Ga naar inhoud

(kinderspeelgoed) auto's & toebehoren


gTa

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden, gTa zei:

Heb ik ook nog, 2 sets van 2. Ook 2 sets met "ruimtewegen" (gele lijntjes).
En enkele gewone wegenplaten ook, maar geen idee hoeveel eigenlijk.
Dringend eens opduikelen in Zwevegem.

Kraters!!

IMG_20210222_153347625.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/25/2021 at 8:30 AM, Mich said:

Nog wat laatste coole aanwinsten

IMG_8414.jpgIMG_8415.jpg

Het must-have gevoel is groot in deze fottoots!!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan welke schaal (straatbreedte) denken we hier trouwens? Of eerder iets dat een module afmeting heeft die compatibel is met Lego/Duplo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Soundstorm zei:

Aan welke schaal (straatbreedte) denken we hier trouwens? Of eerder iets dat een module afmeting heeft die compatibel is met Lego/Duplo?

Ik had referentieschaal (van de autootjes) 1:43 in gedachten —> autootjes van +- 10cm lang en +- 4-5cm breed. De (rechtdoor)secties zouden dan zo’n 25 x 12cm kunnen zijn?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, bt. said:

Ik had referentieschaal (van de autootjes) 1:43 in gedachten —> autootjes van +- 10cm lang en +- 4-5cm breed. De (rechtdoor)secties zouden dan zo’n 25 x 12cm kunnen zijn?

Denk dat je moet starten met de breedte van de baan, en zo verder werken in een vierkant raster. Anders komt het op de duur niet goed uit om alles op elkaar te laten aansluiten.

Maar als je dan inderdaad rond de 6cm rekent per baanvak, dat kan je dat min of meer doen uitkomen met Lego (8mm pitch, 8 bolletjes is 64mm). Dan zou je dus met een grid structuur werken van 64mm. Alles in dubbele baanvakken zeker? Dus eigenlijk met 128mm rekening houden. Maar voor de enkele uitzonderingen, beter 64mm aanhouden.

Een korte bocht heeft dan bijvoorbeeld een radius van 8 vakjes, een lange bocht 12 vakjes, en dan maak je rechte stukken van 3, 4 en 8 vakjes lang.

Ga eens iets uitwerken denk ik 😊

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met bochten van 90 graden en 1 lengte rechte stukken kunt ge een circuit maken.

met bochten van 45 graden en 2 lengtes rechte stukken kunt ge al rijkere ciruits maken. De rechte stukken hebben dan lengte  L en 0.707*L.

Dat zijn de sets met het kleinst aantal verschillende onderdelen.  Daar telkens nog een T en een X bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bt. zei:

Ik had referentieschaal (van de autootjes) 1:43 in gedachten —> autootjes van +- 10cm lang en +- 4-5cm breed. De (rechtdoor)secties zouden dan zo’n 25 x 12cm kunnen zijn?

14cm bedoel je!

#fullsizepickup

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Met bochten van 90 graden en 1 lengte rechte stukken kunt ge een circuit maken.

met bochten van 45 graden en 2 lengtes rechte stukken kunt ge al rijkere ciruits maken. De rechte stukken hebben dan lengte  L en 0.707*L.

Dat zijn de sets met het kleinst aantal verschillende onderdelen.  Daar telkens nog een T en een X bij.

Zou toch een beetje jammer zijn om al die moeite te doen, om dan het allemaal standaard te houden?

Als je een groot vel hebt waar je een hele hoop stukjes op positioneert, moet je natuurlijk de ruimte optimaal benutten. Maar je kan het gerust zo doen dat je 2 of 3 vellen nodig hebt om een nuttige set samen te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Soundstorm zei:

Zou toch een beetje jammer zijn om al die moeite te doen, om dan het allemaal standaard te houden?

Als je een groot vel hebt waar je een hele hoop stukjes op positioneert, moet je natuurlijk de ruimte optimaal benutten. Maar je kan het gerust zo doen dat je 2 of 3 vellen nodig hebt om een nuttige set samen te stellen.

Idealiter combineer je alle gewenste vormen op 1 vel (formaat 700 x 1000mm, overigens) zodat er ook slechts 1 kapvorm benodigd is. Daarin schuilt immers een relatief grote vaste kost. Die kapvorm kan je nadien wel hergebruiken en dus is het is vele malen goedkoper om per set dan meerdere vellen te drukken dan meerdere kapvormen te moeten aanmaken :)

(bij herlezen vermoed ik dat je ‘t zelfde bedoelt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar: standaard vierkante tegels, zoals de lego-dingen hierboven, straat met decor rond (gras/parkingvakken/grindbakken/...) met een vast systeem van koppelen. Alles uit te stanzen in dezelfde vorm, dus met één kapvorm moet je er dan geraken.

En dan variëren qua opdruk : rechte stukken, 90 graden bochten, T, kruispunten, ronde punten.
Op de circuitzijde kan je dan nog met chicane gaan werken ofzo

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb toch eens uitgewerkt wat dat betekent, werken met hoeken van 45 graden en 3 stukken was te beperkend voor een gesloten circuit. Met lengtes van 1,V2 en 2-V2 en nog een langere bocht kom ik aan 5 stukken. Maar dan kunt ge wel wat maken.stukken.jpg.2d1c2134f71ba0fbeefb5c7c58795bff.jpg

vandaar kom ik op 2 opvolgvragen: als ge nu een tegel in 1 maat pakt, kunt ge dan de straten meerdere hoeken laten maken met de rand, en verder..

.. als ge nu eens een tegel pakt in 1 enkele vorm maar die niet vierkant is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, bt. zei:

Ik had referentieschaal (van de autootjes) 1:43 in gedachten —> autootjes van +- 10cm lang en +- 4-5cm breed. De (rechtdoor)secties zouden dan zo’n 25 x 12cm kunnen zijn?

Crap, da's dubbel de grootte (bijna) dat ik in gedachten had. Ik vind die 1:43 minder leuk spelen. En die banen gaan veeel groter worden.

Ik zat met de 1:87 (of wat is de schaal) van Matchnoxkes/Majorettekes in gedachten. :oops: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, gTa zei:

Crap, da's dubbel de grootte (bijna) dat ik in gedachten had. Ik vind die 1:43 minder leuk spelen. En die banen gaan veeel groter worden.

Ik zat met de 1:87 (of wat is de schaal) van Matchnoxkes/Majorettekes in gedachten. :oops: 

Dubai Motorcity, 4 vakken both ways :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey wait! Meteen de "oplossing" voor de recto/verso-invulling: één kant bredere straten met maximaal 2 rijstroken, voor 1:43 en aan de andere kant wat smallere straten met een beetje zijkant erbij, minimaal 2 rijstroken (soms eens 3 ofzo) voor Matchboxkes 1:87 ❤️

Geen vierkante panelen à la LEGO maar wel uitgesneden baanstukken (rechtdoorstuk, kruising, T, bocht) met duo-connectoren in lob-vorm (stevig en laat toe stukken in de twee richtingen te connecteren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de mogelijke basisstukken voor een zeshoekige tegel waar de weg  onder een hoek van 60 of 90 graden met de rand staat. Denk ik.hexagons.jpg.7ff062d5bbca1317a3e23e21b010dcea.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets zou mij helemaal niet interesseren, tbh. :oops: 

Gewoon de weg apart, in 4 of max 5 verschillende soorten "puzzel"-stukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gTa zei:

Zoiets zou mij helemaal niet interesseren, tbh. :oops: 

Gewoon de weg apart, in 4 of max 5 verschillende soorten "puzzel"-stukken.

:) gesnapt, maar is gewoon mijn manier van snappen wat de mogelijkheden zijn. We hebben het hier wel over de wereldmarkt eh!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/2/2021 om 15:58, PJH zei:

zachte-vloertegel-peuter-en-kleutergym-1

Gewoon zo iets bedrukken.

 

12 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Dit zijn de mogelijke basisstukken voor een zeshoekige tegel waar de weg  onder een hoek van 60 of 90 graden met de rand staat. Denk ik.hexagons.jpg.7ff062d5bbca1317a3e23e21b010dcea.jpg

Gelijkaardige zaken zijn reeds op de markt verkrijgbaar maar bieden m.i. toch niet voldoende uitdaging en mogelijkheden om zelf een parcours uit te bouwen...

 

15CE8477-0D67-4299-B283-EBF3D2778E3A.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, gTa zei:

Hey wait! Meteen de "oplossing" voor de recto/verso-invulling: één kant bredere straten met maximaal 2 rijstroken, voor 1:43 en aan de andere kant wat smallere straten met een beetje zijkant erbij, minimaal 2 rijstroken (soms eens 3 ofzo) voor Matchboxkes 1:87 ❤️

Geen vierkante panelen à la LEGO maar wel uitgesneden baanstukken (rechtdoorstuk, kruising, T, bocht) met duo-connectoren in lob-vorm (stevig en laat toe stukken in de twee richtingen te connecteren).

Ik denk dat siku 1/55 is en matchbox gemiddeld 1/64. 1/87 zijn de hele kleine auto’s van bij de marklin treinen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bt. zei:

Gelijkaardige zaken zijn reeds op de markt verkrijgbaar maar bieden m.i. toch niet voldoende uitdaging en mogelijkheden om zelf een parcours uit te bouwen...

Het voorbeeld dat ge toont beperkt zich tot de lego-bordranden: straat komt rechtop uit op het midden een of meer van de vier zijden van de tegel.  Nummerke 1 in onderstaande afbeelding. Zo krijgt ge een kruispunt, recht stuk, T stuk , doodlopende straat of bocht. Weinig stukken nodig, weinig rijkdom in parcours maar ge kunt bijna elk stuk aan elk stuk koppelen en dus al uw stukken gebruiken, en veel decoratie toevoegen(en zo 5 verschillende rechte stukken maken).

Ik heb optie 4 hierboven uitgewerkt. Veel rijker dan optie een in termen van parcours maar veel stukken sluiten niet op elkaar aan omdat de hoek anders is. Meer stukken nodig dus.

512179339_roadends.jpg.254500b09e1b387e7b5c8d0605444f3a.jpg

Ik weet nog niet of er zo een groot verschil is tussen werken met tegels en met wegelementen. Snij stukken weg uit uw tegel en ge krijgt een wegelement.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het verschil in concept vooral zit in het maken van een straat, puzzel of decor. Het voorbeeld waar @gTa mee af kwam is echt puur een straat maken. Een puzzel is dan meer zoals @Le Capri Mauve zijn zeshoeken. En het decor is dan meer in de richting van de Lego matten, waar de straat een extra vom van realisme is bovenop de huizen die je gaat bouwen.

Volgens mij bepalen de leeftijd en interesse van het kind welk concept er het beste geschikt is. Zelf richt ik mij nu toch ook eerder op een baan, omdat dit volgens mij meer richt op de jongste kinderen, en dat heb ik hier nu zelf rondlopen 😛

Nu, wat aan het tekenen geweest, en vrij snel gebotst op het KISS principe :D Vanaf je met 30/45/60° gaat werken, moet je eigenlijk ook rechte stukken hebben die dan een lengte hebben volgens de cosinusregel. Op zich allemaal geen probleem, maar ik kan mij wel voorstellen dat een kind van een paar jaar oud niet direct het verschil ziet tussen al die verschillend lengtes, en er dus snel frustraties zijn als het niet mooi uit komt. Bochten van 90° zijn dus een pak gemakkelijker om in het grid te blijven werken.

Uiteindelijk toch voor 45° gekozen, omdat je mits wat opletten daar toch nog wat interessantere dingen mee kan doen. Al is het maar een chicane.

Dit is gemaakt met 8 verschillende vormen:

Racebaan.PNG.c6e9bd8694f191f3d1c793e35d8bd350.PNG

- Kort recht stuk (2 modules)
- Lang recht stuk (3 modules)
- Smalle bocht (3 modules)
- Brede bocht (6 modules)
- T kruising (2 modules)
- X kruising (2 modules)
- Rond punt (3 modules)
- Splisting (4 modules)

Eventueel kan je daar dan nog een recht stuk met gespiegelde connecties bij doen, om zo de prints van beide zijdes te kunnen combineren. En nog een recht stuk van 4.24 modules lang om ook onder 45° te kunnen werken.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid