Ga naar inhoud

"Loud pipes save lives." discussietopic :D


gTa

Aanbevolen berichten

I am happy default_smile.pngdefault_smile.png

 

Het is een groot stuk van de beleving en van de 4 autos die ik heb zijn er 3 waar die beleving telkens vrij prominent aanwezig is.

 

Is eerder onbewust maar zit je even neer en kijk je naar wat je leuk vindt dan speelt dit altijd een grote(re) rol dan ik dacht.

 

Ik kan oprecht gelukkig zijn wanneer ik de motor van mijn auto kan horen leven, grommelen, schreeuwen.

 

Op 1 staat mijn ex 997 GT3RS met de titanium uitlaat [emoji33][emoji3590][emoji33]

 

Op 2 de exige V6 met eveneens titanium uitlaat

 

Op 3 de Aston

 

Mijn eerste keuze is wel de Aston gewoon omdat die auto me toelaat om er elke dag van te genieten. De andere twee alleen bij fun ritten.

 

Elke dag genieten van mijn auto komt voor mij op de eerste plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te luid is ook weer niet goed. Ik zit met een 4/2/1 collector, decat en een sportuilaat. Heel tof voor de lokale veldwegen maar amper te harden op lange afstanden.

Conclusie: Er komt een nieuwe cat onder om het wat milder te maken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de CBR had ik een Akra zitten maar met DB-killer, wel niet Road legal.. leuk ding maar het was op het randje van te luid. 

Nu over het feit of luide uitlaten levens redden of niet, zijn al ettelijke artikels geschreven. Geluid zou zich naar achteren verplaatsen en zo amper sneller hoorbaar zijn voor het verkeer dat zich er voor bevindt. (Bv. Filefilteren).

Ik wil dat gerust geloven maar er zijn andere situaties dan filefilteren alleen, die worden jammer genoeg niet getest.

Bijvoorbeeld door een winkelstraat rijden waar veel geparkeerde auto's staan. Ik merk zelf dat ik een voertuig (auto/moto) met aangepaste uitlaat veel sneller op merk. Zelfde met voorrang aan rechts, ik passeer met de moto quasi altijd enkele plaatsen waar je een slecht zicht hebt. Met de standaard uitlaat zag ik vaak de wagen al deels het kruispunt opkomen om dan plots te remmen als ze me zagen. Met de Akra was dat merkbaar minder. Los daarvan benader ik elk kruispunt met de nodige voorzichtigheid. Ge zijt er vet mee dat ge in recht zijt maar wel ondertussen in de kist ligt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Saves lives: Ik vrees dat dit onzin is. Geluid van de uitlaat is vooral hoorbaar eens de motor gepasseerd is, of in echo-situaties (tunnels, bergwanden). In die echo situaties kan je wel horen dat er een motard op de baan is, maar je hebt geen idee waar deze zich bevindt.

Saves lives indirect:

Absoluut! Alle mooie wegen liggen onder het vergrootglas van de bewoners vanwege geluidsoverlast en velen worden afgesloten. Dus als we daar niet meer mogen rijden dan zorgt dat automatisch voor minder ongelukken op die wegen.

Het maatschappelijk draagvlak voor onze hobby verdwijnt zienderogen. Als we daar actief aan bij willen dragen dan helpt het enorm als je de motor de-cat en voorziet van een open pijp. Maar kom daarna niet klagen dat je nergens meer welkom bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een motorfiets draagt het wel bij aan je aanwezigheid op de weg. Niet onbelangrijk met een vervoersmiddel die geregeld over het hoofd gezien wordt. Veel hangt natuurlijk af van hoe luid die die uitlaat is (de killers of niet, enz...) en ook hoe je daarmee omgaat en waar. Als je in een woonwijk alles open zet, of ergens op een druk bewoonde plaats moet staan revven, jah, dan kan je terechte kritiek en rolling eyes verwachten. Doe je rustig in woongebieden en zet je open op plaatsen en tijdstippen waar je niemand stoort: no problemo. Het zijn natuurlijk de sjarels die willen opvallen die net het omgekeerde doen, en de reputatie van sportieve wagens fnuiken.

Zelf heb ik op de daily 3.0 benzine sowieso de standaard uitlaat. Ik woon in een stadsgebied, en deze wagen wordt gestart tussen 7 en 8u in de ochtend. Die hoor je op lage toeren amper draaien, aan de lichten denk ik soms in een fractie van een seconde dat die uitgevallen is 😅 De hobbywagens staan ook in de garage, die hebben een Eisenmann, en een Eisenmann en een Supersprint mid. Niet extreem luid, zeker niet aan lage toeren. De M3 heeft een keuringsattest voor de Eisenmann, de M5 met de SS mid en Eisenmann race niet. Die wagens worden dan ook maar occasioneel gestart, op momenten van de dag waar je niemand stoort.

Zoals hierboven vermeld is het geluid voor mij wel een groot deel van de beleving, zeker bij atmosferische motoren. Het moet dus zeker kunnen, maar alles valt en staat, zoals zoveel zaken, met de gebruiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, Jokke_vlo said:

I am happy default_smile.pngdefault_smile.png

 

Het is een groot stuk van de beleving en van de 4 autos die ik heb zijn er 3 waar die beleving telkens vrij prominent aanwezig is.

 

Is eerder onbewust maar zit je even neer en kijk je naar wat je leuk vindt dan speelt dit altijd een grote(re) rol dan ik dacht.

 

Ik kan oprecht gelukkig zijn wanneer ik de motor van mijn auto kan horen leven, grommelen, schreeuwen.

 

Op 1 staat mijn ex 997 GT3RS met de titanium uitlaat emoji33.pngemoji3590.pngemoji33.png

 

Op 2 de exige V6 met eveneens titanium uitlaat

 

Op 3 de Aston

 

Mijn eerste keuze is wel de Aston gewoon omdat die auto me toelaat om er elke dag van te genieten. De andere twee alleen bij fun ritten.

 

Elke dag genieten van mijn auto komt voor mij op de eerste plaats.

't Gaat hier over moto's .... :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, msxx said:

Saves lives: Ik vrees dat dit onzin is. Geluid van de uitlaat is vooral hoorbaar eens de motor gepasseerd is, of in echo-situaties (tunnels, bergwanden). In die echo situaties kan je wel horen dat er een motard op de baan is, maar je hebt geen idee waar deze zich bevindt.

Saves lives indirect:

Absoluut! Alle mooie wegen liggen onder het vergrootglas van de bewoners vanwege geluidsoverlast en velen worden afgesloten. Dus als we daar niet meer mogen rijden dan zorgt dat automatisch voor minder ongelukken op die wegen.

Het maatschappelijk draagvlak voor onze hobby verdwijnt zienderogen. Als we daar actief aan bij willen dragen dan helpt het enorm als je de motor de-cat en voorziet van een open pijp. Maar kom daarna niet klagen dat je nergens meer welkom bent.

+1

En je hebt luid en luid.

Zo een Harley met open pijpen die voorbij komt dat doet gewoon pijn aan de oren soms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Order66 zei:

Op een motorfiets draagt het wel bij aan je aanwezigheid op de weg. Niet onbelangrijk met een vervoersmiddel die geregeld over het hoofd gezien wordt. Veel hangt natuurlijk af van hoe luid die die uitlaat is (de killers of niet, enz...) en ook hoe je daarmee omgaat en waar. Als je in een woonwijk alles open zet, of ergens op een druk bewoonde plaats moet staan revven, jah, dan kan je terechte kritiek en rolling eyes verwachten. Doe je rustig in woongebieden en zet je open op plaatsen en tijdstippen waar je niemand stoort: no problemo. Het zijn natuurlijk de sjarels die willen opvallen die net het omgekeerde doen, en de reputatie van sportieve wagens fnuiken.

De intolerantie is groot hoor. Ik heb dikwijls dat ik ergens langzaam en stil passeer en mensen doen teken om het kalmer aan te doen.

Want ze hebben gezien dat het een lage auto is!

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Le Capri Mauve zei:

De intolerantie is groot hoor. Ik heb dikwijls dat ik ergens langzaam en stil passeer en mensen doen teken om het kalmer aan te doen.

Want ze hebben gezien dat het een lage auto is!

yap, zelfde probleem hier. Dat er race nummers ophangen helpt de situatie ook niet echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, msxx zei:

Het maatschappelijk draagvlak voor onze hobby verdwijnt zienderogen. Als we daar actief aan bij willen dragen dan helpt het enorm als je de motor de-cat en voorziet van een open pijp. Maar kom daarna niet klagen dat je nergens meer welkom bent.

Als niet-motorrijder en wel-petrolhead sta ik hier volledig achter. Een mooi geluidje is leuk maar overdrijf niet, daar heeft niemand iets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Als niet-motorrijder en wel-petrolhead sta ik hier volledig achter. Een mooi geluidje is leuk maar overdrijf niet, daar heeft niemand iets aan.

Klopt, kan ik mij volledig in vinden. In de zomer passeren er zeer veel moto's aan mijn deur en zelfs als liefhebber is het er vaak over.

 

Maar denk dat we wel een onderscheid moeten maken tussen gehomologeerde uitlaten en niet-gehomologeerde. Een standaard uitlaat anno 2021 is door alle restricties zo stil geworden dat het niet leuk meer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds ook enorm genoten van mijn Remus uitlaatlijn op de K1100rs, en de BOS demper op de cagiva elefant, of de laser uitlaat op de Fazer.
De BMW en Cagiva waren echt wel (te) luid achteraf gezien, daar zou ik nu niet meer zo mee rondrijden.
De fazer was standaard enorm triestig (0.0 geluid), met laser demper (met db killer) was het perfect, wat meer emotie dan standaard maar niet enorm ver te horen.

Ik kan de bewoners in ardeense dorpjes/Lux/Eifel regio/... echt wel begrijpen. Als er een mooi-weer dag is in de zomer, hoor je op die berg/heuvel flanken echt continu (te luide) moto's. Ik zou er de fun ook rap in verliezen moest ik daar wonen. Dat geluid draagt echt wel ver/lang. 1 enkele moto kan je dan echt wel minuten lang horen. Dus het is niet dat er 100'en motoren moeten passeren per uur om over overlast te gaan spreken.

Op mijn enduro's zitten ook aftermarket uitlaten (zo gekocht), maar die zijn wel niet luider dan standaard. Zou ik ook niet willen, moest ik kunnen rijden zonder geluid, ik zou het direct doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, GTX zei:

Klopt, kan ik mij volledig in vinden. In de zomer passeren er zeer veel moto's aan mijn deur en zelfs als liefhebber is het er vaak over.

 

Maar denk dat we wel een onderscheid moeten maken tussen gehomologeerde uitlaten en niet-gehomologeerde. Een standaard uitlaat anno 2021 is door alle restricties zo stil geworden dat het niet leuk meer is.

In Reutte (regio in Oostenrijk) zijn alle mooie wegen inmiddels verboden voor motoren welke een standgeluid hebben van >95db. Dat gaat dan zelfs nog over standaard motoren in Euro4 trim welke gehomologeerd zijn. Denk aan een Multistrada 1260 met standaard uitlaat.

Hoe komt dat? Omdat we geluid dusdanig belangrijk vinden voor de beleving dat de constructeurs om de regelgeving heenwerken met allerlei klepconstructies als gevolg. Standaard motoren maken hierdoor enorm veel lawaai. Ik rijd met een standaard uitlaat. Maar ik snap niet hoe die gehomologeerd kon worden. Bij constante snelheden valt dat best mee, maar gas vol open aan > 6000t/pm is dat een helikopter die opstijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, ir_fuel zei:

+1

En je hebt luid en luid.

Zo een Harley met open pijpen die voorbij komt dat doet gewoon pijn aan de oren soms.

Zelfde met 90% van de quads hier in de buurt. 

Ik heb niets tegen een degelijk uitlaatgeluid, maar dat is echt je reinste aandachtshoerderij. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 1 cyl met open uitlaat maakt idd nu niet echt een verfijnd geluid. 
Die quad rijders snap ik al helemaal niet, dat is al opgejaagd wild en mogen op veel plaatsen al niet meer komen. Waarom zou je nog meer aandacht willen trekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste weken is het met enduro's hier in de bossen een beetje de spuigaten uit aan t lopen. 

Zelf heb ik ook een niet standaard uitlaat onder mijn VFR hangen. Maar de keren dat ik er mee rij zonder db-killer zijn t laatste jaar op 1 hand te tellen. Ik heb gewoon niet altijd meer de goesting om die er terug uit te halen als ik terug ben van een dagje eifel ofzo. (e-keur is enkel geldig met db-killer staat op de papieren die erbij zijn ☺️)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Joske said:

De laatste weken is het met enduro's hier in de bossen een beetje de spuigaten uit aan t lopen. 

Zelf heb ik ook een niet standaard uitlaat onder mijn VFR hangen. Maar de keren dat ik er mee rij zonder db-killer zijn t laatste jaar op 1 hand te tellen. Ik heb gewoon niet altijd meer de goesting om die er terug uit te halen als ik terug ben van een dagje eifel ofzo. (e-keur is enkel geldig met db-killer staat op de papieren die erbij zijn ☺️)

Jammer genoeg zijn het zulke mannen die de sport voor velen kapot maken.
Te luide uitlaat op een enduro is echt uit den boze, we trekken zo al genoeg negatieve aandacht.
En uiteraard enkelingen die met een enduro (of meestal gewoon zelfs een crossmotor zonder nr plaat/homologatie) los de bossen in duiken. De overlast en de tegenacties van bosbeheer/politie is door corona (veel meer mensen die wandelen/fietsen, en ook gewoon meer mensen die met de moto rijden wegens niet veel andere uitlaatkleppen) echt wel op een hoogtepunt aan het komen vrees ik :( 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor van de bosbeheerders hier dat het niet enkel wandelaars/fietsers zijn, maar dat het wild wat normaal in t bos schuilt daardoor nogal opgejaagd wordt. (niet alleen door moto's, maar ook door mensen die van de wandelpaden afwijken)
En op zoek gaat naar andere rustigere plekjes in mensen hun tuin bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, jan.van.gent said:

Jammer genoeg zijn het zulke mannen die de sport voor velen kapot maken.
Te luide uitlaat op een enduro is echt uit den boze, we trekken zo al genoeg negatieve aandacht.

Het probleem is ook dat je met zo een moto echt overal door kan rijden, je moet je niet houden aan vaste paden, dat sleurt er zich wel door. En zelfs op vaste paden zorgt dat voor gigantische slijtage (zeker bij dit weer). Dat trekt echt enorme geulen, en die gaan niet vanzelf weg als het droog wordt. In dat opzicht wordt zo een pad dan ook onbruikbaar voor wandelaars en fietsers.

 

22 minutes ago, jan.van.gent said:

En uiteraard enkelingen die met een enduro (of meestal gewoon zelfs een crossmotor zonder nr plaat/homologatie) los de bossen in duiken. De overlast en de tegenacties van bosbeheer/politie is door corona (veel meer mensen die wandelen/fietsen, en ook gewoon meer mensen die met de moto rijden wegens niet veel andere uitlaatkleppen) echt wel op een hoogtepunt aan het komen vrees ik :( 

't Is allemaal niet simpel van samen te leven en uw hobby te doen, maar ik merkte het aan mezelf ook vorige week. Ik reed in het bos op de fiets en ineens in de verte volk met 2 kinderen op een quad. Op het pad of naast het pad, mijn eerste gedacht was dat veel lawaai gewoon niet thuis hoort in een bos. Je hoort die dingen echt super ver. 

Ik heb dan weer geen enkel probleem als ik zo een ding tegen kom tussen de velden ofzo.

Denk dat de inzetbaarheid van die dingen in België extreem beperkt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minutes ago, jan.van.gent said:

Die quad rijders snap ik al helemaal niet, dat is al opgejaagd wild en mogen op veel plaatsen al niet meer komen. Waarom zou je nog meer aandacht willen trekken...

Heb je de gemiddelde quad rijder al eens bekeken? Dan weet je genoeg :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minutes ago, ir_fuel said:

Het probleem is ook dat je met zo een moto echt overal door kan rijden, je moet je niet houden aan vaste paden, dat sleurt er zich wel door. En zelfs op vaste paden zorgt dat voor gigantische slijtage (zeker bij dit weer). Dat trekt echt enorme geulen, en die gaan niet vanzelf weg als het droog wordt. In dat opzicht wordt zo een pad dan ook onbruikbaar voor wandelaars en fietsers.

Dat valt allemaal wel mee als je wat op een normale manier rijdt.
Paden die er goed bijliggen maken wij echt niet veel slechter door er door te rijden. Het is niet dat wij gelijk een zot daar door trekken en met spinnend achterwiel.

Als het een enorm slecht stuk is, ja dan zal het achterwiel al eens aan het spinnen gaan, en dan heb je een echt ploegende werking. Dan maak je wel veel kapot. Maar het moet dan al enorm slecht er bij liggen voordat je dat hebt. Dat zijn dan sowieso paden die niet bezocht worden door de gemiddelde fietser, maar waar enkel paarden/modder minnende MTB'ers en doorgewinterde wandelaars komen. Of gewoon tractoren van boeren.

Als je natuurlijk op een goed pad, de kraan volledig open draait na elke bocht, ja dan rij je veel kapot.
Komt altijd op hetzelfde neer, het zijn enkelingen die het verkloten voor velen. 

Wij rijden voornamelijk in de ardennen, waar het vooral rots/steen ondergrond is. Als je met dit weer in Leuven/Tienen/... streek gaat rijden, ja dan ben je een hele dag modder aan het omploegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid