Ga naar inhoud

Moto's algemeen


Frekkel

Aanbevolen berichten

Omdat er nog geen topic was om gewoon wat te lullen. 

Eerste ritje van 2021 zit er op. Het was alweer een paar maand geleden. Smaakt naar meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Monterey Jack zei:

Idem! Moet wel eens goed naar mijn remmen kijken. Er komt altijd lucht op :( Best eens volledig spoelen denk ik. 

Let er mee op, had zo ooit in een afdaling op Corsica opeens geen voorrem meer.. En ik wist toen zelfs nog niet dat er vocht in mijn remolie zat, tot dan.. Remolie gaat tot boven 100°, water doet daar niet aan mee en wordt lucht/stoom, waardoor het opeens niks meer was. Sindsdien vertrek ik niet meer op reis zonder nieuwe remolie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Frekkel said:

Omdat er nog geen topic was om gewoon wat te lullen. 

Eerste ritje van 2021 zit er op. Het was alweer een paar maand geleden. Smaakt naar meer. 

Idem. 200 km gedaan vandaag, topmoto! 😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Greg said:

Let er mee op, had zo ooit in een afdaling op Corsica opeens geen voorrem meer.. En ik wist toen zelfs nog niet dat er vocht in mijn remolie zat, tot dan.. Remolie gaat tot boven 100°, water doet daar niet aan mee en wordt lucht/stoom, waardoor het opeens niks meer was. Sindsdien vertrek ik niet meer op reis zonder nieuwe remolie..

Heb zo een vacuumpompje waarmee ik zelf kan aanvullen, heb dat gedaan voor ik vertrok. Remde dus weer zoals het hoort, maar had dat nog maar gedaan voor de winter. Vroeger nooit moeten doen. Is maar sinds ze de blokjes vervangen hebben dat hij dat doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Heb zo een vacuumpompje waarmee ik zelf kan aanvullen, heb dat gedaan voor ik vertrok. Remde dus weer zoals het hoort, maar had dat nog maar gedaan voor de winter. Vroeger nooit moeten doen. Is maar sinds ze de blokjes vervangen hebben dat hij dat doet.

Remolie al oud wellicht? Trekt water aan he..

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Monterey Jack said:

Idem! Moet wel eens goed naar mijn remmen kijken. Er komt altijd lucht op :( Best eens volledig spoelen denk ik. 

In de 90’s remde we met onze schoenen op onze Camino’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Niko80 said:

In de 90’s remde we met onze schoenen op onze Camino’s.

En waren buffalo's in de mode. Zoek de link :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze week wat km's gemaald aan een stevig tempo af en toe. De voorbije jaren heel weinig tijd gehad om te rijden, dat moet echt veranderen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen eerste rit van het jaar rijden. Het wordt een bescheiden Ardennenrit van 380km deur tot deur, en direct erachter kuisen vanwege mogelijk zout.

Zin in :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag eens h&t Brussel, oefenritje voor vele komende forensritten. Daarnet ook 't ros binnen in de garage nog eens gewassen, stond extreem smerig.

Heb via ebay-kleinanzeigen een set ongebruikte spiegels kunnen scoren voor zeer weinig. De mijne waren helemaal bekrast, het glas werd dof aan de randen, de steeltjes waren aan 't afbladderen en de rubber kapjes die je over de dubbele moeren onderaan de steeltjes schuift waren al verstorven en verpulverd dus ik reed met roestige stalen bouten zichtbaar. Nu is 't weer helemaal mooi nieuw. Zalig hoe zo'n kleine veranderingetjes de looks van een bike zo hard verbeteren.

Kofferhouders voor m'n (harde) zijkoffers gemonteerd ook. Hopelijk moet ik ze niet gebruiken zodat ik kan filefilteren, dus dan nood aan een locker ginder, waar ik pak/botten/helm in kwijt kan overdag. Dan kom ik toe met een softcase achterop voor laptop, regenpak en een paar schoenen. Gewoon in burgerkloffie in m'n oude BMW Atlantis stappen, werkt perfect (is 1 à 2 maten te groot eigenlijk, dus daarvoor perfect).

Wel keer horen hoe 't met @Tjeu z'n bandenleverancier gesteld is want na hun offerte gekregen te hebben, heb ik gezegd dat 't goed was en gevraagd wanneer ze tijd voor me hadden en sindsdien niks meer van gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, gTa zei:

Vandaag eens h&t Brussel, oefenritje voor vele komende forensritten. Daarnet ook 't ros binnen in de garage nog eens gewassen, stond extreem smerig.

Heb via ebay-kleinanzeigen een set ongebruikte spiegels kunnen scoren voor zeer weinig. De mijne waren helemaal bekrast, het glas werd dof aan de randen, de steeltjes waren aan 't afbladderen en de rubber kapjes die je over de dubbele moeren onderaan de steeltjes schuift waren al verstorven en verpulverd dus ik reed met roestige stalen bouten zichtbaar. Nu is 't weer helemaal mooi nieuw. Zalig hoe zo'n kleine veranderingetjes de looks van een bike zo hard verbeteren.

Kofferhouders voor m'n (harde) zijkoffers gemonteerd ook. Hopelijk moet ik ze niet gebruiken zodat ik kan filefilteren, dus dan nood aan een locker ginder, waar ik pak/botten/helm in kwijt kan overdag. Dan kom ik toe met een softcase achterop voor laptop, regenpak en een paar schoenen. Gewoon in burgerkloffie in m'n oude BMW Atlantis stappen, werkt perfect (is 1 à 2 maten te groot eigenlijk, dus daarvoor perfect).

Wel keer horen hoe 't met @Tjeu z'n bandenleverancier gesteld is want na hun offerte gekregen te hebben, heb ik gezegd dat 't goed was en gevraagd wanneer ze tijd voor me hadden en sindsdien niks meer van gehoord.

Werkt beter als je zegt "die dag kom ik om dat uur". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tijd voor wat technische chit chat. Zoontje van een collega had een "probleem" met zijn Yamaha TTR125, crossmachientje van anno 2007. Ze hadden die nog niet zo heel lang gekocht, en aan de telefoon was het: "kickstarter zit vast en e-starter doet ook niks meer".

Het eerste dat in mij opkomt is een vastloper, wat je eerder aan een 2t linkt, maar deze is echter 4t. Opengooien dus.

Kijk naar de positie van de piston in de cilinder, gekanteld dus...

De conditie van de piston zelf was ook niet meer te fris 😊

Op zoek gaan naar ijzervijlsel dus, maar dat viel goed mee, glinsters in de olie uiteraard maar geen stukjes.

Voorlopig verdict was dus nieuwe piston, pakkingen en cilinder laten uitboren.

20210306_172954.jpg

20210306_175031.jpg

20210306_175249.jpg

20210306_175525.jpg

20210309_112248.jpg

20210309_120200.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar... Na nog wat verder onderzoek bleek de drijfstang vast te zitten, die hoort op en neer te kunnen gaan door het ronddraaien van de krukas.

Krukas er uit dus, om die eens te bekijken. Tot hiertoe was het een kleine chirurgische ingreep, maar dat ging dus over in een volledige openhartoperatie 🙃

Motorhelften moeten gesplitst worden, en het vliegwiel moest er dus af. Nergens in geen enkele winkel in de buurt een deftige specifieke pulley te vinden. Dan maar zelf aan de slag om eentje te "maken"

Zoals je ziet is die ronde metalen plaat gewoon geplooid van het aantrekken om het vliegwiel er af te krijgen, uiteindelijk met wat warmstoken en blijven aandringen toch gelukt, man dat zat vast 😅

20210311_134123.jpg

20210311_134130.jpg

20210311_134558.jpg

20210311_164518.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd om te splitsen.

Dezelfde artisanaal homemade pulley nog eens bovengehaald voor de krukas zelf.

Deze gaat samen met de cilinder naar @bmwm-optic, zodat die zijn contacten kan aanspreken voor het meer gespecialiseerde werk. De "hoop" die we nog hebben voor de krukas is omdat deze in elkaar zit zoals op de tekening:

90808245_Screenshot_20210306-203638_SamsungInternet.thumb.jpg.b92acc2d223d6085280610fb29ea9500.jpg

3, 4 en 5 zijn sowieso te vervangen, en zijn in een kit te kopen. Vermoedelijk is de lager 4 de dader van alles.

Zolang 2 en 6 niet uitgesleten zijn door as 3, gaat het meevallen. 2 en 6 vervangen is een bittere pil van 400€.

To be continued.

 

20210312_121729.jpg

20210312_123356.jpg

20210312_124556.jpg

20210312_164955.jpg

20210312_165314.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om zien!
Vraag me af wat er gebeurd is, want dat zijn volgens mij vrij bulletproof blokjes.


Sent from my Mi 9T using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Leuk om zien!
Vraag me af wat er gebeurd is, want dat zijn volgens mij vrij bulletproof blokjes.


Sent from my Mi 9T using Tapatalk
 

Collega zei dat hij wat olie heeft bijgevuld en dat zijn zoon toen kon rijden. Ik vroeg dan hoe bijvullen? "Ja stond redelijk laag", zei hij. Dus ik vermoed dat de vorige eigenaars (was een crossfamilie) er gewoon mee geknald hebben met te weinig olie en mijn collega dat niet gecheckt heeft bij aankoop 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Greg zei:

Met de juiste tools moet dat vrij "snel" gefixt zijn. Zonder kan je veel omzeep helpen ook 🙈

Was een 1-cylinder blokje van Yamaha, een 600. Tijdens de opleiding hadden we het geluk dat 1 van de cursisten niet wist dat vakbekwaamheid afgeschaft was en hij daar voor niks was, mens kent alles van techniek. Samen met hem daar aan begonnen en met alle mogelijke tools geprobeerd. Komt de leerkracht na enkele lessen er bij staan en zegt dienen dood leuk: ja juist, dat hebben die van vorig jaar met hun volle gewicht vast gezet!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid