Ga naar inhoud

Moto's algemeen


Frekkel

Aanbevolen berichten

18 uren geleden, msxx zei:

Is er voor motoren van BMW ook een vin website voor het checken van opties?

Stuur maar een PM met VIN als het zover is.. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Jan zei:

Stuur maar een PM met VIN als het zover is.. 

Thx voor het aanbod!

Zou vandaag én morgen gaan kijken naar twee XR's, particulier aangeboden. Dus was zeker interessant. Maar heb het afgezegd wegens een Multistrada gekocht 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, msxx zei:

Thx voor het aanbod!

Zou vandaag én morgen gaan kijken naar twee XR's, particulier aangeboden. Dus was zeker interessant. Maar heb het afgezegd wegens een Multistrada gekocht 🙂 

In dat geval: proficiat :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ode aan de Rotax-mono!

Ik heb het nooit onder stoelen of banken gestoken, de motorfiets waar ik het meest teleurgesteld is ben/was, is de BMW Funduro. Ik heb er verschillende gereden en dat viel keer op keer tegen. Op geen enkele wijze had ik er plezier aan. Dat kwam mede door het blok, waar ik geen klik mee maak. Iets wat ik erg jammer vind, want dat blok moet zowat het motorblok zijn dat in het meeste verschillende frames geduwd is, waarbij een aantal echt aantrekkelijke schoonheden. Vaak wel wat minder bekenden. Hierbij een opsomming van sommige van de meest memorabele motoren die gebruik maken van de 650cc (-isch, want er is doorheen de jaren wel wat aan gesleuteld) Rotax blok. Let wel, ik ben niet tot doorgedreven onderzoek gekomen, dus ik ga er vergeten en ik heb ze ook niet in een tijdslijn gekregen. 

Naar wat ik weet, was het destijds Aprilia die de carriere van dit motorblok in gang stak. De toenmalige producent van lichte motorfietsen had enkel tweetakt blokken in het gamma en wou een stapje omhoog wagen. Daarvoor werd de Pegaso op de markt gebracht en zocht Aprilia hulp bij Rotax voor het motorblok. Dat hebben ze later trouwens nog eens gedaan, eens de gebruikte 650 te klein werd en ze een 1000cc V-Twin nodig hadden voor de RSV-Mille. 

De het begon bij de Pegaso, waar drie generaties van geweest zijn, steeds met kleine veranderingen. 

De eerste generatie, die in 1990, 32 jaar geleden, op de markt kwam had trouwens nog een 600cc variant van dit blok. Je kan die trouwens ook met 125cc blok krijgen. 
Aprilia-Pegaso-600-1989-700px.webp 

De pegaso II kwam twee jaar later en kreeg als eerste de 650cc variant van het blok, de versie waarin het blok onsterfelijk werd. Her klokte af op een 48 tal pk. 

2.jpg 

De Pegaso III is de meest toergerichte en meest gekende, met het wat rondere voorlicht. Het blok kreeg 50pk mee. 

Aprilia%20650%20Pagaso%2097%20%201.jpg 

Op dat moment had BMW het blok ook al overgenomen en in de F650 Funduro gestoken, een goedkope opstap BMW.

BMW-F650-94.jpg 

Je had toen al de mogelijkheid om voor een meer straatgerichte Strada versie te kiezen. Bij BMW wisten ze dus al dat hoogpoters niet gekocht werden voor off-road te gaan rijden, maar gewoon voor op de straat. 
De tweede generatie daarvan is wss de meest populaire, waarvan de Dakar-versie uit 2004 de stoerste versie is:

1.jpg 

Ondertussen kwam bij Aprilia de Pegaso IV uit, beter bekend als de Pegaso Strada. Die was meer super motard dan cross, en best geslaagd. 

Aprilia%20Pegaso%20Strada%2005.jpg 

Aprilia%20Pegaso%20Strada%2005%20%201.jp 

source.jpg 

Bij BMW vonden ze dat concept wel iets hebben, en ze deden eenzelfde remake van hun Funduro om bij de Scarver uit te komen. Een praktische fiets waar je een helm onder de tank kwijt kon. En met riemaandrijving! 

IMG_4218%5B1%5D.JPG 

BMW-F650-Scarver-Front_28-02-2021_a03dd. 

BMW heeft het blok lang blijven gebruiken, maar het werd uiteindelijk vervangen door de 800cc tweecilinder.

Evenwel hebben we al enkele exclusievelingen overgeslagen. Om te beginen de Moto 6.5 van Aprilia. Een van de eerste motoren die in het New Yorkse Museum of Arts op werd genomen in de permanente collectie. De motorfiets was dan ook ontworpen door kunstenaar Filip Starck. Ik heb hem altijd knap gevonden. Maar schijnt een absolute kutjob te zijn om aan te werken. 

3.jpg 

2.jpg 

1.jpg 

En daarnaast is ook Bimota aan de slag gegaan met dit blok, resulterende in de BB1 en voor mij een van de knapste Bimota's ooit gemaakt. Je kon bij hen trouwens een kit kopen om het blok op te voeren van 56 pk (de sterkte standaard uitvoering van het blok) naar maar liefst 70pk. Dat is dik over de 100pk per liter, niet slecht voor een dikke mono... 

8491f7032811921ca18925b35fb4a749--motorb 

bimota-bb1-bimota-bb1-rouge_158345990.jp

Naast Bimota, Aprilia en BMW heeft ook Yamaha het blok stiekem gebruikt, dit voor hun XT660. Dat is niet in alle jaargangen zo geweest, maar gedurende een bepaalde periode krijg je dus een Rotax blok in je Yamaha. 

yamaha-xt660x-3.jpg 

Ik ben het niet zeker, maar dacht dat ook de eerste MT-O3, ook een echt leuk ding,  met dit blok was: 
yamaha-mt-03-prototype.jpg 
 

Ik vraag me tevens af of de Raptor 660, de eerste productie race-quad, dit blok niet in het vooronder had... Want ondertussen had Bombardier, dat ondertussen Can-Am heet en waar Rotax in ingelijfd is, dit blok al in een hoop quads zitten. 

Daarnaast nam ook Derbi dit blok in gebruik. In de zéér geslaagde Mulhacen. 

derbi-659-mulhacen-2006-700px.webp 

Voor mij de mooiste variant van dit blok. 
derbi-mulhacen-659-3.jpg 

We zijn ondertussen 2007 en het wordt stilaan stil rond dit blok. Can-Am blijft het gebruiken, maar breekt er geen potten mee. 

Tot even terug. Plots was het daar weer, deze keer in de nieuwe BSA: 

everything_we_know_about_2022_BSA_goldst 

Zo is het blok al 32 jaar in productie en zal het zeker nog enkele jaren door blijven gaan. 35 jaar zal het zeker halen, en mss wel 40 jaar. Daarmee moet het zowat het motorblok zijn dat het langst in productie is en daarnaast dus ook door het meest verschillend aantal fabrikanten en in het meest verschillende motorfietsen gebruikt is. 

Een bijzonder indrukwekkende carrière en het verdiende dan ook eens van in de picture te staan. 

Oja, het is trouwens niet in alle versies bulletproof. Zo heeft Aprilia de productie een tijd overgenomen van Rotax, een moment waarbij de kwaliteit ook echt wel minder was. Ook bij de implementatie bij Yamaha waren er problemen (zou me ook niet verbazen dat Yamaha het zelf produceerde). Maar door de band genomen is het een zeer betrouwbaar en degelijk blok.  

 

 

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals aangehaald is zonder opzoekwerk, gewoon uit het hoofd en de losse pols. Er kunnen dus zeker foutjes in zitten. En er zullen ook nog modellen zijn die ik nu vergeten ben op te sommen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tjeu zei:

zoals aangehaald is zonder opzoekwerk, gewoon uit het hoofd en de losse pols. Er kunnen dus zeker foutjes in zitten. En er zullen ook nog modellen zijn die ik nu vergeten ben op te sommen... 

Is dat het blok dat ook in de voorloper van de XT660, de XT600 en diens Oot-Europese afgeleide MZ 600 lag of is dat nog een ander blok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, GTX zei:

Is dat het blok dat ook in de voorloper van de XT660, de XT600 en diens Oot-Europese afgeleide MZ 600 lag of is dat nog een ander blok?

Dat was naar mijn weet een ras echt yam blok dat M(u)Z idd heeft gebruikt voor onderandere de Scorpion.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid vakmanschap... Jezus. 

nummer 18 is voor mij de meest extreme en meest ongelooflijke. Wauw zeg. Ongelofelijk dat dit een lompe GTS 1000 was!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Tjeu zei:

Is Nederland, niet België. Daarnaast ook links om, niet tussendoor, dat mag bij ons ook niet.

In Nederland idd, maar zou wel kunnen overwaaien.  En is soms niet slecht.  Niets tegen file filteren op de autostrade, maar aan de lichten erger ik mij daar soms wel aan. Komen ze voor u staan en trekken ze tergend traag op.... geef dan gewoon gas, of blijf achteraan.  Het excuus van de file te verkorten telt dan niet, en is eerder aanzien van asociaal.  ( ik kreeg bv een boete toen ik over een gearceerde middenstrook reed voor 5m omdat ik zo op het vak voor af te slaan kon staan. Mijn opmerking ik maak de file voor rechtdoor te rijden korter, telde niet.  Ik kwam asociaal over en moet aanschuiven zoals iedereen.  :roll: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, tuscani zei:

In Nederland idd, maar zou wel kunnen overwaaien.  En is soms niet slecht.  Niets tegen file filteren op de autostrade, maar aan de lichten erger ik mij daar soms wel aan. Komen ze voor u staan en trekken ze tergend traag op.... geef dan gewoon gas, of blijf achteraan.  Het excuus van de file te verkorten telt dan niet, en is eerder aanzien van asociaal.  ( ik kreeg bv een boete toen ik over een gearceerde middenstrook reed voor 5m omdat ik zo op het vak voor af te slaan kon staan. Mijn opmerking ik maak de file voor rechtdoor te rijden korter, telde niet.  Ik kwam asociaal over en moet aanschuiven zoals iedereen.  :roll: 

Je wilt als motorrijder niet achteraan staan, wegens geen kreukelzone

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, tuscani zei:

In Nederland idd, maar zou wel kunnen overwaaien.  En is soms niet slecht.  Niets tegen file filteren op de autostrade, maar aan de lichten erger ik mij daar soms wel aan. Komen ze voor u staan en trekken ze tergend traag op.... geef dan gewoon gas, of blijf achteraan.  Het excuus van de file te verkorten telt dan niet, en is eerder aanzien van asociaal.  ( ik kreeg bv een boete toen ik over een gearceerde middenstrook reed voor 5m omdat ik zo op het vak voor af te slaan kon staan. Mijn opmerking ik maak de file voor rechtdoor te rijden korter, telde niet.  Ik kwam asociaal over en moet aanschuiven zoals iedereen.  :roll: 

 

35 minuten geleden, msxx zei:

Je wilt als motorrijder niet achteraan staan, wegens geen kreukelzone

Neen, maar toch volg ik @tuscani. Als je vooraan gaat staan, geef dan op zijn minst half gas met de moto. De meesten onder ons zullen dat wel doen, en dan heb je nooit problemen. Tenzij je naast de zweed staat die zich mans wil tonen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik dat altijd doe is idd om niet achteraan aangereden te worden, niet om de file te verkorten. 
Je moet er idd wel voor zorgen om dan alert te blijven als het groen wordt. 
 

Toeme, ik heb al terug goesting om te rijden 😬

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...
  • 4 maanden later...
Op 17/8/2023 om 18:48, Polygoon zei:

Zijn er mensen die al met een elektrische motor hebben gereden?
Hoe was die ervaring?

Zie mijn post in dit topic van 4 maart 2022 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid