Jump to content
Carrera S

Wat is jullie motorgeschiedenis?

Recommended Posts

gTa    18,619
gTa
2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zie je bij de betere piloten ook. Van 2 naar 4 wielen loopt meestal veel beter dan omgekeerd.

Ik ken eigenlijk geen voorbeelden van peten (m/v) die de overstap maakten, tbh.

Is ook moeilijk als argument, want als je van een MotoGP-rijder spreekt, spreek je (normaliter) over de absolute top van het motorrijden, dan is het niet evident om meteen hetzelfde niveau te bereiken bij auto's. (In omgekeerde richting ook.)

Maar ik kan er in komen dat het iets makkelijker van 2 naar 4 gaat, dan omgekeerd. Om "vet hard" te gaan op 2 wielen moet je doorgaans toch een pak "zotter" in je kop zijn (slecht uitgedrukt) en met de toenemende leeftijd neemt die eigenschap serieus af. :D  

(Uitzondering is rallye, waarschijnlijk: dat is een 4-wiel-motorsporttak waar 't ook nog bonkers is, vind ik.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    18,619
gTa
11 minuten geleden, ir_fuel zei:

@DDke aan 't beledigen ja? :D 

Hij is gewoon een PJH'tje aan 't doen. Laat hem gerust. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
msxx    4,832
msxx
50 minuten geleden, ir_fuel zei:

motorrijden is veel moeilijker dan autorijden.

Dat heb ik duidelijk gemerkt toen ik van 2 naar 4 wielen ben overgeschakeld op circuit. Je moet met een motorfiets veel meer het asfalt lezen, waar een auto er gewoon overheen dendert.

 

En om het soort moto's genre een Panigale echt te exploiteren ... 't is zoals een GT3 RS kopen he. Op straat kan je daar geen hol mee doen en 90% van het cliënteel haalt nog geen 30% uit zo een auto.

Dat lezen van de weg is een van de grootste verschillen, persoonlijk enorm veel voldoening van als dat goed lukt. 
 

Nog zoiets: als het koud is neemt de fysieke souplesse af en voel ik me soms echt een beginner

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krikkie    4,055
Krikkie
37 minuten geleden, gTa zei:

Ik ken eigenlijk geen voorbeelden van peten (m/v) die de overstap maakten, tbh.

Is ook moeilijk als argument, want als je van een MotoGP-rijder spreekt, spreek je (normaliter) over de absolute top van het motorrijden, dan is het niet evident om meteen hetzelfde niveau te bereiken bij auto's. (In omgekeerde richting ook.)

Maar ik kan er in komen dat het iets makkelijker van 2 naar 4 gaat, dan omgekeerd. Om "vet hard" te gaan op 2 wielen moet je doorgaans toch een pak "zotter" in je kop zijn (slecht uitgedrukt) en met de toenemende leeftijd neemt die eigenschap serieus af. :D  

(Uitzondering is rallye, waarschijnlijk: dat is een 4-wiel-motorsporttak waar 't ook nog bonkers is, vind ik.)

Toenemende leeftijd plus kinderen waar je verantwoordelijk voor bent, we worden pussy's 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    18,619
gTa
10 minuten geleden, msxx zei:

Dat lezen van de weg is een van de grootste verschillen, persoonlijk enorm veel voldoening van als dat goed lukt. 

Idem, maar ik slaag er zelden in.

Veel hangt mogelijks af van hoe je ogen zijn, ook. In een bos op zonnige dag, waar je kleine vlekjes zonlicht hebt en veel vlekjes schaduw ... daar zie ik dus echt niks op. Dan moet ik echt zwaar vertragen.

Mij valt ook iedere keer op hoe ongelofelijk intens dat is. Uitputtend.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    18,619
gTa
1 minuut geleden, Krikkie zei:

Toenemende leeftijd plus kinderen waar je verantwoordelijk voor bent, we worden pussy's 😅

't is waar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Order66    195
Order66
1 uur geleden, gTa zei:

Idem, maar ik slaag er zelden in.

Veel hangt mogelijks af van hoe je ogen zijn, ook. In een bos op zonnige dag, waar je kleine vlekjes zonlicht hebt en veel vlekjes schaduw ... daar zie ik dus echt niks op. Dan moet ik echt zwaar vertragen.

Mij valt ook iedere keer op hoe ongelofelijk intens dat is. Uitputtend.

Zelfde probleem hier. Ik draag zelfs een nachtbril in het donker, reflectie van natte weg, of xenon led kan mij anders snel verblinden. Is er niet helemaal mee weg, maar helpt wel wat.

Edited by Order66

Share this post


Link to post
Share on other sites
toere    9,734
toere
2 uren geleden, Krikkie zei:

Toenemende leeftijd plus kinderen waar je verantwoordelijk voor bent, we worden pussy's 😅

Vooral dit.

Voor ik kinderen had was ik een zeer roekeloze chauffeur( topsnelheid van moto's regelmatig getest😜) maar nadat mijn dochter was geboren werd ik een bange schijterd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jan.van.gent    2,765
jan.van.gent

1e moto was een Honda NX 125, van 1993.
Toen nog met B-rijbewijs. Ding zag er niet uit bij aankoop, maar motor was wel ok. Dus 1 dag na aankoop begonnen aan een stripdown en vanaf 0 terug opgebouwd.

Foto van tijdens de werken:

6824503503_073a5ba297_z.jpg

Daarna de kriebels gekregen van het offroad rijden. Mijn pa heeft toen kort daarna een Yamaha XT350 van 1989 gekocht. 

9892671154_2d556e7b59_b.jpg

Deze was met kickstart toch wat lastig voor mij pa voor de offroad ritten die we toen reden. Dus mijn pa kocht een Yamaha WR250F van 2005, en ik kocht de XT350 over.
Intussen waren onze offroad ritten al geavolueerd van wat grindpaden meepikken, tot "echte" georganiseerde enduro ritten. En daar viel de XT uit de mand, veel te zwaar/log, en een motorblok dat eerder in een tractor thuishoort ivgm moderne enduro's.
Dus dan ook een Yamaha WR250F van 2005 gekocht. Daar rij ik nu tot vandaag nog steeds ritten mee. Heel tevreden van! Licht, wendbaar, en toch meer dan voldoende power aanwezig voor de meer technische ritten.

9712997700_c2dcbeec04_c.jpg

12810045_10207473057919132_956909318_o_z

Paar maand terug dan een 2016 AsiaWing LX450 bijgekocht (Honda CRF450X bj 2005 replica), omdat ik deze zomer ook wat langere/minder technische trips wil maken door de alpen (inclusief bagage). Deze bij aankoop uitgerust met andere achterveer (zachter, voor mijn gewicht), bagageuitrusting, en een Keihin FCR41 carburator.

a9qf9vUbPe-ZaaydnMYabpdAACHEvywh1Ad7ZaYxl5jtp0m3__E1YK0mBfJbZ8c_21A52ReOarJ1cbfMsKTw1I1OiVaRID9_Fg4TjKDv3AuOedNdmX41pcdVmZKZAY7RjSHeDU8RhcL7vnIvpo0VRk0JLbgDu12wx4Bg9GGF0jHsKCNC6x6ZOLfVEyGhMOtWbKVfA5u1jX12lu1_IxAdYjwkKB-HMZvw9O2gjXlmemtFr9xbePA5Y2fkruT_tQ955JaIVTTblwjnpcjYBoZ54fg1NgTmlp9zp7A5pZxH8SThcp-Igrr5CikG3OEWVxAlqEQ-f52GHxBltwLlYM1hbBOcYqeyf0PYbzpc_VJ4-vY-jvHgb9NAtvVJYeYQJr2RT6ym-TXYMU_HYGQS2XV7199IoS_X3Olhfr02MI7MMKfIeWatro93ktIqwZCVJXB-HMBQpIMMBt25L5GhRkpsosv5-jg-LuZ6CeSMaiOnedMf0fIqBlPZgxiwHgjFRw0TbiCZARggYjuvlMQvHOz2wXk3tc_3is6dSlNE9O2fwHHv9M-zLCNVigkLaQgABLyQyxgRieScyfmNJNF-gusCoEdoyIx4s8kwfQBpGyfdZRIsMdis150j2SGwdutPVgeAa37Y-FD9etD063oL6gN5VYKTnCQOowYw__OvYsFKStDcltD3_FkCIHr5MfEtlQ=w1292-h969-no?authuser=0

Zo, dat is de off-road motorgeschiedenis.
Na en deels in parallel aan de Honda NX125 ook enkele baanmoto's gehad:

In 2012 een K1100rs, herspoten in dakar gelb gekocht voor €900. Technisch een schitterende moto, nooit problemen (ondanks zijn km stand van 98.000 km) mee gehad en toch wel een stevige reis mee gemaakt. Nadeel: ENORM zwaar, heel plezant voor autostrade/lange goede bochten, maar stadsverkeer en kleinere wegen echt niet plezant.
De K1100rs had een volledige uitlaanlijn van Remus (incl headers), geluid was beestig!

7944695838_c4707910d4_c.jpg

Dan een hoogpoter gekocht, een Cagiva Elefant E750. Later nog een BOS demper op gestoken. Leuk wendbaar ding, karaktervol blok.

E0vZA2wgTIqV-wEulO72NZwx00FB_TmTdt22z4qZyrtTnyd_k6EvQfk-Gw5gs-N0XcJJE0nnL4qXJ1lx0Zz34b6e9kWA7ELIgJ7j44wkN6Wg3uKGQgURtK97eSdugyxKRwL_TFp-5gRu5BoaOxO2d76-n0b3L5Wtc1_dDwpjlfbtTsRtkeuEQPs4pb6ePl6u3oBLaRUByZrPHgl68HmpXyJCSBFTPnFahABb3_lnMXlF9JxQCV2HNfecg_u7KUHhGInYziyLSSn-UkeRketRENf7RCJh5uZDR-kHPKFAes0v-nU7eD_6RSu8k_lCjSRD3EMV2TCQlfCPGhGS1ZUuj1mVV6S6DD512udq5Y9WKJX0LdMmn4rs1DQjCRp-NS8Mq3PmYJGdOitQ-x9H4R1YlsFz88nw8L_DVuPcwhhWCBc_2sC8dRF4hDfOvCgC5Ip9qxjB0qIDn4FhQrdyABcjjhDgspYIFuWW6ww7HpR6tXw6lm5KGEXElcA-NDnjt3EzmByMsU3eI35_-9YiYQsuwVa9Y4oj98w21V390K3IPb7WVlcYm-y5rH_RlElplxWuMFkooBThOcBLnUOb3rNq49Uud-U6yAvxdbrFJNZySWY_fKITxWiLuRyHpG3bVCiDByH-aendyYko-cnSZyOMR2S745Pai9rAc6FVJcMLbNV8B-9Pd00sbHuTSKYn=w1292-h969-no?authuser=0

Dan in 2016 een Yamaha fazer 600 van 2001 gekocht voor €950, mijn beste baanmoto die ik gehad heb.
Laag gewicht in combinatie met 95 pk dacht ik was ruim voldoende. Mooi uitlaat geluid met aftermarket demper. Goede bagage mogelijkheden met aftermarket rek (wel lelijk!). Deftige remmen met goede uithouding, en blok dat geen druppel olie verbruikte en echt loepzuiver draaide.

2ixbj9Q-c3PhnJJZWZNU2eExW0uq6idcAfM2iwCWB_xUjzlq8jv-cEU67zEe2UtVkxvbCq4viLyWLQnDUrMxjDNDM9X9z9VthODBTT2wVbm0UZ1Q6sRVnniaOA_8uRn4zvtviGZhJkzYC0uqiRlQFzxR11ECFJu994C2ZxgQ7hlrnS2RNvc3UH-Qf7b2xavoaWnQ1sV94rpUIT0SGsnhvYeUBb4YmfziBXEQBKsEVkw5T6imWBLa-RsMNA1V9Em6bv3YgGbFByEdCd7zd5QIT_9GKZhiLO6TyIe4UUpzqmnmnhodXXeWF7W2sydaIpB1ciLYJwwWvNU9_7Xw1j6ipk1M3cE2C-YdfynUNzU0BzkHyZlP6aY9Ew4BJaOHyinf40WTb4dzFE0XmL6KUayGgzJKOc31L-cGjWNbvenbjcNn9E2ilFS0u9Elb2IamxXgHkvE3YonUfymNfB9WhhTjMayWPvlL-h2rkzhptt9MeuFiUrxnR0hlHCkVDtoApxz8AMM3RhH1xreWWS00sxwcl_EvRnZThoawU9TaLDYsQ-nz1pzz_NVS-FS4rze6-hx9wVM33t4zxN19NAL6U0ghDWhT7NsxYkkRVpEoZ59WbG8xzKdFK5MUFVBKYdUS9pjqsgkMOA4RgwOHzGdYpFQRKCgNuIz5v-uxgJuQcHbjSFMSmpedw3Jl1wEB48LKg=w1292-h969-no?authuser=0

 

De Fazer heb ik weg gedaan omdat mijn zoontje geboren was en ik op de baan rijden afgezworen heb. Het offroad verhaal loopt door, maar hier kwam het on-road verhaal ten einde.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
ICM    15,774
ICM
14 hours ago, Mich said:


Mijne gast heeft een Duc996. En die kerel kan dus beter met de moto rijden dan per auto he. Ik zie dat, ik voel dat. Raar want ik zou denken dat een goed motorrijder ook goed autobestuurder is.
Ik denk dan dat motorijden moet je toch een beetje “in u hebben”. Niet?

Naar rijtechniek en rijlijnen niet, maar naar verkeersinzicht zou ik verwachten van wel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vanni    1,029
Vanni
Op 17/1/2021 om 10:18, ir_fuel zei:

060502-0571.jpg

 

 

 

Op 15/1/2021 om 09:40, Vanni zei:

 

1888538_10202600062796903_1022098634_n.j

Meer dan waarschijnlijk dezelfde dag getrokken. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
M3 is the best    101
M3 is the best

Zit hier ook al een aan redelijk lijstje na 12 jaar op de moto 😉

Op 2 wielen begonnen met een Peugeot TKR scooter. Daar van mijn 16 tot 23 mee gebold. Daarna was het tijd voor wat zwaarders:

1994 Honda CB250

1999 Suzuki Bandit 600

1996 Suzuki Bandit 1200

2008 Suzuki Bandit 1250 GT

2008 Suzuki Bandit 1250 naked

2012 BMW C600 sport (had ik gekocht naast de Bandit voor woonwerk te doen) 

2008 BMW R1200GSA

2016 BMW R1200GSA

2013 Ducati Diavel

Van de Bandit 1250 heb ik altijd het meest spijt gehad die weg te doen. Heerlijk koppelrijke viercilinder. Voelde bijzonder krachtig van in de lage toeren. Elke andere moto waar ik mee reed stelde teleur qua kracht onderaan. Zalig geluid, heel betrouwbaar en kost bijna niks in aankoop. 

Maar nu (voorlopig) wel heel tevreden met de Diavel 😎

Helaas nog geen lange tochtjes kunnen doen.. 

IMG_20190918_133021_resized_20210123_064052402.jpg

IMG_20201114_162029_resized_20210123_064050506.jpg

IMG_20190918_150401_resized_20210123_064051815.jpg

IMG_20200826_160240_resized_20210123_064053041.jpg

IMG_20180917_172811_resized_20210123_065134094.jpg

Edited by M3 is the best
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions