Ga naar inhoud

Forum voor EV's


Polygoon

Aanbevolen berichten

Ik had het idd zoals @Polygoon opmerkte over een combinatie van efficiëntere motoren en een kleine batterij.

De id-familie blijkt idd niet uit in efficiëntie. Maar als ge met 12-15kWh/100km toekomt komt he met een 50kWh batterij even ver of verder dan een bij een verbruik van 20-25kWh/100km en een 80kWh batterij.

De gemiddelde automobilist rijdt nu met een 1.0 120pk verbrandingsmotor, die gaat straks even content zijn met een 140pk ev met 40kWh aan batterijlading.

Nogmaals autominded is geen doorsnede van de normale wereld. Hel, wij zijn eerder de uitzonderingen die de normale wereld nodig heeft. 😆😆🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel efficiëntie denk je nog te winnen in een EV aandrijflijn tov vandaag?

En trouwens, dat superchargen .... hoe kleiner je batterij hoe lager de maximale laadsnelheid. 10kWh bijladen in een batterij van 80kWh kan een stuk sneller dan in eentje van 40kWh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Joske zei:

Ik had het idd zoals @Polygoon opmerkte over een combinatie van efficiëntere motoren en een kleine batterij.

De id-familie blijkt idd niet uit in efficiëntie. Maar als ge met 12-15kWh/100km toekomt komt he met een 50kWh batterij even ver of verder dan een bij een verbruik van 20-25kWh/100km en een 80kWh batterij.

De gemiddelde automobilist rijdt nu met een 1.0 120pk verbrandingsmotor, die gaat straks even content zijn met een 140pk ev met 40kWh aan batterijlading.

Nogmaals autominded is geen doorsnede van de normale wereld. Hel, wij zijn eerder de uitzonderingen die de normale wereld nodig heeft. 😆😆🤣

Als ze morgen een diesel motor uitbrengen die 1-2 liter per 100km verbruikt heb je ook maar een tank meer nodig van 15 liter voor de gemiddelde automobilist.
Lijkt me echt geen argument dat de EV ten goede komt 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Polygoon zei:

Dat is geen argument om een EV met een batterij van 40kWh goed te praten. 

En praktijkervaring die zegt 2 keer snelladen op meer dan 3 jaar gebruik als enige wagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, josenjef zei:

En praktijkervaring die zegt 2 keer snelladen op meer dan 3 jaar gebruik als enige wagen?

Oké, maar jij gaat dan ook geen winst halen met efficiëntere motoren met een even grote batterij.
Je komt nu al toe met 40kWh met "inefficiënte" motor.

Ik zie het allemaal graag komen die efficiëntere motoren etc.
Ik zie enkel de link niet met downsizen van batterijen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Batterijen zullen op termijn sowieso groter/efficiënter worden en een groter rijbereik geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Polygoon zei:

Oké, maar jij gaat dan ook geen winst halen met efficiëntere motoren met een even grote batterij.
Je komt nu al toe met 40kWh met "inefficiënte" motor.

Ik zie het allemaal graag komen die efficiëntere motoren etc.
Ik zie enkel de link niet met downsizen van batterijen ...

Ik kom daar niet mee toe als enige wagen want voor mij is een rit van 400 km ontspanning, maar de doorsnee Vlaming wel. En die efficiëntie is er al, kijk wat een Kia niro haalt bijvoorbeeld.

Waarom zou je daar een grotere batterij gaan induwen? Kosten opdrijven? Want dan moet er ook weer een snellere lader in ...

In het B-segment kom je daar in mijn ogen perfect mee weg. Daar zit ook gewoon een 1.0 met 100 pk in als je voor de ice versie gaat.

In het c-segment is het altijd wat breder gegaan, een golf kocht je met dezelfde aandrijving zoals een Polo maar ook met dezelfde aandrijving zoals de Passat, daar zit je wat breder. In dit segment verwacht je meer iets in een EV zoals een standard range en een long range die dan typisch wat meer vermogen heeft.

Ik denk dat we door de hoge prijzen ons wat verkijken op de segmenten maar in mijn ogen bestaan die nog wel steeds. Nog niet zolang geleden kocht je voor de prijs van een b-segment EV een d-segmenter met klassieke aandrijving, maar dat wil niet zeggen dat b-segmenters plots de prestaties van d-segmenters moeten neerzetten.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/1/2024 om 16:49, Polygoon zei:

Oké, maar jij gaat dan ook geen winst halen met efficiëntere motoren met een even grote batterij.
Je komt nu al toe met 40kWh met "inefficiënte" motor.

Ik zie het allemaal graag komen die efficiëntere motoren etc.
Ik zie enkel de link niet met downsizen van batterijen ...

Compound weight saving effect on range:

(vanaf 7m25)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Logic zei:

Compound weight saving effect on range:

(vanaf 7m25)

Light is right 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Logic said:

Compound weight saving effect on range:

(vanaf 7m25)

Wij van WC-eend ...

Gewicht is irrelevant als je het range probleem wil oplossen. 't Is simpel. Range is enkel belangrijk bij het rijden van lange afstanden. Ja, een lichtere auto verbruikt minder bij optrekken, dus in stadsverkeer, maar wie 200+km wil bollen doet dat niet over lokale wegen en steenwegen. Die zit op een snelweg waar hij aan constante snelheid rijdt aan meer dan 100 km/h. Daar maakt dat gewicht geen bal uit, want de luchtweerstand heeft de overhand.

Het enige wat je gaat winnen met je lichte EV is dat hij bij rond de kerktoren rijden zuiniger wordt en minder elektriciteit nodig heeft. Op weg naar je vakantiebestemming gaat dat geen bal uitmaken.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Domme opmerking, maar kunnen ze dan niet bv. de BMW X1 uitgerust met vermogen van 100kw icm dezelfde batterij? Idpv van daar 300pk in te duwen?
De huidige EV firmawagens zijn praktisch allemaal +200pk, dat was vroeger toch ook niet zo?

Ok, auto's wegen maar dan nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Stancke said:

Domme opmerking, maar kunnen ze dan niet bv. de BMW X1 uitgerust met vermogen van 100kw icm dezelfde batterij? Idpv van daar 300pk in te duwen?
De huidige EV firmawagens zijn praktisch allemaal +200pk, dat was vroeger toch ook niet zo?

Ok, auto's wegen maar dan nog...

Het is gewoon veel te gemakkelijk om dat extra vermogen te leveren uit een EV he. Veel makkelijker dan bij een kleine benzinemotor. Ik denk dat de meerkost tussen pakweg 150pk en 250pk in een EV verwaarloosbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wij van WC-eend ...

Gewicht is irrelevant als je het range probleem wil oplossen. 't Is simpel. Range is enkel belangrijk bij het rijden van lange afstanden. Ja, een lichtere auto verbruikt minder bij optrekken, dus in stadsverkeer, maar wie 200+km wil bollen doet dat niet over lokale wegen en steenwegen. Die zit op een snelweg waar hij aan constante snelheid rijdt aan meer dan 100 km/h. Daar maakt dat gewicht geen bal uit, want de luchtweerstand heeft de overhand.

Het enige wat je gaat winnen met je lichte EV is dat hij bij rond de kerktoren rijden zuiniger wordt en minder elektriciteit nodig heeft. Op weg naar je vakantiebestemming gaat dat geen bal uitmaken.

 

Den Harry weet het beter te verwoorden: (13m10, over de Mercedes EQXX)

 

aangepast door Logic
Wij van WC-eend mijn gat
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Logic said:

Den Harry weet het beter te verwoorden: (13m10, over de Mercedes EQXX)

 

Die heeft dus met geen woord gerept over het gewicht :D 

Geen idee hoe zuinig die motor technologie is. Tesla heeft het ook geflikt met 1 van de motoren in de Model 3 van een systeem te maken dat een stuk efficiënter is en dat volgens de concurrentie niet te bouwen viel, maar dat was buiten Musk gerekend.

Ik had het over de zin en onzin van het gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/1/2024 om 14:03, Logic zei:

66UHiNPV4wP1ijLhFMmpSY-da249b86c7b4193fa

Zoiets ? 🤪

🤪 maar dat gaat imho ooit nog de eerste EV-classic worden.

Ziet er niet uit maar rijdt wel heel leuk, dan moet iedereen die er aanvankelijk de spot mee dreef (ikzelf bijvoorbeeld) ruiterlijk toegeven.

En als ze ooit VB gaan heffen op de EV's (volgende legislatuur is een goede gok...) op basis van gewicht, dan ben je met deze idd. goed gediend.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/1/2024 om 15:42, Stancke zei:

Domme opmerking, maar kunnen ze dan niet bv. de BMW X1 uitgerust met vermogen van 100kw icm dezelfde batterij? Idpv van daar 300pk in te duwen?
De huidige EV firmawagens zijn praktisch allemaal +200pk, dat was vroeger toch ook niet zo?

Ok, auto's wegen maar dan nog...

Hoeveel van die EV's kunnen dat opgegeven vermogen effectief continu leveren? In de praktijk heb je dat nooit langer nodig dan enkele tiental seconden. Een elektromotor kan je gemakkelijk 6 keer zijn nominaal vermogen laten leveren gedurende 10 seconden.

Lijkt mij zeer gemakkelijk om er 300pk op te plakken, terwijl het eigenlijk maar 150-200pk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minutes ago, Soundstorm said:

Hoeveel van die EV's kunnen dat opgegeven vermogen effectief continu leveren? In de praktijk heb je dat nooit langer nodig dan enkele tiental seconden. Een elektromotor kan je gemakkelijk 6 keer zijn nominaal vermogen laten leveren gedurende 10 seconden.

Lijkt mij zeer gemakkelijk om er 300pk op te plakken, terwijl het eigenlijk maar 150-200pk is.

En op hoeveel plaatsen kan je 10 seconden plankgas geven op straat ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ir_fuel zei:

En op hoeveel plaatsen kan je 10 seconden plankgas geven op straat ....

Wel ja, reden te meer om daar eigenlijk een kleinere motor in te steken dan wat de specs eigenlijk zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid