Ga naar inhoud

Technische keuring voor moto's


gTa

Aanbevolen berichten

Tot nu toe ontsnappen moto's aan de verplichte technische keuring.

Sommigen zien dat als een zegen, want "alles" is toegelaten, zolang het niet zwaar manifest overlast berokkent of gevaarlijk is. (Volgens de wet is uiteraard niet alles toegelaten... maar wie controleert? Ah, de flikken, tiens. Ja, klopt, maar de technische staat van motoren checken behoort niet echt tot de prioriteiten, in ons land.)   Het meest gekende gevolg is 't feit dat er heel wat moto's zijn (blèrende Japanners met 4-cilinders, daverende Italiaanse L-twins en stotterende Amerikaanse V-twins all alike en laat ons ook het handjevol Honda Dax' niet vergeten die met 80 of 100cc rondbollen, straight pipe inclusief) die met open uitlaten rond rijden. "Loud pipes save lives." heet dat dan. Vrijheid, blijheid.

YAMAHA yamaha-r6-tuv-neu-scheckheft-laser-gp-auspuff tweedehands - De  Parking

 

Maar we -motorrijders- hangen er weldra ook aan.

Europa heeft op een bepaald moment (ergens nog voor de eerste helft van het vorige decennium) beslist dat er ook een technische keuring voor moto's moest komen, tenzij een Lidstaat naar Europa toe concrete, impactvolle maatregelen naar voor schoof ifv de veiligheid; dat kon dan leiden tot het wegvallen van die keuringsplicht. Lidstaten konden dergelijke maatregelen meedelen tot midden 2017. De (inzake omzetten van richtlijnen in nationale wetgeving) betere Lidstaten zoals Nederland deden dat en daar komt er dus geen keuring voor motoren. Andere Lidstaten hadden toen al of hebben sindsdien bewust een keuring ingevoerd (o.a. Duitsland).

Die Prüfplakette richtig lesen: Wir helfen Ihnen! | DE | TÜV Rheinland

België echter - het zal je niet verwonderen - zette z'n luie drafje voort en liet na om ook maar iéts te doen of aan te leveren (bedankt, Ben Weyts, om je vooral te focussen op de flitsgeldkoe) en dus moet België ten laatste per 1/1/2022 starten met een technische keuring voor moto's.

Hoe die er uit gaat zien, is nog helemaal niet gekend. Het is een gewestelijke bevoegdheid, dus er kunnen (en zúllen waarschijnlijk) andere regels komen voor Vlaanderen, voor Brussel-Hoofdstad en voor Wallonië. Er zijn -voor zover geweten- in géén van de 3 gewesten al stappen ondernomen waarover is gecommuniceerd, dus we tasten allemaal nog in 't duister.

 

Jullie meningen hierover: graag.
En toekomstige updates horen hier uiteraard ook thuis.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bah, telkens ik dat lees krijg ik spontane kotsneigingen.
Bende imcompetente kloten in België.
Een paar weken voor het zover is zullen ze in actie schieten, en dan een week voor ze beginnen met de keuring zullen ze bekendmaken wat er allemaal gecontroleerd gaat worden...
Ik hou mijn hart al vast, maar ik zal allicht een pak zaken mogen ombouwen/aanpassen/toevoegen... op mijn moto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel zal afhangen wat ze gaan controleren. Is het de standaard zake zoals remmen, staat van de banden, etc, dan valt het nog mee. Er zijn genoeg moto's die technisch niet in orde staan, jammer genoeg.

Maar ik vrees dat niet-OEM onderdelen allemaal zullen moeten voorzien zijn van een CE-keurmerk. Beetje zoals in Duitsland, daar kan je de moto laten staan als jouw hendels bijvoorbeeld geen keuring hebben. En wat met korte nummerplaathouders, ingewerkte pinkers, aftermarket stuurdempers, stalen remleidingen,...

Ik vraag me ook af wie de keuring zal uitvoeren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, DDke said:

Ik hoorde bij Harley dat de kans groot is dat de keuring in de concessies zal gebeuren.

Dat zou ik nog niet zo erg vinden eigenlijk. Alé, elke normale mens laat toch zijn onderhoud doen en alles in orde zetten :D (of doet het zelf, maar dan heb ik liever een kenner die alles nakijkt dan eentje van de keuring die eens op de banden schopt)

19 minutes ago, GTX said:

Veel zal afhangen wat ze gaan controleren. Is het de standaard zake zoals remmen, staat van de banden, etc, dan valt het nog mee. Er zijn genoeg moto's die technisch niet in orde staan, jammer genoeg.

Maar ik vrees dat niet-OEM onderdelen allemaal zullen moeten voorzien zijn van een CE-keurmerk. Beetje zoals in Duitsland, daar kan je de moto laten staan als jouw hendels bijvoorbeeld geen keuring hebben. En wat met korte nummerplaathouders, ingewerkte pinkers, aftermarket stuurdempers, stalen remleidingen,...

Ik vraag me ook af wie de keuring zal uitvoeren..

Ik ga eens goed moeten zoeken naar mijn DB killers :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Ik ga eens goed moeten zoeken naar mijn DB killers :lol: 

Hopelijk zeiken ze dan niet over het feit dat de las van het boutje om de db-killers vast te houden weg is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, GTX zei:

Veel zal afhangen wat ze gaan controleren. Is het de standaard zake zoals remmen, staat van de banden, etc, dan valt het nog mee. Er zijn genoeg moto's die technisch niet in orde staan, jammer genoeg.

Maar ik vrees dat niet-OEM onderdelen allemaal zullen moeten voorzien zijn van een CE-keurmerk. Beetje zoals in Duitsland, daar kan je de moto laten staan als jouw hendels bijvoorbeeld geen keuring hebben. En wat met korte nummerplaathouders, ingewerkte pinkers, aftermarket stuurdempers, stalen remleidingen,...

Ik vraag me ook af wie de keuring zal uitvoeren..

Enerzijds vind ik het positief dat er toch iemand eens zal controleren van hoe of wat. Veel volk dat zelf olie ververst e.d., maar niet iedereen checkt alles. Sommigen steken "aliexpress" gerief op hun moto (je moet daar eens zoeken op rempomp, je vindt er zelfs "brembo" exemplaren) Dus vanuit het oogpunt van de "veiligheid" heb ik er niks op tegen. De twee vragen die ik mij stel is: Wat gaan ze controleren? Verlichting? Ophanging? Banden? Uitstoot? Remmen? Speling op balhoofd en achterbrug? En wie gaat dat controleren? Die lullen van de keuring, die het verschil nog niet zien tussen een originele spoiler van een impreza en een tuningspoiler op een Astra G? Ik wens ze veel succes met de honderden verschillende motorfietsmodellen. Vanuit dat opzicht denk ik dat het gewoon eens zal kijken zijn als de lichten werken (eventueel op de juiste hoogte staan, das iets dat ik wel kan toejuichen) en wat andere kleine prullen. En ik geloof nooit dat de garages dat gaan doen, daarmee zetten ze de deur open voor auto's ook.

Anderzijds, diegene die het goed menen worden weer gestraft met tijdverlies en kosten.

Een beetje zoals bij oldtimers dus.

Als ik nog eens op de keuring ben steek ik eens mijn licht op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Superpositief dat ze zo'n keuringen willen gaan doen. Vanwege:

- Onzichtbare knipperlichten (in rookglas, verwerkt in het achterlicht, ...)
- Uitlaten als lawaaipijpen...
- Spiegels welke er geen zijn...

Negatief, vanwege vraagtekens hoe om te gaan met aanpassingen op het vlak van:

- Aangepaste remmen/remleidingen/blokken?
- Aangepast ruitje?
- Valblokken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje t zelfde gevoel als @msxx.

Hoe en wat gaan ze controleren en toelaten?
Gaan ze een "tjoeningkeuring" invoeren voor alles aftermarket? (want bij motoren is volgens mij veel meer aftermarket dan bij auto's)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Problemen die ik voorzie voor mijn 2005 Yamaha WR250F
-banden: mijn huidige banden zijn niet straatlegaal, er bestaat gelukkig wel 1 type straatlegale enduro banden, dus worst case moet ik die kopen
-bandendruk: ik heb geen lucht in mijn banden (volle BIB mousse), dus als ze zoiets gaan controleren wordt het ook lachen
-km/u teller, km/stand: heb geen van beiden
-pinkers: niet aanwezig, ook geen bekabeling/knipper relais aanwezig 
-nr plaat verlichting: niet aanwezig
-nr plaat houder/positie: heb ik niet, nr plaat hangt op mijn rugzak als ik ga rijden
-Remlicht werkt enkel op achterrem 
-Groot licht: niet aanwezig
-stand licht: niet aanwezig
-Niet originele uitlaat (maar minstens even stil als OEM), zonder CE
-Voorlicht niet origineel 
-sleutel/contact/slot: niet aanwezig, gewoon startknop
-spiegels: niet aanwezig

Problemen voor mijn 2016 Asiawing 450
-merkt/type gaat hun allicht 100% onbekend zijn
-uitlaat niet CE (ondanks even stil als OEM)
-banden niet straatlegaal
-pinkers: niet aanwezig maar de bekabeling/relais is er wel dus kan toegevoegd worden
-nr plaat hangt zeker niet op de wettelijk juiste hoek/positie

Bij moderne enduro's is het niet veel beter, want daar zit vanalles op wat de motor enorm dichtknijpt voor milieu normen. Die zaken wordt daar direct afgezwierd, dus bij aankoop van een moto krijg je een doos met stukken mee die ze er bij de dealer standaard al afgezwierd hebben (lambda sonde, inlaat restrictie,...). Op papier heeft die dan 11 kW, terwijl eens die rommel er af is dat makkelijk het dubbele is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, msxx zei:

Superpositief dat ze zo'n keuringen willen gaan doen. Vanwege:

- Onzichtbare knipperlichten (in rookglas, verwerkt in het achterlicht, ...)
- Uitlaten als lawaaipijpen...
- Spiegels welke er geen zijn...

Negatief, vanwege vraagtekens hoe om te gaan met aanpassingen op het vlak van:

- Aangepaste remmen/remleidingen/blokken?
- Aangepast ruitje?
- Valblokken?

Hopen moto's komen standaard met stalen remleidingen, wij kunnen wellicht niet zeggen dewelke wel of niet, hoe zouden zij het kunnen? Valbescherming is vaak van fabriek af verkrijgbaar, daar gaan ze ook niet over kunnen vallen. Idem met ruitjes. Als alles een CE keur heeft lijken me dat geen problemen te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Problemen die ik voorzie voor mijn 2005 Yamaha WR250F
-banden: mijn huidige banden zijn niet straatlegaal, er bestaat gelukkig wel 1 type straatlegale enduro banden, dus worst case moet ik die kopen
-bandendruk: ik heb geen lucht in mijn banden (volle BIB mousse), dus als ze zoiets gaan controleren wordt het ook lachen
-km/u teller, km/stand: heb geen van beiden
-pinkers: niet aanwezig, ook geen bekabeling/knipper relais aanwezig 
-nr plaat verlichting: niet aanwezig
-nr plaat houder/positie: heb ik niet, nr plaat hangt op mijn rugzak als ik ga rijden
-Remlicht werkt enkel op achterrem 
-Groot licht: niet aanwezig
-stand licht: niet aanwezig
-Niet originele uitlaat (maar minstens even stil als OEM), zonder CE
-Voorlicht niet origineel 
-sleutel/contact/slot: niet aanwezig, gewoon startknop
-spiegels: niet aanwezig

Problemen voor mijn 2016 Asiawing 450
-merkt/type gaat hun allicht 100% onbekend zijn
-uitlaat niet CE (ondanks even stil als OEM)
-banden niet straatlegaal
-pinkers: niet aanwezig maar de bekabeling/relais is er wel dus kan toegevoegd worden
-nr plaat hangt zeker niet op de wettelijk juiste hoek/positie

Bij moderne enduro's is het niet veel beter, want daar zit vanalles op wat de motor enorm dichtknijpt voor milieu normen. Die zaken wordt daar direct afgezwierd, dus bij aankoop van een moto krijg je een doos met stukken mee die ze er bij de dealer standaard al afgezwierd hebben (lambda sonde, inlaat restrictie,...). Op papier heeft die dan 11 kW, terwijl eens die rommel er af is dat makkelijk het dubbele is. 

 

Je geeft dus aan dat het zeer nuttig is om een keuring door te voeren :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minutes ago, jan.van.gent said:

Problemen die ik voorzie voor mijn 2005 Yamaha WR250F
-banden: mijn huidige banden zijn niet straatlegaal, er bestaat gelukkig wel 1 type straatlegale enduro banden, dus worst case moet ik die kopen
-bandendruk: ik heb geen lucht in mijn banden (volle BIB mousse), dus als ze zoiets gaan controleren wordt het ook lachen
-km/u teller, km/stand: heb geen van beiden
-pinkers: niet aanwezig, ook geen bekabeling/knipper relais aanwezig 
-nr plaat verlichting: niet aanwezig
-nr plaat houder/positie: heb ik niet, nr plaat hangt op mijn rugzak als ik ga rijden
-Remlicht werkt enkel op achterrem 
-Groot licht: niet aanwezig
-stand licht: niet aanwezig
-Niet originele uitlaat (maar minstens even stil als OEM), zonder CE
-Voorlicht niet origineel 
-sleutel/contact/slot: niet aanwezig, gewoon startknop
-spiegels: niet aanwezig

Ja sorry, maar met zo een ding moet je dan ook niet op de openbare weg rijden.

Zou hetzelfde zijn als zou ik klagen over het feit dat ik met mijn Fun Cup niet op straat mag, met dat verschil dat ik wel richtingaanwijzers, werkende remlichten, spiegels en een snelheidsmeter heb ... (en straatlegale banden).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, msxx said:

Je geeft dus aan dat het zeer nuttig is om een keuring door te voeren :D 

Stel je voor man dat je met je circuitmoto op slicks niet meer op straat zou mogen. Wat een gangsters!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

7 minutes ago, ir_fuel said:

Ja sorry, maar met zo een ding moet je dan ook niet op de openbare weg rijden.

Zou hetzelfde zijn als zou ik klagen over het feit dat ik met mijn Fun Cup niet op straat mag, met dat verschil dat ik wel richtingaanwijzers, werkende remlichten, spiegels en een snelheidsmeter heb ... (en straatlegale banden).

Verschil is wel dat mijn moto destijds zo werd gehomologeerd voor openbare weg (zonder pinkers, zonder km/u teller, zonder sleutel/contactslot, etc.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, jan.van.gent said:

Verschil is wel dat mijn moto destijds zo werd gehomologeerd voor openbare weg (zonder pinkers, zonder km/u teller etc.).

In 2005 was een moto zonder snelheidsmeter en richtingaanwijzers straatlegaal?

Daar geloof ik toch niet veel van eerlijk gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, ir_fuel said:

In 2005 was een moto zonder snelheidsmeter en richtingaanwijzers straatlegaal?

Daar geloof ik toch niet veel van eerlijk gezegd.

Correct. Geen van beiden zijn af-frabriek aanwezig (zelfs geen bekabeling voorzien), en toch gehomologeerd. Dat was destijds zo.
Nu worden die zaken wel geleverd bij een nieuwe enduro (los in een doos...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, jan.van.gent said:

Correct. Geen van beiden zijn af-frabriek aanwezig (zelfs geen bekabeling voorzien), en toch gehomologeerd. Dat was destijds zo.
Nu worden die zaken wel geleverd bij een nieuwe enduro (los in een doos...).

Daar zit een Europees gelijkvormigheidsattest bij dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Daar zit een Europees gelijkvormigheidsattest bij dan?

Heb een gelijkvormigheidsattest ja. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar staat niet op dat die geen spiegels/pinkers/km/u teller enzo heeft...
Zal vanavond eens in detail kijken.

Nu enduro's zijn blijkbaar een apparte klasse in de wetgeving. Hopelijk worden die dan ook anders gecontroleerd op de keuring.

image.png.0fe1e32630cad980eb90c48054c3eac0.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, jan.van.gent zei:

Daar staat niet op dat die geen spiegels/pinkers/km/u teller enzo heeft...
Zal vanavond eens in detail kijken.

Nu enduro's zijn blijkbaar een apparte klasse in de wetgeving. Hopelijk worden die dan ook anders gecontroleerd op de keuring.

image.png.0fe1e32630cad980eb90c48054c3eac0.png

 

 

Dat denk/hoop ik ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid