Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, ICM zei:

"Dreigen", niet "gaan". 

En de oplossing is er al, Denemarken is bezig met de bouw van een connectie tussen hun vasteland en het windmolenpark in de Noordzee. Dat is altijd zo gepland geweest. 

Dat er minder inkomsten zijn doordat er in 2020 minder energie is verbruikt en alle vaste kosten wel afgedekt moeten geraken, dat is een andere zaak en heeft niets met de windmolens te maken. Trouwens, aangezien iedereen deze winter met de ramen open moet verwarmen, zal een groot deel van die tekorten alweer weggewerkt zijn. Daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tjeu zei:

Je moet dat groter zien. Het geeft de mogelijkheid om op wijkniveau een batterij te zetten en die te gebruiken om lokaal opbrengsten en verbruiken te gaan balanceren, waarbij gestockeerde energie ingezet kan worden om golden minutes mee te pikken, waardoor je een heel rendabel model krijgt. Er zijn serieus al wat RESCoop's die zich in die richting aan het oriënteren zijn. Dat zit ook aardig wat muziek in, veel meer dan in een thuisbatterij.  

Ja, klopt, maar eigenlijk is dat een taak van de netbeheerder. Die vangen geld genoeg, en zouden daarmee dan ook moeten investeren in zaken om het net te beheren en waar nodig manieren te installeren om de gevreesde pieken te compenseren.

Nu zitten ze een beetje te veel op de eindgebruiker zijn gevoel te spelen om hem te proberen te overtuigen om te investeren in een batterij om de netbeheerder nog meer geld te laten vangen. 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Joske said:

Ja, klopt, maar eigenlijk is dat een taak van de netbeheerder. Die vangen geld genoeg, en zouden daarmee dan ook moeten investeren in zaken om het net te beheren en waar nodig manieren te installeren om de gevreesde pieken te compenseren.

De enige taak van de netbeheerder is zoveel mogelijk winst maken dat dan als dividend kan uitgekeerd worden naar de gemeentes die aandeelhouder zijn, om de begroting te doen kloppen.

aka: belastingen heffen zonder belastingen te heffen

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Tjeu said:

Trouwens, aangezien iedereen deze winter met de ramen open moet verwarmen, zal een groot deel van die tekorten alweer weggewerkt zijn. Daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. 

Die snap ik niet :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

De enige taak van de netbeheerder is zoveel mogelijk winst maken dat dan als dividend kan uitgekeerd worden naar de gemeentes die aandeelhouder zijn, om de begroting te doen kloppen.

aka: belastingen heffen zonder belastingen te heffen

Nee, dat is wat de netbeheerder nu doet. 😄

Ik had het over wat die zou moeten doen. 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is het van de zotte dat zo een instellingen dividenden mogen uitkeren. Dat zouden allemaal vzw's moeten zijn die winsten investeren in het beter uitvoeren van hun taak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boven het capaciteitstarief hoorde ik hier ook nog voorbijkomen dat een auto aan nachttarief laden "goedkoper" is.
Laat nu net dat het volgende zijn wat - samen met of na - het capaciteitstarief gaat sneuvelen. Ze beginnen nu al met variabele elektriciteitscontracten aan te bieden. Op basis van actuelere basis van vraag en aanbod als vroeger. Dan gaat 's nachts elektriciteit gebruiken duurder worden dan overdag als ne mens werkt. Bedrijven kunnen nu soms overdag al betaald worden om elekriciteit te verbruiken.
Dat EV-verhaal is mooi, maar duidelijke afspraken wie wat betaald als t om een salariswagen of firmawagen gaat zijn mijn inziens nogal vaag, en als ge alles telt denk ik dat Jokke_vlo dichter bij de realiteit zit.
Ik ken er genoeg die een elektrische auto van t werk gekregen hebben, en de baas heeft ook een kWh meter geinstalleerd, ze krijgen dan hunne elektriciteit terug betaald. Yeah right, na t eerste jaar kwamen ze met hangende pootjes een beetje "klagen" dat de baas hun 7€c/kWh terugbetaalde, terwijl ze zelf 23€c/kWh aan hun energieleverancier moeten betalen.
Das ne schone voor de werkgever dan, maar daar houdt ge uw personeel volgens mij nie echt gelukkig door....
Nu voor mij is het een vervanmijnbedshow. Ik werk in NL, daar kennen ze dat verhaal van firmawagens en salariswagens niet.
 

Het nachttarief is er gekomen door de kerncentrales, die 24/24 u volle capaciteit leveren, terwijl er ‘s nachts en in de weekends veel minder wordt verbruikt. Als éénmaal de kerncentrales dicht zijn, dan is het ook logisch dat het nachttarief zal verdwijnen. We zullen dus slimmer elektriciteit moeten gebruiken, door het te gebruiken als er veel is, en dat zal vooral overdag zijn. Als we nu bijvoorbeeld onze wasmachine aanzetten, is dat meestal ‘s avonds laat, maar in de toekomst zullen er slimmere machines zijn, die je gaat programmeren wanneer je wil dat de was klaar is, en die voelen als er genoeg (hernieuwbare) stroom is, en dan pas gaan werken. Zowel gezinnen als bedrijven zullen moeten investeren in het opwekken van eigen energie, en vooral, we zullen moeten investeren in batterijen die de stroom kunnen opslaan voor de momenten dat er geen hernieuwbare kan geproduceerd worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw doet hier dikwijls de wasmachine vol ‘s avonds, en laadt die ‘s morgens pas uit. Net zoals het afwasmachien, of de droogkas. Je kan het altijd onmiddellijk laten werken, maar afhankelijk van de beschikbare hernieuwbare energie van dat moment zal het tarief anders zijn.

Time will tell...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

De afwasmachine, daar maakt dat idd niet uit.

Die springt bij ons zelfs automatisch open om kalkdruppels te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, BMWMB zei:


Het nachttarief is er gekomen door de kerncentrales, die 24/24 u volle capaciteit leveren, terwijl er ‘s nachts en in de weekends veel minder wordt verbruikt. Als éénmaal de kerncentrales dicht zijn, dan is het ook logisch dat het nachttarief zal verdwijnen. We zullen dus slimmer elektriciteit moeten gebruiken, door het te gebruiken als er veel is, en dat zal vooral overdag zijn. Als we nu bijvoorbeeld onze wasmachine aanzetten, is dat meestal ‘s avonds laat, maar in de toekomst zullen er slimmere machines zijn, die je gaat programmeren wanneer je wil dat de was klaar is, en die voelen als er genoeg (hernieuwbare) stroom is, en dan pas gaan werken. Zowel gezinnen als bedrijven zullen moeten investeren in het opwekken van eigen energie, en vooral, we zullen moeten investeren in batterijen die de stroom kunnen opslaan voor de momenten dat er geen hernieuwbare kan geproduceerd worden.

Da klopt allemaal wel, maar het ging over bedrijfs- en salariswagens waar de "baas" de elektriciteit voor betaald. Hoe gaat ge dat regelen?

Ge kunt uwe auto wel insteken als ge thuis komt van werken en wachten tot de zon schijnt om hem op te laden, maar dan gaat ge na een paar dagen toch stevig pech hebben dat ge niet meer op uw werk gaat geraken...

Op dat soort ingewikkeldere dingen heb ik nog van geen enkele bedrijfsleider of HR-manager een redelijk antwoord gekregen.

De theorie achter iedereen een elektrische auto blijft mooi, maar hoe zorgt ge er voor dat iemand met een "gekregen" EV van de baas niet plots een gigantisch gestegen elektriciteitsfactuur als extratje krijgt?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben bij ons bedrijf stevig geïnvesteerd in zonnepanelen, en gaan nu laadpalen bijplaatsen in functie van hoeveel elektrische auto’s we voor onze bedienden zullen kopen in de toekomst. Bedienden die nu een tankkaart hebben gaan we uiteraard vergoeden voor de elektriciteit die ze thuis en aan publieke laadpunten afnemen. Vandaag zijn er apps, zoals bijvoorbeeld EEVEE, waarmee je kan zien waar de auto geladen heeft, hoeveel, en aan welk tarief. Wat ik ook nog zie gebeuren is dat je van de firma thuis een lader krijgt, die enkel werkt met een pasje dat je van de firma krijgt. Ik zie daar echt geen probleem in.

 

9b325f57731d4db3123e397f6777ce75.jpg

 

Dit is een screenshot van deze app EEVEE. Thuis en op de firma heb ik een lader. Thuis betaal ik het gewone tarief, maar op de firma hebben we veel zonnepanelen, dus reken ik het tarief dat we krijgen als het terug in het net gaat. Ik heb Superchargen nog gratis, dus ik rijd spotgoedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij kijkt vooral naar jouw situatie. 

Ik zie het bij ons niet te snel gebeuren. Kantoren in zo een typisch jaren 80 industriepark (of zelfs nog ouder), gebouw gedeeld met nog andere bedrijven. Zijn dus ook geen eigenaar van ons kantoor. Begin dan maar met zonnepanelen te plaatsen, en laders en ... Dan volgt punt 2, wij hebben ongeveer 20 parkeerplaatsen. De helft van mijn collega's kan dan nog niet parkeren ook, dus blijven er 16 over die bruikbaar zijn. De rest parkeert langs de straat. 

Ik zie het zelf echt niet goedkomen in het geval van mijn werkgever, met veel collega's die in Brussel wonen zonder parkeerplaats. Mijn geval zou het op termijn moeten lukken, ik kan perfect thuis laden.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, BMWMB said:

Heb je nu een tankkaart die de firma betaalt?

Zeker maar dan komen  we weer bij het punt: op 5 minuten tanken mijn collega's vol terwijl je anders genoeg laadpalen nodig hebt om bij te laden. En tijd ook.

Zolang je geen oplossing hebt waar je op minder dan 10 minuten 250km kan bijladen, zit je altijd ergens wel met een bottleneck. 

Als je enkel openbaar kan laden, dan zijn we er nog lang niet. Om dan nog van het prijsverschil te zwijgen dat er momenteel is aan publieke snelladers. Als je regelmatig thuis en/of op je werk kan laden, dan is het een oplossing, kan je dat niet dan wordt het moeilijk. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Monterey Jack said:

Jij kijkt vooral naar jouw situatie. 

Ik zie het bij ons niet te snel gebeuren. Kantoren in zo een typisch jaren 80 industriepark (of zelfs nog ouder), gebouw gedeeld met nog andere bedrijven. Zijn dus ook geen eigenaar van ons kantoor. Begin dan maar met zonnepanelen te plaatsen, en laders en ... Dan volgt punt 2, wij hebben ongeveer 20 parkeerplaatsen. De helft van mijn collega's kan dan nog niet parkeren ook, dus blijven er 16 over die bruikbaar zijn. De rest parkeert langs de straat. 

Ik zie het zelf echt niet goedkomen in het geval van mijn werkgever, met veel collega's die in Brussel wonen zonder parkeerplaats. Mijn geval zou het op termijn moeten lukken, ik kan perfect thuis laden.

6 laadpalen op de parking en dan om de X tijd auto's verplaatsen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker maar dan komen  we weer bij het punt: op 5 minuten tanken mijn collega's vol terwijl je anders genoeg laadpalen nodig hebt om bij te laden. En tijd ook.
Zolang je geen oplossing hebt waar je op minder dan 10 minuten 250km kan bijladen, zit je altijd ergens wel met een bottleneck. 
Als je enkel openbaar kan laden, dan zijn we er nog lang niet. Om dan nog van het prijsverschil te zwijgen dat er momenteel is aan publieke snelladers. Als je regelmatig thuis en/of op je werk kan laden, dan is het een oplossing, kan je dat niet dan wordt het moeilijk. 

Helemaal juist.
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 laadpalen op de parking en dan om de X tijd auto's verplaatsen [emoji3] 

Ik zou een laadpaal zetten voor iedere bediende die ik een EV koop.
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, BMWMB said:


Ik zou een laadpaal zetten voor iedere bediende die ik een EV koop.

Ja want zoals hierboven gezien heeft elk bedrijf zijn kantoor + parking in eigendom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, BMWMB zei:


Ik zou een laadpaal zetten voor iedere bediende die ik een EV koop.

Das ne hoop geld op de parking wat relatief onefficient gebruikt wordt.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja want zoals hierboven gezien heeft elk bedrijf zijn kantoor + parking in eigendom.

Ik spreek voor mezelf, en besef dat vele bedrijven geen laadpalen kunnen zetten, maar besef ook dat velen het wel kunnen en niet doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Das ne hoop geld op de parking wat relatief onefficient gebruikt wordt.

Is een éénmalige investering die je moet willen doen. Onefficiënt? Mijn Tesla hangt er iedere dag aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een éénmalige investering die je moet willen doen. Onefficiënt? Mijn Tesla hangt er iedere dag aan.
Wij hebben zonnepanelen, windmolens en zelfs ergens een recuperatie van afval van een naburig bedrijf in electriciteit. Alle sites hebben over heel Europa groene energie, maar ga je dan voor 100 of 200 of 300 palen gaan op je parking? Dat lijkt mij een zeer grote uitdaging ...

Als je dan gaat kijken dan kom je volgens mij tot de conclusie dat salariswagens er uit moeten. En laden op het werk voor een beperkte groep mogelijk gaat zijn.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, josenjef zei:

Wij hebben zonnepanelen, windmolens en zelfs ergens een recuperatie van afval van een naburig bedrijf in electriciteit. Alle sites hebben over heel Europa groene energie, maar ga je dan voor 100 of 200 of 300 palen gaan op je parking? Dat lijkt mij een zeer grote uitdaging ...

Als je dan gaat kijken dan kom je volgens mij tot de conclusie dat salariswagens er uit moeten. En laden op het werk voor een beperkte groep mogelijk gaat zijn.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

De omkeer naar minder salaris wagens is mijn inziens al ingezet. Daarom nog niet overal, maar toch al op veel plaatsen. En het helpt dat het aanbod van salaris wagens jaar na jaar minder aantrekkelijk wordt tenzij er steeds meer alternatieven komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid