Ga naar inhoud

Lotus Emira


Wutputt

Aanbevolen berichten

While it's been known for a number of months now that English sportscar manufacturer Lotus is planning to launch a brand-new sports car in 2021, and rumour has it that it will be the brand's last petrol-powered car produced. With Lotus already having the £1.7 million Lotus Evija EV hypercar, the brand has made it clear that all future vehicles (including their own take on the sports SUV craze) will make use of some level of electrification.

Known internally as the 'Type 131', the as-yet-unnamed car will be the firm's first all-new sports car for 12 years, meaning that the Evora GT and Exige will likely still be available to order for a while yet.

In terms of appearance, sources claim the Type 131 will have a low nose and a wide stance, taking inspiration from the second-generation Lotus Elan. The car will be mid-engined and a manual transmission is likely to make an appearance, albeit possibly as an option rather than standard equipment.

The Type 131 will be designed to take aim at the likes of the Porsche 718 Cayman and will embody the Lotus philosophy of "simplify, then add lightness." We also know that the Type 131 will be fit in between the Exige and Evora in Lotus' range, and it'll be based upon an all-new specially-designed lightweight platform

While the engine choice for the new vehicle is still uncertain, it will most likely be sourced from Lotus' parent company Geely. This is a deviation from the norm as for a number of years Lotus has used Toyota engines, upgraded and tweaked with modifications such as the addition of a supercharger.

Regarding powertrains, Lotus CEO Phil Popham has also previously stated that Lotus is still free to collaborate with, and source engines from, other manufacturers and brands if parent company Geely aren't able to meet their powertrain requirements; So we may yet see a wonderfully-obscure engine choice, though the likelihood is that they will have either chosen or narrowed down their engine options by this stage of development.

Lotus_Elise_rearquarter.jpg

 

https://drivetribe.com/p/more-details-have-been-revealed-IDNLE1mYRN-qZA2M8TbRfg?iid=Oa6O7GIdTzG6jKSlrkdM2g

https://www.autoexpress.co.uk/lotus/106611/new-lotus-type-131-due-2021-elise-exige-and-evora-bow-out

https://www.evo.co.uk/lotus/203462/lotus-type-131-production-confirmed-for-this-year-pictures

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de keuze voor een sober design wel interessant. Dat zijn dikwijls keuzes die wat meer vooruit kijken en minder op instant appeal rekenen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afbeelding in de post van @Wutputt lijkt me gebaseerd op de designs die Lotus heeft voorgesteld in Parijs in 2010, maar die nooit de productie hebben gehaald.

Ik betwijfel het ten zeerste dat hun nieuw model hierop zal lijken. De Evija lijkt me een betere referentie qua designtaal.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, 3000 zei:

911-rivaal... Denk dat ze beter met een nieuwe Elise komen dan, back to basics

Cayman zeggen ze in de tekst. 

 

Zelf zou ik liever ook een betaalbare zien. Zoals de elan vroeger ( al dan niet met kia embleem) maar vrees dat die tijd overal wat voorbij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, 3000 zei:

911-rivaal... Denk dat ze beter met een nieuwe Elise komen dan, back to basics

Er wordt toch niet gesproken over 911-rivaal of heb ik dat gemist? Wel over een concurrent voor de 718 Cayman.

Die gele rendering lijkt inderdaad wel veel op de Elan en veel minder op de Exige of Evora. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijk model en ook de technische specs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Capitol said:

Er wordt toch niet gesproken over 911-rivaal of heb ik dat gemist? Wel over een concurrent voor de 718 Cayman.

Als hij tussen de Exige en de Evora komt zal het qua prijs toch eerder een goedkope 911 dan een dure 718 worden, vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit gesnapt wat sommigen in een Elan zien. Kan iemand mij dat uitleggen? 

En die nieuwe 131 doet me denken aan een peugeot RCZ. 😐 Waarschijnlijk door dat dak in een andere kleur. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Waky said:

En die nieuwe 131 doet me denken aan een peugeot RCZ. 😐 Waarschijnlijk door dat dak in een andere kleur. 

Er zijn nog geen beelden vrijgegeven van de 131. Bovenstaande is gokwerk van een magazine (of website) gebaseerd op designs van 10 jaar geleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benieuwd naar het Light is right gedachtengoed in combo met hybrid rommel. Ik verwacht eigenlijk geen echte pure sportwagen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, PJH zei:

Benieuwd naar het Light is right gedachtengoed in combo met hybrid rommel. Ik verwacht eigenlijk geen echte pure sportwagen meer.

Beter voor ons zou ik zo denken 😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid