Ga naar inhoud

2021 Mercedes-Benz C-Klasse (W206/S206)


Tiep

Aanbevolen berichten

Vandaag voor 't eerst voorgesteld aan het grote publiek: de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Berline en Estate. Wat denken we?

Quote

De Mercedes-Benz C-klasse begint aan een nieuw hoofdstuk. De vijfde generatie van de C-klasse is er. Deze W206 lijkt weliswaar sterk op z'n voorganger, maar er is genoeg nieuws onder de zon!

Highlights

  • Alleen nog viercilinders
  • Mild-hybride en plug-in
  • 2,5 cm grotere wielbasis
  • Sedan en Estate even lang
  • Groot centraal scherm zoals in S-klasse

Wie net een nieuwe Mercedes-Benz C-klasse heeft gekocht en bang is dat een groot deel van de restwaarde verdampt door de komst van de nieuwe generatie, kan enigszins gerust ademhalen. De nieuwe C-klasse zet namelijk de bekende koers voort en brengt in ieder geval qua uiterlijk geen grote verrassingen met zich mee. Zowel de Sedan als de Estate behouden tussen neus en kont grofweg het lijnenspel van de uitgaande generatie en dat kun je zien als een compliment voor de uit 2014 stammende W205.

In het spoor van de E en S

Toch is er uiteraard meer veranderd dan je misschien op het eerste gezicht ziet. De nieuwe C-klasse heeft om te beginnen een neus die sterk doet denken aan die van de nieuwe S-klasse én de gefacelifte E-klasse. De standaard van led-techniek voorziene koplampen zijn ranker van vorm en lopen minder diep naar beneden door dan nu het geval is. Optioneel zijn de koplampen uit te rusten met Mercedes' Digital Light. Dat kan onder meer hulplijnen of waarschuwingstekens op de weg projecteren. De grootste verandering aan het front is echter de grille. Die is plat gezegd qua vorm een verticale spiegeling van de grille die in de huidige C-klasse zit. Al met al oogt de nieuwe C-klasse daardoor een stukje agressiever. De welvingen in de motorkap zorgen verder voor een vleugje extra sportieve looks. Leuk detail: in de grille zien we kleine Mercedes-sterretjes, al is dat voorbehouden aan de AMG-line. Standaard zitten er lamellen in, optioneel is de grille met chroom omlijst.

 

Aan de achterzijde springt de vernieuwing al helemaal in het oog. De C-klasse Sedan was voorheen, in tegenstelling tot z'n grote broers, nog niet voorzien van de voor Mercedes nu zo kenmerkende, breed uitgesmeerde achterlichten. Daar komt nu verandering in. Net als bij de E- en S-klasse lopen de ranke, van ledtechniek voorziene achterlichten nu door tot in een scherpe punt op de achterklep. Op de Estate hadden de lichten die vorm weliswaar al wel, maar bij de nieuwe C-klasse zijn ze een stukje breder en ook weer wat scherper van vorm. De chromen strip die op de Estate enigszins opmerkelijk 'op' de achterlichten lag en de twee visueel met elkaar verbond, is verdwenen.

Gegroeid

Laat je niet misleiden door het misschien nu al behoorlijk bekende uiterlijk van de nieuwe C-klasse, want de auto is wel degelijk gegroeid ten opzichte van de huidige generatie. De wielbasis nam met 25 mm toe en is nu afgerond 2,87 m. De totale lengte van de C-klasse groeide bij de Sedan met 65 mm en bij de Estate met 49 mm. Opvallend genoeg zijn de Sedan en Estate nu exact even lang: afgerond 4,75 m. Uiteraard moet dat allemaal de ruimte in de C-klasse ten goede komen. De beenruimte nam in beide gevallen toe met 21 mm. In de breedte groeide de C-klasse 10 mm, wel is de Sedan 9 mm lager geworden en de Estate 7 mm. Op het oog zal de C-klasse daardoor ook weer net even een wat imposanter postuur hebben. Overigens is opvallend dat Mercedes in het geval van de Sedan de groei echt puur voor de beenruimte heeft benut; met 455 liter is de bagageruimte in de kofferbak gelijk gebleven. De Estate slokt met 490 liter tot 1.510 liter wel 30 liter meer op dan voorheen.

Modern en klassiek

Het interieur van de nieuwe C-klasse laat zich nog het meest treffend omschrijven als een mix tussen modern en klassiek. Klassiek onder meer vanwege de ronde chromen ventilatieroosters die we ook van de vorige C al kenden, maar modern door de meer opgeruimde opzet en het behoorlijk forse infotainmentscherm, centraal voor het optioneel met leer beklede dashboard. Inderdaad, opnieuw kijkt de C hiervoor het kunstje af bij de nieuwe S-klasse. In de C-klasse meet het scherm standaard 10,25-inch, maar wie dat nog niet groot genoeg vindt, kan ook tekenen voor een 12,3-inch exemplaar. Ook is er een digitaal instrumentarium aanwezig en optioneel kun je de C-klasse ook nog met een head-updisplay krijgen, waarmee er bijvoorbeeld rijgegevens op route-aanwijzingen voor je worden geprojecteerd.

De laatste versie van Mercedes' bewezen MBUX-systeem draait erop en dat biedt een aantal interessante functies. Zo zijn populaire muziekstreamingdiensten geïntegreerd, kun je voor meerdere personen persoonlijke instellingen voor de auto opslaan en uiteraard is de spraakassistent beter dan voorheen. Door 'Hey Mercedes' te zeggen, kun je de auto tal van opdrachten geven. Niet alleen het bellen van personen of instellen van het navigatiesysteem, maar met 'Smart Home' kun je zelfs dingen veranderen of informatie oproepen van slimme apparaten in je huis. Zo kun je alvast je verlichting aanzetten als je thuiskomt, of vragen of er iemand thuis is. Op basis van de activiteit van je apparaten kan de C-klasse je dan antwoord geven. Om snel in te kunnen loggen en je persoonlijke instellingen op te roepen, kun je een vingerafdrukscanner gebruiken. Ook wordt het installeren van nieuwe of optionele functies uit de Mercedes Me Store over-the-air mogelijk.

Voor wat extra sfeer heeft Mercedes-Benz drie verschillende modi ontwikkeld. Met 'Classic' krijg je de meest relevante informatie te zien op een neutraal gekleurd scherm. Kies je voor 'Sporty' dan wordt de boel zowel op het grote scherm als op het digitale instrumentarium rood gekleurd en krijg je voor je neus de toerenteller centraal in beeld. Met 'Discreet' houdt de auto het allemaal qua informatie wat minimalistischer en kun je kiezen uit zeven verschillende 'rustgevende' kleuren. Tenslotte is er 'Assistence Mode' dat je zo uitgebreid mogelijk informatie verschaft over de verkeerssituatie en de route die je rijdt.

Mild-hybride

Dan de motorisering van de nieuwe C-klasse. Hoewel er geen volledig elektrische variant van de C-klasse is, speelt elektrificatie een grote rol. Mercedes-Benz rust namelijk elke aandrijflijn uit met een vorm van elektrokracht. Er zijn alleen nog viercilinders, zowel benzine- als dieselkrachtbronnen, die óf als mild-hybride elektrische bijval krijgen, óf samenwerken met een elektromotor (plug-in hybride). In het geval van de mild-hybrides is er een startergenerator aanwezig die werkt op 48V boordspanning, die bijvoorbeeld op de aandrijving inspringt bij 'zeilen', maar ook voor een extra stootje vermogen van 20 pk kan zorgen. Uiteraard moet dat het verbruik en dus de CO2-uitstoot drukken. Ook is er voortaan enkel nog een automatische transmissie leverbaar, de negentraps 9G-Tronic.

Het benzineaanbod begint bij de C180 en C200, die beiden de 1.5 viercilinder in de neus hebben en respectievelijk 170 pk en 204 pk sterk zijn. Het maximumkoppel ligt respectievelijk op 250 Nm en 300 Nm. De C200 is er ook met 4Matic-vierwielaandrijving. De C180 sprint in 8,6 seconden naar 100 km/h en houdt het bij 231 km/h voor gezien. De C200 doet de sprint in 7,3 seconden (7,5 bij de Estate) en trekt door tot 246 km/h (240 bij de Estate). Met 4Matic is-ie net wat sneller op de 100 km/h, in 7,1 seconden, maar ligt de topsnelheid iets lager; 240 km/h.

Hoger in het aanbod treffen we de C300, met een 258 pk en 400 Nm sterke 2.0 viercilinder aan boord. Die stuwt de C-klasse in 6 seconden naar 100 km/h en heeft een top van 250 km/h. Met 4Matic-vierwielaandrijving blijven die specificaties gelijk. Uiteraard volgen er op den duur ook nog Mercedes-AMG-versies. Die hebben óók allemaal een viercilinder aan boord, maar moeten dankzij ondersteuning van een elektromotor prestaties leveren die de uitgaande AMG's minstens evenaren.

Voor de dieselaars begint het voortaan bij de C200d. Die heeft een 2,0-liter viercilinder aan boord die 163 pk en 380 Nm levert. In 7,7 seconden zit de Sedan op 100 km/h, de topsnelheid is 230 km/h. De C220d staat erboven en heeft 200 pk en 440 Nm tot z'n beschikking. Die sprint in 7,3 seconden naar 100 km/h en gaat door tot 245 km/h. Als 4Matic is hij een tiende trager naar 100 km/h en gaat het versnellen door tot 239 km/h. De topdiesel is de C300d, die 265 pk en 550 Nm uit datzelfde blok trekt. Die heeft slechts 5,7 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/h en houdt het bij 250 km/h voor gezien.

Plug-in hybride

Mercedes-Benz kondigt één plug-in hybride versie van de C-klasse aan. Dat is de C300e. Die combineert de 2.0 viercilinder met een 129 pk sterke elektromotor en komt daarmee op een systeemvermogen van 313 pk uit, met 550 Nm maximumkoppel. Hoewel die natuurlijk vanwege z'n - op het moment van schrijven nog onbekende - verbruik vooral interessant is, is vooral de elektrische actieradius lovenswaardig. Mercedes meldt namelijk dat je er 100 km volledig elektrisch mee moet kunnen rijden volgens de WLTP-cyclus. De topsnelheid in elektromodus is 140 km/h. Met de standaard 11 kW driefasenlader laadt je het 25,4 kWh thuis bij, maar optioneel kun je voor een 55 kW DC-lader gaan. Daarmee moet je in 30 minuten klaar zijn met laden. Ook niet onbelangrijk; de laadruimte bedraagt 360 liter en dat is weliswaar een kleine 100 liter minder dan normaal, maar 45 liter meer dan in de huidige C-klasse-met-stekker. Met de stoelen plat kun je in de Estate tot 1.375 liter benutten.

Rijden

Om het stuurgedrag van de C-klasse te verbeteren, heeft Mercedes-Benz onder meer een meesturende achteras op de optielijst gezet. Ook moet de stuurrespons op de voorwielen directer zijn en belooft de geheel nieuwe ophanging meer comfort en wendbaarheid voor de C-klasse. De plug-ins hebben daarbij standaard luchtvering aan de achterzijde en uiteraard is variabele demping ook optioneel aanwezig.

Rijhulpen zoals een rijstrookassistent en verkeersbordherkenning zijn van de partij, maar ook kun je weer tekenen voor Active Driving Assist. Daarmee houdt de C-klasse zelf een vooraf ingestelde afstand ten opzichte van de voorligger. De Active Steering Assist zorgt ervoor dat de C-klasse zelf in z'n rijstrook blijft en dat is voortaan werkzaam tot 210 km/h. Ook kan de 360-graden-camera voortaan meer situaties goed inschatten, waardoor ook op bochtige buitenwegen de auto netjes de rijstrook volgt. Verder zorgt Pre Safe er weer voor dat de C-klasse uit zichzelf in geval van dreigende botsingen remt of stopt. Handig voor de kartrekkers: de parkeerassistent in de C-klasse Estate kan optioneel ook overweg met aanhangers.

De nieuwe C-klasse is vanaf 30 maart te bestellen en wordt komende zomer bij de dealers verwacht. Prijzen volgen nog.

 

20C0677_045.thumb.jpg.5f39b3eda9978fc7742794970b053f1d.jpg

20C0677_015.thumb.jpg.a4aa46d93020a70b76e60d33f5052667.jpg

21C0053_011.thumb.jpg.33926f5d3e4516a87cbb65463f578f24.jpg

21C0053_014.thumb.jpg.e8c5618a2908791318882938f09a64cf.jpg

20C0673_083.thumb.jpg.3155d6f483ee1423418df91517e7cc93.jpg

20C0673_084.thumb.jpg.deac4c8b925dd95ddf17e546340d889f.jpg

20C0673_099.thumb.jpg.a6145b48cb0dff0c990dcd978f0fea99.jpg

20C0674_072.thumb.jpg.f83a9049fefdea4fa3ec983c927b333d.jpg

20C0674_087.thumb.jpg.d41d9bc46fa64e2ae518fb1915a54741.jpg

20C0674_101.thumb.jpg.4a97321b3b4f6a4b3cc8215da4a73ae7.jpg

 

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks verrassend maar vind hem wel knapper dan de voorganger. Jammer dat ze er geen zescilinder in leggen (goed voor BMW wel) en ben de ronde ventilatiemonden wat beu gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dash is me iets te futuristisch met die blinkende materialen, die lichtstrips en dan die gigantische tablet er tussen. Exterieur dik oké op ‘t eerste zicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tiep zei:

maar er is genoeg nieuws onder de zon!

Highlights

  • Alleen nog viercilinders

Ik vind dat geen goed nieuws eigenlijk. 4 cil pops en bangs C63s :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, SpeedExceed zei:

Deel je die mening ook voor een E break ? (Motorisatie) 

Ik heb er 2 jaar mee gereden. Alles bij elkaar is dat het beste pakket imho.

400d is uiteraard een betere keuze, maar taxgewijs is dat een pijnlijke 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid