Ga naar inhoud

Motorhelmen


gTa

Aanbevolen berichten

Een topic specifiek voor vragen en meldingen over motorhelmen.


Toch een belangrijk stuk van de rijdersbescherming, niet zelden ook voorwerp van vragen of zoektocht naar iets dat goed past, enz.
Veiligheidsnormen, geluidsisolatie, pasvorm, ervaringen, vergelijkingen, ... 't kan hier allemaal in.

 

Screenshot-2017-12-05-22.39.14.png

Screenshot-2017-12-05-22.40.01.png

Screenshot-2017-12-05-22.33.26.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel een BMW System 6 Evo (fabrikaat Schubert, quasi baugleich met de C3 Pro). Ben ik wel tevreden van, maar ook niet lovend.

Was niet m'n initiële keuze. Ik had een BMW SportIntegral (ook nog fabrikaat Schuberth) maar die helmen zijn op een bepaald moment allemaal teruggeroepen, zonder details waarom. Je mocht eender welke helm uit 't BMW-gamma kiezen ter vervanging, zelfs een duurdere. Dus dan toch maar gedaan en dat is dan die System 6 Evo geworden. Die is wel een tik luider (wegens naden tussen helm en kinstuk, immers systeemhelm ofte "klaphelm") en hij zit een tik minder goed (duwt wat op m'n voorhoofd).

De nieuwe BMW System 7 Carbon (fabrikaat AGV) past me gek genoeg niet zo denderend, nochtans gaat de AGV SportModular me dan wél weer (ook al past die blijkbaar niet veel mensen, wegens een zeer cramped kinstuk, dat bij de meeste mensen tot tegen de mond/kin komt).

M'n huidige heeft 40k km achter de kiezen en ik ben een zweter én ik heb (o.a. met msxx) al enkele zweterige ritjes (door tempo en/of meteo) achter de rug. Ding is dus niet meer zo fris en mag wel eens vervangen worden. :D 

Momenteel wel tuk op die SportModular, vind 'm echt knap, zou goed stil zijn (moet ik nog gaan testen) en is ook klein van frontaal oppervlak.

Buy AGV Sportmodular Refractive Helmet? Free Additional Visor! - Champion  Helmets | Motorcycle Gear

AGV Sportmodular Refractive Helm kopen? Gratis Extra Vizier! - Champion  Helmets - Motorhelmen en -Kleding

Wat ook nog kan (wat ik eigenlijk 't liefst zou doen, denk ik) is dat ik naar een integraalhelm terugga, mag zelfs eentje zonder zonnescherm zijn, want ik gebruik dat eigenlijk niet zo heel vaak (vnl bij tunnels in/uit, daarvoor is dat top).

De Shoei NXR past me supergoed (Shoei is voor mij sowieso spot on qua pasvorm), 'k wacht alleen met kopen omdat ik vermoed dat er daar binnenkort een nieuw model van komt...

Shoei NXR Helmet Matt Deep Grey + 50% discount on a Additional Visor! -  Champion Helmets | Motorcycle Gear

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de voordelen van een systeemhelm overroepen.

Wat ik vooral zie is dat men dat dan begint te gebruiken om constant rond te rijden met het kinstuk omhoog geklapt in de zomer. Zeer veilig als je dan een ongeval hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, M3 is the best zei:

Waarom terug liever een integraalhelm? 

Het klapsysteem gebruik ik nooit, tenzij om aan en uit te doen dan.
Het maakt de helm redelijk wat zwaarder (200 à 300 gram).
En je hebt een naad, waar wind geluid mee maakt.

Een integraalhelm laat zich ook makkelijk op zetten, vind ik.
Kan ook lichter zijn, iets kleiner frontaal oppervlak ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds enkele jaren mijn eerste systeemhelm van Shoei en ben daar toch content mee. Van zodra het kan rijd ik met dat kinstuk omhoog. Voel me altijd beetje claustrofobisch in een gesloten helm.

Maar is inderdaad minder veilig als je daarmee open rijdt.

Bij een ongeval kunnen de hulpdiensten jou wel sneller helpen ipv eerst die helm van uw hoofd te moeten krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote nadeel bij die Systeemhelmen is dat die vooral getest worden als die gesloten zijn. Denk dat er enkel een paar modellen zijn van de duurdere merken die ook getest zijn met kinstuk omhoog en dan voldeden aan de standaarden. Bij de meeste modellen/merken is dat echter niet het geval en dan heb je effectief een vals gevoel van veiligheid. Los van het feit dat uw kin onbeschermd is kan het ook zijn dat door die andere positie van dat kinstuk een impact elders ook anders aankomt/doorgegeven wordt waardoor de gevolgen veel erger zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Monterey Jack zei:

Grote nadeel bij die Systeemhelmen is dat die vooral getest worden als die gesloten zijn. Denk dat er enkel een paar modellen zijn van de duurdere merken die ook getest zijn met kinstuk omhoog en dan voldeden aan de standaarden. Bij de meeste modellen/merken is dat echter niet het geval en dan heb je effectief een vals gevoel van veiligheid. Los van het feit dat uw kin onbeschermd is kan het ook zijn dat door die andere positie van dat kinstuk een impact elders ook anders aankomt/doorgegeven wordt waardoor de gevolgen veel erger zijn.

Klopt, de open geteste helmen hebben dan ook een ander keurmerk en in Duitsland checken de flikken dat: als je met je helm open rijdt en 't is er géén die het corresponderende keurmerk heeft, ga je op de bon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ICM zei:

Ik had een Shoei 1000XR. Erg content van

De NXR (new XR) is daar de opvolger van. Ik hoor mensen die een 1000XR hadden daar enkel maar lovend over zijn. Met de NXR idem, eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor dat ook, maar shoei past langs geen kanten op mijn hoofd. Zoals eerder gezegd zoek ik tegen volgend seizoen een opvolger van mijn hjc rpha 11. Voorkeur gaat uit naar Bell maar dan ga ik eens goed moeten zoeken waar er shops zijn waar ik eerst eens ga passen. En anders spring ik ook eens binnen bij bimotao voor de AVG's. En als dat ook niks wordt is er nog altijd motoreflex.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Frekkel said:

Ik hoor dat ook, maar shoei past langs geen kanten op mijn hoofd. Zoals eerder gezegd zoek ik tegen volgend seizoen een opvolger van mijn hjc rpha 11. Voorkeur gaat uit naar Bell maar dan ga ik eens goed moeten zoeken waar er shops zijn waar ik eerst eens ga passen. En anders spring ik ook eens binnen bij bimotao voor de AVG's. En als dat ook niks wordt is er nog altijd motoreflex.

Ik heb ook ooit HJC gereden. Ik zou dan Arai of Shark aanraden. Die pasten mij goed. Bell paste voor geen meter. AVG idem.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik heb ook ooit HJC gereden. Ik zou dan Arai of Shark aanraden. Die pasten mij goed. Bell paste voor geen meter. AVG idem.

Ik heb een systeem van Shark en een integraal van HJC. Beiden passen goed maar de HJC is iets beter dus zullen inderdaad gelijkend zijn. Arai nog niet op mijne bol gehad.

Kameraad heeft Bell en die kreeg geengoed gevoel bij Shark dus kan idd kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shark heb ik ook al gepast nu ik er aan denk. Toen ik mijn hjc kocht. Zat ook niet lekker. Net als Suomi trouwens.

Mijn vrouw heeft een scorpion, maar dat vind ik gelijk een brolmerk, alhoewel het een prima helm is. Denk dat het de naam en dat logo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Er is blijkbaar een nieuwe winkel in Brugge van MKC, dus ik dacht morgennamiddag of volgende week daar eens binnen te springen. Op de site hebben ze een gigantisch aanbod van alle merken, maar als je dan eens naar de maten en de winkelvoorraad kijkt is het nogal triestig. Nu, eens gaan zien kan wellicht geen kwaad, Ze zullen hopelijk toch iets in stock hebben om te passen. (Ik gok er toch op dat het een hjc rpha 11 zal worden wegens perfecte pasvorm vor mijn bol) En als ze dan toch niks hebben kunnen we altijd doorsteken naar Motoreflex.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Frekkel zei:

Er is blijkbaar een nieuwe winkel in Brugge van MKC, dus ik dacht morgennamiddag of volgende week daar eens binnen te springen. Op de site hebben ze een gigantisch aanbod van alle merken, maar als je dan eens naar de maten en de winkelvoorraad kijkt is het nogal triestig. Nu, eens gaan zien kan wellicht geen kwaad, Ze zullen hopelijk toch iets in stock hebben om te passen. (Ik gok er toch op dat het een hjc rpha 11 zal worden wegens perfecte pasvorm vor mijn bol) En als ze dan toch niks hebben kunnen we altijd doorsteken naar Motoreflex.

RAD heeft ook HJC hé. Je kan er zelfs helmen testen, vooraleer je aankoopt. Ik bedoel: buiten, op je moto, tijdens een rit. Of het wel snor zit met de geluidsisolatie b.v.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Nadeel van RAD is dat er veel volk loopt ... en daartussen zit ook wel eens iemand die 't niet zo denderend doet. Ook al mindere ervaringen gehad, daar. Maar ik troost me met de goeie die daar werken, met hun nabijheid, hun ruime productgamma en hun soepele after sales.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid