Ga naar inhoud

Motorhelmen


gTa

Aanbevolen berichten

Ik ben echt een analoge dino, zeker binnen mijn generatie. Nog nooit in mijn leven Siri gebruikt. En behalve voor op reis te gaan of echt moeilijke ritten, gebruik ik de GPS niet, ik bekijk dat op Google maps en leer dat van buiten. In België moet je toch al heel hard je best doen om vanaf de afrit van de snelweg tot aan de eindbestemming meer dan tien keer af te moeten slaan. Bij meer dan tien 'waypoints' wordt het moeilijk, maar dan heb ik meestal wel tussendoor een punt dat ik ken en vanaf waar ik kan vertrekken. 

Maar toen de auto uitgevonden werd vond iedereen dat ook overbodig, met een paard lukt het ook. Het ligt dus absoluut aan mij. 

Wat weegt zo een Senna ding? Benieuwd naar de geluidskwaliteit. Hou ons zeker op de hoogte, want ondanks ik dat niet wil, heb ik wel interesse in hoe goed die techniek ondertussen is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

 

Wat weegt zo een Senna ding? Benieuwd naar de geluidskwaliteit. Hou ons zeker op de hoogte, want ondanks ik dat niet wil, heb ik wel interesse in hoe goed die techniek ondertussen is. 

58 gr 😂

Zou ondertussen HD geluid zijn. Al vraag ik me wel af hoe HD, gezien die luidsprekers 3mm dik zijn en even groot als een stuk van 2 euro. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al aan gedacht om dat eens te proberen, vnl. om wat kwalitatiever muziek te kunnen horen dan via de in de helm in gebouwde speakers.
Maar ik zou dat enkel op hele lange ritten doen (b.v. 1.200 km autostrade op een dag, de heen- of terugrit van een verdere rondrit/reis). En uiteindelijk nooit echt de nood aan gehad.

Ik heb ook een Sena @DDke maar ik twijfel nu tussen de basic 5s en de 10s ;  iig die zonder FM radio-ontvangst. Heb die al een jaar of 5, nu.
Eigenlijk tevreden van, bediening is voldoende simpel en de werking is (tot nu toe) feilloos en trefzeker.
Zoals al gezegd: kwaliteit van geluid is perfect voor een gesprek, maar allerminst voor muziek. Verstaanbaarheid voor gesprekspartners is top.
Bij mij begint wel de connector van het kabelboompje in de bedienunit soms wat te mankeren, waardoor maar één speaker gaat. Even aan wiebelen en weer OK.

Ik heb dat nog nooit als bike-to-bike intercom gebruikt en ik voel daar eigenlijk ook geen nood toe.
Heb het wel al 2 keer gebruikt als intercom met m'n duo, maar aangezien Renske quasi nooit mee rijdt... ook geen nood meer toe.

Bellen doe ik er uit principe ook zo weinig mogelijk mee. Zelfde opvatting als tjeu: als ik met de motor aan 't rijden ben, moet men mij gerust laten.
Ik word nu gelukkig wel extreem weinig opgebeld (vanuit m'n job, dan) en privé gaan steeds meer communicaties via WhatsApp en die shizzle.
Maar het is wel al gebeurd dat men mij opbelt (onverwacht) en dan is dat al enkele keren handig gebleken. Druk op de knop en je kan praten.
Renske weet dat ik liever niet heb dat ze me belt als ik op de moto zit, maar we hebben de afspraak dat het in dringende gevallen uiteraard wel mag.
Ook dat is handig, ik weet dat, als zij belt, het nodig is. En dan kan een gesprekje echt kort.
Ik zie dat 'opgebeld kunnen worden' dus als een opportuniteit voor de eerder uitzonderlijke gevallen.

Zelf bellen kan ook op meerdere manieren (je kan speed dials instellen die je via je bedienunit kan kiezen bv) maar nog nooit gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu nog effe kijken of ik met de gratis Waze uit de voeten kan, of eerder (dubbel) ga betalen voor iCoyote (ik rij of met mijn auto, of met mijn motor. Het is niet zondat er iemand met mijn kar rijdt als ik op de moto zit). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, M3 is the best zei:

Niemand die zoiets gebruikt op de moto?

 

image.png.f1479a8dc9de299d71c645bb15c47768.png

in ear is toch niet wettelijk? Niet op de fiets, niet in de auto, niet op de moto. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou iets willen hebben dat volledig in de helm zit. Ik hoor hier en daar dat bakjes aan helm (communicatie/camera) bij een schilder niet zo gezond zijn voor de nek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in ear is toch niet wettelijk? Niet op de fiets, niet in de auto, niet op de moto. 
Is dat niet raar dat je dan wel met oordoppen mag rijden?

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/2/2021 om 10:10, Tjeu zei:

in ear is toch niet wettelijk? Niet op de fiets, niet in de auto, niet op de moto. 

Nooit van gehoord dat dat verboden is.. Ik gebruik dat alleszins op de fiets bij pendelen of mtb. 

En inderdaad, wat is het verschil met oordoppen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik had mezelf voorgenomen tegen mijn helmen fetisj te vechten en geen helmen meer in huis halen, maar vandaag na de VROM cursus nog twee Shark Racer R Pro's gaan halen (nummer 15 en 16 denk ik op 21 jaar, 't is er echt over...). Dezelfde van degene die ik sinds vorig jaar heb, maar maatje groter, M ipv S. Mijn S amper gebruikt, maar ondertussen wel al in de mot dat hij nét te klein is. Waarom twee? Wel, was een alles of niets dealtje en was twee voor de prijs van geen. De matte heeft een keer op iemand zijn hoofd gestaan, is nooit mee gereden, heeft nooit in een winkel gelegen. Bij de andere is er een rubbertje slecht gelijmd. Dat moet eens herlijmd worden en dan is die ook nieuw. Daar hangt de bescherming nog op het vizier en de accessoires en het boekje nog aan de gespjes. Echt helemaal nieuw. Nog aan het twijfelen of ik die in de verkoop ga steken, of nog wat bij ga houden als reserve. 

Mijn eigen maat S (die dus wat klein tailleert) ga ik wel wegdoen, die ga ik toch niet meer dragen. Moest iemand interesse hebben in een carbon integraalhelm die ik 3 weken gedragen heb, laat maat weten. Hoop er nog 125 euro voor te krijgen. Is zo eentje: 

Shark Race-R Pro Sauer Mat Helmet - buy cheap ▷ FC-Moto

Race-R-Pro-Sauer-Mat-AKY_1-s6.jpg

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/;IC_DeliveryCountry=GB;IC_IP2Location_Locale=en_GB;IC_TargetCurrency=GBP;IC_TopicWorld=134016375?ViewAction=View&ObjectID=797911539 

Kost dus 400 euro nieuw. Is dus de moment om een slag te slaan, eventueel voor de vriendin van iemand die voor de prijs van een prutshelm dan een quasi nieuwe carbon integraal heeft. 

De twee nieuwe: 

k4bJnoZNs1kPyTkIHR8ZtGbshNsWYdIvUu3Z6PN0

HnPNpILzMs9_gsBNdcX96T-XXYsqUWrJeEcxn3Nz

Pz_1aITL4MRLG7IE7vqU_2JiMy3KMn7B7iAf62n-

OQPD-KiVSm41cgMpSnvTFwjGafzMjd0Du84GceCz

MjQmZMyE85GmpOsV5LIz3s79yZkpPmn9W58ekPG6

uXhYlnCm5spqT51aU9PbbEFy7n-31UXVewiwHhEI

xxZ4sHet9vxo5sPtdMWqbZ2k39Ii2LNo7LeuCDbl

 

De zwart rode gaat dus in zijn zakje en onder bed. Tenzij er iemand echt interesse in hebben. Maar wegens nog nieuw heb ik voorlopig geen zin om die voor minder dan 200 euro weg te doen. Dan hou ik hem liever zelf als reserve helm, voor moest ik de andere beschadigen in een val. 

Wel blij van de aankoop. Zit echt geweldig. Vind het nog steeds vreemd dat ik in dit model een M heb, terwijl al mijn Shoei's, Arai en Airoh's altijd maat S geweest zijn. Nu, de verkoper heeft ook altijd maat M gehad, maar voor hem was deze dus ook beetje te klein, waardoor ze niet gebuikt opgeborgen zijn. Ben dus niet de enige die zich van maat mispakt heeft :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hier steevast fan van Shoei, na een uitstapje naar HJC. Next one wil ik een Arai proberen. Spijtig dat je dat niet een week of 2 kan gaan testen. Wat bij de HJC is het begin goed zat, was al na een paar weken kleine irritaties. Vooral het spannen aan het voorhoofd vond ik een dooddoener. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

'k Voelde het aan m'n theewater (en dat was de reden waarom ik m'n aan vervanging toe zijnde helm nog niét verving):

https://www.shoei-europe.com/products/nxr2/

Hopelijk binnenkort te passen bij RAD.

DIt of de GT-AIr 2 zal 't toch wel worden, denk ik. De AGV SportModular zit me toch heeel krap...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na jaren Shoei gebruikt te hebben is er de goesting om Arai te proberen. Iemand ervaring met integraal Arai helmen? En tevreden ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is topmateriaal. Wel luid omwille van de ventilatie.

Wel zien of het past :D 

Dat geluid valt ook wel tegen bij de Shoei(s) die ik nu heb. Niet meteen de stilste helmen die je kan vinden. Moet je meer richting Shuberth of zo denk ik dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nee, gewoon oordoppen steken. Zelfs de stilste helm is te luid als je 100+ rijdt.

Gebruik ik. Maar dan is het nog soms te luid. 
 

Arai zou blijkbaar dikkere zijwanden gebruiken waardoor je meer “gewrongen” zit in je helm. Moet toch eens kijken dan of er geen andere opties zijn. Tegelijk kwam ik op een site BELL helmen tegen voor motoren. Van wagens ken ik die wel, maar wat die bij motoren waard zijn weet ik niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, utah said:

Gebruik ik. Maar dan is het nog soms te luid.

Dat kan toch niet? Dan gebruik je volgens mij foute oordoppen.

Just now, utah said:

Arai zou blijkbaar dikkere zijwanden gebruiken waardoor je meer “gewrongen” zit in je helm. Moet toch eens kijken dan of er geen andere opties zijn. Tegelijk kwam ik op een site BELL helmen tegen voor motoren. Van wagens ken ik die wel, maar wat die bij motoren waard zijn weet ik niet. 

Ja die bestaan, maar ik kreeg die totaal niet over mijn hoofd getrokken. Arai past mij perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te luid is deels te wijten aan de uitlaten ook. En dan moet ik inderdaad naar op maat gemaakte gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, utah said:

Te luid is deels te wijten aan de uitlaten ook. En dan moet ik inderdaad naar op maat gemaakte gaan. 

Hoe luid zijn die dingen dan? Ik heb altijd van die onnozele mousse exemplaren gebruikt. In de MotoGP zie je die zelfs bij sommige rijders. Als dat daar genoeg is moet dat voor u toch ook genoeg zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoe luid zijn die dingen dan? Ik heb altijd van die onnozele mousse exemplaren gebruikt. In de MotoGP zie je die zelfs bij sommige rijders. Als dat daar genoeg is moet dat voor u toch ook genoeg zijn?

106dB. Eerst nieuwe dB killers steken. Misschien helpt dat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen op maat gemaakte oordoppen en dat is nooit te luid. Ook niet op mijn naked met dB-killers eruit. In Zolder 118 dB gemeten mét dB-killer dus stil is die ook niet echt :D

De meeste Shoei (NXR, GT-Air, Neotec) zijn volgens de weinige tests die je kan vinden, altijd bij de betere qua geluidsisolatie. Schuberth doet niet altijd beter.

Pasvorm is alles, ik pas bv absoluut niet in Shark of Arai, maar des te beter in Shoei en HJC. Sommige AGV's, sommige Schuberths.

Open kinstuk onderaan is moordend qua geluid. Op systeemhelm dus altijd zo'n chin curtain steken (zit er meestal bij), op integraalhelmen niet altijd en soms te klein. Opzetten is wat lastiger maar een goed passende, kleine integraalhelm met goed afgeschermde kin is meestal top qua geluid, icm oordoppen.

Check ook of je in turbulentie zit ve ruitje oid. Ik zit op mijn naked bv veeeeeel stiller dan achter de std ruit van een GS of GSA of KTM Superadventure S. De extra grote ruit van een RT of K1600GT is dan wel weer ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/5/2021 om 12:33, utah zei:

Na jaren Shoei gebruikt te hebben is er de goesting om Arai te proberen. Iemand ervaring met integraal Arai helmen? En tevreden ? 

Van Shoei naar Arai is een verademing qua interieur. Plots lijkt het alsof een shoei met schuurpapier bekleed is. 
Ik heb zelf een zestal Shoei's gehad en één Arai. 
Ik vind de Arai's wel behoorlijk prijzig. Maar de Chaser die ik had, had wel een groter gezichtsveld dan de XR's die ik gehad heb, waardoor ik die zeker op prijs kan stellen. Qua geluid deed Shoei beter, maar ook lang niet zo veel. Kinlapje doet wonderen, net als een goed aansluitend bufje die de wind onderaan uit de helm houdt en enkel toelaat op de plaatsen waar de helm ervoor ontworpen is (ventilatie openingen en kanalen). 

Slijtage van het binnen materiaal was wel hoger dan bij de shoei's, waardoor hij sneller los ging zitten. 

Ik zou zeker opnieuw een Arai kopen, moesten ze 20% goedkoper zijn, vind ze nét te duur voor wat ze zijn. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld een Shark, die ook een veel aangenamer interieur heeft dan Shoei, maar wel even lang meegaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid