Ga naar inhoud

Motorbanden - algemeen


gTa

Aanbevolen berichten

4 minutes ago, Joske said:

Die heb ik ook op de Brutale, en ik geraak ik nie verder ☺️

Ik denk dat verder eerder voor circuit-gebruik is gemaakt. 

Maar wel ne zalige band. veel grip, maar slijt wel hard naar t schijnt.

Ik heb er 6 a 7.000 km mee gedaan achteraan. Maar het beste was er al even vanaf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 11/8/2021 om 19:53, Jan zei:

Bedankt voor de tip :lol:.

Conti’s zijn in bestelling :)

A-mai, plakken doen ze in ieder geval. Sturen is nog wat onwennig, vorige banden waren veel minder spits. Met die Conti’s valt hij echt de bocht in zonder moeite. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Er is blijkbaar een Michelin Road 6 (GT) uitgekomen. Eens prijsgevraagd voor de Guzzi, zal wss wel weer wat duurder zijn geworden... 

 

Michelin_Road-6-GT-motorbanden.jpg

Tov de 5: 

1310560101.jpg

Gevoel dat het toch vooral een commerciële zet is. Zoveel anders zijn die toch niet. Road 4 naar 5 was toch een groter verschil: 

71eb801ac3f6a73ffcb6fb2b6f831fe8.png 

en de Road 3 

12130320_.jpg

En de Road 2 

michelin_pilotroad2-800x600.jpg

 

En dan nog de 1, om de historiek helemaal af te maken. Zo zie je eens de evolutie. Er is toch wel wat veranderd doorheen de jaren heen. 

pilotroad_1_new.jpg

 

Van de eerste twee generaties massa's setjes versleten. Al combineerde ik die wel liefst van al met een BT 020. Voor en achter Michelins vond ik niet fijn sturen, de motor viel veel te veel in de bocht. De derde generatie heb ik integraal geskipt. De vierde op de KTM gehad en daarvan was de voorband toch terug wat boller, wat veel fijner stuurde dan voorheen. 

Op de CB liggen nu de 5de generatie, waar ik enorm tevreden over ben. Qua grip ongezien voor een toerband. Benieuwd of mijn favo bandenboer de 6 al kan leveren voor de Guzzi. En zo ja, of er echt een verschil op zal zitten met de 5. Gezien ze op twee verschillende motoren zitten, zal dat zeer moeilijk voelbaar zijn, maar goed. We zien wel. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moh, ik wist er ook nog niks van! Toch wel wat onder de radar gebeurd, idd.

De Road 5 daar was iedereen nochtans zo lovend over, t.o.v. de Pilot Road 4 die voornamelijk op wet grip mikte maar de sportievere motard niet zo hard kon bekoren.

Ik ga de komende uitgaven van de Duitse magazines in de gaten houden, er zou toch snel een test van het nieuwe '22 rubber moeten verschijnen, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Tjeu zei:

De Road 6 besteld. 175 voor en 225 achter.... 400 euro voor een set... Kletse... 

Correctie, voor de GT versie is het voor en achter iedere keer 5 euro meer. Woensdag of donderdag worden ze geplaatst. De Road 5 GT is goekoper, maar scheelt geen 20 euro op een set. Voor dat verschil wou ik dan toch wel het nieuwste hebben... Ze gaan -volgens de marketing- 6% langer mee, en kosten maar 5% meer, dus dan is de meerprijs gerechtvaardigd. Hoe handig toch. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ook hier even zetten. 

Er mag voor mij voor de BMW een bijkomende set komen. Omdat ik 2 wielsets ga hebben (de stock wielset met de Dunlop Mutant als winter-/slechtweerset), mogen deze dan ook sportieve "zomerbanden" hebben met stevige land-to-sea ratio, 't mogen ook dingen zijn die een beetje opwarmtijd nodig hebben.

Ik was enorm content van de Metzeler M7 RR, dus de nieuwere M9 RR zou dan een logische keuze zijn ... en ergens voelt het bij mij alsof Metzeler het "best passende" merk is voor een Beemer. (compleet subjectief, ik heb er geen uitleg voor)

Maar ... er is een nieuwe Michelin die me wel prikkelt.

Ik heb in de voorbije 8 jaar nooit zelf Michelin gekocht, omdat die (behalve de (Pilot) Road, dan) in die voorbije 5-8 jaar eigenlijk nooit een topper hadden in de sportievere wegcategorie (ze hinkten toch steevast wat achterop) en dan koos ik resoluut altijd voor de nieuwere of nieuwste band in de categorie (T31, Roadtec01, Angel GT, Angel GT II, Mutant) die in alle tests even goed (als de Road) of duidelijk (veel) beter (dan de oudere sportbanden) scoorden. Maar nu is er een nieuwe Power 5 en die blijkt binnen de sportcategorie zeer goed inzake wet grip en snel opwarmen, heeft een neutraler karakter (valt niet te extreem in de bocht) ... zin om die eens te proberen.

cl4pqoyga08oa01lixhi5itmd-cgi-power-5.full.png

Hoog silica-aandeel en best nog knap profiel ook.

Enige wat ik nog een tik liever zou zien is nog iets meer slick schouders, zoals b.v. de M9 RR:

sportec_m9_rr_3-4.jpg.7177ef3be289af6f1c37ec8c46c93267.jpg

Zuiver gevoelsmatig ligt dit profiel me wat meer, maar ik mag daar eigenlijk geen rekening mee houden.

De Bridgestone S-22 en de Pirelli Diablo's blijven zowat de meest toonaangevende en/of best verkochte banden in de sportcategorie, maar die triggeren mij precies niet zo.

Er is nog een nagelnieuwe contender in dit segment: de Continental RoadAttack 4:

CONTINENTAL_CONTI-ROADATTACK_4.jpg

Die zou het midden moeten houden tussen de sport/toer-banden en de (meer dagelijks inzetbare) sportbanden. Eigenlijk perfect wat ik zoek, denk ik. Maar die is zo nieuw, er zijn nog geen vergelijkende tests te vinden.

 

Qua compounds zijn de nieuwste allemaal redelijk gelijk qua bouwwijze:

 

Michelin Power 5

image.png.96bddec4ff792357ad31282baf4489c0.png

 

 

M9 RR

image.png.38f3aec03f80f1533389654173ea8500.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
10 uren geleden, Tjeu zei:

 

 

Zo vind je heel veel "bandentests". Eén band per categorie, meteen als "dit is de beste" naar voor geschoven. Maar niks nul nada over (grondig) testwerk, maar enkel herkauwde sales pitches van de merken zelf.

Een tyrereview.co.uk voor motorbanden is er nog niet, maar de vergelijkende tests van de meer toonaangevende motormagazines houd ik voor 10.000 keer meer waardevol dan dingen zoals bovenstaande :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/2/2023 om 08:38, gTa zei:

Ook hier even zetten. 

Er mag voor mij voor de BMW een bijkomende set komen. Omdat ik 2 wielsets ga hebben (de stock wielset met de Dunlop Mutant als winter-/slechtweerset), mogen deze dan ook sportieve "zomerbanden" hebben met stevige land-to-sea ratio, 't mogen ook dingen zijn die een beetje opwarmtijd nodig hebben.

Ik was enorm content van de Metzeler M7 RR, dus de nieuwere M9 RR zou dan een logische keuze zijn ... en ergens voelt het bij mij alsof Metzeler het "best passende" merk is voor een Beemer. (compleet subjectief, ik heb er geen uitleg voor)

Maar ... er is een nieuwe Michelin die me wel prikkelt.

Ik heb in de voorbije 8 jaar nooit zelf Michelin gekocht, omdat die (behalve de (Pilot) Road, dan) in die voorbije 5-8 jaar eigenlijk nooit een topper hadden in de sportievere wegcategorie (ze hinkten toch steevast wat achterop) en dan koos ik resoluut altijd voor de nieuwere of nieuwste band in de categorie (T31, Roadtec01, Angel GT, Angel GT II, Mutant) die in alle tests even goed (als de Road) of duidelijk (veel) beter (dan de oudere sportbanden) scoorden. Maar nu is er een nieuwe Power 5 en die blijkt binnen de sportcategorie zeer goed inzake wet grip en snel opwarmen, heeft een neutraler karakter (valt niet te extreem in de bocht) ... zin om die eens te proberen.

cl4pqoyga08oa01lixhi5itmd-cgi-power-5.full.png

Hoog silica-aandeel en best nog knap profiel ook.

Enige wat ik nog een tik liever zou zien is nog iets meer slick schouders, zoals b.v. de M9 RR:

sportec_m9_rr_3-4.jpg.7177ef3be289af6f1c37ec8c46c93267.jpg

Zuiver gevoelsmatig ligt dit profiel me wat meer, maar ik mag daar eigenlijk geen rekening mee houden.

De Bridgestone S-22 en de Pirelli Diablo's blijven zowat de meest toonaangevende en/of best verkochte banden in de sportcategorie, maar die triggeren mij precies niet zo.

Er is nog een nagelnieuwe contender in dit segment: de Continental RoadAttack 4:

CONTINENTAL_CONTI-ROADATTACK_4.jpg

Die zou het midden moeten houden tussen de sport/toer-banden en de (meer dagelijks inzetbare) sportbanden. Eigenlijk perfect wat ik zoek, denk ik. Maar die is zo nieuw, er zijn nog geen vergelijkende tests te vinden.

 

Qua compounds zijn de nieuwste allemaal redelijk gelijk qua bouwwijze:

 

Michelin Power 5

image.png.96bddec4ff792357ad31282baf4489c0.png

 

 

M9 RR

image.png.38f3aec03f80f1533389654173ea8500.png

 

Ik was fan van de Road 5 (ik weet, dat is geen power 5…), tot ik de nieuwe ging afhalen (met T32’s op). Qua feedback/stabiliteit vind ik dat verschil toch best groot te noemen.
De lokale (moto)bandenboer zegt dat het voornamelijk komt door de veel hardere wangen/karkas bij de Bridgestone tov Michelin. En dat klinkt logisch, die Michelins voelden wat “wollig” aan. En raadde trouwens af om Road 5/6 te monteren op telelevers, vanwege het “gebrek” aan feedback en het zeer gevoelig zijn aan cuppen. 
 

Tot zover mijn nuttige bijdrage want jij wilt Power’s :D.

Vriend van mij rijdt wel met die Roadattack 4’s, zeer goeie band qua opwarmtijd en algemene grip. Doet alles wat je ervan verlangt, al ligt de slijtage toch aan de hogere zijde van het spectrum. Liggen er nu een kleine 5K op en ze zijn toch al behoorlijk gesleten (ivgl met een Road 5). Op een relatief lichte 4-in lijn 600, dus wat dat geeft op een dikke powernaked.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 2/2/2022 om 19:43, Tjeu zei:

De Road 6 besteld. 175 voor en 225 achter.... 400 euro voor een set... Kletse... 

En? Hoe bevallen ze?


Heb ze ook net besteld voor op de Multi, volgende week vrijdag worden ze gemonteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, msxx zei:

En? Hoe bevallen ze?


Heb ze ook net besteld voor op de Multi, volgende week vrijdag worden ze gemonteerd.

Ik heb het in het topic van mijn guzzi geschreven dacht ik. 

Ik vind ze te scherp. Dat vind ik al enkele jaren van de Roads. Op de betere hellingshoek  vind ik ze te veel vallen en daarom te weinig feedback geven. 

Op mindere hellingshoek of rechtdoor geven ze dan weer extreem veel feedback. Rechtdoor zelf te veel. Je voelt echt ALLES. Zelf iedere witte lijn waar je in de file over heen gaat tijdens het file filteren. Dat voel je te veel. Zeker als je traag naar voor rijdt, moet je opletten dat de zijkant van een witte lijn, een beetje spoorvorming of wat dan ook de motor niet heftig van zijn lijn af doet wijken. 

Aan de andere kant slijten ze erg traag en heel netjes. Na 10.000 km is de achterband nog steeds behoorlijk rond. Dat is wel ongezien, zeker gezien ik vooral snelweg doe met de Guzzi. 

En de progressiviteit van het rubber is ook ongezien. Nooit een band gehad die zo rustig grip verliest en terug pakt. Je moet toch al erg veel pech hebben daarmee een high of lowsider te zetten. 

In de regen zijn ze ook echt wel top. Dus ja, goede keuze. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Einde seizoen: tijd voor nieuwe bandjes.

Bridgestone S22 > of 2 maand wachten op de S23 

Rosso IV

Metzeler M9RR 

of toch eerder richting sport tour (Angel GT2?). +-6-7k per jaar. Seizoentje meegaan is voldoende, ik plaats ze toch zelf..
 

Thoughts? @gTa @msxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verwacht je van een band?

De S23 schijnt extreem goed te zijn, maar wel nogal bruusk te worden bij de gripgrens.
De Pirelli zou zowat de doet-alles-bijna-perfect zijn, maar slijt wel wat sneller. (Op een 200+ pk bike gaat die verre van 6-7k km mee.)
De M9RR is een beetje de "daily" onder de sportbanden, hoeft zga geen opwarmtijd en presteert ook van de beste in 't nat.
Overweeg je de Michelin Power niet? Ik heb die nu op m'n 2e set van de K13R laten leggen (alleen nog niet mee gereden).

Wel gek dat ik zga geen bandentests gezien heb dit jaar, nochtans de reguliere hoop magazines gekocht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah, welke stuureigenschappen staan centraal?

Een sportband is spitser waardoor je meer de bocht invalt. Dat betekent ook dat je onder hellingshoek een groter contact oppervlak hebt. Maar de meesten hebben daar niets aan..

Wat mij elke keer opvalt is dat de eigenschappen welke de voorkeur genieten ook samenhangen met de betreffende motor/geometrie/gewichtsverdeling.

Ik rijd mijn bochten relatief meer in een V dan een U, dat betekent dat ik in heel korte tijd de motor op hellingshoek leg en vervolgens in balans moet krijgen. Als hij te makkelijk de bocht invalt wordt dat lastiger, mede daarom geef ik de voorkeur aan een iets rondere band. Hierdoor ik een sport-toerband met nadruk op sport. MPR6, Metzeler Roadtec 01SE en Pirelli GT2 passen daar goed bij.

Maar wat zoek jij?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gTa zei:

Wat verwacht je van een band?

De S23 schijnt extreem goed te zijn, maar wel nogal bruusk te worden bij de gripgrens.
De Pirelli zou zowat de doet-alles-bijna-perfect zijn, maar slijt wel wat sneller. (Op een 200+ pk bike gaat die verre van 6-7k km mee.)
De M9RR is een beetje de "daily" onder de sportbanden, hoeft zga geen opwarmtijd en presteert ook van de beste in 't nat.
Overweeg je de Michelin Power niet? Ik heb die nu op m'n 2e set van de K13R laten leggen (alleen nog niet mee gereden).

Wel gek dat ik zga geen bandentests gezien heb dit jaar, nochtans de reguliere hoop magazines gekocht...

Op zich niet veel bijsters, circuitrijden zit er niet in. Dus te warm worden oid zal niet direct geen issue zijn.
Ik wil wel een betrouwbare band in koudere buitentemp. Nat weer ga ik nooit bewust op zoeken, maar t‘is niet dat we geen regen hebben tijdens tripjes. 

Ik heb nu de T32. Die band doet alles goed zolang het beneden de 20 graden blijft. Bij zomerse temperaturen heb ik al meerdere keren abrupt gripverlies ondervonden, mits wat spelen met bandenspanning wordt dat wel beter, maar nooit echt overtuigend. Overall zoek ik dus meer grip, minder levensduur neem ik er wel bij. T’is ook geen 200 pk monster die ik in bezit heb 

/edit: Power 5 lijkt idd op papier een goeie contender, de Road 5 vond ik echter redelijk vroeg cuppen. Gezien het gelijkaardig profiel heb ik daar wat schrik van 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu mijn 2de set Pirelli Rosso III onder de MV. Hebben mij eigenlijk nog geen moment in de steek gelaten. Veel vergelijkingsmateriaal heb ik wel niet.
Op de VFR heb ik zowat vanalles geprobeerd. Michelin Pilot Road 3 of 4 weet ik nie meer vond ik het minst fijn rijden, die vielen voor mijn rijstijl op de VFR te veel in een bocht. Heb daarna nog een aantal sets Dunlop Roadsmart gehad. Pastte beter bij mij. De roadsmart II heb ik ook geprobeerd, maar die had dat vallen ook wat meer.

Daarna VFR verkocht en MV gekocht. Doe met de Rosso III 2 zomers (iets van 12000km).

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Jan zei:

Op zich niet veel bijsters, circuitrijden zit er niet in. Dus te warm worden oid zal niet direct geen issue zijn.
Ik wil wel een betrouwbare band in koudere buitentemp. Nat weer ga ik nooit bewust op zoeken, maar t‘is niet dat we geen regen hebben tijdens tripjes. 

Ik heb nu de T32. Die band doet alles goed zolang het beneden de 20 graden blijft. Bij zomerse temperaturen heb ik al meerdere keren abrupt gripverlies ondervonden, mits wat spelen met bandenspanning wordt dat wel beter, maar nooit echt overtuigend. Overall zoek ik dus meer grip, minder levensduur neem ik er wel bij. T’is ook geen 200 pk monster die ik in bezit heb 

/edit: Power 5 lijkt idd op papier een goeie contender, de Road 5 vond ik echter redelijk vroeg cuppen. Gezien het gelijkaardig profiel heb ik daar wat schrik van

T32 is een GT-band, right (sport-tour). Is al generaties een gouwe trouwe contender in de bandenmarkt.

Als je een betrouwbare band wil in koudere temperaturen, zou ik toch goed nalezen hoe de banden uit een categorie sportiever 't doen als ze niet deftig op temperatuur zijn. Ik weet dat de M7RR vroeger en nu de M9RR op dat vlak bij de betere van de hoop zitten, terwijl er andere (ik dacht vooral Conti en Dunlop) eerder gevoelig waren op dat vlak.

Ik zou 't je graag kunnen zeggen over 't cuppen van de nieuwe Power 5, maar helaas nog quasi geen km mee gemaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, gTa zei:

T32 is een GT-band, right (sport-tour). Is al generaties een gouwe trouwe contender in de bandenmarkt.

Als je een betrouwbare band wil in koudere temperaturen, zou ik toch goed nalezen hoe de banden uit een categorie sportiever 't doen als ze niet deftig op temperatuur zijn. Ik weet dat de M7RR vroeger en nu de M9RR op dat vlak bij de betere van de hoop zitten, terwijl er andere (ik dacht vooral Conti en Dunlop) eerder gevoelig waren op dat vlak.

Ik zou 't je graag kunnen zeggen over 't cuppen van de nieuwe Power 5, maar helaas nog quasi geen km mee gemaald.

Dat is het juist, bij die nieuwere generatie sportbanden spreken ze allemaal van quasi 0.0 opwarmtijd. Behalve dan richting de Supercorsa’s, maar dat vind ik geen echte straatband meer. Ik hoopte hier het magische antwoord te vinden :D. Bitter weinig ervaring met het echte sport segment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier was na 2200 km het setje banden ook op, er lagen af-fabriek Maxxis MaxEnduro banden op.

Gezien ik geen competitie rij, wou ik geen FIM-gekeurde banden. Want deze hebben een limiet op noppen-lengte, maar liefst wel road-legal.
Liefst zo lang mogelijke noppen (dus non-FIM) om de levensduur wat te rekken.

Dat beperkt de keuze al enorm, mijn keuze ging tussen de Metzeler MC360 Mid-Soft of de Michelin Tracker. Het is de laatste geworden, interessant bandje hoop ik.
Enige mottige is dat ze die band verkopen in cross-afmetingen ipv enduro afmetingen. Bij cross banden wordt de breedte van de band gemeten aan de onderkant van de noppen, terwijl op een enduro band dit op het breedste punt gemeten wordt (bovenaan de buitenste noppen dus).

Dus, ik had nu 140/80/18 van Maxxis liggen, en normaal zou de Michelin in 120/90/18 voor achteraan ongeveer even breed moeten zijn. Nog even afwachten dus.


De mousse verwacht ik nog wel voor 1 setje buitenbanden te kunnen gebruiken dus die hoop ik nog niet te moeten vervangen. (ik rij met mousse, niet met binnenband of tubeless) (voorbeeld/pers foto)

timthumb.jpg

 

Mijn pa is toch voor de Metzeler MC 360 Mid-Soft gegaan (voorbeeld/pers foto)
MC360-2.jpg.f6a0627e865c501fb96b36da7b9fd3d6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid