Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

27 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

eerst kijken en dan oordelen natuurlijk. Net zoals zovele zaken bij de overheid wordt er veel gesproken maar weinig gedaan. Dit zal net hetzelfde zijn met dat capaciteitstarief. Tegen dat dat echt invoegen gaat en nadien nog wat aangepast door rechtszaken zijn we al aan de volgende regering in 2024 (of 2025 eens die gevormd is)

 

We zijn al wat stappen ver hoor. Capaciteitstarief staat al van (ik dacht) 2016 in de stijgers. We zijn dus al 5 jaar ver. Het is gewoon ook iets dat nodig is om de uitrol van het laadpalen netwerk mogelijk te maken en om te voldoen aan de europese verplichtingen om distributietarieven/elektriciteitsprijzen te laten dalen. 

De vuistregel die gehanteerd mag worden: als het van Europa moet, dan komt het er. Meestal een regering later dan wanneer aangekondigd is door onze regering, wat veelal overeen komt met een regering later dan wanneer het door Europa verplicht is geworden. 
Is het geen Europese verplichting, dan komt het er veelal niet, tenzij er echt geld achter te verdienen valt. In dat geval is de tijd tussen idee en implementatie steeds erg kort. Denk aan VAA.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Ja man, dat gaat nog wat geven. Mensen vallen van de ene verbazing in de andere de laatste 6 maand op dat vlak.

Echt krankzinnig, hoe slecht ons beleid is. Het probleem is ook dat het over fundamentele keuzes gaat, en niet dingen die je effe snel aanpast als het niet goed uitkomt voor je situatie.

Opzich is het beleid wel goed, oftoch het initiële idee. Het probleem is dat dat idee veelal wat gevolgen heeft qua stemmen, dus er zijn altijd wat politici die aan het originele idee gaan morrelen met als gevolg een resultaat die hen stem-matig wat beter uitkomt, maar ook een minder coherent geheel. 
Vervolgens wordt de implementatie in delen opgesplitst, maar opnieuw wordt er dan wat aan het plan gesleuteld om stem-matig geen negatieve gevolgen te hebben. Veelal is dat de uitvoering uitstellen, want hoe minder je doet, hoe minder je verkeerd kan doen (binnen de politiek). 
En dan krijg je op een bepaald moment een bottle neck van een hoop zaken die nergens nog op slaan en veel te zwaar aankomen... 

Paar dingen hier in casus:
- Prosumententarief/terug draaiende teller moest al in 2016 beslist geweest zijn
- Uitrol terugdraaiende teller moest al achter de rug zijn ipv nog maar in de eerste fase
- bijgevolg zouden ze veel meer nuttige data hebben om het capaciteitstarief zo goed mogelijk vorm te geven 
- er zou al veel meer zicht zijn op waar laadpalen bij kunnen en wat de invloed is op ons net

Maar door het subsidie mechanisme van de Groene stroomcertificaten van ons Freya, en dan de politieke moord van Turtelboom, is er niemand die nog zijn handen aan dit dossier wou verbranden en werd consequent gekozen voor de route van het uitstel. En daar betalen we nu dus de prijs voor. 
Evenwel, het is evenzeer het conservatisme van de Vlaming die ervoor gezorgd heeft dat alles te lang hetzelfde gebleven is. Iedereen is altijd tegen alles wat gaat veranderen. Zo geraak je niet vooruit. Anderzijds, moesten al die plannen eens wat beter toegelicht worden, het zou ook helpen. Maar wie boeit het? Denk dat zowat enkel lezer van De Tijd mee zijn in die zaken (als het hen wat boeit). Een van de weinige kranten die nog eens de moeite neemt om al die zaken (tijdig) toe te lichten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, het conservatisme van de Vlaming is dan ook wel wat gegrond met de jaren zeker?? Dankzij de politieke onkunde heeft de Vlaming zijn vertrouwen verloren en zag hij dat alles duurder werd zonder verbetering, dan is het wel logisch dat die wat conservatief wordt.

En laat je niet verblinden door De Tijd als een van de weinige goede kranten he. Dat is gewoon deel van de Roularta groep hoor... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

Opzich is het beleid wel goed, oftoch het initiële idee. Het probleem is dat dat idee veelal wat gevolgen heeft qua stemmen, dus er zijn altijd wat politici die aan het originele idee gaan morrelen met als gevolg een resultaat die hen stem-matig wat beter uitkomt, maar ook een minder coherent geheel. 
Vervolgens wordt de implementatie in delen opgesplitst, maar opnieuw wordt er dan wat aan het plan gesleuteld om stem-matig geen negatieve gevolgen te hebben. Veelal is dat de uitvoering uitstellen, want hoe minder je doet, hoe minder je verkeerd kan doen (binnen de politiek). 
En dan krijg je op een bepaald moment een bottle neck van een hoop zaken die nergens nog op slaan en veel te zwaar aankomen... 

Paar dingen hier in casus:
- Prosumententarief/terug draaiende teller moest al in 2016 beslist geweest zijn
- Uitrol terugdraaiende teller moest al achter de rug zijn ipv nog maar in de eerste fase
- bijgevolg zouden ze veel meer nuttige data hebben om het capaciteitstarief zo goed mogelijk vorm te geven 
- er zou al veel meer zicht zijn op waar laadpalen bij kunnen en wat de invloed is op ons net

Maar door het subsidie mechanisme van de Groene stroomcertificaten van ons Freya, en dan de politieke moord van Turtelboom, is er niemand die nog zijn handen aan dit dossier wou verbranden en werd consequent gekozen voor de route van het uitstel. En daar betalen we nu dus de prijs voor. 
Evenwel, het is evenzeer het conservatisme van de Vlaming die ervoor gezorgd heeft dat alles te lang hetzelfde gebleven is. Iedereen is altijd tegen alles wat gaat veranderen. Zo geraak je niet vooruit. Anderzijds, moesten al die plannen eens wat beter toegelicht worden, het zou ook helpen. Maar wie boeit het? Denk dat zowat enkel lezer van De Tijd mee zijn in die zaken (als het hen wat boeit). Een van de weinige kranten die nog eens de moeite neemt om al die zaken (tijdig) toe te lichten. 

 

En dan heb je de versnippering van het beleid over verschillende niveaus nog, wat een soep is me dat.

En dat men dan eens eenduidig uitlegt waar men globaal naartoe wil met:

- fossiele brandstoffen

- zonnepanelen

- terugdraaiende tellers

- hernieuwbare energie

- capaciteitstarief

- ev's

 

zodat mensen het globale plaatje zien, want wat krijgen we nu?

"Ik koop gene EV, dat kost het dubbel en ge kunt nergens laden"

"Ik koop gene EV, want dat spel laden thuis brengt niks meer op want mijn panelen draaien mijn teller niet terug"

"Ik koop geen zonnepanelen, want ik moet betalen om op het net te steken + om het er terug af te halen, met diene nieuwe teller"

"Ik koop gene EV want als ik die aan een deftig tempo wil kunnen opladen thuis kost me dat een arm en een been"

"Ik steek geen warmtepomp, want kijk, van wat ik in de gazet lees zijn die mensen nu ook gekloot met hun panelen, en dat kost veel geld om te installeren. Gas zal het zijn"

 

Tja ... wat wil je dan? We zullen maar terug een ICE auto kopen zeker?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Goh, het conservatisme van de Vlaming is dan ook wel wat gegrond met de jaren zeker?? Dankzij de politieke onkunde heeft de Vlaming zijn vertrouwen verloren en zag hij dat alles duurder werd zonder verbetering, dan is het wel logisch dat die wat conservatief wordt.

En laat je niet verblinden door De Tijd als een van de weinige goede kranten he. Dat is gewoon deel van de Roularta groep hoor... 

Dat is een kip of het ei verhaal. 

De Tijd is zeker niet heilig. Maar een krant telt quasi evenveel pagina's. Bij De Tijd zit er quasi geen sensatie in, dan komt er wel veel ruimte vrij voor inhoud. 

Of toch andere zaken. Sensatie bij De Tijd is zoals dit artikel: https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/vroegere-rechterhand-van-coucke-vertrekt-bij-ghelamco/10293383.html 
Dat is uiteindelijk ook maar wat geroddel, maar toch net iets nuttiger dan info over deelnemers bij de Mol of Temptation, al scoor je natuurlijk met het laatste betere punten tijdens babbeltjes bij de kapper. 

Maar dat doet hier allemaal niet ter zake natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, Tjeu said:

Dat is uiteindelijk ook maar wat geroddel, maar toch net iets nuttiger dan info over deelnemers bij de Mol of Temptation, al scoor je natuurlijk met het laatste betere punten tijdens babbeltjes bij de kapper. 

De Mol of Temptation? Dat is tenminste nog "echt".

Bij HLN schrijven ze artikels over wat er gebeurt / gebeurd is in Familie :lolz: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

De Mol of Temptation? Dat is tenminste nog "echt".

Bij HLN schrijven ze artikels over wat er gebeurt / gebeurd is in Familie :lolz: 

Doet me hieraan denken :

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boven het capaciteitstarief hoorde ik hier ook nog voorbijkomen dat een auto aan nachttarief laden "goedkoper" is.
Laat nu net dat het volgende zijn wat - samen met of na - het capaciteitstarief gaat sneuvelen. Ze beginnen nu al met variabele elektriciteitscontracten aan te bieden. Op basis van actuelere basis van vraag en aanbod als vroeger. Dan gaat 's nachts elektriciteit gebruiken duurder worden dan overdag als ne mens werkt. Bedrijven kunnen nu soms overdag al betaald worden om elekriciteit te verbruiken.

Dat EV-verhaal is mooi, maar duidelijke afspraken wie wat betaald als t om een salariswagen of firmawagen gaat zijn mijn inziens nogal vaag, en als ge alles telt denk ik dat Jokke_vlo dichter bij de realiteit zit.
Ik ken er genoeg die een elektrische auto van t werk gekregen hebben, en de baas heeft ook een kWh meter geinstalleerd, ze krijgen dan hunne elektriciteit terug betaald. Yeah right, na t eerste jaar kwamen ze met hangende pootjes een beetje "klagen" dat de baas hun 7€c/kWh terugbetaalde, terwijl ze zelf 23€c/kWh aan hun energieleverancier moeten betalen.

Das ne schone voor de werkgever dan, maar daar houdt ge uw personeel volgens mij nie echt gelukkig door....

Nu voor mij is het een vervanmijnbedshow. Ik werk in NL, daar kennen ze dat verhaal van firmawagens en salariswagens niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tjeu zei:

Tja, er gaan sowieso nog wat standaardisaties doorgevoerd worden laadinfrastructuur. Zo is er een Europese normering voor stekkers, maar die passen niet op een Tesla, om maar iets te zeggen.

???

De model 3 heeft gewoon de Europese stekkers, voor de S en X zijn er adapters beschikbaar, dus dat is ook geen probleem. Hoe het bij de nieuwe S en X zit weet ik niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, knight-rider zei:

???

De model 3 heeft gewoon de Europese stekkers, voor de S en X zijn er adapters beschikbaar, dus dat is ook geen probleem. Hoe het bij de nieuwe S en X zit weet ik niet?

Klopt

Quote

Q: Can I charge my Tesla at an Ionity charging station?

A: Yes and no. Model 3 will have native CCS support meaning that you will be able to charge it at Ionity charging stations without the need of an adapter. In the future Tesla will release a CCS adapter for Model S and Model X, which makes it possible for them to charge at Ionity but right now they can not charge at Ionity.

Er is, in navolging van de eenmaking van de stekkers, een nota geweest dat Tesla geen zin had om zich aan te passen aan de europese voorschriften (geen verplichtingen), maar dat zal dan zijn voor de huidige productie S en X, de 3 is wel van begin af aan aangepast geweest naar de europese stekker. 
Mijn opmerking is dus inderdaad niet valabel voor de model 3, excuus. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Joske zei:

Boven het capaciteitstarief hoorde ik hier ook nog voorbijkomen dat een auto aan nachttarief laden "goedkoper" is.
Laat nu net dat het volgende zijn wat - samen met of na - het capaciteitstarief gaat sneuvelen. Ze beginnen nu al met variabele elektriciteitscontracten aan te bieden. Op basis van actuelere basis van vraag en aanbod als vroeger. Dan gaat 's nachts elektriciteit gebruiken duurder worden dan overdag als ne mens werkt. Bedrijven kunnen nu soms overdag al betaald worden om elekriciteit te verbruiken.

Dat EV-verhaal is mooi, maar duidelijke afspraken wie wat betaald als t om een salariswagen of firmawagen gaat zijn mijn inziens nogal vaag, en als ge alles telt denk ik dat Jokke_vlo dichter bij de realiteit zit.
Ik ken er genoeg die een elektrische auto van t werk gekregen hebben, en de baas heeft ook een kWh meter geinstalleerd, ze krijgen dan hunne elektriciteit terug betaald. Yeah right, na t eerste jaar kwamen ze met hangende pootjes een beetje "klagen" dat de baas hun 7€c/kWh terugbetaalde, terwijl ze zelf 23€c/kWh aan hun energieleverancier moeten betalen.

Das ne schone voor de werkgever dan, maar daar houdt ge uw personeel volgens mij nie echt gelukkig door....

Nu voor mij is het een vervanmijnbedshow. Ik werk in NL, daar kennen ze dat verhaal van firmawagens en salariswagens niet.

 

Klopt, variabel elek tarief zit er inderdaad aan te komen. Dat 's nachts laden dan duurder zal zijn hoeft ook niet waar te zijn. Op een winderige nacht zal de elek net goedkoop zijn. Veel zal afhangen van wat genomen wordt als normale baseload, waar ze dan de productie op gaan afstemmen. En op momenten dat die niet volledig opgebruikt wordt zal elek goedkoop zijn, wanneer ze meer vraag hebben zal elek duurder worden. 
Nu, het variabele tarief heeft ook als voordeel dat je de wagen steeds aan laag tarief gaat kunnen laden, oftoch als je geen haast hebt. Maar dan zitten we dus alweer bij smartgrid (waar we al zouden moeten staan). 

Voor de variabele tarieven gemeengoed worden, moet de digitale meter eerst volledig uitgerold zijn. En met het huidige schema is dat pas tegen 2029. Het variabele watertarief zal er sneller zijn ;) (2025-2026). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tjeu zei:

Klopt

Er is, in navolging van de eenmaking van de stekkers, een nota geweest dat Tesla geen zin had om zich aan te passen aan de europese voorschriften (geen verplichtingen), maar dat zal dan zijn voor de huidige productie S en X, de 3 is wel van begin af aan aangepast geweest naar de europese stekker. 
Mijn opmerking is dus inderdaad niet valabel voor de model 3, excuus. 

 

Die Q&A in je quote is wel al lang achterhaald.

Tesla heeft al lang de nodige adapters, zowel voor ccs als voor chademo.

https://www.tesla.com/nl_BE/support/charging-connectors

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Tjeu said:

Nu, het variabele tarief heeft ook als voordeel dat je de wagen steeds aan laag tarief gaat kunnen laden, oftoch als je geen haast hebt.

Praktisch gezien dus niet doenbaar, daar je niet echt kiest wanneer je je auto laadt, tenzij je zoals ik de luxe hebt thuis te werken en je auto dus constant op dezelfde plaats staat + je moet niet al te veel kilometers doen dus het maakt niet uit wanneer hij juist bijlaadt en hoe snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, ir_fuel zei:

Praktisch gezien dus niet doenbaar, daar je niet echt kiest wanneer je je auto laadt, tenzij je zoals ik de luxe hebt thuis te werken en je auto dus constant op dezelfde plaats staat + je moet niet al te veel kilometers doen dus het maakt niet uit wanneer hij juist bijlaadt en hoe snel.

dat gaat allemaal automatisch hoor :D Zou anders wel zot zijn dat je daar heel den tijd naast uw auto moet zitten. Prise der in, prise der uit. 

Bij bepaalde warmtepompen, zoals Viessmann, kan je nu ook al kiezen dat ze automatisch geactiveerd worden wanneer de energieprijs onder een bepaald punt zakt, zodat je dan maximaal energie op kan slaan in je buffervat. Of omgekeerd, dat het bivalente punt bepaald wordt ifv energieprijzen en je installatie zo kiest wanneer met gas te verwarmen en wanneer met de warmtepomp. 

Bij grote vries/koelcellen wordt dat ook al gedaan, die gaan diepkoelen wanneer de energieprijzen laag staan of zelf negatief zijn. Vrieskamers gaan dan naar bijvoorbeeld -24 gaan koelen ipv de standaard -18. Wanneer de energieprijzen dan weer hoog zijn, gaan ze stoppen met koelen en de temperatuur terug laten oplopen naar de normale -18 °C. 

Al die zaken gaan automatisch. Op zelfde wijze kan je, dankzij de digitale meter, ook laadinfrastructuur de nodige info geven en laten aansturen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wat ik dus zei, als je auto 24/7 op dezelfde plaats staat en je niet vaak ver moet rijden, dan kan je dat doen. Anders "oei, hij is nog niet geladen want de electriciteitsprijs stond hoog de laatste dagen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Ja, wat ik dus zei, als je auto 24/7 op dezelfde plaats staat en je niet vaak ver moet rijden, dan kan je dat doen. Anders "oei, hij is nog niet geladen want de electriciteitsprijs stond hoog de laatste dagen".

Had idd een stukje mislezen.

Maar je kan dat ook als tweede parameter ingeven, dat je tegen tijdstip X wel yy% geladen moet zijn. Maar is dus inderdaad wel voor op locaties dat hij ofwel lang aan de lader hangt (thuis, op het werk) ofwel aan de lader hangt, maar dat de noodzaak niet hoog is. Bijvoorbeeld als je naar de IKEA gaat en daar enkel wil tanken als het echt goedkoop is, maar er anders geen energie toegevoegd moet worden. 

Echt leuk wordt het wanneer je in twee richtingen kan werken, dat je ook kan instellen dat er xx % energie uit je batterij onttrokken mag worden als iemand er yy euro/kWh voor wil geven. Maar daar zijn we nog niet. Dat zal nog even duren. 
Maar al van die zaken tonen wel aan hoe de EV stelselmatig voor meer oplossingen kan zorgen dan problemen. En in dat opzicht is het jammer als de uitrol/evolutie wat vertraagd zou worden door filmpjes zoals in de openingspost. Als het doel informeren is, dan is het beeld dat geschept is onvoldoende ruim. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Echt leuk wordt het wanneer je in twee richtingen kan werken, dat je ook kan instellen dat er xx % energie uit je batterij onttrokken mag worden als iemand er yy euro/kWh voor wil geven. Maar daar zijn we nog niet. Dat zal nog even duren. 

Er zijn zeer weinig fabrikanten die dat momenteel ondersteunen. En dan moet je de elektriciteitsleveranciers nog mee krijgen. Dat zie ik de komende 10 jaar niet gebeuren :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zijn allemaal leuke theorien idd maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze geschonken wordt

En vele mensen zijn daar allemaal niet bezig met dat in/af te stellen en zo. Zelfs vrienden of collega's van mij zijn al niet zo tech savy of willen gewoon dat het werkt zonder weinig poespas. of oudere mensen zijn niet bezig met apps en planning. ze willen comfort. En willen ook klagen dat alles natuurlijk duurder wordt en niet zien wat ze extra in de plaats ervoor krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aangepaste wetgeving dat je nu energie mag delen over perceel grenzen heen is hier een zeer belangrijke stap in. 
Die is er dus effectief gekomen, maar is niet zo hard opgepikt door de media. Beetje jammer, geeft ook voor velen een antwoord op het terugdraaiende teller verhaal. Ipv de elek op het net te zetten, stuur je ze gewoon naar je buren (indien die geen PV hebben). Je laat hen er 10-15 % minder voor betalen dan wat ze zouden betalen wanneer ze gewoon van het net afnemen en je hebt een mooie win-win. 
 

De nodige elektronische componenten die je daarvoor nodig hebt zijn al op de markt beschikbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dat zijn allemaal leuke theorien idd maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze geschonken wordt

En vele mensen zijn daar allemaal niet bezig met dat in/af te stellen en zo. Zelfs vrienden of collega's van mij zijn al niet zo tech savy of willen gewoon dat het werkt zonder weinig poespas. of oudere mensen zijn niet bezig met apps en planning. ze willen comfort. En willen ook klagen dat alles natuurlijk duurder wordt en niet zien wat ze extra in de plaats ervoor krijgen.

Dat is met brandstof ook, de ene tankt steeds in het dichtsbijzijnde tankstation, de andere gaat 15 km rijden om de goedkoopste te hebben en nog een andere tankt altijd bij degene die gemiddeld goed zit. 

Dito met elek en gas. De ene steekt er moeite in, de andere besteed het uit (bijvoorbeeld June of volgt groepsaankopen) en een andere doet ieder jaar de V-Test van de Vreg om zo steeds het beste contract te hebben. 

Mijn inziens dus geen argument pro of anti EV. Je kiest nog steeds of je belang hecht aan de brandstofkost of niet. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Tjeu said:

De aangepaste wetgeving dat je nu energie mag delen over perceel grenzen heen is hier een zeer belangrijke stap in. 
Die is er dus effectief gekomen, maar is niet zo hard opgepikt door de media. Beetje jammer, geeft ook voor velen een antwoord op het terugdraaiende teller verhaal. Ipv de elek op het net te zetten, stuur je ze gewoon naar je buren (indien die geen PV hebben). Je laat hen er 10-15 % minder voor betalen dan wat ze zouden betalen wanneer ze gewoon van het net afnemen en je hebt een mooie win-win. 
 

De nodige elektronische componenten die je daarvoor nodig hebt zijn al op de markt beschikbaar. 

Ik geloof nooit dat daar veel gebruik gemaakt van zal worden. Hier heeft het alvast weinig nut, mijn buren hebben ook allemaal panelen 🤷🏻‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, yvesken zei:

Ik geloof nooit dat daar veel gebruik gemaakt van zal worden. Hier heeft het alvast weinig nut, mijn buren hebben ook allemaal panelen 🤷🏻‍♂️

Je moet dat groter zien. Het geeft de mogelijkheid om op wijkniveau een batterij te zetten en die te gebruiken om lokaal opbrengsten en verbruiken te gaan balanceren, waarbij gestockeerde energie ingezet kan worden om golden minutes mee te pikken, waardoor je een heel rendabel model krijgt. Er zijn serieus al wat RESCoop's die zich in die richting aan het oriënteren zijn. Dat zit ook aardig wat muziek in, veel meer dan in een thuisbatterij.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet dat groter zien. Het geeft de mogelijkheid om op wijkniveau een batterij te zetten en die te gebruiken om lokaal opbrengsten en verbruiken te gaan balanceren, waarbij gestockeerde energie ingezet kan worden om golden minutes mee te pikken, waardoor je een heel rendabel model krijgt. Er zijn serieus al wat RESCoop's die zich in die richting aan het oriënteren zijn. Dat zit ook aardig wat muziek in, veel meer dan in een thuisbatterij.  
Sowieso hangt dat ook van de bouwperiode af van de "wijk". Bij ons zijn de meeste huizen jaren 80 en een paar jaren 50. 1 dat van de grond af terug opgebouwd is een paar jaar geleden heeft panelen de rest niet. Wij zitten ook in een wat oudere buurt waar wel wat gepensioneerden wonen, dus een goede mix om iets op te zetten met zelfs overdag goed verbruik. Alleen zie ik er niet direct iemand aan beginnen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, josenjef zei:

Sowieso hangt dat ook van de bouwperiode af van de "wijk". Bij ons zijn de meeste huizen jaren 80 en een paar jaren 50. 1 dat van de grond af terug opgebouwd is een paar jaar geleden heeft panelen de rest niet. Wij zitten ook in een wat oudere buurt waar wel wat gepensioneerden wonen, dus een goede mix om iets op te zetten met zelfs overdag goed verbruik. Alleen zie ik er niet direct iemand aan beginnen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

Daar heb je dus die RESCoops voor. Die doen dat allemaal, al dan niet met participatie van de buurtbewoners zelf, die er dan ook een cent aan verdienen. Dat is nu ook al zo met bijvoorbeeld derdepartij financiering in PV installaties (denk aan Energent om een van de bekendere te noemen in het middelsegment). Je kan je dak ter beschikking stellen (op hen vraag of op eigen initiatief), met of zonder eigen inbreng en een rendement dat evenredig is met je inbreng.   
Zoals alles is het sowieso geen oplossing voor overal, maar wel voor voldoende situaties en voor de rest, komt wel een alternatief. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid