Ga naar inhoud

Hersteller dashbordverlichting gezocht


Jochen

Aanbevolen berichten

Sinds de aanschaf van mijn A4 heeft deze sporadisch last van flikkerende lampjes in de instrumentencluster. Namelijk die van de benzine- en temperatuurmeter. Sinds een paar weken is de verlichting van de benzinemeter er helemaal mee opgehouden:

IMG_20210226_080547.thumb.jpg.a68fe7b980df547bf9a8df07e25263cc.jpg

 

Dit is uiteraard een 'gekend probleem' en ik ben nu op zoek naar iemand die dit kan herstellen. Ik heb een bedrijfje gevonden in Eindhoven die dit doet maar als iemand iets zou weten in de buurt van Limburg/Antwerpen/Vlaams-Brabant, dat zou iets handiger zijn. De hele cluster zou vrij makkelijk uit te bouwen zijn, de lampjes vervangen is iets moeilijker. Vandaar dat ik het liever laat doen door iemand die er verstand van heeft en er garantie op geeft.

Als iemand een idee heeft, shoot!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jochen zei:

Dit is uiteraard een 'gekend probleem'

said no dealer ever.

 

"Nog NOOIT gezien, madammeke!"

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dat gewoon steeklampjes of vaste leds? In het eerste geval ben jij volgens mij wel bekwaam genoeg om dat zelf te doen.
Ik heb het zelf ook al gedaan een paar jaar geleden, en mag het deze zomer nog eens doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ST TDCi zei:

Zijn dat gewoon steeklampjes of vaste leds? In het eerste geval ben jij volgens mij wel bekwaam genoeg om dat zelf te doen.
Ik heb het zelf ook al gedaan een paar jaar geleden, en mag het deze zomer nog eens doen...

Dat zijn LED's die gesoldeerd zijn. Heel het ding moet dan open om ze langs achter los te solderen.

NX0Rsge.jpg

 

Maar nu ik het zo zie zijn dat telkens 2 LED'S. Het kan dus niet dat het de LED's zijn die stuk zijn maar eerder de aansluiting ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SMD leds, geen amateurs aan laten prutsen. als het een gekend probleem is, wat is dan de typische oorzaak? 
kan zijn dat de ledjes het gewoon  begeven hebben. of een slecht contact van de ledjes of ergens op de print. of een driver chip die altijd kapot gaat. heb al eens een E30 dashboard hersteld waar de pinker niet meer werkte. als je het dashboard te hard ging aanvijzen, dan kun je een baantje breken dat net naast het montagepunt loopt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Ugeken zei:

Uw probleem staat in hun lijstje, wel in Gits.

https://www.dashbord.be/reparatielijst/

 

52 minuten geleden, Jan zei:

Aanrader als je het paneeltje 3x wilt in-en uitbouwen.. Geen goeie ervaring met die mens.

Was ik ook al tegengekomen, is wat ver inderdaad.

2 uren geleden, teus_ zei:

SMD leds, geen amateurs aan laten prutsen. als het een gekend probleem is, wat is dan de typische oorzaak? 
kan zijn dat de ledjes het gewoon  begeven hebben. of een slecht contact van de ledjes of ergens op de print. of een driver chip die altijd kapot gaat. heb al eens een E30 dashboard hersteld waar de pinker niet meer werkte. als je het dashboard te hard ging aanvijzen, dan kun je een baantje breken dat net naast het montagepunt loopt. 

Weet niet juist wat de oorzaak is, daarmee dat ik er liever iemand aan laat prutsen die er iets van kent. Lijkt me straf dat het de leds zijn vermits er twee per klokje zijn. Dan zouden ze links tegelijk moeten flikkeren en rechts tegelijk stuk gegaan zijn. Lijkt me eerder een slecht contact.

 

Op fora enkele keren deze tegengekomen: https://www.verotronics.nl/

Heb een offerte gevraagd gisteren maar voorlopig nog geen reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

I have found these guys tho
http://www.clusterrepairsuk.co.uk/repair/model/audi-a4-b8-instrument-cluster-repair-service
They said it’s a transistor on circuit board that fails and gives too much voltage to leds and they start to fail
Quoted £109 for an ‘illumination upgrade ‘ appears to be leds replaced & circuit board repaired with new ones , which are brighter and a soft fade in on off .
Definitely appears worth it.

dat is alle transistors uitmeten, en dan alle verdachte transistors met hun ledjes vervangen. of alles direct in één keer vervangen, aangezien demontage en het geven aan een hersteller wel wat gedoe is.

https://web.archive.org/web/20190316112339/http://www.clusterrepairsuk.co.uk/repair/model/audi-a4-b8-instrument-cluster-repair-service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/2/2021 om 21:26, Jochen zei:

Sinds de aanschaf van mijn A4 heeft deze sporadisch last van flikkerende lampjes in de instrumentencluster. Namelijk die van de benzine- en temperatuurmeter. Sinds een paar weken is de verlichting van de benzinemeter er helemaal mee opgehouden:

IMG_20210226_080547.thumb.jpg.a68fe7b980df547bf9a8df07e25263cc.jpg

 

Dit is uiteraard een 'gekend probleem' en ik ben nu op zoek naar iemand die dit kan herstellen. Ik heb een bedrijfje gevonden in Eindhoven die dit doet maar als iemand iets zou weten in de buurt van Limburg/Antwerpen/Vlaams-Brabant, dat zou iets handiger zijn. De hele cluster zou vrij makkelijk uit te bouwen zijn, de lampjes vervangen is iets moeilijker. Vandaar dat ik het liever laat doen door iemand die er verstand van heeft en er garantie op geeft.

Als iemand een idee heeft, shoot!

 

In Antwerpen zit er één, kun je wel googlen.

Op 26/2/2021 om 22:54, Ugeken zei:

Uw probleem staat in hun lijstje, wel in Gits.

https://www.dashbord.be/reparatielijst/

Al geweest. Wel content van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/27/2021 at 6:34 AM, Jochen said:

Maar nu ik het zo zie zijn dat telkens 2 LED'S. Het kan dus niet dat het de LED's zijn die stuk zijn maar eerder de aansluiting ofzo.

Als die in serie staan moet er maar eentje kapot gaan. Dan gaat het andere ook niet meer oplichten.

Op zich eenvoudig te vervangen, maar je hebt er wel specifiek SMD soldeermateriaal voor nodig. Moeilijkste lijkt mij nog om de juiste vervang LEDs te vinden. Niet leuk als dat uiteindelijk een andere kleur of helderheid heeft.

Edit: had er over gelezen dat de temperatuurmeter ook knipperde. Dan is het misschien eerder de LED controller die er aan is. Lijkt mij wel een mogelijkheid dat het 1 controller is voor de kleine meters, en dan nog 1 voor (elke) grote meters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Frekkel zei:

In Antwerpen zit er één, kun je wel googlen.

 

Bedoel je deze? http://www.bercu.be/index.htm

7 uren geleden, Soundstorm zei:

Als die in serie staan moet er maar eentje kapot gaan. Dan gaat het andere ook niet meer oplichten.

Op zich eenvoudig te vervangen, maar je hebt er wel specifiek SMD soldeermateriaal voor nodig. Moeilijkste lijkt mij nog om de juiste vervang LEDs te vinden. Niet leuk als dat uiteindelijk een andere kleur of helderheid heeft.

Edit: had er over gelezen dat de temperatuurmeter ook knipperde. Dan is het misschien eerder de LED controller die er aan is. Lijkt mij wel een mogelijkheid dat het 1 controller is voor de kleine meters, en dan nog 1 voor (elke) grote meters.

Ik heb of verschillende fora gevallen gelezen dat er een deel van de snelheidsmeter wegvalt. Ik denk dan eerder dat er, zoals je zegt, een aantal in serie staan.

Ik las van iemand die bij die in Eindhoven was geweest dat ze de LED's testen met een koude spray en de slechte dan vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Jochen said:

Ik heb of verschillende fora gevallen gelezen dat er een deel van de snelheidsmeter wegvalt. Ik denk dan eerder dat er, zoals je zegt, een aantal in serie staan.

Ik las van iemand die bij die in Eindhoven was geweest dat ze de LED's testen met een koude spray en de slechte dan vervangen.

Ja, dat is zo wat de normale manier van werken om defecte elektronica te ontdekken. Wat alcohol over de componenten gieten, en waar het snel verdampt, weet je dat er iets kapot is.

Voordeel van zo'n bedrijf die niet anders dan dat doet, is dat ze waarschijnlijk wel alle componenten hebben liggen. Anders moet je uitbouwen en diagnose doen, terug dicht en weer in de auto. Stukken bestellen, en daarna alles er weer uit op te herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Soundstorm zei:

Voordeel van zo'n bedrijf die niet anders dan dat doet, is dat ze waarschijnlijk wel alle componenten hebben liggen. Anders moet je uitbouwen en diagnose doen, terug dicht en weer in de auto. Stukken bestellen, en daarna alles er weer uit op te herstellen.

Inderdaad, en het zou handig zijn als ze het on the fly kunnen herstellen. Even afwachten of ze reageren :) 
Had ook al een firma in Duitsland gevonden maar dan zit je 2 weken zonder auto hè.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Na 3 weken een antwoord gehad van Verotronics. 100-150€ excl btw voor de herstelling.

Als de grenzen weer open zijn bel ik voor een afspraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid