https://forums.automobile-propre.com/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/12/2020 om 07:54, Daggie zei:

Op https://www.taycanforum.com/ staat veel Taycan info .. wel nogal Amerikaans ..

Heel veel merk of model specifieke fora, spijtig genoeg.

Op 29/12/2020 om 10:31, Raf zei:

In het Nederlands ken ik er niet direct, maar ik lees vaak op deze twee:

https://www.goingelectric.de/forum/

https://forums.automobile-propre.com/

 

 

Thanks! M'n duits is nogal roestig maar die tweede ga ik zeker eens bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Weet niet goed waar nieuwtjes te plaatsen.

 

dus bij deze post ik het in dit topic. 😉

https://www.autogids.be/autonieuws/mobiliteit/eu-wil-elke-60-km-een-snellader.html?fbclid=IwAR0DP6vxVl9Et73oEV_dE_5yc4xZpusLTPVJeChP5zlzfIaF_8teaJbWnwg

in Luxemburg is een akkoord bereikt tussen de Europese ministers van vervoer. De 27 EU-landen worden verplicht om elke 60 km een snellaadstation te plaatsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Audi  nieuws

 

 

STRATEGIEWIJZIGING: AUDI ZET WEER IN OP VERBRANDINGSMOTOREN

3 januari 2024

Het is zo onderhand een publiek geheim dat het met de agressieve elektrificatiestrategie van de Volkswagen-groep niet loopt zoals verhoopt. Gernot Döllner, de baas van Audi, gaf dat deze jaarwisseling toe tijdens een interview met persagentschap Bloomberg. De strategie wordt niet helemaal afgezworen, maar intussen heeft Audi een redmiddel: het nieuwe PPC-platform dat… speciaal voor auto’s met verbrandingsmotoren gemaakt is.

Het verschil tussen theorie en praktijk

Zoals alle in Europa gevestigde merken verkondigt Audi braaf het geloof in de elektrificatie. “Tegen het eind van decennium maken alleen elektrische auto’s de dienst uit”, klinkt het er. Maar intussen ontwikkelde het bedrijf toch maar mooi een nieuw platform dat specifiek bedoeld is voor modellen met een verbrandingsmotor. Daarop zal het merk steunen om op korte termijn de verkoopvolumes op peil te houden. “Tot de markt en de voorkeuren van de klanten evolueren”.

Voorlopig geen extra elektrische modellen meer

 

  • square.jpg
Dit jaar introduceert Audi de nieuwe A6 Avant e-tron (foto's bij dit artikel): een elektrische tegenhanger voor de bestaande A6-modelreeks. Die versterkt het gamma van de e-tron GT, de Q8 e-tron - eigenlijk een update van de inmiddels verouderde Audi e-Tron - en de Q4 e-tron die de hooggespannen verwachtingen van het eerste uur niet waarmaakt. De ontwikkeling van andere nieuwe modellen die op de agenda stonden, wordt uitgesteld.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine realitycheck.

Zijn ze concurrentieel met andere EV-bouwers (en dan met name uit China)?
Nee.
EURO7 norm werd afgezwakt (dank u Duitsland), dus misschien nog eventjes de boot afhouden.
And back to the drawing board!
Een EV bouwen is niet zo moeilijk, maar de massaproductie ervan én concurrentieel zijn, daar lopen ze duidelijk achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn wat laat op de kar gesprongen omdat ze er niet in geloofden. Maar dat komt volgens mij wel goed, net zoals Toyota aan een stevige inhaalrace moet beginnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De echte reden waarom Toyota zo laat kwam is omdat ze hoopten meteen hun EV modellen te kunnen uitbrengen met solid state batterijen. Maar aangezien alle constructeurs op de kar zijn gesprongen achter Tesla heeft Toyota geen keus gehad om ook enkele modellen op de markt te brengen.

Vanaf 2027 mogen we auto's verwachten met solid state batterijen die de EV pas echt relevant gaan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, mrbbs zei:

Vanaf 2027 mogen we auto's verwachten met solid state batterijen die de EV pas echt relevant gaan maken.

Heb je daar een betrouwbare bron van? Die solid state batterijen hoor je al 10 jaar van spreken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, mrbbs zei:

Niet op papier, maar heb hem wel een bron bij Toyota.

Edit: https://www.caranddriver.com/news/a45942785/toyota-future-ev-battery-plans/

En daarvoor deden ze niet mee omdat ze zich 100% gingen smijten op waterstof......want ev had geen toekomst. 

Toyota draait gewoon rond de pot en hoopt dat klanten gaan wachten, tot ze eindelijk gewoon zelf mee kunnen.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minutes ago, Logic said:

Een EV bouwen is niet zo moeilijk

Dat zeg jij.

De betrouwbaarheidsproblemen doen toch iets anders vermoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we zien in 2027. Heeft geen zin om nu te discuteren wie juist is of niet.

In ieder geval zullen we er wel allemaal beter van worden als die solid state batterijen er eindelijk zullen zijn.

2027 is trouwens de start ervan op lagere capaciteit. Reken dat het zomaar 2030 eer dat ieder model uitgerust zal zijn met solid state (bij Toyota).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat zeg jij.

De betrouwbaarheidsproblemen doen toch iets anders vermoeden.

Het is niet dat een ICE geen problemen heeft. Distributieriemen/kettingen (Stellantis, Ford, ..), DPF, EGR-klep, Injectoren (Mercedes), Dieselgate, een hele zooi issues die hand in hand gaan bij bepaalde generaties of type wagens. Als je bovendien ziet wat er allemaal in een ICE steekt, is 'ie arguably moeilijker om te ontwikkelen en bouwen. Puur omdat ze het al jaren doen, er een routine in ontwikkeling en productie zit, met toeleveranciers die op verschillende domeinen actief zijn en 'off the shelf' producten aanbieden aan de OEM's, zijn dat doorontwikkelingen van vele jaren die het allemaal min of meer betrouwbaar maken. Neemt niet weg dat er nog kemels gebeuren. Stel dat je een ICE from scratch moet uitvinden en bouwen zijn er duizend zaken meer die mis kunnen gaan. Rimac kan een hypercar EV maken, no problemo, de techniek is er in feite allemaal. Maar massavolumes bouwen aan een gunstige prijs en marge, dat kunnen ze (de klassieke constructeurs) nog niet goed genoeg. Er is een razendsnelle evolutie in de autoindustrie aan de gang op vlak van productie en heel de logistieke keten, daar lopen ze wat op achter en daar worden ze in China hard mee geconfronteerd.

En ik vermoed dat dat aan de basis ligt van de strategische verschuiving. 
Beter nu doorontwikkelingen doen om alle operationele uitdagingen van vandaag te verbeteren, dat het straks misschien efficiënter kan allemaal. 

aangepast door Logic
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid