Ga naar inhoud

Motorhelmen


gTa

Aanbevolen berichten

11 uren geleden, Frekkel zei:

Meer omdat hetgeen ik zoek niet echt (of heel beperkt) in hun gamma zit. 

RPHA-11 zit in 't gamma, dacht ik? As said: je kan die daar testen, op jouw moto, buiten on the road. Lijkt me toch een troef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, gTa zei:

RPHA-11 zit in 't gamma, dacht ik? As said: je kan die daar testen, op jouw moto, buiten on the road. Lijkt me toch een troef.

Zoals eerder gezegd staat mijn hoofd naar iets anders, bij voorkeur een bell. En wil ik mijn hoofd ook in een avg, shoei, shark,... kunnen wringen om te zien als het beter past dan een paar jaar geleden. Maar ik vermoed dat het wel weer een hjc zal worden omdat ze bij shoei wellicht niet op miraculeuze wijze hun pasvorm zullen aangepast hebben. En vanuit die optiek zit de kans er in dat het dus wel weer een hjc zal worden. Ik zal wel weer mis zijn, maar voor mijn gebruik zie ik de meerwaarde van testen op de weg niet. Geluidsisolatie is van geen belang (daar scoort mijn rpha10 toch ook maar al belabberd op). Pasvorm en lichtheid wel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan volg ik helemaal. RAD heeft geen Bell, dacht ik. AVG beperkt (ze hebben wel de SportModular, die kan je daar eens op zetten), Shoei wel, Shark ook. Mij past AVG redelijk, HJC ook, Shoei vroeger goed maar nu minder, Shark langs geen kanten. Bell op m'n kop gehad op Intermot en op de Eicma, maar ik herinner me eerlijk gezegd niet meer of dat eerder wel of eerder niet paste. :oops:  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ons zeggen dat ik eerder in de markt ben voor een Corsa r. Dan lijkt het me interessanter om naar een winkel te gaan waar je er mogelijks éne kan passen, dan naar een winkel te gaan waar je een Sportmodular kunt passen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ware natuurlijk fantastisch geweest als ze daar ook een Corsa r hadden gehad... Niettegenstaande, toch een paar helmen op mijn bol gehad. Rpha, er zit naar mijn aanvoelen een verschil in de binnenbekleding tussen het standaardmodel en de replica's e.d. in het voordeel van die laatste. Was bij mijn 10 ook al zo. En ik vond hem minder comfortabel zitten dan de mijne. Is het omdat die natuurlijk al gerodeerd is, of omdat ze het binnenwerk herwerkt hebben met first aid hulpmiddelen, geen idee. Arai paste ook goed. Shark minder. De Bell zat helemaal niet comfortabel, maar dat was een budget modelletje. Verrassend was de Scorpion, zeer licht, zeer comfortabel. Vandeweek eens bij motoreflex binnen stappen voor een hopelijk uitgebreider gamma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, Frekkel said:

Het ware natuurlijk fantastisch geweest als ze daar ook een Corsa r hadden gehad... Niettegenstaande, toch een paar helmen op mijn bol gehad. Rpha, er zit naar mijn aanvoelen een verschil in de binnenbekleding tussen het standaardmodel en de replica's e.d. in het voordeel van die laatste. Was bij mijn 10 ook al zo. En ik vond hem minder comfortabel zitten dan de mijne. Is het omdat die natuurlijk al gerodeerd is, of omdat ze het binnenwerk herwerkt hebben met first aid hulpmiddelen, geen idee. Arai paste ook goed. Shark minder. De Bell zat helemaal niet comfortabel, maar dat was een budget modelletje. Verrassend was de Scorpion, zeer licht, zeer comfortabel. Vandeweek eens bij motoreflex binnen stappen voor een hopelijk uitgebreider gamma.

Als je een helm op je hoofd zet en je twijfelt --> afzetten, het is niet je helm.

Als je eentje vindt die echt past voel je dat binnen de 5 seconden. De enige plaats waar het hard mag duwen is op uw kaken. Al de rest gaat zich niet "zetten", daar krijg je alleen maar hoofdpijn van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt comfortabel wordt het nooit é. Te veel mensen kopen een helm die onvoldoende vast zit. Je mag geen druk voelen op bvb uw voorhoofd, maar er moet wel voldoende spanning zijn. En die grens is voor mij althans niet altijd even duidelijk te definiëren. Je voelt wel direct wanneer een pasvorm goed zit.

Je zegt dat al de rest hem niet gaat zetten, toch voelt een helm met 100den draag uren ruimer aan als een nieuwe hé, en niet alleen aan de kaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Systeemhelm van Scorpion hier. Ik zocht  iets fluo dat niet teveel kostte (dacht toen niet dat ik echt veel ging rijden) , maar wel ok was. Keuze ging dan tussen een heel plastieke Bayard of deze (beperkte keuze van waar ik moest shoppen). De helm zat me goed en was niet te zwaar. Veel hele dagen opgehad en heeft me nooit gestoord. Ik kan natuurlijk niet vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft hier ooit wel al eens gestaan, maar het hoort hier ook thuis:

https://billyscrashhelmets.co.uk/ece-22-05-regulation-22-testing-crash-helmets/

https://sharp.dft.gov.uk/

https://billyscrashhelmets.co.uk/all-about-the-sharp-crash-helmet-safety-scheme/

Interessant dat de penetratietest eigenlijk zorgt voor 'hardere' schalen, terwijl je vaak liever een zachtere zou hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch interessant voor wie de moeite niet doet om de links te openen ivm modulaire helmen. Iets waar ik zelf nog niet had bij stilgestaan. Maar ik ben dan ook niet in de markt voor een modulaire helm:

P, J & NP labeling and flip-up helmets

When you buy a modular helmet, you probably hope that it’s going to work as a full face helmet when the chin guard’s down. But not all are designed like that – or approved to work as a full face. When they are, they’ll be labelled as both J (open face) and P (protective chin guard) inside the helmet and usually on the label sewn into the chin strap. That’s sometimes called dual homologation. If it has a chin guard that’s not designed and approved to offer protection, it’ll have the label NP inside.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt idd. Er zijn Systeemhelmen die enkel goedgekeurd zijn om gesloten te gebruiken. Die mag dan niet open mee gereden worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Joske zei:

Klopt idd. Er zijn Systeemhelmen die enkel goedgekeurd zijn om gesloten te gebruiken. Die mag dan niet open mee gereden worden.

't Is niet dat wat-ie zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, gTa said:

't Is niet dat wat-ie zegt.

Idd, wat hij zegt is dat er systeemhelmen zijn die eigen maar even veilig zijn als een jet helm. Dat voorste stuk is eerder een vliegenvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Idd, wat hij zegt is dat er systeemhelmen zijn die eigen maar even veilig zijn als een jet helm. Dat voorste stuk is eerder een vliegenvanger.

Was voor mij ook nieuw. Allez, van sommige "klaphelmen" snap/voel je dat meteen, als je ze vast hebt ... dat kinstuk is gewoon déco of (inderdaad) een vliegenvanger ... maar ik wist niet dat er dan ook een navenante homologatie voor is, dus enkel gehomologeerd als jethelm.

Zijn er landen of toepassingen (bepaalde moto's) waarop een jethelm niet is toegestaan? Ik heb daar geen weet van, maar zocht er ook nooit naar. Het wordt wel afgeraden, ook al op brommerkes, helemaal op moto's, wegens duidelijk minder veilig, maar zijn er landen waar het niet toegelaten is oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/1/2021 om 18:14, Frekkel zei:

Echt comfortabel wordt het nooit é. Te veel mensen kopen een helm die onvoldoende vast zit. Je mag geen druk voelen op bvb uw voorhoofd, maar er moet wel voldoende spanning zijn. En die grens is voor mij althans niet altijd even duidelijk te definiëren. Je voelt wel direct wanneer een pasvorm goed zit.

Je zegt dat al de rest hem niet gaat zetten, toch voelt een helm met 100den draag uren ruimer aan als een nieuwe hé, en niet alleen aan de kaken.

+1

En zelf na +10 helmen gehad te hebben, heb ik me miskocht met de laatste. Het blijft een dunne lijn tussen passen en nét te klein. Prachtstuk, maar hij sluit niet aan op het voorhoofd, hij spant. Nu, stoort pas na een uur rijden, dus voor te pendelen blijft hij in dienst. Alle, als er ooit weer gependeld gaat worden... 
En net omdat het pas na zo een lange tijd stoort valt het niet op bij gewoon passen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik hier eigenlijk nog niet veel over gelezen heb is het gewicht van een helm.
Nu full carbon exemplaren echt betaalbaar worden (toch voor enduro gebruik, minder zicht op andere type helmen) zie je ze meer en meer.
Mij pa heeft nu zijn 2e, en zijne helm weegt 900g, waar de mijne 1150g weegt, en dat verschil voel je enorm. Veel minder belastend/vermoeiend voor nek/hoofd en volgens mij ook een pak beter bij een val.

Zie je dat ook meer en meer op baan-helmen? Want als ik terug denk aan mij systeem helm van Bell, dan was dat echt een zwaar ding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Was voor mij ook nieuw. Allez, van sommige "klaphelmen" snap/voel je dat meteen, als je ze vast hebt ... dat kinstuk is gewoon déco of (inderdaad) een vliegenvanger ... maar ik wist niet dat er dan ook een navenante homologatie voor is, dus enkel gehomologeerd als jethelm.

Zijn er landen of toepassingen (bepaalde moto's) waarop een jethelm niet is toegestaan? Ik heb daar geen weet van, maar zocht er ook nooit naar. Het wordt wel afgeraden, ook al op brommerkes, helemaal op moto's, wegens duidelijk minder veilig, maar zijn er landen waar het niet toegelaten is oid?

Ook geen weet van. 

Jammer dat potjes zo gevaarlijk zijn... Het blijft zoooo fijn om open te rijden. :inlove: 
Plezierritjes (met viziertje omhoog, tenzij bij regen) =
JfRHQxs1tkMTy3UVj1Gvm0sSsyLp4yHRYEHgRa4c

Of als ik regen verwacht soms nog eens

101412703.jpg

Pendelen = 

bc.88.76.SharkRaceRProAKYAntNeongelb2161

 

Lange ritten = 

arai_chaser_leopard_blue.jpg

 

 

Jet is aan vervanging toe, is tien jaar oud... En potje zal nu ook aan zijn zes jaar zitten. Na zes jaar vervang ik normaal steeds een helm, gezien de XPS dan zijn schokdempende eigenschappen begint te verliezen, wordt dan meer spons dan 'krokant'. 
als er nog eens een helm komt, zal het wss toch weer Arai worden. Ondanks ik erg tevreden ben van Shoei, vind ik ze te grof van interieurstof. In vergelijking met de teddybeer stof van Arai of Shark lijkt zo een shoei van schuurpapier gemaakt te zijn. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Waar ik hier eigenlijk nog niet veel over gelezen heb is het gewicht van een helm.
Nu full carbon exemplaren echt betaalbaar worden (toch voor enduro gebruik, minder zicht op andere type helmen) zie je ze meer en meer.
Mij pa heeft nu zijn 2e, en zijne helm weegt 900g, waar de mijne 1150g weegt, en dat verschil voel je enorm. Veel minder belastend/vermoeiend voor nek/hoofd en volgens mij ook een pak beter bij een val.

Zie je dat ook meer en meer op baan-helmen? Want als ik terug denk aan mij systeem helm van Bell, dan was dat echt een zwaar ding...

dat is de reden waarom ik zo graag met een potje rij. Super licht. Dat is zooooo fijn. 

En het is ook de reden waarom ik nog nooit een systeemhelm gehad heb. 
Vanwege gewicht (en veiligheid) koop ik ook enkel fiberglas (shoei's en Arai) of carbon(ish?) (de shark). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
1 uur terug, GTX zei:

Ik zoek ook iets om mijn gps te kunnen horen en eventueel te kunnen bellen. Al heb ik tot hier toe nog nooit de nood gehad om te bellen.

Het bellen heb ik vroeger ook nog aan gedacht. Maar dan volgende bedenkingen gemaakt:

- Wil je tijdens het motorrijden gebeld kunnen worden? 
- hoevaak ben je langer dan een uur onderweg op momenten waarop je bereikbaar zou moeten zijn? 
- hoeveel van de telefoontjes die je op die momenten zou krijgen kunnen effectief niet wachten tot je terug van de motorfiets bent? 
- hoeveel van die telefoontjes die je echt moet kunnen aanvaarden wist je dat gingen komen en had je dus kunnen doen voor vertrek of inplannen na aankomst? 
- hoeveel van de overige wil je effectief voeren tijdens het motorrijden, dus met matige geluidskwaliteit en zonder de mogelijkheid iets op te zoeken of te noteren?

En zoals bij DDke, met een jet helm en een HD, hoe traag moet ge daar niet mee rijden om verstaanbaar te zijn? En kunde verstaanbaar zijn met die twin op de achtergrond? En welke indruk geeft dat tov de beller? 

 Uiteraard een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken, maar voor mij was het duidelijk: als ik rij, laat mij dan met rust. Dat is "me-time". Ik hou de telefoon in mijn zak, en als het écht urgent is, dan moeten ze mij twee keer direct na elkaar bellen, dan zoek ik een plekje en bel ik terug. Maar in de praktijk is de hoogdringendheid zelden zo hoog als ze denken. Laat het paar minuten bezinken en er wordt ofwel een oplossing gevonden of het kan wel wachten tot ik van de motor ben. Maar ik ben dan ook super analoog en bijvoorbeeld geen hotelmanager. Ik wil geen extra gewicht aan mijn helm en extra zorgen rond het opladen van de helm, maar ook niet te vaak laden, anders gaat de batterij snel stuk en al van die dingen. 

Lang leve de deconnectiviteit :party:  

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Tjeu zei:

Het bellen heb ik vroeger ook nog aan gedacht. Maar dan volgende bedenkingen gemaakt:

- Wil je tijdens het motorrijden gebeld kunnen worden? 
- hoevaak ben je langer dan een uur onderweg op momenten waarop je bereikbaar zou moeten zijn? 
- hoeveel van de telefoontjes die je op die momenten zou krijgen kunnen effectief niet wachten tot je terug van de motorfiets bent? 
- hoeveel van die telefoontjes die je echt moet kunnen aanvaarden wist je dat gingen komen en had je dus kunnen doen voor vertrek of inplannen na aankomst? 
- hoeveel van de overige wil je effectief voeren tijdens het motorrijden, dus met matige geluidskwaliteit en zonder de mogelijkheid iets op te zoeken of te noteren?

En zoals bij DDke, met een jet helm en een HD, hoe traag moet ge daar niet mee rijden om verstaanbaar te zijn? En kunde verstaanbaar zijn met die twin op de achtergrond? En welke indruk geeft dat tov de beller? 

 Uiteraard een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken, maar voor mij was het duidelijk: als ik rij, laat mij dan met rust. Dat is "me-time". Ik hou de telefoon in mijn zak, en als het écht urgent is, dan moeten ze mij twee keer direct na elkaar bellen, dan zoek ik een plekje en bel ik terug. Maar in de praktijk is de hoogdringendheid zelden zo hoog als ze denken. Laat het paar minuten bezinken en er wordt ofwel een oplossing gevonden of het kan wel wachten tot ik van de motor ben. Maar ik ben dan ook super analoog en bijvoorbeeld geen hotelmanager. Ik wil geen extra gewicht aan mijn helm en extra zorgen rond het opladen van de helm, maar ook niet te vaak laden, anders gaat de batterij snel stuk en al van die dingen. 

Lang leve de deconnectiviteit :party:  

Klopt, ik ben daar volledig mee akkoord. Op diezelfde redenen staan mijn notificaties af op mij sporthorloge/fietscomputer. 

Enige dat ik echt "belangrijk" vind is GPS-geluid want telkens naar dat schermpje kijken is het niet.

Welke zijn goede bluetooth-audio setjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila Intercom gekocht: Sena 10s

@Tjeu ik vind dat vooral handig voor coyote, en gps. Ook Siri is handig op de moto. « Hey Siri, ik wil naar huis » of « ik heb naft nodig ». 
Bellen is wat mij betreft ook 90% van de tijd « hallo, ja ik zit op de moto, is goe ik bel straks wel terug ». 
maar voor mijn vrouw bvb is dat wel geruststellend..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid