Ga naar inhoud

Motorhelmen


gTa

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, gTa zei:

Merci. Ken je gasten die dat doen, parazaar? Dan kan ik eens prijs vragen.

En mijn gedacht weten @Jokke_vlo en mogelijks @abtler en @dragonfly daar ook wel iets over?

Zoals fuel zegt vrij duur, het was 600 EURO in 2010 dus zal nu wel beginnen aan 1.000

https://www.speedwear.be/product-categorie/karting-speedwear/speed-paint-deal/

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, gTa zei:

In mijn geval zou 't geen livery zijn, neen.

Eén of twee kleuren spuiten, een gedeeltelijke helm. (Dus b.v. een striping in 1 of 2 kleuren.)

Ik heb de mijne destijds laten wrappen voor 150 euro 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/3/2022 om 20:12, gTa zei:

Vandaag voor 't eerst ermee op pad.

Pasvorm is uitstekend (da's uiteraard zeer persoonlijk).

Bediening kinstuk (systeemhelm) is solide en makkelijk. Grote knop/greep die je met één hand makkelijk ontgrendelt en opent.
Het kinstuk blijft minder fix open staan in geopende stand dan de BMW System 6, maar ik gebruik dat enkel maar om de helm op te zetten en weer af te doen (handig als brillendrager).
Ik rijd nooit met 't kinstuk open (denk ook niet dat deze helm gehomologeerd is daarvoor, de BMW-helm dan weer wel).

Kinstuk is ook volledig in carbon, 't is de enige helm die dat heeft op de markt (afaik). Voel je zeer goed: is bijzonder licht en dus ook de helm is van een gewicht dat je eerder bij de sportieve integraalhelmen verwacht.

Vizierbediening is een beetje wennen: deze is gelockt (dicht of in verluchtingsstand), je moet dus de knop indrukken om 't omhoog te kunnen klappen. Lukt perfect met één hand maar 't moet nog een beetje in de muscle memory ingeprogrammeerd worden.

Verluchting is awesome. Zoveel luchtiger (indien gewenst) dan de BMW systeemhelm die-ie komt te vervangen. Aangezien ik ne zweter ben en 't niet snel koud heb --> top, dit.

Licht getint vizier is minder diep getint dan het getinte vizier van de BMW. Ik rijd daar altijd mee rond en op nachtelijke ritten was het BMW-vizier soms toch een tik te donker.
Dit is dus beter (er bestaat ook nog een donkerder variant). Bovendien zit binnenin nog het inklapbare zonnevizier, dat je erbovenop kan gebruiken.

Bediening zonnevizier is 't meest wennen, zit aan dezelfde kant (linker onderrand helm) maar ik vind 't nog niet trefzeker. Ook hier nog wat muscle memory programmatietijd nodig.

Stabiliteit in de wind is beter dan de BMW-systeemhelm, wat logisch is aangezien deze een stuk kleiner is qua omvang.
De BMW was ook niet consistent in z'n geluidsproductie: dead straight was zat er een best luide suis in, enkele graden scheef en 't was weg.
Deze AGV Sportmodular is dead straight stiller maar blijft even "luid" (nog altijd stil). Zonder oordoppen is het verschil merkbaar, mét oordoppen is het verschil eigenlijk onbestaande. (Heb ze vandaag back to back gereden.)
Hoe sneller je rijdt, hoe meer voordeel de AGV heeft; op hogere snelheid (130+) is die zelfs mét oordoppen merkbaar stiller dan de BMW.

Heb de Cardo Freecom 4 laten installeren, met JBL speakers owzekers feestje! Nou ja, 't blijven helmspeakers maar effectief: als je met oordoppen rijdt is de geluidskwaliteit helemaal niet zo desastreus (zoals mijn vorige Sena SMH5).
Er zit een ingebouwde FM-radio in, eigenlijk nog wel fijn om StuBru op de achtergrond te hebben, zo hoor je ook nog eens 't nieuws 🙂   Heeft ook stembediening, b.v. "Hey Cardo, play music" en "Hey Cardo, volume up". Werkt feilloos.
Stembediening laat ook toe om Hey Google of Siri met stem aan te spreken en dingen te laten doen. Lukt b.v. perfect om zo m'n Waze-app op te starten maar daarna kan je niet meer per stem een bestemming invoegen.
Dat gaat dan weer wel met Google Maps: "Hey Google, navigeer", daarna vraagt da madammeken een bestemming en die valt perfect in te spreken. Tof!

Tot nu toe content!

Update!

Wat een helm ❤️   Licht, klein, stabiel en verrassend stil. De eerste indrukken worden bevestigd.

Mindere punten:

  1. Hij is kouder onderin dan mijn vorige helmen. Ondanks kinafsluitstuk (eentje die tot tegen de nek komt, bijna, wat kan omdat het een klaphelm is) is die rond de kin een pak kouder dan m'n andere helmen. Gek. Buff is dus vaker nodig, ga zelfs een themobuff dragen op de koudere dagen.
  2. Visier vastklikken in volledig dichte stand moet je hard nijpen (tot een op de moto tijdens 't rijden onhoorbare lichte 'klik' bevestigt dat-ie dicht is). Anders klapt 'ie na een tijdje weer naar de verluchtingsstand. Koud/nat als het koud of nat is! :D

That's it!

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/8/2022 om 23:07, Tjeu zei:

Helm is heel persoonlijk. Ik ben fan van arai, maar vind ze te duur (1 gehad). Shoei zit me ook goed en heb ik veelvuldig gehad (6 tal), maar de voering is wat te ruw. 

Nu terug shark (vierde keer), is als knuffelbeer aan doen. Lekker knus. Traploze vizier is wel vervelend (waait makkelijker dicht) en stil is die ook niet. Wel licht en comfortabel. Goede prijs kwaliteit verhouding.

Uiteindelijk begint het geluid van de Shark (Racer Pro) echt wel tegen te steken, waardoor ik mijn potje (Shoei J.O.) steeds vaker begon te dragen. Die is opvallend stiller. Met de Shark hoor ik de Guzzi boven de 130 km/h niet meer, met de CB al vanaf 120 bijna niet meer.  En ook het toevallen van het vizier is vervelend, zeker in de file bij slecht weer. 

Daarnaast begon ik een zonnebril in het vizier te missen. Heb dat altijd een lullige optie gevonden, maar in het pendelen naar Brussel is dat een ander verhaal. Daar heb je steeds de zon recht in de ogen, 's morgens als ze opstaat en 's avonds als ze gaat slapen. Gecombineerd met wat natte weg is dat een ramp. 

Als je in het donker vertrekt kan je moeilijk al een zonnebril opzetten, zeker niet wanneer het vochtig ligt. Je kan met een zonnebril in het donker de natte en droge plekken veel moeilijker van elkaar onderscheiden. 
En zonder is het absoluut een probleem eens de zon erdoor komt op (op de natte ondergrond). 

Met de Black Friday actie was ik eens bij RAD beginnen kijken. En het ideale leek me een fotochromatisch vizier. Dat verkleurd dus automatisch van licht naar donker. Ik heb destijds nog zo brillen gehad en dat werkte wel, alleen is dat soms wat traag. Maar los daarvan werkt dat wel goed. De RAD verkoper (en dus mijn ex baas) heeft dat zelf ook nog gehad op zijn NXR en was daar zeker over te spreken. Het enige nadeel, dat kost wel 175 euro... En het bestaat niet voor mijn Shark (integraal), wel voor mijn Shoei JO (potje met pilootvizier). Wel overwogen dat te kopen, maar dat vizier van de JO is heel beperkt, eigenlijk niet groter dan een zonnevizier bij een andere helm. Dat maakt dat je gezicht helemaal niet beschermd is. Bij regen zit de neus en alles eronder bloot. Snel weg in de regen voelt aan alsof je tijdens een paintball sessie het witkonijn bent en iedereen op je gezicht aan het schieten is zonder dat je iets van bescherming aan hebt. Dat is behoorlijk pijnlijk... 

2636594_71a7.JPG


Dat maakt dat ik die helm niet draag wanneer er regen voorspeld wordt en zoals eerder omschreven is nat wegdek + laagstaande zon net hét moment waarop is zonnebescherming wens. Maw, bij deze helm schiet het voor een deel zijn doel voorbij, wat jammer is voor 175 euro. En mijn JO is ook alweer zes jaar, dus het is niet dat ik er nog veel jaren genot van ga hebben... 

Dus dan maar eens tussen de nieuwe helmen gekeken. Gezien de JO de eerste is die vervangen moet worden, heb ik niet naar de integraal helmen gekeken. Wel even naar de systeemhelmen met zonnevizier gekeken, maar die wegen snel over de 1600 gram. En ze kosten ook snel wat geld... 
Ook naar de jethelmen gekeken, met een volwaardig vizier. Met hun kortingsactie kwam een Schubert M1 Pro op iets van een 340 euro. Dat is erg netjes voor wat je krijgt. 
Naar mijn gevoel is de geluidswinst van mijn potje tov mijn Shark vooral te wijten aan de gladde buitenschaal, tov de Shark met al zijn spoilers en windgeleiders. En zo een M1 Pro is wel lekker smooth. 

jet-helmet-schuberth-m1-pro-outline-grey

Ik heb destijds wel nog wat Schubert gereden (C2, J1 en S1) en qua geluid waren die top. Alleen zijn ze stuk voor stuk lelijker dan wat de concurrentie aan te bieden heeft, wat deels te maken heeft met de veel lompere rondere buitenschaal die ze gebruiken. 

Nu, voor een tien - twintig euro meer heb je de Shoei J-Cruise II. 

005001_200_1_Shoei_J_Cruise_Ii.jpg 

Dat maakte dat ik toch wat twijfelde... Er dan maar even mijn ex-baas bij gehaald en de pro's en contra's naast elkaar gezet. Grootste argument voor de Schubert was dat ik er zelf nog geen gehad heb. Wel vaak gereden, maar nooit een zelf gehad. Shoei's daarentegen heb ik bij de vleet gehad (minstens 7 als ik even snel tel) en eens iets anders trekt me wel aan. 
De eerste generatie J-Cruise ook regelmatig gereden (heeft mijn stiefmoeder en we hebben dezelfde maat), maar het vizier valt daar een stuk makkelijker bij toe dan bij de generatie ervoor (J-Wing) die ik zelf had. Dat stoorde me wel. Daarnaast was die, en is de tweede generatie, ook een aanzienlijk grote helm, maar dat heb je eigenlijk bij iedere helm met een zonnevizier. 

Grootste minpunt van beide vind ik dat ze met zo een skibotsluiting komen... Geen dubbel-D meer (heeft mijn JO wel nog). Al kan je de Shoei voor 120 euro wel laten ombouwen naar dubbel-D. Standaard heeft de Shoei ook een metalen skibot sluiting, waar het bij de Schubert puur plastic is. Eigenlijk is de algemene kwaliteitsindruk van de Duitse Schubert toch een stuk lager dan wat de Jappanders van Shoei afleveren... Ex-collega was ook vrij rechtuit en vond het een no-brainer, met als toetje op de kaart de aftersales van Shoei, die met kop en schouders boven die van gelijk welk ander merk (dat ze verdelen of verdeeld hebben) uitsteekt. 

Het is dus de Shoei geworden. Als je voor het dubbel van de prijs van een vizier een helm hebt die zowat alle vakjes tikt... Tja... 
Enkel nog maar mee naar huis gereden. En qua geluid sluit die alvast eerder aan met bij de andere Shoei en staat die ver van de Shark. Pfieuw. 

Benieuwd of ik met over de lullige skibotsluiting ga kunnen zetten... Heb in het verleden nog eens een (gelegenheids)helm gehad met zo een sluiting en dat stoorde me toen altijd. Deze voelt steviger aan, maar het is toch niet het comfortabele van een DD. Gek -en vooral jammer- dat er zoveel mensen daar een probleem mee hebben, waardoor ze het gebruik ervan afbouwen... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Site gevonden van een bedrijf dat nieuwe helmen (diverse merken, niet alle) spuit in custom designs.
Ze hebben een design of 30 die je op de helmen kan zetten, met kleuren en effecten naar wens. Configurator op de site.
Ook vollédig gepersonaliseerde designs zijn mogelijk, maar da's uiteraard in onderling overleg.

https://www.helmade.com/de/

Mogelijkheden zijn alvast enorm uitgebreid binnen het "beperkte" aanbod:

image.png.a4891a504468f08ae1dc3e526b4fbd7a.png

image.png.8983fe988a919960f1f82f0930935464.png

image.png.73e0e9ed733d8af54acee25c3caef5a9.png

 

Alles valt te customizen, elk design, met een veelheid aan kleuren en effecten:

image.png.f9cc80ec721a08206f15f49ece926b88.png

Afhankelijk van het gekozen design kan je 2 tot 5 kleuren kiezen. Prijs navenant.

Wel tof !!

 

Ben uiteraard al aan het configureren geslagen :lolz: 

image.png.e04eaa531e9a0e940fea820bcc14e9d9.png

image.png.d78a0371356296097fae8f68d411ef56.png

image.png.674d2362e2dab2784f29ed5857cb0130.png

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, gTa zei:

Maar jongens toch, wat is dat met die RAD.eu site, seg?

image.png.3bc7ce57d785957d68475f228e5b9b19.png

Site werkt bij mij normaal en gisteren heb ik die overdag ook enkele keren geraadpleegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, GTX zei:

Site werkt bij mij normaal en gisteren heb ik die overdag ook enkele keren geraadpleegd. 

 

2 uren geleden, Tjeu zei:

Hier ook geen problemen gehad.

Ik heb de voorbije dagen 3 keer een onbeschikbare server gehad. Telkens getest of het aan mij lag of algemeen ... en 't lag niet aan mij.

Gisterennacht, na vorige screenshot te posten, was de site dan plots weer even online, om na 10 minuten weer vast te lopen.

Toch iets stevigs aan de hand met de server waarop hun site draait, me dunkt. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/11/2022 om 10:10, gTa zei:

Merci. Ken je gasten die dat doen, parazaar? Dan kan ik eens prijs vragen.

En mijn gedacht weten @Jokke_vlo en mogelijks @abtler en @dragonfly daar ook wel iets over?

MF design Frederic Mertes deed vroeger mijn helm, is nog steeds actief. Vind je op facebook.

image.png.b0728f717dfca9b21d24dd870f82cebb.png

image.png.d1a1aa747afc3820e7afff64827418a4.png

image.png.417f5f059a61ad27393e841fa503225c.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik Google vandaag even in 't wilde weg "sportmodular xl" en zie een 2dehands-annonce van eentje met rood. "Hey... la donna italiana heeft ook wat rood in d'r".
Annonce zegt "nieuw, maar 3 keer gedragen" en vraagprijs 250. Bodje gedaan van 200, we met in the middle. Al afgehaald (Bxl, was er toch).

WTF :party: 

Zo ene:

AGV Sportmodular Aero Carbon Red Helmet Unboxing - ChampionHelmets.com

Niet de allermooiste helm, maar 't past alvast op de nieuwe bike.

Nog geen idee wat ik er mee ga doen qua stijl ... er sluimert iets met een bijkomend groen lijntje naast 't wit (om zo een Italiaans vlaggeske te hebben), zelfde stijl als dat wit ... en achterop Ago 1 evt, klein, centraal in 't rode deel, boven het AGV-logo.

Zoals dit, maar dan een heel stuk kleiner:

AGV Ago, "TheCome back"! - VROOM.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn de batjes. Ik heb zo ooit een System Evo 6 ongebruikt gekocht voor 150 eur. Met com system. Was van een dame die bij bmw een motor had gekocht en er na 2 weken achter kwam dat het niet haar ding was. 
 

Weet nimeer waar het was, maar het was ver. En er was zeer weinig info beschikbaar. Ik wist pas dat het een evo was toen ik er was. 
heb het effe terug gezocht:

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan er hier iemand een helm/ merk aanraden die grote maten hebben?

Dient alleen voor te gaan karten, maar meestal hebben ze geen helm die groot genoeg is voor mijn dikke kop 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Dimitri zei:

Kan er hier iemand een helm/ merk aanraden die grote maten hebben?

Dient alleen voor te gaan karten, maar meestal hebben ze geen helm die groot genoeg is voor mijn dikke kop 🙃

Alle degelijke helmmerken en -modellen kan je vandaag de dag krijgen tot een 62~64 (ofte 2XL), heel wat zelfs 3XL (64~66). Sommige enkelingen gaan nog verder, tot 4XL (67 à 68 max).
Maar dat zijn best zware helmen specifiek gericht op gebruik op een motor ... 'k vraag me af of dat geen overkill is om te gaan karten?

Anyway, als 't niet te duur hoeft te zijn, dan is dit misschien 't overwegen waard: https://www.rad.eu/nl/c/p/51344-hjc-cl-sp-mat-zwart.htm

Weegt wel 1600g (en meestal zijn helmgewichten voor de middelste helmschaal of maat L ... dus dit kan makkelijk 100 à 150 zwaarder zijn nog, misschien zelfs nog meer voor de extra grote maten).
Dat is niet weinig, zeker om te karten...

Nog black friday shizzle, misschien van profiteren. Gewoon eens naar Drongen karren en dat daar passen. (Of een andere vestiging mocht dat dichterbij zijn. Check wel of die in stock is daar.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid