Ga naar inhoud

Airbags voor motards


GTX

Aanbevolen berichten

In het vorige gesloten topic had ik al eens een post gezet over airbags. Ondertussen nog wat verder opzoekingswerk gedaan en momenteel lijkt de Alpinestars tech-air 5 mijn voorkeur te dragen.
Mechanische airbags vielen onmiddellijk af omwille van de tijd die ze nodig hebben om op te blazen. Een andere vereiste was het universeel kunnen gebruiken dus een Alpinestars Tech-air Street-E viel al af.
Ergens midden 2020 is de Helite E-Turtle gelanceerd, een airbag die sterk gelijkt op de versie met trekkoord. Maar na de prijzen gekregen te hebben, was mijn goesting over. De vest inclusief voorvorksensor (stilstaande aanrijding) kwam op iets van 800-870 EUR, tja dan kijk ik liever verder.

Nadien verder gekeken naar Dainese, Alpinestars en Ixon (In&Motion). Die laatste leek me lang niet interessant met dat abonnementsgedoe maar na wat opzoekwerk leek het mij toch wel te overwegen waard. Het verkrijgen van updates en na de leaseperiode een nieuwe "box" hadden mij bijna over de streep getrokken. Bijna..
Wat ik persoonlijk een groot nadeel vond aan de Alpinestars & Dainese, is de kostprijs van het vervangen van de airbags. (250-300 EUR) Maar anderzijds is het niet de bedoeling om maandelijks tegen de korst te gaan natuurlijk.. En als je dan toch neergaat, dan kan je best zo goed mogelijk beschermd zijn. Verder vind ik het een beetje vreemd dat het ledlichtje om aan te duiden dat de vest actief is, zich op de rug bevindt.. Je moet dan uw GSM er al gaan bijnemen om het te checken.
Nog wat reviews gelezen & bekeken en ik begon toch meer te kijken naar de Alpinestars, vooral de ruime bescherming in vergelijking met andere vesten is echt wel opvallend.
Voor ik eentje aanschaf, moet ik die uiteraard eerst eens passen en wil ik ook wel eens zien in welke mate die opvouwbaar is om bijvoorbeeld in de bagage te steken. De Dainese Smartjacket kan bijvoorbeeld perfect opgevouwen worden maar heeft dan weer minder bescherming.

In november was ik langs geweest in een winkel maar toen hadden ze er geen op stock..  :(

Zijn er hier al mensen die ondertussen een airbag hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, GTX zei:

Zijn er hier al mensen die ondertussen een airbag hebben?

Neeje, maar ik overweeg 't wel. Zeker moest ik in de nabije toekomst anders moeten gaan forenzen, dan zou ik 't - denk ik - wel doen.

Op vandaag zou dat dan zo'n Helite overvest worden in fluo-geel, simpelweg omdat ik die al enkele keren vast heb gehad bij RAD én omdat ik iemand ken die daarmee dagelijks rijdt, 't al een keer nodig gehad heeft en er tevreden van is. Maar ik moet nog wat marktonderzoek doen. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

*blaast stof van het topic*

Daarnet de Tech-air 5 van Alpinestars gaan kopen.

Twee weken terug een EHBO-cursus voor motorrijders (aanrader trouwens) gevolgd en toen de knoop door gehakt dat ik er eindelijk eentje ging kopen. 

Waarom Alpinestars? Simpel, de beste bescherming volgens mij. In de openingspost heb ik al beschreven waarom de E-Turtle afviel en vermeld dat de Dainese minder bescherming biedt. 

Airbag is ook nog vrij compact, uiteraard minder compact dan de Dainese.

IMG_20210718_130804.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, msxx zei:

Waar heb je de EHBO voor motorrijders gevolgd?

Hopelijk hoef je deze aankoop nooit te gebruiken!

Bij Ambuce in Wijnegem, volgende maand is er opnieuw een sessie. Het is wel zeer basic en ik heb als feedback gegeven dat er nog een vervolg zou mogen komen waarbij je de acties vaker kan oefenen. 

https://facebook.com/events/s/eerste-hulp-bij-motorongevalle/201324375125088/

In de winkel zeiden ze: "veel plezier er mee! " Hmm nja :D

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ondertussen al wat tijd gevonden om te rijden en uiteraard ook de airbag aangedaan. Gelukkig nog niet "getest" :D

Iets waar ik veel schrik voor had, was de extra warmte bij warme dagen. Afgelopen weekend was dus ideaal om te testen. Wat blijkt, de airbag zorgt voor amper meer warmte.

Zo had ik zaterdagavond mijn doorwaai aangedaan omdat ik vreesde dat het met de vest die ik normaal zou dragen te warm ging zijn. Niet dus. Ik had het op een gegeven moment zelfs (te) fris..

Een lastig iets dat ik ontdekt heb is dat de mouwen moeilijk door de mouwen van de doorwaai geraken. De doorwaai in kwestie is van Dainese en heeft al wat leeftijd, mijn jassen van Alpinestars zijn recenter en hebben duidelijk bredere "ingangen" van de mouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/8/2021 om 13:56, GTX zei:

Ondertussen al wat tijd gevonden om te rijden en uiteraard ook de airbag aangedaan. Gelukkig nog niet "getest" :D

Iets waar ik veel schrik voor had, was de extra warmte bij warme dagen. Afgelopen weekend was dus ideaal om te testen. Wat blijkt, de airbag zorgt voor amper meer warmte.

Zo had ik zaterdagavond mijn doorwaai aangedaan omdat ik vreesde dat het met de vest die ik normaal zou dragen te warm ging zijn. Niet dus. Ik had het op een gegeven moment zelfs (te) fris..

Een lastig iets dat ik ontdekt heb is dat de mouwen moeilijk door de mouwen van de doorwaai geraken. De doorwaai in kwestie is van Dainese en heeft al wat leeftijd, mijn jassen van Alpinestars zijn recenter en hebben duidelijk bredere "ingangen" van de mouwen.

Alpinestars is altijd iets ruimer dan Dainese. Iets met Amerikaans vs Italiaans. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid