Ga naar inhoud

Evaring laden/ontladen LiFePO4 batterijen


Wutputt

Aanbevolen berichten

Iemand ervaring met LiFePO4 (Lithium Ferrophosphate) batterijen?

Zit in m'n Lotus. Lekker licht, maar ook snel ontladen. Om de batterij te beschermen tegen overladen of te lage spanning zit er een batterijmanagementsysteem op. Als de spanning beneden de 10V zakt, wordt de batterij geisoleerd van het elektrisch circuit om te vermijden dat de batterij te ver ontlaadt. Dit gebeurt na ongeveer 3 weken stilstand. Daar heb ik normaal geen last van, maar nu dat hij in winterslaap zit, ging dat sowieso gebeuren. Om de batterij terug makkelijk op te laden, is er kabel van de batterij naar de koffer getrokken met een stekker die in de bijhorende lader past.

Een goei 10 dagen geleden had ik gezien dat batterijmanagementsysteem de batterij afgekoppeld had, dus het ideaal moment om de batterij 'ns op te laden... maar ben dat vergeten te doen. Vandaag dacht ik er terug aan en heb de lader 'ns aan de kabel gehangen; lader begint te laden, maar na 1 minuut laden schakelt hij af en gaat in error. Nog 'ns geprobeerd, zelfde resultaat. 'ns op de resetknop van het batterijmanagementsysteem gedrukt, gaf ook niets.

Heb de batterij dan maar uit de auto gehaald, batterijmanagementsysteem eraf genomen, en 'ns opgemeten. Zat 8.5V op, toch wel een pak lager dan ik had verwacht, maar leek me ook niet dramatisch laag. Heb 'm dan zo met krokodillenklemmen aan de lader gehangen, en laadt normaal. 

Nu snap ik niet waarom die niet correct wou laden met dat batterijmanagementsysteem er nog op. Als er ergens een slecht contact zou zijn met die extra kabel naar de koffer, zou ik verwachten dat de lader onmiddelijk een error geeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid