Ga naar inhoud

(kinderspeelgoed) auto's & toebehoren


gTa

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, bt. zei:

Dit topic heeft me vanmorgen in de douche even aan het denken gezet :lol:

Ik denk dat ik mogelijks wel iets kan uitwerken, vervaardigd uit een stevig (sulfaat)karton dat ik hier grotendeels zelf kan geproduceerd krijgen... 

In (recto of recto/verso) bedrukking kan je alle kanten op naar look en visuals toe en middels een specifieke kapvorm te ontwikkelen kunnen ook meerdere vormen in 1 productie gecombineerd worden. Ik denk dan uiteraard aan rechte stukken, bochten, kruispunten/ronde punten, ...

Indien we dat karton dubbelzijdig mat lamineren bekom je een relatief slijtvast en spatwaterbestendig eindproduct dat mits het voorzien van een goede connectievorm volgens mij wel eens heel wat vereisten kan afvinken...

Ik denk er nog even verder over na maar misschien is het wel het proberen waard, als hier voldoende interesse is om de kosten van een 1e kleinschalige productie te dekken...?

 

Dit, gecombineerd met het idee van @Soundstorm voor evt. een onderlaag in eoa stevig product. De twee op elkaar lijmen en dan in de lasercutter (of wat het ook is) steken...

Sounds like a plan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Dit, gecombineerd met het idee van @Soundstorm voor evt. een onderlaag in eoa stevig product. De twee op elkaar lijmen en dan in de lasercutter (of wat het ook is) steken...

Sounds like a plan!

Kan zo inderdaad wel iets leuk worden, dan heb je direct kleuren ipv donker/licht. Enige dat misschien een probleem kan zijn, is dat het papier verbrand is aan de randen. Indien het direct gestanst wordt, dan moet het wel dik genoeg zijn, beetje zoals die puzzels voor peuters.

Het dubbelzijdige aspect had ik nog niet overwogen. Je zit natuurlijk wel vast aan de vorm van het stuk, dus veel mogelijkheden zijn er niet. Je zou bijvoorbeeld wel asfalt en gravel kunnen combineren. Of racebaan (met curbs) en gewone straat (met normale wegmarkeringen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vierkante tegels maken, en dan een systeem vinden dat je ze aan elkaar kunt koppelen, met een soort van puzzelkoppelingen bv, aan de vier zijden (ene zijde een uitsparing, de overliggende zijde een uitstulping die past in de uitsparing).

En de ene kant racetrack, de andere city, is inderdaad een goed idee.

Jammer dat mijn kroost niet meer in de doelgroep zit, en dat ik ook geen neefjes heb die in aanmerking komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Dit, gecombineerd met het idee van @Soundstorm voor evt. een onderlaag in eoa stevig product. De twee op elkaar lijmen en dan in de lasercutter (of wat het ook is) steken...

Sounds like a plan!

 

1 uur terug, Soundstorm zei:

Kan zo inderdaad wel iets leuk worden, dan heb je direct kleuren ipv donker/licht. Enige dat misschien een probleem kan zijn, is dat het papier verbrand is aan de randen. Indien het direct gestanst wordt, dan moet het wel dik genoeg zijn, beetje zoals die puzzels voor peuters.

Het dubbelzijdige aspect had ik nog niet overwogen. Je zit natuurlijk wel vast aan de vorm van het stuk, dus veel mogelijkheden zijn er niet. Je zou bijvoorbeeld wel asfalt en gravel kunnen combineren. Of racebaan (met curbs) en gewone straat (met normale wegmarkeringen).

Kapvorm inderdaad, kan allemaal perfect. Enige vereiste is dat’k een substraat vind dat voldoende stevig en dik is. Onderlaag zou m.i. overbodig moeten zijn. Dubbelzijdig werken is gewoon win-win naar mogelijkheden en configs toe.

Ik neig naar de linkse connectievorm omdat die toelaat gemakkelijker over te gaan naar een bochtige sectie.

C4FB8C0A-76E0-4083-98F4-ACC8DC4E230A.thumb.jpeg.95767cd14ddbbb8d3cb8e6ad50771e1d.jpeg
 

Oja, ©️  :ninja:

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, bt. said:

 

Kapvorm inderdaad, kan allemaal perfect. Enige vereiste is dat’k een substraat vind dat voldoende stevig en dik is. Onderlaag zou m.i. overbodig moeten zijn. Dubbelzijdig werken is gewoon win-win naar mogelijkheden en configs toe.

Ik neig naar de linkse connectievorm omdat die toelaat gemakkelijker over te gaan naar een bochtige sectie.

C4FB8C0A-76E0-4083-98F4-ACC8DC4E230A.thumb.jpeg.95767cd14ddbbb8d3cb8e6ad50771e1d.jpeg
 

Oja, ©️  :ninja:

Niet beter om te werken met 2 connecties ipv 1 centrale. Als je van een recht stuk naar een bocht gaat, dan heb je anders problemen met de stippellijnen.

Geeft volgens mij ook meer vrijheid naar verbinden toe. Want je kan dan aan beide zijden een man en vrouw connectie doen, waardoor je nooit het probleem hebt dat je 2 mannetje met elkaar moet verbinden. (Mijn excuses als iemand zich stoort aan het gebruik van geslachten in deze vergelijking!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Soundstorm zei:

Niet beter om te werken met 2 connecties ipv 1 centrale. Als je van een recht stuk naar een bocht gaat, dan heb je anders problemen met de stippellijnen.

Geeft volgens mij ook meer vrijheid naar verbinden toe. Want je kan dan aan beide zijden een man en vrouw connectie doen, waardoor je nooit het probleem hebt dat je 2 mannetje met elkaar moet verbinden. (Mijn excuses als iemand zich stoort aan het gebruik van geslachten in deze vergelijking!)

Terechte opmerking, good point! 2 connecties kunnen beter zijn maar ik wil ze ook niet te klein/smal hebben opdat het niet te ‘flimsy’ zou worden naar mogelijk plooien of scheuren toe. 
 

Combinatie mannetje-vrouwtje kan de stevigheid zeker ten goede komen, en zou ook in dubbelzijdige bedrukking nog voldoende mogelijkheden overlaten, als ik het zo snel even theoretisch bedenk... :up:

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, bt. said:

Terechte opmerking, good point! 2 connecties kunnen beter zijn maar ik wil ze ook niet te klein/smal hebben opdat het niet te ‘flimsy’ zou worden naar mogelijk plooien of scheuren toe. 
 

Combinatie mannetje-vrouwtje kan de stevigheid zeker ten goede komen, en zou ook in dubbelzijdige bedrukking nog voldoende mogelijkheden overlaten, als ik het zo snel even theoretisch bedenk... :up:

Ja, als je ze omdraait past het natuurlijk niet meer. Maar dat valt op te lossen met extra stukken waar de connecties gespiegeld zijn ipv gedraaid.

1 minute ago, gewoon ik said:

Waarom zo een ingewikkelde vorm van connectoren?

Een simpele puzzel connector lijkt mij ook voldoende. Ronde hoeken zijn volgens mij ook gemakkelijker te kappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Soundstorm zei:

Ja, als je ze omdraait past het natuurlijk niet meer. Maar dat valt op te lossen met extra stukken waar de connecties gespiegeld zijn ipv gedraaid.

Een simpele puzzel connector lijkt mij ook voldoende. Ronde hoeken zijn volgens mij ook gemakkelijker te kappen.

Ik dacht ook meer aan puzzel. Die ronde vormen gaan langer meegaan denk ik ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, gewoon ik zei:

Waarom zo een ingewikkelde vorm van connectoren?

Stevigheid, die Way to Play dingen zijn gekoppeld mits pijlvormige connecties en dat houdt amper vorm...

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Soundstorm zei:

 Want je kan dan aan beide zijden een man en vrouw connectie doen, waardoor je nooit het probleem hebt dat je 2 mannetje met elkaar moet verbinden. (Mijn excuses als iemand zich stoort aan het gebruik van geslachten in deze vergelijking!)

 

55 minuten geleden, bt. zei:

Combinatie mannetje-vrouwtje kan de stevigheid zeker ten goede komen

🤔Aan de ene kant een 'wegenkaart' voor de kleine, aan de andere kant een 'Kamasutra puzzel' voor papa en mama als de klein in bed ligt 🙃😅

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/2/2021 om 14:27, ex-Mooseman zei:

En als ik dat niet had (bv. bij mijn oma), kleefden we grote affiche-vellen aan elkaar, en sloegen we zelf aan het tekenen.

Oude rollen behangpapier. De achterkant was perfect.

Of een rol printerpapier, zo vanuit een kettingsprinter... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Soundstorm zei:

Kan zo inderdaad wel iets leuk worden, dan heb je direct kleuren ipv donker/licht. Enige dat misschien een probleem kan zijn, is dat het papier verbrand is aan de randen. Indien het direct gestanst wordt, dan moet het wel dik genoeg zijn, beetje zoals die puzzels voor peuters.

Het dubbelzijdige aspect had ik nog niet overwogen. Je zit natuurlijk wel vast aan de vorm van het stuk, dus veel mogelijkheden zijn er niet. Je zou bijvoorbeeld wel asfalt en gravel kunnen combineren. Of racebaan (met curbs) en gewone straat (met normale wegmarkeringen).

Dubbelzijdig aspect kan helpen om bochten in 2 richtingen te hebben, bij de rechte stukken een gewone weg op de ene zijde en eentje met een busstopplaats of verdijvingsvak oid aan de andere kant. Of idd 2 soorten wegdek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met zo een connector doet ge zowel een linkse als een rechtse bocht:

bochtje.jpg.acbcfdca324eb5e2dd7b8e6e3465366e.jpg

dus als ge tweezijdig wilt werken , best de tweede kant gebruiken om een andere ondergrond te tekenen, niet om meer geometrie te maken.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweerichtingconnectoren lossen dat idd op. Mijn huidige set (zie foto) zijn "pijltjes"-connectoren, dus 1 richting. Bad choice.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Le Capri Mauve said:

met zo een connector doet ge zowel een linkse als een rechtse bocht:

bochtje.jpg.acbcfdca324eb5e2dd7b8e6e3465366e.jpg

dus als ge tweezijdig wilt werken , best de tweede kant gebruiken om een andere ondergrond te tekenen, niet om meer geometrie te maken.

De stukken voor de bochten mogen geen rechte stukken hebben. Je maakt ze dan in 30/45/90 graden varianten, met 2 verschillende radii, zodat je bochten combinaties naar wens kan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, gTa said:

Dubbelzijdig aspect kan helpen om bochten in 2 richtingen te hebben, bij de rechte stukken een gewone weg op de ene zijde en eentje met een busstopplaats of verdijvingsvak oid aan de andere kant. Of idd 2 soorten wegdek.

Ja, dat is wel het voordeel van het dubbelzijdig doen. Je kan verschillende wegmarkeringen voorzien. Start/finish op de racebaan, stop/voorrang aan kruispunten,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Soundstorm zei:

De stukken voor de bochten mogen geen rechte stukken hebben. Je maakt ze dan in 30/45/90 graden varianten, met 2 verschillende radii, zodat je bochten combinaties naar wens kan maken.

Ah stukken van 45 graden zijn een goed idee. Met hoeveel stukken komt ge dan toe vraag ik me af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Ah stukken van 45 graden zijn een goed idee. Met hoeveel stukken komt ge dan toe vraag ik me af.

N+1

Nooit stukken genoeg dus.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/22/2021 at 2:32 PM, gTa said:

Koester die grondplaten (straten) want LEGO is gestopt met ze te maken. LEGO-fanatics hebben heel het internet leeg gekocht en je vindt ze niet meer, tenzij tegen hoge prijzen (momenteel 3x retail prijs als goedkoopste, meestal al 5x).

Er waren idd 4 versies: rechtdoor, nocht, T en kruising. Wel in heel veel verschillende uitvoeringen.
En dan had je van LEGO Space ook nog de eigen versies (met gele lijntjes en in 't midden van het rond punt een gele cirkel als lanceerplaats voor een raket), enz.

In reliëf met kraters!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook nog, 2 sets van 2. Ook 2 sets met "ruimtewegen" (gele lijntjes).
En enkele gewone wegenplaten ook, maar geen idee hoeveel eigenlijk.
Dringend eens opduikelen in Zwevegem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid