Ga naar inhoud

The AM 200k Series | S09E01 | A whole lotta city runabout for peanuts


gTa

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, Polygoon zei:

Een eventuele leasewagen brengt geen soelaas? Of behoort het niet tot de mogelijkheden? 

Lease? :blink: Why should we do that? We zoeken een klein, goedkoop, city runaboutje tvv de huidige, liefst cash afgetikt, cheap qua running costs, geen omkijken naar, enz. Geen zin in heelder constructies en gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht aan een jazz of een Kia soul. Geen Italiaanse charme, maar wel eens iets anders en betrouwbaar.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

waar ik zo wat aan denk:

smart forfour

toyota aygo

alfa mito (2deuren maar toch knap en je blijft in de familie)

renault twingo (heeft achterwielaandrijving :D  )

 

en anders dit. past in gent

https://www.2dehands.be/a/auto-s/saab/m1664067833-saab-95.html?previousPage=lr

 

Ja, in de tuin als bloembak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, gTa zei:

Ja want dat past in het budget!

Ik kijk uit naar de renault 5, die gaat mogelijks een paar k goedkoper worden. En heeft toch ook iets meer karakter dan de doorsnee automobiel.

55 minuten geleden, gTa zei:

Neem daar eerst maar eens plaats in. Kwaliteit van smart is huilen met de pet op (eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nog nooit met de forfour gereden heb, maar ik kan me niet voorstellen dat het gigantisch veel beter is dan de fortwo.) Het zou wel eens goed kunnen dat de mevrouw haar blanc perdu het meest kwalitatieve is van heel die smart.

43 minuten geleden, bt. zei:

Ik zag een Suzuki Swift (Sport) nog niet passeren, denk ik?

Als je uw ogen dicht had niet nee.

  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, bt. said:

Ik zag een Suzuki Swift (Sport) nog niet passeren, denk ik?

Zie post 2 in het topic.

De vorige generatie forfour is onderhuids een Mitsu colt, héél solide mechaniek. Niet te vergelijken met de fortwo rommel uit die periode, waar je elke 80k een motorrevisie kan gaan doen, om van de rest nog maar te zwijgen.

De recente forfour is eigenlijk een aangepaste Renault (aka samenwerking), wat leuker exterieur, beter aangekleed, en net zoals de oude generatie heeft smart echt wel slimme dingen (duh...) gedaan met het interieur om het voor zijn afmetingen echt een praktische kar te maken.
Geen idee van de betrouwbaarheid/mechaniek van de recente forfour, maar ik vind het al een plus punt dat het niet gebaseerd is op hun fortwo rommel.
Pluspunt: RWD :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, gTa zei:

Ga er wel eerst eens mee rijden.

Heb er ooit zo eentje als vervangwagen gekregen

- Zitpositie is ongelooflijk raar. Je hebt precies geen ruimte om je benen te plaatsen. Bodem van de wagen staat ongelooflijk hoog.

- Overal waar je kan zien en aanraken is het old school Renault. Dat wilt zeggen: harde krasgevoelige plastic en rammels... ongelooflijk veel rammels. ze worden dan ook bij Renault gemaakt, en niet bij Smart in Hambach

- Als klap op de vuurpijl zit de motor boven de kofferbak (die om te lachen zo klein is) en hebben ze er geen isolatie tussengestoken. Ik moest een aantal boodschappen gaan halen met die kist, en toen ik toekwam waren alle boodschappen warm geworden. Ook het diepvriesgerief :( :( 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Zie post 2 in het topic.

De vorige generatie forfour is onderhuids een Mitsu colt, héél solide mechaniek. Niet te vergelijken met de fortwo rommel uit die periode, waar je elke 80k een motorrevisie kan gaan doen, om van de rest nog maar te zwijgen.

De recente forfour is eigenlijk een aangepaste Renault Clio, wat leuker exterieur, beter aangekleed, en net zoals de oude generatie heeft smart echt wel slimme dingen (duh...) gedaan met het interieur om het voor zijn afmetingen echt een praktische kar te maken.
Geen idee van de betrouwbaarheid/mechaniek van de recente forfour, maar ik vind het al een plus punt dat het niet gebaseerd is op hun fortwo rommel.

2e generatie ForFour is net wel gebaseerd op de ForTwo...

Wielbasis is uitgerokken. Maar dat is het. Vandaar dat de motor ook achteraan ligt met achterwielaandrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, jan.van.gent zei:

De recente forfour is eigenlijk een aangepaste Renault Clio

Een clio van 2 generaties terug. Laat ons eerlijk zijn, dat waren ook geen betrouwbaarheidswonders. Ik schat ze misschien wel hoger in dan de de fortwo, maar het zal niet meer dan een paar mm zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Parsifal said:

2e generatie ForFour is net wel gebaseerd op de ForTwo...

Wielbasis is uitgerokken. Maar dat is het. Vandaar dat de motor ook achteraan ligt met achterwielaandrijving.

Ik had het op de oude generatie fortwo, maar idd, huidige fortwo en forfour  hebben veel meer met elkaar gemeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Frekkel said:

Een clio van 2 generaties terug. Laat ons eerlijk zijn, dat waren ook geen betrouwbaarheidswonders. Ik schat ze misschien wel hoger in dan de de fortwo, maar het zal niet meer dan een paar mm zijn.

ik was verkeerd, moest twingo zijn. Maar dat is toch het huidige model twingo dat gelijkloopt met het huidige forfour model, en geen paar generaties terug, of heb ik het mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou kiezen voor een zo recent mogelijke wagen omdat die het veiligst zal zijn.  Zeker als je vertelt dat deze wagen gaat dienen voor vervoer van de kindjes.

De rest zou voor mij geen prioriteit zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa Hoeveel kilometer doet ze met die kist per dag?

Anders geen idee om hiervoor te gaan:

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-i3-22kwh-60ah-102pk-navi-automaat-set-winterw-elektrisch-grijs-267eeb5f-7da8-46fd-831a-8447f4c5a2d2?cldtidx=5&cldtsrc=listPage&searchId=111934629

Rijbereik is rond de 130km.

Prijs is iets hoger, maar je hebt geen rijtaks + BIV, verzekering is normaal gezien goedkoper, en running costs liggen een pak lager.

En ze mag er altijd mee in centrum Gent komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Mag ik u dan vragen voor een twingo te gaan?

is in principe dezelfde auto, maar heeft een uitgebreider netwerk aan dealers, die doorgaans ook goedkoper zijn, wat bij zo een auto wel eens kan helpen 😬

styling is wel iets anders natuurlijk.

wij deden vroeger Smart, niemand werkte daar graag aan, en je wordt bij de dealer bekeken als iemand die “maar” smart rijdt.

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, jan.van.gent zei:

ik was verkeerd, moest twingo zijn. Maar dat is toch het huidige model twingo dat gelijkloopt met het huidige forfour model, en geen paar generaties terug, of heb ik het mis?

Ja, twingo, maar die was gebaseerd op het platform van de oude clio.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa

Geen idee hoe dat bolt, maar blijkbaar hebben ze ook een Opel Adam S gehad met 150pk. Voor en kistje onder het ton moet dat volgens mij nog leuk rijden.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/opel-adam-1-4-turbo-s-150pk-xl53252-dealer-onderhouden-c-benzine-wit-250782dc-e9d3-48a4-a50a-9998af08c0b9?cldtidx=2&cldtsrc=listPage&searchId=866156590

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Carlito said:

wij deden vroeger Smart, niemand werkte daar graag aan, en je wordt bij de dealer bekeken als iemand die “maar” smart rijdt.

 

Argument van groter dealernetwerk kan ik inkomen. Maar dit is toch echt om mottig van te komen...Hoe "bekakt" lijk da ze hier zegn. 

Twingo is toch wel wat anders qua interieur/exterieur. Dan kon ik ook evengoed een colt ralliart gekocht hebben ipv mijn forfour brabus, maar dat is toch wel een groot verschil in dagelijks gebruik/uitzicht binnen & buiten/uitrustingsniveau/...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Parsifal said:

@gTa Hoeveel kilometer doet ze met die kist per dag?

Anders geen idee om hiervoor te gaan:

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-i3-22kwh-60ah-102pk-navi-automaat-set-winterw-elektrisch-grijs-267eeb5f-7da8-46fd-831a-8447f4c5a2d2?cldtidx=5&cldtsrc=listPage&searchId=111934629

Rijbereik is rond de 130km.

Prijs is iets hoger, maar je hebt geen rijtaks + BIV, verzekering is normaal gezien goedkoper, en running costs liggen een pak lager.

En ze mag er altijd mee in centrum Gent komen.

Vind ik wel een leuke suggestie!
Als elektrisch een optie is, zijn er nog wel wat "guitige" stadswagentjes die in aanmerking komen (en dat zelfs zonder het budget AM gewijs los te verdubbelen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

6 minuten geleden, Parsifal zei:

@gTa Hoeveel kilometer doet ze met die kist per dag?

Anders geen idee om hiervoor te gaan:

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-i3-22kwh-60ah-102pk-navi-automaat-set-winterw-elektrisch-grijs-267eeb5f-7da8-46fd-831a-8447f4c5a2d2?cldtidx=5&cldtsrc=listPage&searchId=111934629

Rijbereik is rond de 130km.

Prijs is iets hoger, maar je hebt geen rijtaks + BIV, verzekering is normaal gezien goedkoper, en running costs liggen een pak lager.

En ze mag er altijd mee in centrum Gent komen.

Ook aan gedacht, maar

  • dat is op geen enkel manier binnen het budget te praten
  • een auto moet voor ons allebei ook emotioneel klikken

Ik heb al i3 gereden (kort) en dat rijdt helemaal niet verkeerd, écht niet! Rijhouding is top, zicht naar buiten idem, 't rijdt vinnig, stuurt kwiek, leuke/makkelijke instap (rechts), eigenlijk echt ruim voor z'n buitenafmetingen, enz...
...maar 't ding is voor mij zo ongelofelijk misselijkmakend spuuglelijk dat ik nog liever elke dag dezelfde verplaatsing doe maar dan te voet terwijl ik met mijn tong de gehele weg aan de straat, het voetpad, doorheen de goten en over alle hondenstront en uitgespuwde kauwgum heen lik.

 

Rijbereik zou zeker voldoende zijn: de huidige Y gaat nog geen 1 keer per maand naar de pomp en doet maar een paar (letterlijk) duizend km per jaar. Tax is ... dunno ... de prijs van een etentje voor 2 bij een doorsnee Italiaan. Verzekering kost ons 170 EUR per jaar. Vaste én variabele kosten zijn dus al zo laag dat je dat niet significant kunt onderbieden om een (ferm) hogere aankoopprijs te verrechtvaardigen. En een Euro5 nafte mag zeker nog tot 2030 de LEZ binnen dus daarmee zitten we nog een hele tijd goed.

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid