Ga naar inhoud

Nieuwe moto's


gTa

Aanbevolen berichten

Omdat we er (tot nu toe) voor kozen om (nog) geen topic per model te lanceren (dat zou het wat onoverzichtelijk kunnen maken),
misschien toch een topic waarin de info van alle nieuwe 2021-modellen verzameld wordt? Anders zakken die in het (oude) globale mototopic weg.

image.png.281aed352a44ae8949513c5d87f5b382.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren stelde KTM de nieuwe 1290 Superadventure S voor.

https://www.ktm.com/en-be/models/travel/ktm-1290-super-adventures2021.html

Dus enkel nog maar de S-versie (met cast wheels maatje 19" vooraan en 17" achteraan, met een wat meer op weggebruik toegespitste ophanging) is voorlopig gelanceerd. De R-versie (wat meer op mixed use afgestemd) komt waarschijnlijk later nog.

2021_KTM_1290_Super_Adventure_S-00683406.jpeg

2021_KTM_1290_SUPER_ADVENTURE_S_4.jpg

 

Belangrijkste punten:

  • identieke aandrijflijn als de modellen 2018-2020, met uitzondering dat die nu EU5-compliant is
    75° twin spark V-twin van 1300cc met 160pk en 135Nm
  • volledig nieuw frame, motor is wat meer naar voor gedraaid (2°) om te helpen 't voorwiel aan de grond te houden bij acceleratie
  • 15mm langere swingarm achteraan
  • gesplitste, laag zijdelings hangende benzinetank (in 3 delen) van 23 liter
  • nieuw, groot multicolor scherm + nieuwe bedienunits op stuur
  • al op de spypics duidelijk zichtbaar en lange tijd gedacht als "dat wordt de eerste motorfiets met het systeem": adaptieve snelheidsregelaar

PHO_BIKE_DET_1290-sadv-s-21-dashboard-2_%23SALL_%23AEPI_%23V1.jpg

2021_KTM_1290_SUPER_ADVENTURE_S_7.jpg

 

benzinetank:

PHO_BIKE_DET_1290-sadv-s-21-tank_%23SALL_%23AEPI_%23V1.jpg

 

 

Ook 't vermelden waard: KTM (een "premium" Europese constructeur) levert de nieuwe 1290 Superadventure S af fabriek op Turkse Mitas banden:

PHO_BIKE_DET_1290-sadv-s-21-wheels_%23SALL_%23AEPI_%23V1.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Frekkel z'n zorgvuldig neergepote post over de nieuwe 2021 Triumph Speed Triple 1200 RS hoort hier ook thuis:

Ik link gewoon even, zijn post is ouder dan deze in dit topic dus als we mergen is de openingspost van het topic om zeep. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Frekkel zei:

Het was nochtans gewoon knippen en plakken. 

Ga dat dan ook nog ne keer doen :D 

 

2021 Triumph Speed Triple 1200 RS: 

  • De krachtigste en snelst accelererende Speed Triple ooit 
  • Volledig nieuwe 1160 cc-driecilinder 
  • 180 pk piekvermogen: +30 pk 
  • 125 Nm piekkoppel: + 8 Nm 
  • 650rpm hoger toerental, 12% minder massatraagheid van het motorblok 
  • Geheel nieuwe vrij-ademende in- en uitlaatkanalen, met een ongelooflijk geluid 
  • Volledig nieuw chassis met centraal zwaartepunt
  • De meest wendbare, precieze en dynamische Speed Triple ooit
  • 10 kg lichter, met slechts 198 kg (afgetankt)
  • Een volledig nieuw gewichtgecentraliseerd chasis
  • Smaller, met een meer dominante en doelgerichte rijpositie
  • Prestatiegerichte, volledig instelbare Öhlins-vering
  • Metzeler Racetec RR banden
  • Brembo Stylema remmen
  • Geoptimaliseerde bochten ABS en schakelbare geoptimaliseerde bochten traction control (met IMU)
  • Volledig nieuw 5" TFT display
  • Vijf rijmodi, waaronder een verbeterde Track-modus.
  • Nieuwe Triumph Shift Assist up en down quickshifter
  • Nieuwe, opvallende, volledig LED-verlichting
  • Nieuw volledig sleutelloos systeem.
  • My Triumph Connectivity System standaard gemonteerd

Met een geheel nieuwe 1160 cc-driecilinder met meer vermogen, levert de nieuwe Speed Triple 1200 RS 180 pk-piekvermogen bij 10.750 tpm en 125 Nm-piekkoppel bij 9.000 tpm, wat een opwindende rit oplevert. Hij reageert ook sneller, heeft een 650 tpm hoger toerental en is voorzien van nieuwe, vrij ademende in- en uitlaatkanelen voor een geluid om kippenvel van te krijgen. De gloednieuwe Speed Triple 1200 RS zal vanaf eind maart verkrijgbaar zijn bij de Triumph-dealers vanaf € 17.800,- (BE) en € 20.250,- (NL). 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aprilia's RSV4 en (naked) Tuono V4 staan al heel wat jaren bekend als van 't beste dat je in huis kan halen tout court, zowel qua naakte prestaties als qua vibes. De fabelachtige motorsound doet natuurlijk veel ... alles?

Klein nadeeltje was dat de RSV4 en de Tuono eigenlijk nog altijd de looks hadden van het tijdperk waarin ze werden geconcipieerd: begin vorig decennium. Voor 2021 wijzigt dat: moderne looks!

2021tuono.thumb.jpg.82efc09e3d6f751ab83884a514e76483.jpg

Klein nadeeltje is dat ze blijkbaar weer een pak jaren achterop lopen door nu nog een matte kleurencombo te lanceren ... wat de absurd lekkere (KTM-inspired?) kleurencombo van fluo-oranje en paarsblauw wel wat teniet doet, imo. Niettemin: waauw :inlove: 

2021rsv4.thumb.jpg.afa69955d77ea06c62e6ea3b89dd86ae.jpg

 

 

APRILIA TUONO V4 AND TUONO V4 FACTORY

THE HYPERNAKED PAR EXCELLENCE UNVEILED ON APRILIA.COMPROFOUNDLY REVAMPED: NEW STYLE, WITH BUILT-IN WINGLETS, NEW AND EVEN MORE EVOLVED ELECTRONICS, NEW CHASSIS ARCHITECTURE WITH THE BRAND NEW MOTOGP-STYLE SWINGARM

IN THE NEW VERSION, THE INIMITABLE V4 ENGINE CONFIRMS THE 175 HP THAT HAVE ALWAYS LET IT DOMINATE IN THE CATEGORY

TWO VERSIONS: TUONO V4 HAS SOFTER ERGONOMICS, GAINS IN COMFORT AND IS PROPOSED AS AN ULTRA FAST STREET BIKE, READY FOR LONG ROUTES

TUONO V4 FACTORY CONFIRMS ITS STATUS AS THE DEFINITIVE HYPERNAKED, A RACING INSTRUMENT PERFECTLY TUNED TO DOMINATE ON THE TRACK TOO

Aprilia Tuono V4 is the point of reference in the Hypernaked category in terms of effectiveness and feeling, whether in street sport riding or extreme track riding.

Tuono V4 now reaches never before seen performance and sophistication levels, thanks to Aprilia’s know-how gained over years of top-level competition and thanks to the experience of those who simply invented the Hypernaked category, starting from a superbike and creating one of the most adrenaline-charged bikes of any era, super fun on the road and unbeatable on the track.

The first big change for the new Tuono V4 family, on display for its global première online at APRILIA.COM, consists in the new and clear characterisation of the two models in the range.

Tuono V4 (available in the Tarmac Grey and Glacier White colour schemes) adopts the characteristics of a street sport bike which also looks at longer routes. The comfort provided by the raised handlebar and the more protective top fairing is new and improved. The passenger is no longer a barely-tolerated guest and now benefits from an ample and comfortable portion of saddle and lower footpegs. Tuono V4 turns its thoughts to new horizons to reach quickly, so the available accessories include a pair of dedicated, asymmetrical panniers.

Tuono V4 Factory (in the Aprilia Black colour scheme) in its nature as an adrenaline producing machine confirms those strong sensations and pure, unadulterated fun. It is dedicated to an extremely demanding public and boasts exclusive components that include the Öhlins Smart EC 2.0 semi-active suspension system as standard equipment.

The style of the Tuono V4 is entirely new and inspired by the one introduced by RS 660, from which it inherits the innovative concept of the double fairing, featuring the aerodynamic appendix function.

As in the tradition of the Tuono V4, the design is characterised by reduced surfaces and the typical top fairing that houses the new triple LED headlight unit with DRL lights featuring the “bending lights” function. Being closely derived from the RSV4, the Tuono V4 also benefits from the new and refined ergonomics of the Aprilia superbike that provides more space for a better on-board fit for the rider, thanks to the new shape of the fuel tank and tail fairing.

The electrical controls are more functional and intuitive, and the new colour TFT instrumentation is larger and more complete. Thanks to the more powerful calculating power of the new Marelli 11MP ECU and the new, six-axis inertial platform, electronic management using the full Ride-by-Wire throttle has improved and the APRC operating logic has also been refined.

The exclusive Aprilia electronic controls suite, which has always been the best in the world in terms of effectiveness and technical sophistication, is now even more enhanced with the introduction of the adjustable engine brake control. There are now six Riding Modes, three for the track (including two customisable) and three for the road (including one customisable): the rider just needs to choose the Riding Mode that best interprets his or her riding needs to automatically obtain the best settings in terms of Traction Control, Wheelie Control, engine brake, ABS and the other managed parameters.

The chassis architecture, already recognised as the point of reference in terms of effectiveness and feeling, evolves significantly thanks to the arrival of a new and lighter aluminium swingarm with lower reinforcement brace. The new swingarm therefore adopts a geometry that has already been seen on the Aprilia bikes that dominated World SBK, then developed for MotoGP. The new component is designed to lower the masses and increase the stability of the rear end in acceleration.

The Tuono V4 is still the only sport naked powered by a 65° V4 engine with unique characteristics. The 1,077 cc V4 from Veneto remains unchanged in terms of its already outstanding performance. Its 175 HP and 121 Nm of torque mean that it dominates the Hypernaked category, even when faced with competitors with more pure power, thanks to the extraordinary balance that the exuberant V4 creates with a chassis architecture and electronics package that have been perfectly tuned like no other vehicle in this category. Even with the Euro 5 emissions approval and a new exhaust system, the sound and character that the public and critics love so much about the V4 are confirmed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maatvan me had een Tuono V4, in elkaar gedraaid blok door afgebroken kettinggeleiders... en geen onderdelen gedurende een half jaar...

Hij rijdt nu Honda 😄 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2021 BMW S1000R:
BMW S1000R 2021

BMW S 1000 R 2021 - MotoPlus.ca

2021 BMW S 1000 R: Highlights

  • Nieuw vier-in-lijn blok, 5 kg lichter, gebaseerd op de S1000RR met verder geoptimaliseerde driveability en mid-range levering, evenals nieuwe 4e, 5e en 6e versnelling.
  • Lichtste en meest dynamische naked roadster in zijn klasse: gewichtsvermindering van 6,5 kg per 199 kg DIN leeggewicht of 202 kg inclusief comfort- en dynamic-pakketten. Het M-pakket vermindert het gewicht met nog eens 4,8 kg (2 kg met gesmede wielen / 3,7 kg met koolstofvezelwielen).
  • Maximaal vermogen en hoger koppel: 121 kW (165 pk) bij 11.000 tpm en 114 Nm bij 9.250 tpm.
  • Ten minste 90 Nm koppel beschikbaar van 5.500 tot 12.000 tpm. Meer dan 80 Nm reeds beschikbaar vanaf 3.000 toeren per minuut.
  • Lineaire koppelcurve en rijgemak: nog betere rijeigenschappen over het gehele toerenbereik van de motor.
  • Nieuw ontwikkelde vering met het Flex Frame, met het blok als dragend element.
  • Aanzienlijk verbeterde ergonomie dankzij het Flex Frame, waardoor de rijder zijn knieën dichter bij de motorfiets kan houden.
  • Swingarm met Full Floater Pro progressieve kinematica en nieuwe enkele schokdemper voor een nog gevoeliger respons en optimale achterwielgrip.
  • Nieuwe ontsteking, EU5-conform uitlaatsysteem.
  • Nieuwe 6-assige IMU voor het nauwkeurig bepalen van de hellingshoek en de anti-wheelie-functie.
  • ABS Pro als standaard voor meer veiligheid bij het remmen, zelfs in de bocht. Speciale remmodus Regen met een soepelere remdrukgradiënt. ABS Pro als standaard voor nog veiliger remmen in de bochten.
  • WSBK-getest DynamicTraction Control (DTC) als standaard voor nog meer stabiliteit bij het accelereren.
  • Drie rijmodi Rain, Road en Dynamic zijn standaard.
  • DTC-functie is standaard.
  • Rijmodi Pro met extra Dynamic Pro-modi, waaronder een instelbare hoogteregeling, motorrem en motorkoppelregeling (MSR), alsmede Launch Control, Pitlane Limiter en Hillstart Control Pro als fabrieksoptie.
  • Hillstart Control als standaard.
  • Shift Assistant Pro om snel te kunnen schakelen zonder gebruik te maken van de in de fabriek verkrijgbare koppeling.
  • Nieuw 6,5-inch dashboard, eenvoudig af te lezen tft-display inclusief extra sportschermen, pijlnavigatie en smartphone connectiviteit.
  • Nieuwe led-koplampen en led-verlichtingsunits zijn standaard.
  • Adaptief draaiend licht en daglicht in het Headlight Pro-pakket beschikbaar als fabrieksoptie.
  • Nieuw ontworpen kuipelementen voor een nog dynamischere styling.
  • Aantrekkelijke basiskleur en twee stijlvarianten verkrijgbaar.
  • Uitgebreide reeks originele BMW Motorrad-accessoires en extra’s, waaronder M-pakket, Carbon pakket en gefreesde onderdelen-fabriekspakket.

Mijn mening: niet nieuw genoeg, styling is meh, geen fan van de bmw kwaliteit(of het gebrek eraan) sinds de nieuwe generatie S-motoren, kan niet meer mee opgebied van piekvermogen met de concurrentie. Ik hou het bij mijn oude S1000R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Ice_Ken zei:

Mijn mening:

Sta je mij toe dat ik die even counter?

Quote

niet nieuw genoeg

Is nochtans he-le-maal nieuw. Motor is compleet nieuw, gebaseerd op de ShiftTec-motor van de RR maar zonder ShiftTec (net zoals de XR), versnellingsbak is nieuw, frame en rijwielgedeelte en achterbrug helemaal nieuw, next gen electronics, ...

Ik kan me vergissen maar ik dacht dat er maar enkele parts (los van vijsjes/bouten) in zaten die identiek waren als de vorige S1000R, één daarvan was de handgrepen, nog eentje was de antidiefstal-unit, ... en nog enkele onbelangrijke zaken. Al de rest is compleet nieuw. (Geen facelift, dus, ook géén "grondige facelift".)

Quote

styling is meh

Lijkt nochtans als 2 druppels water op de oude. Dat is, omgekeerd tot wat jij beweert, net hetgene wat die ketel momenteel als grootste kritiek krijgt: niét dat hij niet nieuw zou zijn (want dat is hij zeer zeker wel) maar dat hij er nauwelijks nieuw uit ziet. Is het niet dat wat jou tot nu toe ook leidt in jouw mening?

Quote

geen fan van de bmw kwaliteit(of het gebrek eraan) sinds de nieuwe generatie S-motoren

Agreed, de S-motoren moeten onderdoen tot wat je zou verwachten. (En niet enkel de S-lijn, for that matter. BMW Motorrad is en blijft een massaconstructeur dat dingen verkoopt die zo veel mogelijk moeten renderen.)

Al is het bij deze 2e generatie wel duidelijk beter geworden. De nieuwe XR (ook 100% nieuw, itt sommigen die verkeerdelijk denken dat ook dat een "facelift" is) en de RR zijn tov de vorige generatie een duidelijk stap voorwaarts. Je moet ze eens grondig gaan bekijken.

Quote

kan niet meer mee opgebied van piekvermogen met de concurrentie.

Dat is maar een halve waarheid. De R (die er nu al is) kreeg met opzet geen hoger topvermogen mee (valt te lezen in de uitgebreide perstekst) vanuit een zeer bewuste keuze en overtuiging. (1) nauwelijks te benutten, (2) weinig vraag naar en vooral (3) prijs

Die véél krachtiger machines waarover jij spreekt kosten makkelijk 4- tot 8-duizend euro méér ... en die price gap is er eentje die BMW in de nabije toekomst gaat opvullen met een M 1000 R. (Er is nu trouwens al een M 1000 RR ook.)

Jij rijdt dagelijks een hypernaked, ik heb er ook al 2 getest en als je dat voelt (en in quasi elke test die je leest), dan snap je toch dat die mega-piek op 't einde van de revrange voor op de openbare weg complete nonsens is? De (vorige) S1000R kon, ondanks pk-deficiet, de concurrentie op de openbare weg volledig de baas door z'n exquise driveability, slimme electronics en breedste inzetbereik in dat segment. "Piekvermogen" is toogpraat-data. In de realiteit bepalen een heel pak andere data welke moto nu effectief de snellere is.

Mijn kop eraf als BMW dat succespakket nu plots zou gaan "verkloten". Pretty sure they didn't. Maar 't is wachten op de eerste vergelijkende tests. Als we mogen voort gaan op de test van de "gekuipte" broers (2021-modellen S1000RR, Panigale V4 S, RR-R Fireblade, R1-M, RSV4 Factory, ...) van b.v. 44teeth, dan zit het met de competenties van het "zielloze" BMW-product op de openbare weg helemaal snor: best of the whole bunch.

Quote

Ik hou het bij mijn oude S1000R.

Dat is een dijk van een moto. De nieuwe is een (compleet nieuwe) evolutie, die op enkele vlakken misschien een klein beetje beter zal zijn, maar die zeker jouw moto niet in de schaduw zet (integendeel). Enige grote voordeel van de nieuwe (vind ik) zijn z'n nieuwere electronics, z'n modernere en uitgebreidere uitrusting en z'n véél modernere (en best wel knappere) looks vooraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa ik ga je uiteenzetting niet helemaal quoten want dat zou hier nogal een lange post geven :) . Maar wat ik bedoel met niet nieuw genoeg is dat de styling (en de kleuren) voor mij niet nieuw genoeg is dus daarin zijn we het eens, integenstelling tot de meerderheid vind ik het ook een achteruitgang tov de vorige maar dat is gewoon smaak, ik vind hem er nu meer Suzuki GSX uitzien. Ik hou meer van de scherpere styling van de oude, het enige wat ik beter vind is de nieuwe technologie zoals de IMU en TFT display maar ook daar heb ik wel een bedenking bij: heb je dat echt nodig? Imho niet.

Ik heb een nieuwe RR 2 dagen thuis gehad en zo'n 100km mee gereden, voor mij is dat een geweldige moto maar hij biedt veel minder sensatie dan mijn gewone R. Het doet feilloos zijn werk maar je krijgt er echt geen rush van van dat ding naar redline te knallen. Het gaat oerend hard maar de sound is ronduit zwak tov de oude(dank u euro5) en de motor is zo goed dat hij eigelijk geen karakter heeft. Er is ook al gebleken dat er toch wel gaten in de powerdelivery zitten omwille van emissienormen, onderdanks de vele tralala rond shiftcam, het kan eruit gehaald worden met mapping en persoonlijk heb ik daar niets van gemerkt dus driveability zoals je zei is zeker dik in orde. En toch voelt de oude motor beter aan, er zit toch een stuk meer ziel in net omdat hij wat meer toeren nodig heeft(relatief natuurlijk) en een veel mooier geluid heeft standaard. Wat wel een verbetering is op de nieuwe is de ophanging, die kan echt wel comfortabel gezet worden en heeft veel meer instelmogelijkheden, een grote plus. De remmen zijn voor mij dan weer niets bijzonder en zijn ook al niet zonder problemen gebleken, er wordt zelfs hier en daar gezegd dat er terug naar Brembo gegaan wordt. 

Prijszetting (vanaf prijzen) tov de andere motoren in de categorie:
2021 Aprilia RSV4 Tuono 1100R: ?
2021 Ducati Streetfighter V4: €22 990
2021 Ducati Streetfighter V4S:  €26 990
2021 KTM 1290 Superduke R: €18 850
2021 Mv Agusta Brutale 1000RR: €31 500
2021 Suzuki GSX-S1000: €12 499
2021 Honda CB1000R: €12 899
2021 Yamaha MT10: €15 999
2021 Triumph Speed triple 1200 RS: €17 800

BMW S1000R:  €15 040. Maar...zoals ik hem zou nemen met M-pack, comfort pack en dynamic pack + alarm en wat andere goodies: €21 285. Ruim 5k meer dan wat ik mijn huidige betaald heb. Full option zit je net over de 24k.  En plots is een Honda voor de helft van de prijs een zeer aantrekkelijk voorstel.

Er is duidelijk een grote price gap tussen de vanaf prijs en de prijs fully loaded bij BMW (en Ducati), dat stoort mij...Mijn huidige was zo goed als full option en het verschil tussen de basisprijs en de mijne was iets meer dan 2k. Ik wil wel eens een basis S1000R in de vergelijking zien gaan met een CB1000R/MT10, alle testbikes zullen full option zijn zoals gewoonlijk.
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Ice_Ken zei:

@gTa ik ga je uiteenzetting niet helemaal quoten want dat zou hier nogal een lange post geven :) . Maar wat ik bedoel met niet nieuw genoeg is dat de styling (en de kleuren) voor mij niet nieuw genoeg is dus daarin zijn we het eens, integenstelling tot de meerderheid vind ik het ook een achteruitgang tov de vorige maar dat is gewoon smaak, ik vind hem er nu meer Suzuki GSX uitzien. Ik hou meer van de scherpere styling van de oude, het enige wat ik beter vind is de nieuwe technologie zoals de IMU en TFT display maar ook daar heb ik wel een bedenking bij: heb je dat echt nodig? Imho niet.

Ik heb een nieuwe RR 2 dagen thuis gehad en zo'n 100km mee gereden, voor mij is dat een geweldige moto maar hij biedt veel minder sensatie dan mijn gewone R. Het doet feilloos zijn werk maar je krijgt er echt geen rush van van dat ding naar redline te knallen. Het gaat oerend hard maar de sound is ronduit zwak tov de oude(dank u euro5) en de motor is zo goed dat hij eigelijk geen karakter heeft. Er is ook al gebleken dat er toch wel gaten in de powerdelivery zitten omwille van emissienormen, onderdanks de vele tralala rond shiftcam, het kan eruit gehaald worden met mapping en persoonlijk heb ik daar niets van gemerkt dus driveability zoals je zei is zeker dik in orde. En toch voelt de oude motor beter aan, er zit toch een stuk meer ziel in net omdat hij wat meer toeren nodig heeft(relatief natuurlijk) en een veel mooier geluid heeft standaard. Wat wel een verbetering is op de nieuwe is de ophanging, die kan echt wel comfortabel gezet worden en heeft veel meer instelmogelijkheden, een grote plus. De remmen zijn voor mij dan weer niets bijzonder en zijn ook al niet zonder problemen gebleken, er wordt zelfs hier en daar gezegd dat er terug naar Brembo gegaan wordt. 

Prijszetting (vanaf prijzen) tov de andere motoren in de categorie:
2021 Aprilia RSV4 Tuono 1100R: ?
2021 Ducati Streetfighter V4: €22 990
2021 Ducati Streetfighter V4S:  €26 990
2021 KTM 1290 Superduke R: €18 850
2021 Mv Agusta Brutale 1000RR: €31 500
2021 Suzuki GSX-S1000: €12 499
2021 Honda CB1000R: €12 899
2021 Yamaha MT10: €15 999
2021 Triumph Speed triple 1200 RS: €17 800

BMW S1000R:  €15 040. Maar...zoals ik hem zou nemen met M-pack, comfort pack en dynamic pack + alarm en wat andere goodies: €21 285. Ruim 5k meer dan wat ik mijn huidige betaald heb. Full option zit je net over de 24k.  En plots is een Honda voor de helft van de prijs een zeer aantrekkelijk voorstel.

Er is duidelijk een grote price gap tussen de vanaf prijs en de prijs fully loaded bij BMW (en Ducati), dat stoort mij...Mijn huidige was zo goed als full option en het verschil tussen de basisprijs en de mijne was iets meer dan 2k. Ik wil wel eens een basis S1000R in de vergelijking zien gaan met een CB1000R/MT10, alle testbikes zullen full option zijn zoals gewoonlijk.
 

 

Voor de Ducati heb je de NL prijzen gepakt, in België liggen ze ruim 3K lager (nog hoog genoeg dus)

Het is niet fair als je de BMW met allerlei accessoires uit moet rusten (zogezegd) en dan gaat vergelijken met een basisversie van de Honda (welke sowieso een heel interessante optie is, begrijp me niet verkeerd)

Zet ook even op een rij wat de BIV bedragen zijn, want niet alle motoren worden op 100pk gehomologeerd. Dus bij die Honda komt er al €867 BIV bij, de Yamaha is nog duurder, de Aprilia is nóg duurder.

Van KTM weet ik dat ze een 100pk versie hebben, van de overigen kan ik het nog niet bevestigen, maar lees ik het wel graag :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, msxx said:

Voor de Ducati heb je de NL prijzen gepakt, in België liggen ze ruim 3K lager (nog hoog genoeg dus)

Het is niet fair als je de BMW met allerlei accessoires uit moet rusten (zogezegd) en dan gaat vergelijken met een basisversie van de Honda (welke sowieso een heel interessante optie is, begrijp me niet verkeerd)

Zet ook even op een rij wat de BIV bedragen zijn, want niet alle motoren worden op 100pk gehomologeerd. Dus bij die Honda komt er al €867 BIV bij, de Yamaha is nog duurder, de Aprilia is nóg duurder.

Van KTM weet ik dat ze een 100pk versie hebben, van de overigen kan ik het nog niet bevestigen, maar lees ik het wel graag :) 

Duc: ja ik ziet het, verkeerde site genomen blijkbaar.

Goed punt over de BIV, daar had nog niet aan gedacht, kan oplopen idd. 

Maar toch, iemand die in dit segment zit te shoppen...prijzen lopen enorm uit mekaar en dat je dan iets minder hebt voor véél minder geld is maar normaal denk ik. Maar het idee dat BMW het nodig vind om tussen de basismotor en de full option 9K€ te steken vind ik opvallend tov toen ik mijn S1000R kocht. Met dat verschil koop je een extra F900R of street triple, toch zwaar overdreven voor wat opties?

Kawasaki vergeten trouwens.

2021 Kawasaki Z H2: €18 449

Correctie Duc:
2021 Ducati Streetfighter V4: €19 990
2021 Ducati Streetfighter V4S:  €23 190

Ik twijfel toch om te switchen dit jaar of volgend jaar hoewel ik geen klagen heb over mijn huidige, in oktober heb ik hem 6j en misschien is het gewoon tijd voor iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer nog dan bij auto's heb je bij moto's toch gewoon de fanboys. Die kopen alles, of vinden alles fantastisch wat het merk uit brengt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Ice_Ken zei:

Duc: ja ik ziet het, verkeerde site genomen blijkbaar.

Goed punt over de BIV, daar had nog niet aan gedacht, kan oplopen idd. 

Maar toch, iemand die in dit segment zit te shoppen...prijzen lopen enorm uit mekaar en dat je dan iets minder hebt voor véél minder geld is maar normaal denk ik. Maar het idee dat BMW het nodig vind om tussen de basismotor en de full option 9K€ te steken vind ik opvallend tov toen ik mijn S1000R kocht. Met dat verschil koop je een extra F900R of street triple, toch zwaar overdreven voor wat opties?

Kawasaki vergeten trouwens.

2021 Kawasaki Z H2: €18 449

Correctie Duc:
2021 Ducati Streetfighter V4: €19 990
2021 Ducati Streetfighter V4S:  €23 190

Ik twijfel toch om te switchen dit jaar of volgend jaar hoewel ik geen klagen heb over mijn huidige, in oktober heb ik hem 6j en misschien is het gewoon tijd voor iets anders.

En dat geldt alleen voor BMW? BMW vindt het niet nodig om daar 9K tussen te steken, maar dat vind jij kennelijk nodig als koper :)  Wees blij dat ze je tenminste de kans geven om te genieten van dat blok voor 15K :)  Bij de Suzuki krijg je standaard niet meer mee voor de basisprijs.

Bij KTM is er misschien meer standaard, maar die hebben ook reeksen met powerparts.

Bij Ducati noemen ze het de S versie in plaats van M, en kost het direct al 3K. Een speciale uitlaat kost daar nog eens 3K en die gaat los over de prijs van de BMW heen.

Die opties zijn simpelweg een cash cow waar je stil van wordt he :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Awel en dat was vroeger minder het geval...mag ik dat dan wat overdreven vinden?

Verstuurd vanaf mijn RNE-L21 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Ice_Ken zei:

Awel en dat was vroeger minder het geval...mag ik dat dan wat overdreven vinden?

Verstuurd vanaf mijn RNE-L21 met Tapatalk
 

Kan zijn, maar je moet ook wel appelen met appelen vergelijken.

Het M-pakket bestond niet, BMW bood geen gesmede wielen aan. Dat jij dit als koper nu aan zou vinken maakt de motor niet duurder dan 6 jaar geleden. Het is jouw keuze die hem duurder maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, msxx said:

Kan zijn, maar je moet ook wel appelen met appelen vergelijken.

Het M-pakket bestond niet, BMW bood geen gesmede wielen aan. Dat jij dit als koper nu aan zou vinken maakt de motor niet duurder dan 6 jaar geleden. Het is jouw keuze die hem duurder maakt.

Is idd het verschil tussen BMW die dat als optie aanbiedt, of die er een "M Sport" model naast zet met die dingen "standaard" op voor meer geld catalogusprijs.

Zoals bij Ducati de gewone, de S en de R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Ice_Ken zei:

@gTa ik ga je uiteenzetting niet helemaal quoten want dat zou hier nogal een lange post geven :) .

Wie isterier bang van lange posts, dan? :D 

Quote

Maar wat ik bedoel met niet nieuw genoeg is dat de styling (en de kleuren) voor mij niet nieuw genoeg is dus daarin zijn we het eens, integenstelling tot de meerderheid vind ik het ook een achteruitgang tov de vorige maar dat is gewoon smaak, ik vind hem er nu meer Suzuki GSX uitzien. Ik hou meer van de scherpere styling van de oude,

Ik kan volgen. Ik vind de nieuwe een tikje mooier, maar heb er ook nog altijd geen waauw-gevoel bij. (Nog niet live gezien.)

Quote

het enige wat ik beter vind is de nieuwe technologie zoals de IMU en TFT display maar ook daar heb ik wel een bedenking bij: heb je dat echt nodig? Imho niet.

Net wel, dat maakt een groot verschil, vind ik. Betere rijhulpsystemen, nooit te versmaden, imo.
Ook bandendrukcontrole mogelijk, bv. Onbegrijpelijk dat dat op de oude niet kon. (Detail.)

Quote

Ik heb een nieuwe RR 2 dagen thuis gehad en zo'n 100km mee gereden, voor mij is dat een geweldige moto maar hij biedt veel minder sensatie dan mijn gewone R.

Las ik al vaker: té goed, bijna feilloos goed dat het een beetje ... saai wordt. Absurd dat je dat kan zeggen van een kanon met bijna 220 pk. Jij schrijft 't verder ook nog:

Quote

Het doet feilloos zijn werk maar je krijgt er echt geen rush van van dat ding naar redline te knallen. Het gaat oerend hard maar de sound is ronduit zwak tov de oude(dank u euro5) en de motor is zo goed dat hij eigelijk geen karakter heeft. Er is ook al gebleken dat er toch wel gaten in de powerdelivery zitten omwille van emissienormen, onderdanks de vele tralala rond shiftcam, het kan eruit gehaald worden met mapping en persoonlijk heb ik daar niets van gemerkt dus driveability zoals je zei is zeker dik in orde. En toch voelt de oude motor beter aan, er zit toch een stuk meer ziel in net omdat hij wat meer toeren nodig heeft(relatief natuurlijk) en een veel mooier geluid heeft standaard.

En vooral sound, idd Euro5. Een pest. De XR klinkt ook als pis.

Quote

Wat wel een verbetering is op de nieuwe is de ophanging, die kan echt wel comfortabel gezet worden en heeft veel meer instelmogelijkheden, een grote plus. De remmen zijn voor mij dan weer niets bijzonder en zijn ook al niet zonder problemen gebleken, er wordt zelfs hier en daar gezegd dat er terug naar Brembo gegaan wordt. 

Ik lees en hoor daar veel verschillende dingen over. Laatste gerucht is idd dat BMW eventjes Hayes onder de arm genomen heeft om een case hard te maken, nl. dat ze zonder Brembo durven gaan. Blijkbaar zouden die Italianen nogal wat kapsones hebben en dat zou eventjes met BMW hebben geclasht.

Maar wat ik dus lees, is dus net anders dan wat je eerst schreef. (En nu kan ik volgen.) Namelijk, voor een Euro5-moto (minder sound, sterieler motorfeeling) wel zeer goed, veilig, efficiënt en capabel/competent.

Quote

Prijszetting (vanaf prijzen) tov de andere motoren in de categorie:
2021 Aprilia RSV4 Tuono 1100R: ?
2021 Ducati Streetfighter V4: €22 990
2021 Ducati Streetfighter V4S:  €26 990
2021 KTM 1290 Superduke R: €18 850
2021 Mv Agusta Brutale 1000RR: €31 500
2021 Suzuki GSX-S1000: €12 499
2021 Honda CB1000R: €12 899
2021 Yamaha MT10: €15 999
2021 Triumph Speed triple 1200 RS: €17 800

BMW S1000R:  €15 040. Maar...zoals ik hem zou nemen met M-pack, comfort pack en dynamic pack + alarm en wat andere goodies: €21 285. Ruim 5k meer dan wat ik mijn huidige betaald heb. Full option zit je net over de 24k.  En plots is een Honda voor de helft van de prijs een zeer aantrekkelijk voorstel.

Er is duidelijk een grote price gap tussen de vanaf prijs en de prijs fully loaded bij BMW (en Ducati), dat stoort mij...Mijn huidige was zo goed als full option en het verschil tussen de basisprijs en de mijne was iets meer dan 2k. Ik wil wel eens een basis S1000R in de vergelijking zien gaan met een CB1000R/MT10, alle testbikes zullen full option zijn zoals gewoonlijk.

Oké, maar feit blijft dat je de BMW hebt aan de basisprijs én dat dat een verdomd goeie moto is. De opties zijn nog altijd niet verplicht, uiteindelijk. In veel tests lees je trouwens dat de basisversie vaak (voor z'n geld) het betere product is, omdat de opties (of de duurdere uitrustingsversie) vaak érg veel extra centen vraagt voor -niet zelden- een eerder geringe winst aan competenties. Maar de "val" is voor iedereen zéér groot om zwaar in de optielijst te duiken, da's waar. Ze weten dat natuurlijk lekker te presenteren.

Twee jaar geleden heb ik eens prijs laten maken voor een K1600GT Sport gelijk de Jokke de zijne. Ik wou géén van de 3 pakketten omdat er telkens maar 1 optie was die ik echt wou en de rest eigenlijk wel leuk maar helemaal niet nodig was. Die trokken zo'n ogen :shock: bij de dealer. :lol:  "Maar... maar... maarallez?!? Dagadetochnidoen? Ne moto waarbij ge niet alle pakketten pakt?!? Denkt aan de restwaarde! Denkt aan die arme kindjes en de world peace!!"

Feit is dat die S1000R helemaal niet zo duur is en zich tov enkele Japanners die je aanhaalt serieus kan afzetten inzake driving electronics en competenties. Met de RR eigenlijk een beetje idem dito.
Dat jij nu (zoals msxx zegt) "zwicht" voor een pak lekkere opties die op jouw vorige niet mogelijk maken, maakt die basismoto er niet duurder op. En de basismoto is nog altijd steengoed. En die GSX-S1000 en CB1000R die je vermeldt, dat is toch nog niet van dezelfde categorie als al de rest. (Tenminste, als ik de tests mag geloven - wat ik wel doe.)

 

Ik denk dus dat BMW daar een echt goeie moto heeft neergezet. Ik zou 'm zelf niet hoeven en ik zou iemand die nog niet zo lang 't vorig model heeft, ook niet snel aanraden om te swappen (want de netto winst gaat in veel zaken klein zijn, qua sound en motorkarakter ga je idd zelfs achteruit).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inflatie moeten we ook niet onderschatten.

Het 2020 model S1000R was volgens de configurator 14,5K ten opzichte van de 13K bij introductie. De nieuwe komt op een basisprijs van 15K, de prijsverhoging is dus geen 2K ten opzichte van het uitgaande model, maar 0,5K (ik heb de uitrusting niet vergeleken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie van het hele verhaal van dit topic is voor mij overigens heel lastig geworden.

Ik weet oprecht niet waar ik goed aan doe als ik wil switchen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem en de grootste boosdoener zit 'm in het Euro5-verhaal (zelfs Euro4 was al geen pretje). Neemt zo veel karakter weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gTa zei:

Idem en de grootste boosdoener zit 'm in het Euro5-verhaal (zelfs Euro4 was al geen pretje). Neemt zo veel karakter weg...

t wordt tijd dat we nog eens kunnen rijden in plaats van erover te babbelen :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid